Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ooof. Litt mye tråkking kanskje? Søndag var jeg ute på en nesten 3 mils tur og søndag kveld var det ene kneet ganske furtent. Og det var til og med det gode kneet.... Ble litt rehab i går da jeg hadde frisørtime rett etter jobb og dermed måtte ta bilen. Det var tydeligvis sunt for i dag er kneet noenlunde normalt igjen. 

Ser fram til at det skal bli litt jevnere temperatur. Om morgenen er det heller kaldt. Det bøter jeg lett på med påkledningen, men da blir det jo varmt når jeg skal hjem igjen. :svett: Har liksom ikke "lag på lag" som egner seg helt heller. Må ha tykk genser eller jakke om morgenen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skulker! Dvs. man bruker feriedag før ferien, men det føles litt som skulking. :fnise: Hadde relativt lite å gjøre nå når så mange andre har tatt fri og dessuten har jeg jo etterhvert fått den berømmelige "senil-uka" som også skal brukes. Og så jeg som sliter med å få tatt ut all ferien til vanlig... Dermed ble det fridag i dag. 

I følge sportsklokka er formen heller dårlig. Regner med det er pollensesong og medisinering som har satt inn. Satser på litt behagelig gråvær i påsken så jeg kan få inn noen sykkelturer uten at øynene klør så voldsomt. Allergimedisin hjelper noe, men tar ikke alt. Trenger ikke galopperende pollenspredning liksom. Planen er hjemmepåske hele påsken, men det kan jo være jeg får lyst på en utflukt etterhvert. Det blir i så fall ikke mer enn en dagsutflukt. Tror jeg. Påsken er eneste ferien jeg ikke har fast program med familiebesøk på andre kanten av landet så jeg utnytter den til fulle med å ikke ha noen planer. 

• 1 måned senere...
Skrevet

Aktiv søndag. Verandagulv har fått strøk nr 1 med terassebeis (må ha ett til der ser jeg), syklet en 2 mils tur, byttet sengetøy og vasket 2 maskiner klær. Nå surrer oppvaskmaskinen. Brødbakst utgår. Får ta det uti uka.

Skrevet

Da har du kommet lenger med verandaen enn vi har. Vi er ferdige med den ene. Men den andre må ha to strøk med beis på gulvet. Og så langt er ikke beisen kjøpt… 

Skrevet

Yr.no bestemmer ettermiddagens aktivitet - så her blir det klipping av hekk. Burde gjort en jobb med verandarekka også, men det nedprioriteres glatt for øyeblikket. Ellers ganske på stell utendørs tror jeg. Snart på tide å bytte ut stemorsblomstene med noe mer sommerlig (de er absolutt på hell nå...), men det haster ikke. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg hater chatboter :opplyser: 

Prøvde å sende melding til banken min da jeg ikke fikk lagt inn nytt kredittkort i Vipps. Glemte visst den da jeg fikk nytt kort i mai. Får bare dustete feilmeldinger og chatbot hos Vipps sier jeg må ta kontakt med banken. Hvor er det blitt av den gode gamle meldingsfunksjonen for kommunikasjon med banken? :kjefte: 

Det kan da ikke være til noens fordel at jeg må henge i telefonen eller skravle i ti minutter med den #$%#$% chatboten før den setter meg over til et menneske som skjønner hva jeg spør om. 

Skrevet

Forresten har jeg fått klokket inn drøyt 3,5 mil på elsykkel i helga :nigo: , Ikke så imponerende siden det er fordelt på to dager men ble da bevegelse iallfall. Oooooog jeg har fått meg "nytt" lesebrett. Min Boox fikk en haug med oppdateringer for noen dager siden og både brettet og BookBites ble oppdatert. Dermed fikk jeg det for meg at jeg skulle prøve å vekke min kjære Meebook opp fra dvalen (den som ikke ville virke med BookBites what so ever for et år siden). Og jaggu, etter et lite lass oppdateringer så virker den også nå. Jeg har med ett et lesemessig luksusproblem. 

Har kastet meg på krimbølgen igjen og har lest meg gjennom en bunke bøker av svenske krimforfattere og nå er jeg over på en norsk en igjen, 

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Jøss, er det så lenge siden?  :klo:  Ja, det er det visst. 

Vel, jeg har unnskyldninger. De siste ukene har vært en smule stressende. Gammel Mor ble innlagt på sykehus for 3 uker siden og det medførte en akutt tur for Snill Datter (?). Det var ikke livstruende innleggelse, men Gammel Mor har endelig sagt seg enig i at litt hjelp i huset (aka hjemmehjelp) kanskje ikke er så dumt. Dermed måtte det skrives og sendes noen søknader. Middag fra storkjøkken noen dager i uka er også fikset. Trenger jeg si det var en lett stressende uke? 

Forrige helg var det venninnebesøk og tur på fin restaurant. Vi hadde bestemt oss for å feire oss selv skikkelig. Tur innebar hotellovernatting så dermed gikk den helgen også. 

Denne helga er blitt behørig tilbragt hjemme. Ble faktisk så varmt at verandastol ble halt opp fra boden for anledningen. 

Driver for øvrig og reparerer litt på egen skrott. Den ene armen er småfurten og jeg prøver trykkbølgebehandling. Det hjalp i sin tid på en tennisalbu og smertene kjennes ganske like ut. Fysio var ikke helt enig med gav meg nå noen "bølger" så får vi se. Ny time til uka. 

Og jeg er gått alternativt (igjen) :ler: . Deiset borti fenomenet "grounding" på  nett her om dagen og ble litt fascinert. Kan ikke skjønne at det virker men når alt er prøvd er ingenting uprøvd. "Grounding mat" er bestilt, så får vi se. Forklaringen bak det hele virker tynn, for å si det mildt, og realisten i meg hyler i protest. Men jeg ble så sabla nysgjerrig... :rodmer:

Endret av Cata
Skrevet

Jeg måtte google "grounding mat" før jeg skjønte at det handlet om en matte, ikke om kosthold... :fnise: Alt sånt forholder jeg meg til etter anbefaling - når terapeuter jeg har direkte kontakt med snakker om ting de tror jeg kan ha nytte av prøver jeg gjerne, men jeg er ikke så nysgjerrig på eget initiativ.

At Gammel Mor har sagt seg villig til å ta imot hjelp, gjør kanskje at Snill Datter som bor litt langt unna kan slappe litt mer av også?  

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Jeg måtte google "grounding mat" før jeg skjønte at det handlet om en matte, ikke om kosthold... :fnise: Alt sånt forholder jeg meg til etter anbefaling - når terapeuter jeg har direkte kontakt med snakker om ting de tror jeg kan ha nytte av prøver jeg gjerne, men jeg er ikke så nysgjerrig på eget initiativ.

At Gammel Mor har sagt seg villig til å ta imot hjelp, gjør kanskje at Snill Datter som bor litt langt unna kan slappe litt mer av også?  

Her unngås terapeuter etter beste evne. Tror nok fysio sådan (med trykkbølgene) blir fort faset ut også hvis det ikke kommer gode forslag til fix av arm. Tross alt er det ikke så vondt at jeg ikke fungerer. Dermed testes andre ting av hjertens lyst så lenge det ikke kan tenkes å være skadelig eller koster en formue. I verste fall taper jeg noen hundrelapper på noe som ikke virker. 

Det hjalp litt på samvittigheten når Gammel Mor omsider sa seg villig til litt kvalifisert hjelp i heimen. Hun baserer seg i overkant mye på Snilt Søskenbarn så det er helt greit å få involvert helsevesenet på litt "hverdagsoppfølging". 

Skrevet

Godt å høre at Gammel Mor er hjemme igjen og får litt hjelp i det daglige. Ikke bare bare å bli gammel og innse at man ikke klarer alt lengre, eller at ikke familie kan gjøre alt. Og leie-elbil på tur gikk fint? Ingen rekkeviddeangst eller ladetrøbbel? 

Skrevet
Roadrunner skrev (På 14.7.2025 den 8.32):

Godt å høre at Gammel Mor er hjemme igjen og får litt hjelp i det daglige. Ikke bare bare å bli gammel og innse at man ikke klarer alt lengre, eller at ikke familie kan gjøre alt. Og leie-elbil på tur gikk fint? Ingen rekkeviddeangst eller ladetrøbbel? 

Leie-el gikk helt fint. Måtte jo fomle litt ved første lading men skjønte greia etter hvert. Var riktignok borti en lader jeg ikke fikk til å virke. Pluggen ville ikke plugges i. Naboladeren var imidlertid ledig så det var bare å flytte litt på bilen.

Skrevet

Hvordan går det med gammel mor nå? Er hun bedre? Og har de kommunale tjenestene kommet i gang? 

Skrevet
Sauen Shaun skrev (11 timer siden):

Hvordan går det med gammel mor nå? Er hun bedre? Og har de kommunale tjenestene kommet i gang? 

Kommunale tjenester er i gang og til tross for litt ilter mumling om "alle disse menneskene som kommer innom" så tror jeg hun er greit fornøyd når situasjonen er som den er. Husvask, sengetøybytte og mat er på plass slik planen var. Personlig synes jeg de kunne kommet og vasket to ganger i måneden i stedet for en, men en var visst maks man kunne få innvilget. Jaja, hun er ikke verre enn at hun kan tøfle rundt med en tørrmopp og robotstøvsuger har hun også. 

Sist jeg snakket med Gammel Mor hørtes hun noe bedre ut, men jeg tror kanskje hun selv vil protestere på det. Hun vil frese rundt som vanlig og mindre enn det er ikke akseptabelt :fnise: . Snilt Søskenbarn lempet henne inn til fastlege for en oppfølgingstime for førstnevnte var ikke helt fornøyd med ståa, men fastlege forsikret at tilstanden var som forventet og at det ville ta tid å  komme seg etter det ekstra krølliballet som førte til sykehusvisitten. Heldigvis klarte Snilt Søskenbarn og fastlege i kompaniskap å overtale henne til et lite ekstra behandlingssteg som hun bør ta hver morgen. (Meg hører hun som kjent ikke på.) 

Men hun blir jo ikke yngre med årene, det er bare å innse. 

Skrevet

Og apropos visitt. Det nærmer seg visst "ferie". :sjenert: Dermed satte man seg ned i går og skulle bestille hotellrom til turen, bare for å oppdage at hotellapp hadde syknet hen og dødd i fjorårets bataljer med ny mobil. Tofaktorautentisering var ikke blitt med over og der satt jeg, :kjefte: . En kjapp mail til kundeservice ordnet for så vidt det problemet så nå er jeg i gang igjen, men....i nettversjonen har jeg en reservasjon, mens appen iherdig påstår jeg har to (på samme dato). Kundeservice!!!!! Hjeeeelllllp!

Skrevet

Godt å høre at kommunale tjenester fungerer for gamle mor. Og godt at snilt søskenbarn passer på henne. 🥰

Også håper jeg kundeservice ordner opp i dine bookinger :jepp:

• 1 måned senere...
Skrevet

Hurra! Ferien over for i år. Skulle bare ønske jeg hadde noen dager å hvile ut på etter strabasene.  Som vanlig har jeg vært langtvekkiland og besøkt familie og som vanlig er jeg moden for vraking etterpå. Etter en uke hos mor flyttet jeg riktignok ut og over på Airbnb, noe som i grunnen var en velsignelse for begge parter tror jeg. Vi har rett og slett for forskjellig tidsplan gjennom dagen og selvsagt må jeg følge mors plan når jeg er der. Det er tross alt hennes hjem. 

Airbnb ble en suksess. Jeg fikk kloa i en ganske stor, men oppusset leilighet i et gammelt hus og der trivdes jeg glugg. Besøkte selvsagt mor, de få dagene jeg var på Airbnb men fikk litt mer frihet til å stå opp og legge meg når det passet meg.  På vei hjemover  gjentok jeg suksessen da jeg skulle stoppe noen dager og treffe venner. Leide meg en liten leilighet med tilgang til parkeringsgarasje. Leiligheten var ikke helt i min smak, men den lå fredelig plassert og det var ingenting å utsette på den annet enn at innehaver tydeligvis var glad i duftkrus (sånne med pinner i). Den på badet var OK for den duftet frisk og ikke så mye,  men den som var plassert i hovedrommene kunne vært deportert til veranda eller enda lenger vekk for min del. Tror vanilje må ha vært sterkt involvert i den krukka og vanilje gjør seg best i is eller vaniljesaus. 

Men for all del, jeg leier gjerne der igjen for utover litt for mye duft og interiørsmak forskjellig fra min var det både rent og pent og en trivelig vert.

I det hele tatt har jeg nå for alvor fått øynene opp for Airbnb som alternativ til hotell hvis man skal være på en plass og ha mer enn en overnatting. 

Kom hjem i går og nå er alt ryddet vekk og temmelig mye vasket opp. Hadde en del halvskitne klær som fikk seg en runde i vaskemaskin før de kan legges på plass. 

Og i morgen er det jobb igjen. 

Skrevet

Velkommen hjem igjen! 

Godt det var et positivt møte med AirBnB - aldri prøvd selv... 

Men det ble ikke en ekstra feriedag som du vurderte altså? 

Skrevet

Jeg tror det å ikke bo hjemme hos andre over tid - og særlig når begge parter er vant til å styre og bestemme selv - er et godt valg for alle involverte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...