Gå til innhold

Kler du jenta di i jentefarger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Toåringen min elsker rosa. Dessverre er det ikke mye gutteklær med rosa på (og når han lærer i barnehagen at rosa er jentefarge er det vel uansett ikke interessant lenger).

Jeg kler gutten i alle mulige farger. Ingenting er kjedeligere enn å bare tenke blått til gutter, rosa til jenter. Det samme ville jeg sagt om jeg hadde en jente.

Enig. Ja til alle farger, sier jeg.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jenta på 11 mnd her går i alle slags farger (bortsett i fra veldig skrikende, sterke farger) men blått og pastellfarger går veldig mye igjen.

Jeg kler henne forresten ikke i "guttefarger" bare for å markere meg, men rett og slett fordi jeg synes blått er nydelig på jenter, og det hadde vært for dumt hvis gutter skulle hatt enerett på den (gjelder også andre veien). Om ukjente tror hun er en gutt, kunne jeg ikke brydd meg mindre, jeg har ikke noe stort behov for å markere ovenfor folk jeg ikke kjenner at hun er jente.

Endret av Hattifnatten
  • Liker 3
Skrevet

Min jente er foreløpig baby, og da er det jo gjerne klærne som viser hva slags kjønn hun har, så ikke noe blått her. Storebroren bruker også tradisjonelle guttefarger. Kunne aldri falt meg inn å kle han i rosa bare for å markere meg.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Kunne aldri falt meg inn å kle han i rosa bare for å markere meg.

Signerer denne. Kjøper ikke klær til gutten på to år på jenteavd bare fordi jeg skal være PK og ikke kle han i "guttefarger", når jeg syntes blå og grønn er pene farger.

Finnes ingen klær med hverken pirater eller prinsesser i skapet til ungene i huset.

Skrevet

Alle barnehager burde hatt min lillebror. Etter at han ble introdusert for min knallrosa vinterdress nektet han å bruke den fine blå mamma hadde kjøpt. Han hadde veldig sterk kjønnsidentitet og god status i barnehagen, så ingen ertet han. Istedet lagde han en ny trend, så mens han gikk i barnehagen var det helt akseptert for gutter å bruke rosa for NN brukte det.

Når jeg får barn vil jeg oppfordre til å bruke alle farger, men ikke hvis det blir et problem i barnehagen.

Anonymous poster hash: 6d342...aac
  • Liker 2
Skrevet

Min 2åring har mest "jenteklær", dvs klær handlet i jenteavdelingen i butikken. Når det gjelder ulltøy eller andre nøytrale plagg som regntøy osv, kan jeg godt velge blått fordi det da er den fineste utgaven av det plagget. Har også noen pysjer og bukser som nok betegnes som gutteklær. Men det er mye fint blått "jentetøy" også, men det er ofte litt blonder eller sløyfe eller liknende. Jeg har alltid vært en sånn som syns at jenteklærne i butikken uansett er finest, syns det er så mye ræl til gutter i stygge mørke farger.

Men jeg unngår prinsessetøy, tyll og kitty, fordi jeg syns det er stygt.

Men merker at etter hun startet i barnehagen er rosa blitt en favorittfarge. Og det gjør ingenting for meg, syns rosa er en fin og glad barnefarge:)

Anonymous poster hash: bf93a...259
Skrevet

Hun kler seg selv av eget ønske, går i bhg og bestemmer farger selv. Det går mye i lilla, men blått er også populært. Det varierer mye. lillebror liker lilla han også. Flott det.

Farger bestemmer de selv. Det er viktigere ting som vi voksne bestemmer:-)

Skrevet

Når jeg får barn vil jeg kle dem i mange forskjellige farger, men kommer garantert til å styre unna rosa til gutt og blått til jente. Virker som det er veldig popp å markere at "det finnes ikke jente- eller guttefarger", men er ikke helt enig i dette. Dersom barna derimot ønsker å gå i andre farger når de er stor nok til å velge selv, kommer jeg ikke til å stoppe dem.

• Liker 1
Skrevet

Jenta mi har mye rosa og lilla, men også grått, blått, hvitt og brunt. Hun kles svært sjelden i klær etter storebroren ;)

Skrevet (endret)

Jeg har ikke barn, men jeg ville ikke brydd meg om en jente hadde hatt på seg en mørk blå genser f.eks. Jeg ville gjerne i begynnelsen, når barnet er så liten at man ikke helt kan se kjønnet med mindre man vet det, brukt jente/guttefarger. Men etter det så spiller det ingen rolle. Gutten er jo like mye gutt selv om han skulle hatt på en rosa body og en jente er like mye jente om hun skulle hatt på grønn genser.

Når barnet selv klarer å velge hvilke klær h*n vil ha på, så merker man jo også hvilke farger barnet velger. Liker jenten rosa, så hvorfor ikke kle henne i det?

Endret av Luckiness
Skrevet

Når jeg får barn vil jeg kle dem i mange forskjellige farger, men kommer garantert til å styre unna rosa til gutt og blått til jente. Virker som det er veldig popp å markere at "det finnes ikke jente- eller guttefarger", men er ikke helt enig i dette. Dersom barna derimot ønsker å gå i andre farger når de er stor nok til å velge selv, kommer jeg ikke til å stoppe dem.

Dette er jeg helt enig i! Man må heller gå etter barnas ønsker. Tviler på at barnet vil bære noe nag til deg dersom du kledde henne i rosa som baby og småbarn, men senere i livet hater "jentefarger".

• Liker 1
Skrevet

Jeg har inntrykk av at en jente kan bruke de farger hun vil og føle seg vel, men at en kar/gutt vil ikke føle seg vell i farger assosiert med jentefarger.. Lilla, rosa, kanskje rødt og gult og i noen tilfeller..

Anonymous poster hash: 1e9dc...86c
Skrevet

Alle barnehager burde hatt min lillebror. Etter at han ble introdusert for min knallrosa vinterdress nektet han å bruke den fine blå mamma hadde kjøpt. Han hadde veldig sterk kjønnsidentitet og god status i barnehagen, så ingen ertet han. Istedet lagde han en ny trend, så mens han gikk i barnehagen var det helt akseptert for gutter å bruke rosa for NN brukte det.

Når jeg får barn vil jeg oppfordre til å bruke alle farger, men ikke hvis det blir et problem i barnehagen.

Anonymous poster hash: 6d342...aac

:rodmer: nusselig! Min nevø ville ha rosa croks, og ville alltid ha den rosa koppen.

Anonymous poster hash: 1e9dc...86c

Skrevet

Alt av farger blir brukt, men om hun får bestemme selv så skal det være kjole eller skjørt, og de er jo sjeldent veldig maskulin i fargene.

Skrevet (endret)

kler henne mye i rosa ja. men så har jeg en haug av klær i lyseblått, turkis og litt i mørkeblått. Jeg har fått "kjeft" av visse eldre generasjoner i familien om at blått går da ikke an på en liten jente baby! Mye av de blå klærne jeg har er jo ganske jentete uansett f.eks med blonde kanter/ sløyfe mønster. Hvis jeg skulle styrt unna farger til henne (sånn mens jeg fortsatt bestemmer) så ville det gått mer på farger jeg syntes var stygge enn at det var guttete.
Noe jeg syns er en uting er når folk skryter av at "åh, syns det er så fint at du ikke kler henne som en prinsesse, hun skal være litt røff." Det blir jo like teit?

-Og folk har spurt meg om babyen er jente eller gutt selv når hun har hatt rosa kjole på seg. så ja :P

Endret av rangle
Skrevet

Kler jenta mi mye i rødt og turkis, men hun er også veldig glad i å bestemme farger selv.

Skrevet

Synes babyrosa er en heslig farge. OT, men da jeg jobbet i klesbutikk la jeg merke til at det er mye mer behagelige klær i gutteavdelinga. Vi solgte nesten bare kjoler til jenter, og størrelsene begynte på 56...

Anonymous poster hash: 05803...adc
Skrevet (endret)

Hvis jeg hadde hatt en jente, hadde jeg nok ikke kjøpt så mye rosa til henne, hvertfall ikke sånn lys babyrosa. Ikke fordi jeg syns rosa er stygt eller at det er noe galt med fargen i seg selv, men fordi jeg er litt lei av å se den fargen på nesten alle klærne til nesten alle jentene jeg kjenner. Det samme med lyselilla, av samme grunn. Og jeg har svært lite blått til guttene mine. Jeg liker egentlig blått, men blir lei av det jeg ser mye av. Jeg har ikke noe markeringsbehov, men jeg syns det er morsomt med variasjon.

For øvrig har rosa vært eldstegutten min sin favorittfarge det siste halvåret (han er 2,5), så han hadde hatt helrosa garderobe, om han fikk velge. Så i blant kjøper jeg klær med noe rosa på. Rosa sokker, genser med striper i rosa, gult og mørkeblått f.eks. Jeg har også oppdaget jenteavdelinger for gutter. Jeg kler ikke barna mine i blonder, sløyfer eller kjoler, men for øvrig ser jeg ikke hvorfor jeg ikke skal kjøpe klær jeg liker, fordi noen kanskje da kan tro de er jenter. Hvorfor er det så nøye om man ikke ser hvilket kjønn de er når de er så små, egentlig?

Endret av Vera Vinge
  • Liker 2
Skrevet

Jeg bruker for det meste rosa. Mye fordi hun har lite hår og mange tror hun er en gutt. Jeg er lei av å høre ''Så fin gutt'' eller ''Hva heter han?''.

• Liker 1
Skrevet

Har mye rosa til lillesøster fordi vi har fått og får stadig klær av familien. Men personlig bryr jeg meg ikke så veldig. Lillesøster har arvet en del klær av storebror. Når jeg selv kjøper klær til barna er jeg mer opptatt av komfort enn farger :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...