Gå til innhold

Kler du jenta di i jentefarger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er katter "jentete"? Det er et dyr!

Anonymous poster hash: 50c96...20f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, her kles det på i både rosa, blå, lilla, brunt, hvitt, grått...

Såtrist når jenter ikke kan ha slikt som matbokser og sånt med f.eks sjørøvere eller traktor på, for de er blå og det er "guttefarge". Jentene MÅ ha prinsesse på, for det er det som er på de rosa...

• Liker 1
Skrevet

Nei, her kles det på i både rosa, blå, lilla, brunt, hvitt, grått...

Såtrist når jenter ikke kan ha slikt som matbokser og sånt med f.eks sjørøvere eller traktor på, for de er blå og det er "guttefarge". Jentene MÅ ha prinsesse på, for det er det som er på de rosa...

Jeg er så enig! Jenta mi elsker pirater og Kaptein Sabeltann, men siden hun nå er blitt så opptatt av jente- og guttefarger går jo ikke det. Gi meg en rosa genser med pirat på for svarte svingende! :ler:

• Liker 1
Gjest Olivia Benson
Skrevet

Hun har mye rosa og lilla fordi jeg syns det er pene farger. Hun bestemmer ikke selv enda, så da får mor kle henne som hun vil :P Men hun bruker andre farger også. Det er ikke sånn at jeg lar vær å kjøpe en fin genser for den har "feil" farge.

Når hun blir gammel nok skal hun få kle seg i akkurat de fargene hun selv vil.

Skrevet

"Jentefarger" er tidenes dummeste ord

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor er katter "jentete"? Det er et dyr!

Anonymous poster hash: 50c96...20f

Denne katten? :P

• Liker 2
Skrevet

Vel, jeg kan kle gutten min alle slags farger så lenge det er gutteklær eller nøytrale klær. Blir ikke å kle han i jenteklær med fine blonder og sløyfer med mindre han selv ønsker det.

Gutter er gutter, og jenter er jenter. Stort sett i hvert fall.

• Liker 2
Skrevet

Har kledd jenta mi i alle slags farger. Hun har aldri vært nøye på det selv. Broren har også brukt alle farger. Det var først som seksåring at hun ville velge mer av klærne selv, og da vil hun helst ha grønne klær.

Skrevet

Når og hvor oppstod denne fargetrenden? Det var ikke sånn da jeg var liten? Jeg husker godt at det var sånne leketøy (transformers) som gjennomgikk en fargeforandring etter første generasjon, for da ble de som kom etterpå mer space-aktige, kunne transformere seg til krokodiller, alien-fly og liknende. Og der gikk det i både grønt og rosa, lillanyanser kombinert med blått osv. Ikke en jævla transformer var jente, dvs det var vel en (og hun var rosa, hehe). Hva skjer med logikken her? Holder det ikke at jenter leker med hus, spade og jenteleker i barnehagen, og gutta kan få beholde flyene og racerbilene? Må man ha underkategorier av jentebiler og guttebilder også? Skal man kalle jentebilene for kia, honda, citroën osv, og guttebilene for bmw, audi, MG, aston martin osv på barnehagenivå? Hvorfor skal verden være så komplisert? Er det ingen feminister som ser at de bør rydde opp litt?

Skrevet

Jeg gjør det ja, faren er ikke så bgeistret da :fnise:

Anonymous poster hash: 69e19...dad

Så en helt vanlig kar her om dagen med skjegg og rosa tee. Var ganske fresh rosa. Han var fra syden et eller annet sted, de bruker jo å ha mer sånne sommerfarger der nede. Han så ikke homo eller vestkant ut. Jeg ble litt forvirret. Burde ha spurt noen barnehageunger om han kanskje var jente.

• Liker 1
Skrevet

Datteren min er for liten til å ha egne meninger om hva hun går i, så inntil videre bestemmer vi. Hun har mye rosa, lilla, grått og hvitt. Men, hun har en del klær i rødt, blått og grønt også. Hun hår sjelden i bare rosa, men har feks rosa genser og blå bukse. Det aller meste er imidlertidig kjøpt i jenteavdelingnene i butikkene, med unntak av noe vi har arvet fra gutter.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å styre unna rosa, men vi fikk mye rosa klær i barselgaver, og hun kler lyse rosafarger veldig godt. Derfor har jeg endt opp med å kjøpe en del rosa likevel.

Jeg er likevel mest opptatt av at klærene er funksjonelle og behagelige. Til nå ingenting prinsesseaktig, og aldri hårbånd, skøfer osv. Når hun blir større skal hun innen rinelighetens grenser få bestemme selv.

Skrevet

Ja, vi bruker nok en del jentefarger på hverdagsklær og penklær. Det er bare naturlig å gjøre det. Selv om det gpr mest i praktisk tøy, det er ikke sånn at jeg duller så innmari.. Men yttertøy er jeg ikke like nøye på, der er det viktigere at det fyngerer til sitt formål og ikke hvordan det ser ut :)

Skrevet

Så en helt vanlig kar her om dagen med skjegg og rosa tee. Var ganske fresh rosa. Han var fra syden et eller annet sted, de bruker jo å ha mer sånne sommerfarger der nede. Han så ikke homo eller vestkant ut. Jeg ble litt forvirret. Burde ha spurt noen barnehageunger om han kanskje var jente.

Hæ??? Samboeren min kan godt ta på seg en rosa skjørte. Voksne mennesker hever seg jo over gutte og jentefarger!? Jeg tar lett på meg noe blått...
  • Liker 1
Skrevet

Jentene mine bruker rosa, blå, gul, grønn, lilla, rød, brun, svart, oransj.. Og en skjelden gang hvit ;-) men det går absolutt mest i rosa, rød, lilla og blå.

Anonymous poster hash: 85575...c1d

Skrevet

Jentene mine bruker rosa, blå, gul, grønn, lilla, rød, brun, svart, oransj.. Og en skjelden gang hvit ;-) men det går absolutt mest i rosa, rød, lilla og blå.

Og grått! Joggebukser/hettegensere er en favoritt her!

Skrevet

Jenta mi har vel flest såkalte "gutteklær". Jeg handler ofte klær fra "feil" avdeling. Prinsesser er kjedelige, pirater, superhelter og slikt er kult.

Jeg ville ikke kledd en gutt i blonder, og jeg ville vært skeptisk til enkelte rosa-nyanser, men ellers ser jeg ikke problemet med farger.

Alle matboksene hennes er i "guttemotiv", fordi hun digger dem! Jeg hater egentlig begrepene gutte- og jentefarger/mønster/avdelinger osv!

Skrevet

Hæ er du seriøs nå? Rosa farger på voksne menn er jo helt vanlig?

Anonymous poster hash: 69e19...dad

• Liker 1
Skrevet

Toåringen min elsker rosa. Dessverre er det ikke mye gutteklær med rosa på (og når han lærer i barnehagen at rosa er jentefarge er det vel uansett ikke interessant lenger).

Jeg kler gutten i alle mulige farger. Ingenting er kjedeligere enn å bare tenke blått til gutter, rosa til jenter. Det samme ville jeg sagt om jeg hadde en jente.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...