Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2

Cata

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trenger masse heiing. Som ventet skapte de prosentene sykemelding stor baluba så nå er jeg enda mindre poppis enn jeg har vært de siste par årene. Føler meg på grensen til å bli mobbet av sjefen, men teknisk sett skjer det ikke ofte nok til at jeg kan kalle det mobbing offisielt. Jeg føler imidlertid jeg blir satt opp slik at jeg er nødt til å feile og så blir jeg skjelt ut når det ikke funker.

Jeg er ganske lei av å bli skjelt ut, faktisk. 

La meg bare si det sånn, det ble en liten telefon til juridisk i fagforeningen min for å sjekke backing om det tilspisser seg i feil retning. 

Innmari irriterende når man faktisk har gledet seg til å gå på jobb i veldig mange av de årene man har vært i arbeidslivet og så blir det etterhvert slik at man gruer seg. Prøver innimellom å tenke etter i hvilken grad jeg har skyld i balubaen selv, men så vet jeg jo at temmelig mange av mine kolleger også sliter, så det er ikke bare meg. Dermed er det en viss sjanse for at feilen ikke (bare) ligger hos meg, tenker jeg. 

Men ny jobb står for tiden MEGET høyt på ønskelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cata skrev:

Jeg føler imidlertid jeg blir satt opp slik at jeg er nødt til å feile og så blir jeg skjelt ut når det ikke funker.

Høres ut som definisjonen av mobbing, spør du meg... Godt du har snakket med fagforeninga, det er godt å ha litt støtte. Ta dem med på evnt møter, jeg syntes hvertfall det var veldig greit både å ha noen der som jeg visste var på min side og som jeg kunne diskutere med i etterkant.

Ny jobb, helst i går. Eller ny leder, men ny jobb er antagelig enklere... Er søknad sendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Daria skrev:

Er søknad sendt?

Søknad er definitivt sendt. Har en til jeg lurer på å søke, men litt usikker. Er vel ikke den mest kvalifiserte, men heller ikke helt diskvalifisert. 

7 minutter siden, Daria skrev:

Høres ut som definisjonen av mobbing, spør du meg...

Neida, det er ikke det for den har jeg lest. Skal det være mobbing så skal man visst bli hengt ut hver uke, og riktig så ille er det nå ikke. Irriterende er det uansett. Sjef insisterer på å detaljstyre, og samtidig forventes jeg å jobbe selvstendig (skulle da virkelig bare mangle) men det blir da litt vanskelig pga. "gjør ditt" og "gjør datt" på alt for detaljert nivå. Kan ikke akkurat bedrive ordrenekt i selvstendighetens navn heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cata skrev:

Søknad er definitivt sendt. Har en til jeg lurer på å søke, men litt usikker. Er vel ikke den mest kvalifiserte, men heller ikke helt diskvalifisert. 

Søk! :duskedame:Det verste du kan få er et avslag. Det sies jo at kvinner gjerne bare søker på stillinger hvor de oppfyller alle krav, mens menn godt kan søke hvis de oppfyller ett av den, og arbeidsgiver forventer sjelden at alle krav i utlysningsteksten skal bli dekket. (Men jeg har også fått søknader fra kvinner som ikke har vært i nærheten et eneste av kravene...) Jeg slang inn en søknad på en lederstilling som nyutdannet, i full overbevisning om at jeg ikke ville være aktuell, men jeg satt uansett og skrev en haug søknader, så det kostet meg ikke noe å ta med en til. Gjett hvilken jobb jeg fikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Daria skrev:

Søk! :duskedame:Det verste du kan få er et avslag. Det sies jo at kvinner gjerne bare søker på stillinger hvor de oppfyller alle krav, mens menn godt kan søke hvis de oppfyller ett av den, og arbeidsgiver forventer sjelden at alle krav i utlysningsteksten skal bli dekket. (

Kommer sannsynligvis til å gjøre det ja. Er ikke så mye kvalifikasjoner jeg tenker på der som alder. Jeg kan sagtens lære meg noe nytt, men ikke helt sikker på at de som ansetter ser det på samme måten. Den jobben jeg har kikket på er ikke noe jeg er utdannet til, men de var ikke aldeles strikse på formalkompetansen der og jeg mener selv jeg har en del relevant erfaring å vise til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Daria skrev:

Jeg slang inn en søknad på en lederstilling som nyutdannet....

Ååååh, det der minner meg om noe. Den første jobben jeg hadde var faktisk en lederjobb (skulle ikke lede så mange da, men likevel...)  På jobbintervjuet kikket personalsjefen strengt på meg mens han gjennomgikk personlighetstesten min og så kom det: "Du er ingen leder!"

Han hadde såååå rett, men hvem var det som fikk jobben, tror du? Jepp, se setning 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder kan like gjerne bety erfaring og dyktighet, hvis man vinkler det riktig (og treffer de rette menneskene). Bare ikke gjør som hun som søkte hos oss for noen år siden gjorde - hun skrev at hennes primærmotivasjon for jobben var å komme nærmere barnebarna. Hun var over 60, hadde ikke jobbet i bransjen på over ti år, og det lyste gjennom at hun neppe hadde planer om å stå i jobben lenger enn nødvendig. Det var ikke alderen som gjorde henne uaktuell...

3 minutter siden, Cata skrev:

Han hadde såååå rett, men hvem var det som fikk jobben, tror du? Jepp, se setning 2...

Hvordan demotivere ansatte før de er ansatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daria skrev:

hun skrev at hennes primærmotivasjon for jobben var å komme nærmere barnebarna.

:ler:  Akkurat den der volder meg en smule trøbbel faktisk. Barnebarn kan jeg ikke skryte på meg, men siden jeg evt. flytter fra Ytre Gokk etter sånnomtrenttjueår så må jeg hoste opp en liten forklaring i den leia der. Hadde jeg vært intervjuer så hadde jeg lurt litt på sånn langflytting på en person i min alder. At ungdom flytter der det er jobb å få er noe mer naturlig enn at gamliser som jeg gjør det. Å kalle det primærmotivasjon gjør jeg ikke, men jeg må ha med en bisetning om at jeg er aldeles innstilt på flytting hvisomattedersomatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Daria skrev:

Hvordan demotivere ansatte før de er ansatt...

Han klarte det ikke. Det skal mer til enn som så. En annen sak er at jeg var ikke leder spesielt lenge, for de drev og omorganiserte og styrte på så "mitt" område ble lagt direkte under en annen gruppe. Var ikke veldig lei meg, men på den annen side så kunne det vært morsomt å prøvd seg litt lenger tid enn det jeg faktisk gjorde. 

Ikke for det, jeg er målbart blitt bedre leder med årene. En del år  og noe skolegang senere var jeg på intervju  hos et annet firma og fikk høre at jeg hadde klart det kunststykket å score 0 eller var det 1 på "ledelse" i personlighetstesten. Greit nok for meg. Jeg har ikke hatt noen illusjoner om mine evner i så måte. Det var for øvrig ikke derfor de ikke ansatte meg heller, jeg hadde bare levert en generell søknad. 

Noen år senere søkte jeg tilfeldigvis hos samme firma og ny personlighetstest måtte til. Da hadde jeg rykket merkbart opp på ledelsesskalaen. :ler: Er det noe med alder og visdom, tro? :klo:  Fikk ikke jobb den gangen heller, men tviler på at det med ledelse var utslagsgivende siden det på ingen måte var en lederjobb jeg søkte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir nok en bedre leder meg årene nesten uansett - det er noe med trygghet og naturlig autoritet - men noen av oss vil aldri bli ledertyper. Jeg er helt klart ikke det, og har heller aldri hatt ambisjoner i den retning -  at jeg har ramlet inn i et par lederstillinger har vært rene uhell :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Cata skrev:

:ler:  Akkurat den der volder meg en smule trøbbel faktisk. Barnebarn kan jeg ikke skryte på meg, men siden jeg evt. flytter fra Ytre Gokk etter sånnomtrenttjueår så må jeg hoste opp en liten forklaring i den leia der. Hadde jeg vært intervjuer så hadde jeg lurt litt på sånn langflytting på en person i min alder. At ungdom flytter der det er jobb å få er noe mer naturlig enn at gamliser som jeg gjør det. Å kalle det primærmotivasjon gjør jeg ikke, men jeg må ha med en bisetning om at jeg er aldeles innstilt på flytting hvisomattedersomatte.

Klar for nye utfordringer og miljøforandringer? Mumle noe om en eks du gjerne vil bort fra? Trenger nye jaktområder på Tinder? :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Daria skrev:

Trenger nye jaktområder på Tinder? :fnise: 

DEN slår garantert an som seriøst argument, tror du ikke? :fnise:

Det verste er at floskelen med "nye utfordringer" faktisk er ekte vare hos meg (jeg trenger det med for mange år på baken med for lite nytt), men det høres totalt håpløst ut i søknaden. 

Endret av Cata
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så har man da overlevd enda en nesten 19 timers dag... Gikk på jobb 7 i går morges og klokket inn ytterdøra hjemme ca .2 i natt. :Gjesp: . Skal ikke si jeg jobbet alle 19 timene for det var mye venting involvert og jeg løp innom dusjen før jeg dro hjem, men dog...lang nok dag det og jeg er trøtt som en dupp. Våknet jo til normal tid likevel. 

En av gledene ved "særskilt fri stilling" :ler: . Men i min bransje så må man innimellom være "der" når ting skjer. Dessuten fikk jeg halt i land avspaseringsdag mandag. Vi oppmuntres jo til å ta ut avspaseringstimer snarest mulig etter at de er opparbeidet så jeg følger bare regelverket. :engel:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Roadrunner skrev:

Du står på når det trengs, det skal du ha! :pls:

Det går bra en gang i blant, og særlig når jeg karrer til meg en avspaseringsdag attpå. Det er verre når man får slike dager tett så man ikke har sjans til å hente seg inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så fri stilling kjenner jeg det er helt greit å ikke ha... Jeg har ønsket meg litt mer fleksibilitet av og til, men å kunne stenge døra 15.30 hver dag har også sine fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daria skrev:

....men å kunne stenge døra 15.30 hver dag har også sine fordeler.

Jepp. Den "fleksibiliteten" har jeg i perioder ønsket meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en jobb hvor jeg hadde 18 timers åpningstid fordelt på fire dager, og tilnærmet full fleksitid utover det - det var en ypperlig løsning. Den eneste ulempen var at det var litt for langt fra Oslo (og alle andre byer...). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...