Gjest Herr Heftig Skrevet 3. oktober 2014 #21 Skrevet 3. oktober 2014 Hvis det er overskudd av tjenestetilbydere klarer markedet fint å regulere dette selv. Hvis du som minister skulle tvunget gjennom noe slikt ville det kostet penger, som igjen ville ført til at prisreduksjonen i praksis ble mindre. Er det ikke et ganske lite fritt marked det dreier seg om? Snakker selvsagt om de som er ansatt i det offentlige. Dessuten vet vi jo at lønniner så og si aldri går ned, rett og slett pga. folks stahet.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #22 Skrevet 3. oktober 2014 Er det ikke et ganske lite fritt marked det dreier seg om? Snakker selvsagt om de som er ansatt i det offentlige. Dessuten vet vi jo at lønniner så og si aldri går ned, rett og slett pga. folks stahet. Synes overhode ikke at lønnen skal settes ned. Legene har mye ansvar, og mye stress som kommer av dette ansvaret. I tillegg har de høyt studielån, også de som studerer i Norge. Anonymous poster hash: ed6e8...514
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #23 Skrevet 3. oktober 2014 Hadde jeg vært heleminister hadde skrudd ned legelønningene med 10%. Ikke populært, men når det er tilbudsoverskudd av arbeidskraft skal lønna ned. Hvis det er overskudd av tjenestetilbydere klarer markedet fint å regulere dette selv. Hvis du som minister skulle tvunget gjennom noe slikt ville det kostet penger, som igjen ville ført til at prisreduksjonen i praksis ble mindre. Helt OT: Det gikk nettopp opp for meg at dere to ikke er én og samme person... Det er såpass flaut at jeg vil dele det med dere. Anonymous poster hash: b4e6e...5cc 4
Gjest Herr Heftig Skrevet 3. oktober 2014 #24 Skrevet 3. oktober 2014 Helt OT: Det gikk nettopp opp for meg at dere to ikke er én og samme person... Det er såpass flaut at jeg vil dele det med dere. Anonymous poster hash: b4e6e...5cc Lol +1
Guybrush Skrevet 3. oktober 2014 #25 Skrevet 3. oktober 2014 Er det ikke et ganske lite fritt marked det dreier seg om? Snakker selvsagt om de som er ansatt i det offentlige. Dessuten vet vi jo at lønniner så og si aldri går ned, rett og slett pga. folks stahet. Joda, men man trenger ikke basere seg på at dagens situasjon skal måtte fortsette Lønninger vil gå opp og ned ganske lett når arbeidstakere og arbeidsgivere konkurrerer mot hverandre og makten i større grad overføres til kundene enn foretakene. Helt OT: Det gikk nettopp opp for meg at dere to ikke er én og samme person... Det er såpass flaut at jeg vil dele det med dere. Anonymous poster hash: b4e6e...5cc Haha, fortell gjerne hvordan du har klart å gjøre den sammenblandingen.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #26 Skrevet 4. oktober 2014 Hadde jeg vært heleminister hadde skrudd ned legelønningene med 10%. Ikke populært, men når det er tilbudsoverskudd av arbeidskraft skal lønna ned. Legelønna er allerede så lav at ingen glupe folk, eller menn som skal forsørge en familie, gidder å studere det lenger. Snittet for å komme inn på medisin i Norge har falt i forhold til andre studier der man tjener mer. Hvis lønna faller enda mer blir den som sykepleiernes, og det kommer til å bli kun kvinner som "tør" å bli lege, i og med at det som regel er mannen som forsørger familien mest. Anonymous poster hash: ac301...20d
Guybrush Skrevet 4. oktober 2014 #27 Skrevet 4. oktober 2014 Legelønna er allerede så lav at ingen glupe folk, eller menn som skal forsørge en familie, gidder å studere det lenger. Snittet for å komme inn på medisin i Norge har falt i forhold til andre studier der man tjener mer. Hvis lønna faller enda mer blir den som sykepleiernes, og det kommer til å bli kun kvinner som "tør" å bli lege, i og med at det som regel er mannen som forsørger familien mest. Anonymous poster hash: ac301...20d Som jeg vet er vel det korrekte å si at medisinstudiet har hatt størst stagnasjon i økningen kontra andre utdannelser. Det sier seg selvsagt også selv at det er umulig å ha en evig økning i karakterrkrav siden det er en grense for hvor høyst snitt en kan oppnå med tilleggspoeng.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #28 Skrevet 4. oktober 2014 Som jeg vet er vel det korrekte å si at medisinstudiet har hatt størst stagnasjon i økningen kontra andre utdannelser. Det sier seg selvsagt også selv at det er umulig å ha en evig økning i karakterrkrav siden det er en grense for hvor høyst snitt en kan oppnå med tilleggspoeng. Men medisinstudiet er jo ikke på toppen lenger, så det kunne godt økt mer, men det gjør det ikke. Her er det noen eksempler på poenggrenser fra i år. Medisinstudiet er fortsatt høyt oppe, men ikke like mye som før, og det faller nok enda mer de neste årene. Nanoteknologi: 61,8 Industriell økonomi: 60,2 Medisin Oslo høst: 59,6 Medisin Oslo vår: 57,7 Medisin Bergen: 57,8 Energi og Miljø: 56,3 Anonymous poster hash: ac301...20d
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #29 Skrevet 4. oktober 2014 Det som er farlig ved at menn blir skremt bort fra medisinstudiet er at menn gjerne velger de tunge og ansvarsfulle medisinske yrkene som kirurg, urolog og indremedisiner. Men heldigvis er lønna regulert av staten, så den kommer neppe til å falle. Antall stillinger kommer også til å være fast. Eneste måten lønna skulle falt på er om det dukket opp masse konkurrerende private sykehus. Anonymous poster hash: ac301...20d
Guybrush Skrevet 4. oktober 2014 #30 Skrevet 4. oktober 2014 Det som er farlig ved at menn blir skremt bort fra medisinstudiet er at menn gjerne velger de tunge og ansvarsfulle medisinske yrkene som kirurg, urolog og indremedisiner. Men heldigvis er lønna regulert av staten, så den kommer neppe til å falle. Antall stillinger kommer også til å være fast. Eneste måten lønna skulle falt på er om det dukket opp masse konkurrerende private sykehus. Anonymous poster hash: ac301...20d Helt feil. Legelønninger er ikke regulert av staten. Legelønninger er som ingeniørlønninger i det offentlige regulert av det private markedet. De vet at for å holde på leger er de nødt til å matche det legene ville kunne få i det private marked. Derfor er legelønninger i Norge stort sett på samme nivå som i andre land verden rundt. Slik da også ingeniør/sivingstillinger er. Dette er da også årsaken til at arbeidstakere med en slik utdannelse gjerne jobber i langt større grad i andre land enn sine egne enn andre yrkesgrupper. Og hadde det kommet masse private sykehus hadde lønningene med all sannsynlighet gått opp (snittlønn). Kun de dårligste legene ville opplevd en nedgang i sitt lønnsnivå. Av naturlige årsaker.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #31 Skrevet 4. oktober 2014 Det er ganske tøft å komme seg gjennom studiet i Øst-Europa. Jeg vil ikke si det er status å studere medisin i Polen, siden som du sier, hvem som helst kan jo komme inn. Det å fullføre derimot... Forresten, det er ikke lov til å diskriminere ferdigutdannede leger ut ifra hvor de har studert. Anonymous poster hash: a9f93...09c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #32 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg kjenner en del personer som studerer medisin og tannlege i Polen. Dette er folk jeg har gått i klasse med i mange år, spilt håndball med, eller jobbet sammen med - også etter at de har begynt på studiene i øst. Ut fra det som disse forteller om studiet og kravene de møter, og ut fra hvor bra de faktisk klarer seg, så vil jeg påstå at jo, hvem som helst kan klare å bli lege i Polen. Det er ingen prestisje å studere medisin i Øst-Europa, her jeg bor hører jeg folk stadig vekk si "åja, så h*n kom ikke inn i Norge da, skjønner jeg" når det nevnes at xxx studerer medisin i Polen/Tsjekkia/Latvia el.l. (og det er jo riktig i 99 % av tilfellene), gjerne fulgt opp av en kommentar om at de helst ønsker norskutdannede leger. Men - det er vel ikke så stor prestisje i å studere i Norge heller, lenger. Det å være lege har jo fortsatt litt prestisje, men jeg tenker i alle fall at de fleste av de flinkeste og smarteste heller velger å studere siv.ing på NTNU. Det statistikken viser, er at når ferdigutdannede leger søker turnus, så er sjansen for å få jobb størst hvis man er utdannet i Norge og noen andre land, og dårligst hvis man er utdannet i Polen. Det bør jo være en tankevekker for alle som vurderer medisinstudier i Øst-Europa! Anonymous poster hash: d28a7...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #33 Skrevet 4. oktober 2014 Fastlegen min er utdannet fra Polen, merker ingen forskjell annet enn at han faktisk bryr seg og er flink til å forklare. Men det bør jo ikke ha noe med utanningsstedet å gjøre. Anonymous poster hash: 5edb3...de1 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #34 Skrevet 4. oktober 2014 Det er overproduksjon av leger: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/utenlandsstudent-far-ikke-turnusplass/ Anonymous poster hash: 65cdf...0e9
FruLuna Skrevet 4. oktober 2014 #35 Skrevet 4. oktober 2014 De som har studert i utlandet er like flinke teoretisk som de som har studert i Norge. Det som er en ulempe med å ansette en utenlandsstudent, er at de ofte ikke kjenner til det norske trygdesystemet, dvs de kan feks ikke sykmeldingsregler, de har mindre kjennskap til rutiner som er vanlige på norske sykehus (feks å ta opp en innkomstjournal) og mange har lite erfaring med pasientkommunikasjon fordi det ikke alle steder er et krav at man behersker språket i studielandet så godt at man kan kommunisere godt med pasientene. Derfor er det ekstra viktig at de som studerer i utlandet skaffer seg sommerjobb i Norge og får erfaring med disse tingene. Det er altså ikke snakk om prestisje, men om at hvis man ansetter en student fra Norge, vet vi at de raskere vil fungere i jobb. Noen av de eldre overlegene har nok sine tanker om at de foretrekker studenter fra et visst studiested, men blant de yngre legene er det nå så vanlig med folk som har studert ulike steder at man ikke tenker over det. Til deg som ville kutte i legelønnene kan jeg si at det er ikke overskudd av leger, men det er underskudd av stillinger, spesielt faste stillinger. Legelønn er heller ikke spesielt høy, spesielt ikke hvis man tar i betraktning arbeidstiden. Hvor mye skulle du ha krevd utbetalt for å gå vakt i 25 timer, uten å ha rett på å hvile? Det er vakttillegg som gjør at lønnen blir høy, men vi jobber også rumpa av oss for de pengene.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #36 Skrevet 4. oktober 2014 Det er overproduksjon av leger: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/utenlandsstudent-far-ikke-turnusplass/ Anonymous poster hash: 65cdf...0e9 Dette er helt klart bekymringsverdig. Tror dere det blir slik at man som utdannet lege ikke får jobb i det hele tatt? Eller at alle får jobb tilslutt selv om man i verste fall må vente 1-2 år på turnus? Anonymous poster hash: 02f1b...1a8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #37 Skrevet 4. oktober 2014 Hvis det er overskudd av tjenestetilbydere klarer markedet fint å regulere dette selv. Hvis du som minister skulle tvunget gjennom noe slikt ville det kostet penger, som igjen ville ført til at prisreduksjonen i praksis ble mindre. Veldig ot. Men det er jo ingenting som tyder på det. Tenk deg hvor masse arbeidskraft byggnæringen nå har fra øst Europa,det koster ikke mindre å få en høyst overlønnet snekker/elektriker i dag enn for 10-15 år siden... Det er ikke slik at markedet regulerer i Norge...Anonymous poster hash: 6d515...db7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #38 Skrevet 4. oktober 2014 "Alle" kan kanskje komme inn, men de må jobbe like hardt som alle andre for å komme seg gjennom studiene, og det er vel resultatet som teller? Folk begynner vel neppe på legestudiet for å kunne skryte uansett. Anonymous poster hash: fc911...838
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #39 Skrevet 4. oktober 2014 Men medisinstudiet er jo ikke på toppen lenger, så det kunne godt økt mer, men det gjør det ikke. Her er det noen eksempler på poenggrenser fra i år. Medisinstudiet er fortsatt høyt oppe, men ikke like mye som før, og det faller nok enda mer de neste årene. Nanoteknologi: 61,8 Industriell økonomi: 60,2 Medisin Oslo høst: 59,6 Medisin Oslo vår: 57,7 Medisin Bergen: 57,8 Energi og Miljø: 56,3 Anonymous poster hash: ac301...20d Du har jo droppet medisin NTNU her da. Det er også 60,2 for førstegangssøkere. Men hvis du ser på ordinær kvote er medisin desidert øverst. Så medisin troner fortsatt på toppen. Medisin har ikke falt nedover i poenggrense. Det har bare gått en vei, og det er oppover. Anonymous poster hash: a9f93...09c 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #40 Skrevet 4. oktober 2014 Jeg har ei venninne som studerer i Polen og hun må lære seg å snakke polsk, for å kunne kommunisere med pasientene. Det er nok også mye mer obligatorisk opplegg, flere prøver og eksamenere enn her i landet. De har utallige prøver i løpet av et semester og flere eksamener i løpet av et studieår. Har også ei venninne som studerer medisin ved NTNU, og ja, de har det travelt, men har kun én eksamen i løpet av et studieår. Den teoretiske kunnskap er også høyere ansett der borte, enn her i landet. I Norge er utdanningen mer praktisk enn i Øst-Europa, så at de norske studentene er flinkere praktisk sett tror jeg er mulig, men har du hatt studierelevant sommerjobb burde ikke dette være et problem for de utenlandske studentene. Anonymous poster hash: fea59...57c Hvorfor er alle av den oppfatning at et studium er vanskeligere jo flere arbeidskrav det er? Jeg mener jo at på en skole eller et universitet som har bare èn eksamen i året, er presset høyere på nettopp å prestere denne ene gangen. Man er nødt å pugge og huske ting for et helt år, og før eksamen må man tross alt gå gjennom en haug notater osv. Mens har man kontinuerlig prøver, tester, eksamener, osv. i løpet av året, blir man testet flere ganger, får flere sjanser til å overbevise, man trenger ikke sprengpugge før eksamen fordi man ganske nylig hadde stoffet så det er godt innarbeidet osv. Jeg går riktignok ikke medisin da, men folk spør hele tiden; "Hæ, har du bare èn eksamen på slutten av året!!?". Eh ja, men det gjør det ikke noe enklere, gitt. Mengden pensum er den samme. Anonymous poster hash: a104c...56f 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå