Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

irriterende å høre at det er overskudd av leger når vi sitter her i ytterste ingenting, med tre måneders ventetid på legetime fordi ingen vil komme hit og jobbe og bo her...

Anonymous poster hash: 5e62f...3ce
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

irriterende å høre at det er overskudd av leger når vi sitter her i ytterste ingenting, med tre måneders ventetid på legetime fordi ingen vil komme hit og jobbe og bo her...

Som sagt tidligere er det ikke overskudd av leger, det er mangel på stillinger. Det er nødt å bli opprettet flere stillinger, og Norge må slutte å leie inn utenlandske leger, og heller fokusere på å opprette flere turnusstillinger slik at norske nyutdannede leger (både i Norge og øst-europa) kan komme seg igjennom dette krokete systemet.

Anonymous poster hash: ed6e8...514

• Liker 1
Skrevet

Som sagt tidligere er det ikke overskudd av leger, det er mangel på stillinger. Det er nødt å bli opprettet flere stillinger, og Norge må slutte å leie inn utenlandske leger, og heller fokusere på å opprette flere turnusstillinger slik at norske nyutdannede leger (både i Norge og øst-europa) kan komme seg igjennom dette krokete systemet.

vi har tre, nabobygda har en og så er det fire andre ledige i nærområdet. Vi leier ikke inn utenlandske leger fordi vi vil, men fordi vi må.

Men skjønner jo det ikke særlig attraktivt for unge nyutdannede å bosette seg på et sted hvor det er 40 minutter til nærmeste cafe, vi har èn matbutikk uten utvalg og ingen fritidstilbud utover fisking, ski og orienteringsløp.

Skrevet

Som sagt tidligere er det ikke overskudd av leger, det er mangel på stillinger. Det er nødt å bli opprettet flere stillinger

Ligger det i kortene at dette skal skje snart? (Jeg har ikke fulgt med på debatten rundt dette..)

Anonymous poster hash: 02f1b...1a8

Skrevet

Det er det mange som må nå i dag også.

Det er flere andre studier som også er droppet fra den listen, det er ennå flere siv.ing. studier på NTNU som er helt oppi der. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du vektlegger ordinær kvote mer enn førstegangskvoten? Halvparten av studentene kommer fra hver av kvotene. Uansett, poengsum for å komme inn sier lite om vanskelighetsgraden på studiene. Jeg vil egentlig ikke si at medisin er spesielt vanskelig - det handler bare om å jobbe strukturert og å pugge en hel haug med stoff. Det kan nesten hvem som helst gjøre, bare de gidder.

Hadde antallet studieplasser for medisin vært lik den på nanoteknologi hadde karakterkrav rett fra vgs vært høyere der også.

Skrevet

Det med vanskelighetsgrad var ikke myntet direkte på deg, det var bare generelt. Det var kanskje litt dumt formulert å si at det bare er pugging - det handler også mye om kommunikasjon, blant annet. Jeg har satt meg ganske godt inn i studiet da jeg selv ønsket å studere medisin i mange år. Imidlertid valgte jeg heller en tung realfaglig utdannelse, fordi heller jeg ville studere noe der jeg tenker og løser oppgaver framfor å lese og pugge. (Jeg bor også med flere som studerer medisin, og de leser og leser.)

At medisinstudiet består av lesing og pugging er bare tull. Medisinstudiet er krevende, med mye lesing, pugging og oppgaveløsing (både teoretisk og praktisk), mye praksis og lab.
Jeg studerer ikke medisin, men har venner som gjør det. Og selv om studiet jeg går har vanskeligere pensum enn medisin, vet jeg at medisinstudiet er hardt det også.

Anonymous poster hash: 3b2c6...b6b

Skrevet

Dere som mener medisinstudiet er pugging og lesing, og at alle kan komme seg gjennom det, må huske på at det er en yrkesutdanning, og mye av det man skal lære er ferdigheter. Å undersøke en kropp krever mye kunnskap, men også ferdigheter og erfaring. Jeg er enig i at de fleste vil klare å lese gjennom "pensum" (til opplysning finnes det ikke noe definert pensum på medisinstudiet), men ikke alle vil forstå det de leser og kunne sette ulike deler sammen til et stort bilde. I tillegg kommer altså ferdighetene, som heller ikke alle enkelt tilegner seg. Og til slutt skikkethet og kommunikative evner. Der er det også en del som ikke er egnet...

Skrevet

Ligger det i kortene at dette skal skje snart? (Jeg har ikke fulgt med på debatten rundt dette..)

Det har vært en del i media om dette, men er noen måneder siden sist jeg hørte om det.

vi har tre, nabobygda har en og så er det fire andre ledige i nærområdet. Vi leier ikke inn utenlandske leger fordi vi vil, men fordi vi må.

Men skjønner jo det ikke særlig attraktivt for unge nyutdannede å bosette seg på et sted hvor det er 40 minutter til nærmeste cafe, vi har èn matbutikk uten utvalg og ingen fritidstilbud utover fisking, ski og orienteringsløp.

Ja, det er et problem at ledige stillinger i distriktet ikke fylles fordi folk ikke vil flytte ut av byene, er klar over dette.

Disse manglende ledige stillingene jeg sikter til nå er på sykehusene. Regjeringen har flere ganger gått ut og sagt at nå skal ventelistene på ulike operasjoner, undersøkelser og (kreft)behandlinger kortes ned betraktelig. Vi har alle hørt om disse lange ventelistene i media fra tid til annen. Problemet er at legene på sykehusene allerede jobber seg i hjel, vi trenger å få opprettet nye stillinger for å ta unna alle disse pasientene. Vi trenger flere turnusplasser, og vi trenger flere LIS-stillinger slik at flere leger kommer seg igjennom systemet, og vi får flere ressurser tilgjengelig.

• Liker 1
Skrevet

Hadde antallet studieplasser for medisin vært lik den på nanoteknologi hadde karakterkrav rett fra vgs vært høyere der også.

Ja, ikke sant. Derfor burde man ikke tolke mer ut i fra poenggrensene enn at det egentlig bare er poengsummen til den siste som kom inn på studiet det året. Grensene sier fint lite om vanskelighetsgrad osv., men styres i stor grad av hvor mange som vil inn i forhold til hvor mange plasser det er.

Skrevet

Ligger det i kortene at dette skal skje snart? (Jeg har ikke fulgt med på debatten rundt dette..) Anonymous poster hash: 02f1b...1a8

I forbindelse med forhandlingene for et par uker siden, ble det fra arbeidsgivers side lovet flere faste stillinger. Kompromisset ble utvidet arbeidstid for legene. Men de avverget i hvert fall streiken, som var veldig nær på. Det var ikke veldig mye om det i media, dessverre. Svært få utenfor sykehusene som vet hvilke arbeidsvilkår legene jobber under. Skal vi ha gode sykehus, der arbeidstakere tør å si fra om kritikkverdige forhold, må faste stillinger på plass. Men dette ble da forferdelig OT. Beklager.

Skrevet

Det med vanskelighetsgrad var ikke myntet direkte på deg, det var bare generelt. Det var kanskje litt dumt formulert å si at det bare er pugging - det handler også mye om kommunikasjon, blant annet. Jeg har satt meg ganske godt inn i studiet da jeg selv ønsket å studere medisin i mange år. Imidlertid valgte jeg heller en tung realfaglig utdannelse, fordi heller jeg ville studere noe der jeg tenker og løser oppgaver framfor å lese og pugge. (Jeg bor også med flere som studerer medisin, og de leser og leser.)

Det å studere medisin dreier seg også om å tenke og å løse oppgaver. Ikke de første årene selvsagt, men videre i studiet. Du burde muligens sette deg litt bedre inn i studiet og ikke kun de første årene der det bare er basalfag. Studiet er jo kun en inngangsport til yrket. Selv om jeg synes studiet er kjempespennende er det ikke sånn at jeg flyr i taket for å lese basalfag de første årene. Når du skal opp til eksamen på 6. året kan jeg love deg at det ikke bare er å "lese og pugge".

Anonymous poster hash: a9f93...09c

Skrevet

Det å studere medisin dreier seg også om å tenke og å løse oppgaver. Ikke de første årene selvsagt, men videre i studiet. Du burde muligens sette deg litt bedre inn i studiet og ikke kun de første årene der det bare er basalfag. Studiet er jo kun en inngangsport til yrket. Selv om jeg synes studiet er kjempespennende er det ikke sånn at jeg flyr i taket for å lese basalfag de første årene. Når du skal opp til eksamen på 6. året kan jeg love deg at det ikke bare er å "lese og pugge".

Anonymous poster hash: a9f93...09c

Kunne du fortalt litt om de første årene med basalfag? Sitter dere mest å gjør rene matte/fysikk/kjemioppgaver? Føler du på en måte at du studerer realfag og ikke medisin? om du forstår hva jeg mener.. Og hvordan er eksamen lagt opp de første årene?

Skrevet

Hadde jeg vært heleminister hadde skrudd ned legelønningene med 10%. Ikke populært, men når det er tilbudsoverskudd av arbeidskraft skal lønna ned.

Det kommer Spekter til å kreve, og slik kommer det til å bli. Vent til neste år.

De bør også skru ned overlegelønninga betraktelig, fordi de er bondefanget og ikke har annet å finne på. De får ikke jobb som dataingeniører med 50+. Jeg vil tro overlegelønna kan senkes med 1/3 uten vanskeligheter. Men i og med at man bruker så mange inkompetente som allmennleger, og det er vanskelig å få nok, så bør nok ikke denne senkes - foreløpig.

Det er et stort potensiale i den sosialdemokratiske modellen som ikke utnyttes. Ganske utrolig, men det skyldes at interessene til folk flest ikke representeres.

Skrevet

Det kommer Spekter til å kreve, og slik kommer det til å bli. Vent til neste år.

De bør også skru ned overlegelønninga betraktelig, fordi de er bondefanget og ikke har annet å finne på. De får ikke jobb som dataingeniører med 50+.

Hva skal den setningen bety? Faren min som er overleve tjener dobbelt så mye som onkel som er dataingeniør.

Overleger kan forøvrig lett få jobb i andre firmaer, f.eks. jobber leger i McKinsey og andre konsueltfirmaer.

Om lønna skrus ned blir det nok kun folk fra U-land som gidder å jobbe for den lønna. Lykke til med legetime da.

Anonymous poster hash: ac301...20d

Skrevet

*overlege, mente jeg.

Uansett er det usannsynlig at legeforeningen godtar at lønna settes ned. Det er samarbeid mellom dem og Spekter.

Det er også noe som heter STREIK.

Skrevet

Lønn fins i alle grader. Det er ikke enten u-lands leger eller verdens beste leger som man vil ha valget mellom. Det er begrenset hvor mange ikke-medisinske karrierer det er plass til i Norge. Det er bare å begynne å skru ned alle lønner med 30%, legene vil hverken forsvinne til Sverige eller Danmark. Spesielt ikke overlegene. Ingen overleger som jobber i de store byene burde få mer enn 500k.

Skrevet

Lønn fins i alle grader. Det er ikke enten u-lands leger eller verdens beste leger som man vil ha valget mellom. Det er begrenset hvor mange ikke-medisinske karrierer det er plass til i Norge. Det er bare å begynne å skru ned alle lønner med 30%, legene vil hverken forsvinne til Sverige eller Danmark. Spesielt ikke overlegene. Ingen overleger som jobber i de store byene burde få mer enn 500k.

Det er mangel på overleger, altså spesialister, så det er ikke logisk på noe vis at de skal få lavere lønn.

Skrevet

Man kan like gjerne si "det er bare å skru ned lønna til alle norske konsulenter, søppeltømmere, statsvitere, dataingeniører, piloter og offiserer. De hadde ikke flytta til Sverige uansett!"

Men da tar du feil.
For det første er ikke lønna en bryter du kan skru ned.
For det andre, med så lav lønn hadde også legene begynt å drite langt i ansvaret. Det hadde også vært svært lett å forsvare ansvarsfraskrivelse overfor det norske folk.
Det norske folk hadde lett forstått at med 500K så gadd ikke legene å ha så mye ansvar.
Man ser allerede på kommentarfeltene i avisen at folk forsvarer legetabber fordi de får så dårlig lønn.
Med 500K hadde hele tilliten til helsevesenet kollapset.

For det andre, leger kan streike/flytte og de hadde lett gjort det om lønna hadde blitt 500K. I tillegg hadde det vært umulig å betale studielånet.

Jeg studerer medisin og hadde lett byttet jobb eller flyttet til nederland om lønna hadde vært på linje med en sykepleier, som kan få 500K med litt overtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...