Gå til innhold

Noen som følger med på "krakket" nå?


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Markedet har stort sett bare gått oppover de siste årene, så man må ha gjort noe fryktelig feil for å ikke tjene penger. Man er ikke nødvendigvis flink selv om man tjener mye penger i et slikt marked. Kjøper man tungt belånte selskaper vil de vanligvis stige mye mer enn indeks, men risikoen for store tap blir også mye større.

Jeg har ingen ide om hvor vinden blåser framover, men fortsetter oljeprisen på dette viset er det vel liten tvil om at det vil gå temmelig trått for Norge framover. Produksjonen er allerede under halvparten av hva den var på topp, så med fallende oljepriser og eksplosjon i kostnadene for utbygging blir det bare smuler igjen av oljeeventyret som har dyttet børsen og lønninger til værs.



Anonymous poster hash: 058f7...20b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tøff uke for min portefølje, men dette er bare kortsiktig. Vi skal opp igjen

Endret av kråkefjas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå gidder jeg ikke å kjøpe for det jeg overførte, før jeg ser at det entydige raset har stagnert eller snudd.

Da har det en tendens til å være for seint, det er derfor man heller bør spare jevnt. Når det først snur oppover igjen går det gjerne fortere enn man rekker å reagere, men kanskje var det bare et blaff før det snur videre nedover.

Anonymous poster hash: 058f7...20b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det en tendens til å være for seint, det er derfor man heller bør spare jevnt. Når det først snur oppover igjen går det gjerne fortere enn man rekker å reagere, men kanskje var det bare et blaff før det snur videre nedover.

Anonymous poster hash: 058f7...20b

Det er vel tvilsomt om hele fallet i den siste perioden blir tatt igjen på en dag...

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er klar over at rådet er å spare jevnt, men når det var så mange spekulasjoner om en kommende nedtur (hvilket viste seg å bli virkelighet), valgte jeg å ikke gjøre det.



Anonymous poster hash: 48bb8...d32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Var det ikke du som skrøt av din formue skapt på børsen i en annen tråd, men så trakk det raskt tilbake med at du ikke eier nåla i veggen?

Uansett, jeg følger litt med jeg og. Egentlig håper jeg på "krakk" i boligmarkedet, fordi jeg har tapt enormt for mye å ikke plassere langt mer der. Jeg har begynt å tenke på aksjehandel, men har ikke helt overskuddet til det ennå, men bank er jo bare stadig mer katastrofalt.

Jeg overført noe penger for å øke marginalt i et fond jeg gjorde et lite startinnskudd i, i sommer ;(

Jeg hadde egentlig tenkt å sette opp månedlig sparing, men pga dystre prognoser og usikkerhet, gjorde jeg heldigvis ikke det.

Men nå gidder jeg ikke å kjøpe for det jeg overførte, før jeg ser at det entydige raset har stagnert eller snudd.

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Nja, det var vel antakelig et litt dårlig forsøk på å forvirre. Jeg gjør det i blandt for å ikke bli gjenkjent (paranoid). Juger om alderen på ungen min, kjønn, hvor jeg bor, bil jeg kjører osv, og helt sikkert inntekt og formue også :) Ene dagen er jeg multibillionare, andre dagen er jeg poor man.

Anyways..I dag er jeg sånn passelig rik.

Mitt tips til deg er å ikke gå inn med mye spenn. Noe av det viktigste - jeg vil si viktigste er å lære å kjenne sin egen psykologi. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har gjort irrasjonelle valg. Vi gjør alle det, og det er kjempegodt forklart i boken jeg nevnte (bibelen for tradere i Norge)

Kurtasje på nettmeglere som netfonds er jo bare 49 per handlel og ofte 3(?) mnd gratis introduksjon. Så bruk gjerne de 3 mnd til å lære litt om hvordan huet ditt funker, prøve ut strategier og finne ut om du bare ønsker å plassere pengene long og trygt i høyutbytteaksjer eller om du ønsker å "swing-trade" mer. Personlig gjør jeg sistnevnte og det er en fin ting. Husk alltid å bruke stoploss :)

Nå venter du selvsagt til stormen har gitt seg. Jeg anbefaler hverken short eller longposisjoner nå. Jeg traff selv blink, men nå har jeg ingen anelse. Har heldigvis stop loss og en fin profitt denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Og FuturePrimitive, siden du mener å "vite", hvor tror du dette ender?

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Nei, jeg har jo nettop sagt at jeg ikke ANER hvor det ender denne gangen. Men krakk får vi, før eller siden. Det slår aldri feil :) Om det kommer nå aner jeg ikke. Alt jeg aner er at det har kommet en korreksjon foreløpig.

Jeg er sykt usikker på uka som kommer, og det er derfor jeg har stopplosa meg ut kanskje nært dagens nivå. Jeg tviler ikke på at mange ser på fallet de siste ukene som gode kjøpsmuligheter. Jeg tviler dog heller ikke på at mange har fått panikk. Jeg tror det avhenger mye av oljeprisen til uka.

Blir jeg stoplossa ut til uka (over støttenivå) så er jeg comfy med å tro at det skal snu igjen, og at dette var en kortvarig korreksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Tøff uke for min portefølje, men dette er bare kortsiktig. Vi skal opp igjen

Lykke til! Selv om jeg håper på det motsatte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Markedet har stort sett bare gått oppover de siste årene, så man må ha gjort noe fryktelig feil for å ikke tjene penger. Man er ikke nødvendigvis flink selv om man tjener mye penger i et slikt marked. Kjøper man tungt belånte selskaper vil de vanligvis stige mye mer enn indeks, men risikoen for store tap blir også mye større.

Jeg har ingen ide om hvor vinden blåser framover, men fortsetter oljeprisen på dette viset er det vel liten tvil om at det vil gå temmelig trått for Norge framover. Produksjonen er allerede under halvparten av hva den var på topp, så med fallende oljepriser og eksplosjon i kostnadene for utbygging blir det bare smuler igjen av oljeeventyret som har dyttet børsen og lønninger til værs.

Anonymous poster hash: 058f7...20b

Enig i begge utsagn. Men det er likevel endel vanlige folk som taper mye penger selv i et blått marked. Det er mange småsparere som ofte sitter igjen som svarteper, selv i bullmarkets.

Men ja, oddsen for å tjene penger i aksjer de siste årene har vært gode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Måtte google det der, smålig ble opprinnelig brukt nedlatende om en gjerrig handelsmann. Jeg er ingen handelsmann, men jaggu er jeg gjerrig, kanskje derfor jeg er der jeg er i dag..? Uansett, jeg tror du siktet til ordet "sjalu", det er jeg ikke.

Hvis du har tjent penger på trading så er det fint og flott og noe jeg unner de som gutser :) Lettvint og ufortjent, men vel unt :)

Lettvint. Nei.

Ufortjent? Hvordan kan du si det? Det er jo hardt opparbeided penger jeg velger å investere i NORSKE selskaper. Faen for en holdning på deg da? Jeg bidrar til verdiskapning, og i stedenfor å bare sette pengene mine i banken og ruge så investerer jeg dem og bidrar til å prise markedene.

Her viser du hvor lite du skjønner.

Jeg vet ikke hvor du "er" i dag..men gjerrighet er ikke noe mer dydig enn guts og spekulasjon. Det er bedre for markedet og landets økonmi at folk saser på aksjer(selskaper) enn at de ruger på spenna sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det var vel antakelig et litt dårlig forsøk på å forvirre. Jeg gjør det i blandt for å ikke bli gjenkjent (paranoid). Juger om alderen på ungen min, kjønn, hvor jeg bor, bil jeg kjører osv, og helt sikkert inntekt og formue også :) Ene dagen er jeg multibillionare, andre dagen er jeg poor man.

Anyways..I dag er jeg sånn passelig rik.

Mitt tips til deg er å ikke gå inn med mye spenn. Noe av det viktigste - jeg vil si viktigste er å lære å kjenne sin egen psykologi. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har gjort irrasjonelle valg. Vi gjør alle det, og det er kjempegodt forklart i boken jeg nevnte (bibelen for tradere i Norge)

Kurtasje på nettmeglere som netfonds er jo bare 49 per handlel og ofte 3(?) mnd gratis introduksjon. Så bruk gjerne de 3 mnd til å lære litt om hvordan huet ditt funker, prøve ut strategier og finne ut om du bare ønsker å plassere pengene long og trygt i høyutbytteaksjer eller om du ønsker å "swing-trade" mer. Personlig gjør jeg sistnevnte og det er en fin ting. Husk alltid å bruke stoploss :)

Nå venter du selvsagt til stormen har gitt seg. Jeg anbefaler hverken short eller longposisjoner nå. Jeg traff selv blink, men nå har jeg ingen anelse. Har heldigvis stop loss og en fin profitt denne gangen.

Min egen psyke sucks når det kommer til sånne ting..så derfor til tross for flere forsøk på å motivere meg gjennom mange år, har jeg ennå ikke forsøkt meg. Jeg har bare tidligere blitt lurt av diverse spesielle fond, (ikke lett tilgjengelig for alle), og jeg kommer aldri til å plassere noe som ikke er umiddelbart salgbart og likvid og stole på forvaltere med "et godt rykte". Så jeg er nok "brent barn".

Forresten er jeg kunde hos NordNet, og hovedsakelig bare fordi de tilbø gratis VPS-kontoføring, da min tidligere VPS-kontofører måtte rulle inn virksomheten. Jeg sjekket nettopp. Jeg trodde de tilbø meg veldig bra priser, men de var visst høyst normale.

Så når jeg vet at min psyke er råtten for sånt, burde jeg kanskje holde meg unna.. Ambisjonen er heller ikke å bli styrtrik, men heller bare oppnå en normal avkastning, og iallefall ikke miste kjøpekraft som jeg har gjort nå de siste årene.

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har jo nettop sagt at jeg ikke ANER hvor det ender denne gangen. Men krakk får vi, før eller siden. Det slår aldri feil :) Om det kommer nå aner jeg ikke. Alt jeg aner er at det har kommet en korreksjon foreløpig.

Jeg er sykt usikker på uka som kommer, og det er derfor jeg har stopplosa meg ut kanskje nært dagens nivå. Jeg tviler ikke på at mange ser på fallet de siste ukene som gode kjøpsmuligheter. Jeg tviler dog heller ikke på at mange har fått panikk. Jeg tror det avhenger mye av oljeprisen til uka.

Blir jeg stoplossa ut til uka (over støttenivå) så er jeg comfy med å tro at det skal snu igjen, og at dette var en kortvarig korreksjon.

Analytiker Saltvedt tror på en videre nedgang, men at den er tilbake mot 100 i løpet av året.

(Kilde: DN + TU.)

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Min egen psyke sucks når det kommer til sånne ting..så derfor til tross for flere forsøk på å motivere meg gjennom mange år, har jeg ennå ikke forsøkt meg. Jeg har bare tidligere blitt lurt av diverse spesielle fond, (ikke lett tilgjengelig for alle), og jeg kommer aldri til å plassere noe som ikke er umiddelbart salgbart og likvid og stole på forvaltere med "et godt rykte". Så jeg er nok "brent barn".

Forresten er jeg kunde hos NordNet, og hovedsakelig bare fordi de tilbø gratis VPS-kontoføring, da min tidligere VPS-kontofører måtte rulle inn virksomheten. Jeg sjekket nettopp. Jeg trodde de tilbø meg veldig bra priser, men de var visst høyst normale.

Så når jeg vet at min psyke er råtten for sånt, burde jeg kanskje holde meg unna.. Ambisjonen er heller ikke å bli styrtrik, men heller bare oppnå en normal avkastning, og iallefall ikke miste kjøpekraft som jeg har gjort nå de siste årene.

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

High yield dividend stocks, eller på norsk noe i retning høyavkastnings utbytteaksjer kan jo være noe å titte på. Noen av disse er jo rimelig spekulative, men du har jo f.eks Gjensidige (GJF) som har gjort det meget sterkt gjennom "krakket" nå. De betaler vel ut 10% utbytte årlig.

Så har du også Awilco drilling (AWDR), de betaler ut enda mer om jeg ikke tar feil. Har fallt endel pga oljeprisen nå, men kan være verdt å ta en titt på om markedet bedrer seg.

Ellers er jo sølvprisen rekordbilig i forhold til gull nå. 1/60 eller noe i den duren. Historisk skal sølv være 1/16. Tror vi vil se høyere priser på commodities framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Analytiker Saltvedt tror på en videre nedgang, men at den er tilbake mot 100 i løpet av året.

(Kilde: DN + TU.)

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Antakelig er det nok midlertidig tror jeg. Fracking er hypet, og ikke minst noe jævla svineri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snart "på tide" at den kunstige stimulien av økonomien ikke virker lenger og at en del bobler sprekker? Jeg har cash som skal inn når ting har trynet nok.

Hva skal du inn i når det krasjer? Aksjer eller tenker du på helt andre ting?

Anonymous poster hash: 48bb8...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Ok, så du skrev at du kun går inn i fond i senere post.



Anonymous poster hash: 48bb8...d32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lettvint. Nei.

Ufortjent? Hvordan kan du si det? Det er jo hardt opparbeided penger jeg velger å investere i NORSKE selskaper. Faen for en holdning på deg da? Jeg bidrar til verdiskapning, og i stedenfor å bare sette pengene mine i banken og ruge så investerer jeg dem og bidrar til å prise markedene.

Her viser du hvor lite du skjønner.

Jeg vet ikke hvor du "er" i dag..men gjerrighet er ikke noe mer dydig enn guts og spekulasjon. Det er bedre for markedet og landets økonmi at folk saser på aksjer(selskaper) enn at de ruger på spenna sine.

Huff ja, du har nok investert mye blod og svette i pengene dine :skratte:

Du er svak, du er en av de første som dør dersom markedet kollapser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Huff ja, du har nok investert mye blod og svette i pengene dine :skratte:

Du er svak, du er en av de første som dør dersom markedet kollapser.

Jeg har forsåvidt nevnt at jeg shorter markedet..altså, jeg driver å tjener penger på at det "kollapser" nå.

Hvorfor så mye hat? Jeg er svak? Hvorfor skulle jeg dø? (faktisk) Tror du ikke jeg hedger meg? Tror du jeg gambler med ALLE pengene mine i et volatilt marked?

Er du sint eller noe? Jeg forstår ikke hatet :=)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Huff ja, du har nok investert mye blod og svette i pengene dine :skratte:

Du er svak, du er en av de første som dør dersom markedet kollapser.

Ja det har jeg. Jeg driver et firma (som tar 8-10 timer om dagen) pluss at jeg jobber nattevakt 10 dager i mnd i psykiatrien. Hva gjør du som er så fantastisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OSE ned 10% sist måned, oljeprisen i fritt fall. Noen som sitter på aksjer nå? Andre som er short? Fy søren det føles godt å treffe! NOK en gang! :)

Jeg er 2/2 på profeti! Fikk med meg 3/4 av krakket i 2008. Nå kom jeg meg inn(ut) helt i starten.

Kjøpte aksjer for et par hundre tusen i perioden november 2008-mars 2009, har solgt mesteparten i år, godt fornøyd :)

Anonymous poster hash: a31e2...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...