Gå til innhold

Ingen prestisje i sykepleie?


Mysteh

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri klart den jobben sykepleierne gjør.

Med ubekvemme arbeidstider i fleng, til tider både fysisk og psykisk krevende arbeidsoppgaver, og som oftest en enorm omsorgsfølelse for andre mennesker. Sykepleierne jeg kjenner (selv om det ikke gjelder alle såklart) er så utrolig varme, vennlige og hjelpsomme mennesker.

I mine øyne kan ikke benevnelsen "prestisjeyrke" måle seg opp mot det. Men man prioriterer jo sine verdier ulikt. For min del er det vel så viktig at folk gjør en viktig jobb og blir respektert & verdsatt, som å oppnå en fancy doktorgrad og "prestisje". :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere sykepleiere har ikke så stort anatomipensum.Anonymous poster hash: 032f2...c53

Har vi ikke? Vi hadde 12 bøker med anatomi/sykdomslære.

Endret av Aliqua
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi ikke? Vi hadde 12 bøker med anatomi/sykdomslære.

Pensum både på sykepleie og medisin øker i takt med at vi gjør nye oppdagelser. Det er mer og lese nå enn for bare 10-20 år siden.

Anonymous poster hash: 5e6be...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det kan være som du skriver at man kanskje å ha master før en blir tatt seriøst i samfunnet. Sykepleie har en lang historie og er en viktig del innenfor helse. I sykehusavdelinger (somatikk og psykiatri) har for eks. psykologer, psykiatere, leger m.fl. ikke den samme kontakten med pasienten som sykepleier. En sykepleier får ofte en helt annen relasjon til pasienten enn de øvrige fagpersonene. Hvis noen ikke gir sykepleierne den samme respekten som de gir til andre fagpersonale, så er det kljempeleit.

Folk flest vet ikke hvordan sykepleie funker. Jeg anbefaler artikler av for eks. den britiske psykiateren Tom Main som beskrev om om hvordan sykehusene endret sine filosofier fra å være organistatoriske til mer demokratiske (http://www.sanctuaryweb.com/therapeutic.php).

En annen artikkel, "The hospital as a therapeutic institution" beskrev enda mer inngående viktigheten av de ulike profesjonene, men den finner ikke jeg på stående fot.

Summa summarum har sykepleiere en viktig rolle i sykehus og samfunnet for øvrig. Men hvermansen ser ikke alltid dette.

Min påstand er at det i et samfunn som stadig blir mer og mer materielt, at "blikket" for de viktige prosessene i bakgrunnen blir oversett eller ignorert.

Kommunikajsonskonsulenten Kjersti Lassen skriver følgende i artikkelen "Sykepleier må ikke være spesielt omsorgsfulle for å være engasjert i jobben":

Den viktigste grunnen til at sykepleiere velger dette yrket, er ønsket om å hjelpe andre.

Denne sterke motivasjonen - for noen oppfattet som et kall - gjør at sykepleierne føler seg sterkt knyttet til profesjonen, som igjen øker sannsynligheten for at de blir i yrket.

Men motivasjonen for å hjelpe andre er ikke like fremtredende når sykepleierne møter virkeligheten i det daglige arbeidet.

En ny studie viser at ønsket om å hjelpe andre ikke gjør sykepleierne mer engasjert i jobben. Det er med andre ord ingen forutsetning for å være engasjert i jobben som sykepleier at du har et sterkt ønske om å hjelpe andre.

Kjersti Nesje, som står bak undersøkelsen, mener at studien utfordrer myten om sykepleieren som en engel i hvitt. Hun mener det er et innlegg mot forestillingen om at du må være en spesielt omsorgsfull person for å kunne trives som sykepleier.

Den tradisjonelle forestillingen om sykepleiere som engler i hvitt, som ofrer litt av seg selv for å hjelpe andre, undervurderer betydningen av utdanningen, da den sier at det å være omsorgsfull er en egenskap en allerede har og som ikke kan læres, sier Nesje, stipendiat ved Senter for profesjonsstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Det som undervurderes er ifølge Nesje den medisinske og tekniske fagkunnskapen, kompetansen som læres gjennom sykepleiestudiet og utviklingen av praktiske ferdigheter.

(les mer: http://forskning.no/sykepleievitenskap-psykologi/2014/08/motivert-hjelpe)

Jeg er veldig enig i den betraktningen. Sykepleieryrket har fortsatt et sånn "Florence Nightingale-vedheng" som jeg tror er uheldig for yrket og anseelsen. Tror sykepleiere/sykepleierforbundet bør bli flinkere til å fremheve sykepleiernes faglige sterkhet, fremfor sånne sentimentale fjase-filmer om at sykepleiere går rundt med englevinger på ryggen. Hadde jeg vært sykepleier, ville jeg blitt skikkelig fornærmet over å bli fremstilt slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi ikke? Vi hadde 12 bøker med anatomi/sykdomslære.

Du kan ikke slå sammen to fag for å gjøre det mer omfattende. Hverken sykepleieanatomi eller sykdomslære for sykepleiere er veldig stort og omfattende, men det er sikkert utfordrende nok. Det jeg har sett av pensumet deres er ikke særlig avskrekkende.

Anonymous poster hash: 032f2...c53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke slå sammen to fag for å gjøre det mer omfattende. Hverken sykepleieanatomi eller sykdomslære for sykepleiere er veldig stort og omfattende, men det er sikkert utfordrende nok. Det jeg har sett av pensumet deres er ikke særlig avskrekkende.Anonymous poster hash: 032f2...c53

Vet at forskjellige skoler har forskjellig pensum når det kommer til akkurat anatomi. Noen har menneskekroppen, som er ei bok. Vi hadde "Det friske mennesket" og "Det syke mennesket". I mine øyne noe mer omfattende anatomilære. Slo de sammen da de 12 bøkene omfatter begge deler. Skjønner jo at det ikke er like heftig og omfattende som anatomien leger lærer, men det er da ganske omfattende likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg ikke ser på sykepleieryrket som prestisje er at alle som vil kommer jo gjennom studiet! Jeg kjenner mange skolesvake personer som klager over at det er så tungt og vanskelig, og så ser jeg på oppgaven og opplever at det kun er å skrive en enkel drøfting..! (Har jobbet i helsevesenet, og mener mye av det faglige i bøkene er allmennkunnskap for de som har et snev av interesse for helse..)

Ikke minst så består de alle mann, selv om de gjerne har et par-tre forsøk på noen eksamener. Dette er da folk helt ned i 3'er-delen fra vgs-nivå.

Jeg ser likt på læreryrket forresten, det er nesten enda verre. Null faglig utdanning, man kommer inn med en 3'er i matte og norsk (!!!!), noe som burde være minstekravet for i det hele tatt å få jobbe med barn.



Anonymous poster hash: 14ae5...192
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier, og fornøyd med det. Ser ikke på det som prestisjefyllt, men det er et godt og trygt yrke der jeg lærer noe nytt hver dag. Utdanningen var hard nok den, kan nok ikke sammenlignes med legestudiet, men det skal det ikke heller. Jeg ville ikke gått medisin, selv om jeg hadde hatt gode nok karakterer til å komme inn på det.

Det var mange som måtte droppe ut underveis, fordi de ikke klarte å bestå eksamener eller praksis. Så det at karaktersnittet ikke er høyt for å komme inn - betyr ikke "alle" består. Dessuten er det mange som kommer inn på sykepleierstudiet med lave karakterer, og som først da begynner å jobbe hardt og ta skole seriøst, fordi da lærer de noe de interesserer seg for. Lave karakterer på vgs er ikke ensbetydende med "dum".



Anonymous poster hash: e9595...93c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke ser på sykepleieryrket som prestisje er at alle som vil kommer jo gjennom studiet! Jeg kjenner mange skolesvake personer som klager over at det er så tungt og vanskelig, og så ser jeg på oppgaven og opplever at det kun er å skrive en enkel drøfting..! (Har jobbet i helsevesenet, og mener mye av det faglige i bøkene er allmennkunnskap for de som har et snev av interesse for helse..)

Ikke minst så består de alle mann, selv om de gjerne har et par-tre forsøk på noen eksamener. Dette er da folk helt ned i 3'er-delen fra vgs-nivå.

Jeg ser likt på læreryrket forresten, det er nesten enda verre. Null faglig utdanning, man kommer inn med en 3'er i matte og norsk (!!!!), noe som burde være minstekravet for i det hele tatt å få jobbe med barn.

Anonymous poster hash: 14ae5...192

Er sivilingeniør et prestisjeyrke?

Anonymous poster hash: 875ea...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sivilingeniør et prestisjeyrke?

Anonymous poster hash: 875ea...f4b

Litt. Type jus og økonomi på NHH

Anonymous poster hash: b7f38...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke ser på sykepleieryrket som prestisje er at alle som vil kommer jo gjennom studiet! Jeg kjenner mange skolesvake personer som klager over at det er så tungt og vanskelig, og så ser jeg på oppgaven og opplever at det kun er å skrive en enkel drøfting..! (Har jobbet i helsevesenet, og mener mye av det faglige i bøkene er allmennkunnskap for de som har et snev av interesse for helse..)

Ikke minst så består de alle mann, selv om de gjerne har et par-tre forsøk på noen eksamener. Dette er da folk helt ned i 3'er-delen fra vgs-nivå.

Jeg ser likt på læreryrket forresten, det er nesten enda verre. Null faglig utdanning, man kommer inn med en 3'er i matte og norsk (!!!!), noe som burde være minstekravet for i det hele tatt å få jobbe med barn.

Anonymous poster hash: 14ae5...192

Jeg er veldig glad for at ting ikke er så bastante at de følger en strikt linje. Mange elever på videregående skole har ikke den modenheten og mentale kapasiteten til å forstå ting der og da. Mange utvikles senere i livet og først da begynner en å forstå hvordan ting henger sammen. En ting er å være teoretisk anlagt, en annen å utføre teorien i praksis. Folk er forskjellige og noen lærer mens de er i den rette konteksten (jobb) og får tilgang til taus kunnskap som ellers ikke er å finne i bøker. Det at folk skriver gode oppgaver er ikke ensbetydende med at de også er gode i den praktiske jobben.

Endret av extra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier, og fornøyd med det. Ser ikke på det som prestisjefyllt, men det er et godt og trygt yrke der jeg lærer noe nytt hver dag. Utdanningen var hard nok den, kan nok ikke sammenlignes med legestudiet, men det skal det ikke heller. Jeg ville ikke gått medisin, selv om jeg hadde hatt gode nok karakterer til å komme inn på det.

Det var mange som måtte droppe ut underveis, fordi de ikke klarte å bestå eksamener eller praksis. Så det at karaktersnittet ikke er høyt for å komme inn - betyr ikke "alle" består. Dessuten er det mange som kommer inn på sykepleierstudiet med lave karakterer, og som først da begynner å jobbe hardt og ta skole seriøst, fordi da lærer de noe de interesserer seg for. Lave karakterer på vgs er ikke ensbetydende med "dum".

Anonymous poster hash: e9595...93c

Det er så enkelt som at vi modnes forskjellig og det er ikke alltid at ting henger på grep. Jeg lærte selv å skrive oppgave på det siste året av høyskoleutdannelsen, og er nå i et flott yrke innenfor psykiatrien. Det er to forskjellige verdener når det gjelder skole og jobb. De jeg har lært mest av er erfarne miljøterapeuter og psykiatriske sykepleiere for de har lass av erfaring. Hadde jeg lyttet til alle som fortalte meg hvorfor jeg ikke ville lykkes, så hadde jeg gått til grunne.

Tomlene opp for sykepleiere og alle andre fagpersoner.

Endret av extra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg av den grunn at folk later til å se det som mindre viktig. Det å si at å være sykepleier ikke er prestisjefylt, blir for meg som å si at sukker smaker salt. Jeg ser rett og slett på sykepleien (og mange andre yrker), som veldig viktige jobber som fortjener å bli sett på som like prestisjefylt som det å være advokat, bio-ingeniør e.l.

Men dette kan sykepleiere gjøre noe med ved å påvirke arbeidsplassen deres. Dere kan være frempå når det gjelder faglig utvikling for eks. Det er flere muligheter enn begrensninger her og stort sett har man ikke profilert sin yrkesgruppe godt nok.

Er du enig i det jeg skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig enig i den betraktningen. Sykepleieryrket har fortsatt et sånn "Florence Nightingale-vedheng" som jeg tror er uheldig for yrket og anseelsen. Tror sykepleiere/sykepleierforbundet bør bli flinkere til å fremheve sykepleiernes faglige sterkhet, fremfor sånne sentimentale fjase-filmer om at sykepleiere går rundt med englevinger på ryggen. Hadde jeg vært sykepleier, ville jeg blitt skikkelig fornærmet over å bli fremstilt slik.

Da tror jeg ikke folk vet hvem og hva Florence Nightingale var. Hun var nemlig sabla tøff og en av verdens første epidemiologer i følge en statistiker og epidemiolog jeg var på forelesning med. Husker dessverre ikke hva denne epidemiologiske metoden heter, men hun utviklet den under Krim-krigen.

Anonymous poster hash: 4ac97...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Da tror jeg ikke folk vet hvem og hva Florence Nightingale var. Hun var nemlig sabla tøff og en av verdens første epidemiologer i følge en statistiker og epidemiolog jeg var på forelesning med. Husker dessverre ikke hva denne epidemiologiske metoden heter, men hun utviklet den under Krim-krigen.

Anonymous poster hash: 4ac97...95a

Ja - men det forsterker jo mitt poeng. Dama er jo ikke kjent for å være faglig sterk, hun er kjent for å være en oppofrende engel med et kall om å hjelpe syke/skadde. Akkurat det samme henger over dagens sykepleiere - de blir ikke sett på som kunnskapsrike, men "bare" som omsorgsfulle personer som gjør en jobb hvem som helst kunne ha gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oppsummere hva jeg syns om sykepleiere i 4 ord: De er føkkings badass. Helseyrker blir ofte rangert som de viktigste yrkene vi har, og likevel har de så dårlig betalt, særlig mtp. arbeidstidene deres bla.



Anonymous poster hash: eca3a...004
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var akkurat å snoket litt i noen helt urelaterte tråder når jeg plutselig kom over følgende utsagn:

" Sykepleien er ikke prestisje, hadde vært noe annet om det hadde vært snakk om en master f.eks."

Dette får meg til å undre, er det virkelig slik at man må ha en master for å bli sett på som vellykket her i landet? Og hvorfor er det ikke prestisjefylt å være en sykepleier, eller lærere for den saks skyld?

Mitt synspunkt, er at det å være sykepleier langt på vei overgår det å ha en master i språk, kultur eller økonomi. En sykepleier har en essensiell rolle i hverdagen og omsorgen til tusenvis av mennesker, hver eneste dag. Hvordan kan dette ikke være prestisjefylt, eller være mindre verdt enn en master i akademiske fag?

Når skal folk skjønner forskjellen på prestisjefult og viktig? Nesten alle yrker er viktige, og sykepleier er et kjempeviktig yrke, akkurat som politi, sosionom og barnehagelærer er det. Men det ligger ikke prestisje i å utdanne seg som sykepleier. Grunnen til det er at det er lett å komme inn på det, relativt lett å gjennomføre, det finnes utrolig mange som har dette yrket, og man vil aldri være "øverst" i hierarkiet på jobben. Det betyr IKKE at jobben ikke er viktig og meningsfull eller utfordrende. Men det er ikke høystatus eller prestisjefult. Men det gjør vel ikke noe? De færreste jobber er jo prestisjefulle, så hvorfor er det alltid sykepleiere som sutrer over dette? Sykt irriterende i grunn, og det gjør at det vokser fram litt fordommer mot denne yrkesgruppen for å være ærlig...

Anonymous poster hash: 5b195...7dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt. Type jus og økonomi på NHH

Anonymous poster hash: b7f38...e11

Mye lettere å komme inn på jus og Nhh enn sivilingeniør, så hva måler du etter?

Anonymous poster hash: 875ea...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...