Gå til innhold

Ingen prestisje i sykepleie?


Mysteh

Anbefalte innlegg

Dersom du kun har 6'ere og har realfagene som trengs, hvorfor da bli sykepleier? Jeg mener ikke å være frekk eller å antyde at sykepleier er et dårligere eller mindre viktig yrke enn lege, men jeg synes at dette er litt merkelig. Dersom du har kun 6 i realfagene så sier det jo litt om interessen du har for fagene, de rent faglige evnene dine og at du liker å utforske og fordype deg i noe realfaglig. De færreste får 6'ere i kjemi 2 ved å gjøre ingenting. Det må ofte være en innsats og en interesse der, at du både har en klinisk interesse (som du tydelig har) og en faglig interesse. Det virker da som om sykepleien er litt for lite utfordrende. Sykepleie og medisin er jo innenfor samme yrkesområde og de jobber jo på samme sted og med de samme pasientene. Hva er det med medisin du ikke synes var fristende? Ansvaret?

Anonymous poster hash: 158f9...fbb

:klo:

Det går da an å elske realfag, og likevel ha andre sterkere interesser som passer bedre med sykepleieryrket enn realfag. Tror du dyktige elever er skikkelig ensporede og ikke kan ha varierte interesser?

Har man toppkarakterer indikerer det at man er dyktig på mer enn bare realfag, og dermed er det ikke rart å velge noe helt annet enn realfag når man velger yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Det der synes jeg er noe piss, der du nedvurderer legerollen for å rettferdiggjøre din egen profesjon. Det er temmelig lenge siden medisinere ble opplært til det du beskriver - egentlig har de aldri vært helt sånn heller.

Men at sykepleiere går i strupen på leger er jo ikke noe nytt, selv om jeg aldri har skjønt hvorfor. Min opplevelse er at det er sykepleierne som skaper denne konflikten. Psykologer og leger samarbeider helt utmerket når de trenger det.

Anonymous poster hash: 032f2...c53

Hun gjør ikke det. Er bare at legene jobber på en annen måte. Og legen og sykepleieren må utfylle hverandre. legen har ikke mulighet til pasientkontakt i like stor grad og er ofte avhengig av å få tilleggsinformasjon om pasienten fra sykepleieren under visitten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bry seg om sykepleie er prestisjeyrke eller ei? Lev livet og gi blaffen i hva andre tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en poengsum på rundt 40 på ordinærkvoten mange steder. Med alderspoeng osv kan man ha et snitt rundt 3 uten krav om realfag, det kan hvem som helst klare ja.

Anonymous poster hash: dd8f1...e38

Mange kan nok klare å komme inn på en sykepleierhøgskole, men det vil ikke si at alle som kommer inn klarer å gjennomføre studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bachelorgrad er per definisjon en lavere utdannelse og ergo enkel. Pugge litt anatomi, behandle mennesker med respekt og omtanke og helt overkommelig pensummengde er ikke akkurat for spesielt talentfulle.

Anonymous poster hash: ecf11...2c6

Det er ikke bare det som er sykepleie!

Anonymous poster hash: 14a39...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Anatomi er vanskelig btw

Men for å spore tilbake til trådtittelen. Vi kan konkludere med at sykepleier er et viktig yrke men det er ikke et presisjeyrke. Har man derimot tjent millioner på å eie en stor hotellkjede. Da kan vi snakke prestisje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jo jeg nettopp med et eksempel da...

Hva er anatomi?

Anonymous poster hash: 875ea...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hva er anatomi?

Anonymous poster hash: 875ea...f4b

Læren om kroppen. Mye som skal huskes, blant annet latinske navn og diverse, diverse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læren om kroppen. Mye som skal huskes, blant annet latinske navn og diverse, diverse.

Dere sykepleiere har ikke så stort anatomipensum.

Anonymous poster hash: 032f2...c53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Dere sykepleiere har ikke så stort anatomipensum.

Anonymous poster hash: 032f2...c53

Det pensumet vi har er ikke enkelt fordet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prestisjeyrker: Lege, psykolog, tannlege, pilot osv.

Det er yrker der ikke absolutt alle kommer inn, sånn som på sykepleien.



Anonymous poster hash: 92532...7cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prestisjeyrker: Lege, psykolog, tannlege, pilot osv.

Det er yrker der ikke absolutt alle kommer inn, sånn som på sykepleien.

Anonymous poster hash: 92532...7cd

Nåja. En kamerat av meg med middels karakterer ble tannlege i Polen, mens mannen min er flyger. Han hadde ikke vanvittig gode karakterer han heller, men råd til å betale for flygerutdanning..

Anonymous poster hash: 4ac97...95a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumpevask og bleieskift kommer nok aldri til å bli prestisje desverre, men det gjelder alle sykehus-yrkene. Det blir for mye :kvalm: og :flekke: og :fise: rett og slett.

Men at det er viktige yrker er ikke å komme i fra :)



Anonymous poster hash: 81b64...827
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Riskjeks

Som flere påpeker - prestisje og å være viktig er jo to ulike ting. Noen yrker er begge deler (som f.eks lege), mens andre er bare en av delene. Sykepleier er et kjempeviktig yrke, og jeg tror få ser ned på sykepleiere, selv om ikke alle blir superimponerte når noen sier de er sykepleiere.

Er det nå så viktig med den prestisjen, da? Du og de fleste andre vet jo at du er viktig, holder ikke det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prestisjeyrker: Lege, psykolog, tannlege, pilot osv.

Det er yrker der ikke absolutt alle kommer inn, sånn som på sykepleien.

Anonymous poster hash: 92532...7cd

Fatter ikke hvorfor pilot er med på listen din, krever helt middels karakterer og du ender opp med å jobbe som en glorifiserer bussjåfør...

Anonymous poster hash: 8e4b8...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært få yrker som har særlig prestisje idag i mine øyne. Utdanning er jo åpent for alle som vil og gidder :)



Anonymous poster hash: 3bd23...6a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat å snoket litt i noen helt urelaterte tråder når jeg plutselig kom over følgende utsagn:

" Sykepleien er ikke prestisje, hadde vært noe annet om det hadde vært snakk om en master f.eks."

Dette får meg til å undre, er det virkelig slik at man må ha en master for å bli sett på som vellykket her i landet? Og hvorfor er det ikke prestisjefylt å være en sykepleier, eller lærere for den saks skyld?

Mitt synspunkt, er at det å være sykepleier langt på vei overgår det å ha en master i språk, kultur eller økonomi. En sykepleier har en essensiell rolle i hverdagen og omsorgen til tusenvis av mennesker, hver eneste dag. Hvordan kan dette ikke være prestisjefylt, eller være mindre verdt enn en master i akademiske fag?

Det kan være som du skriver at man kanskje å ha master før en blir tatt seriøst i samfunnet. Sykepleie har en lang historie og er en viktig del innenfor helse. I sykehusavdelinger (somatikk og psykiatri) har for eks. psykologer, psykiatere, leger m.fl. ikke den samme kontakten med pasienten som sykepleier. En sykepleier får ofte en helt annen relasjon til pasienten enn de øvrige fagpersonene. Hvis noen ikke gir sykepleierne den samme respekten som de gir til andre fagpersonale, så er det kljempeleit.

Folk flest vet ikke hvordan sykepleie funker. Jeg anbefaler artikler av for eks. den britiske psykiateren Tom Main som beskrev om om hvordan sykehusene endret sine filosofier fra å være organistatoriske til mer demokratiske (http://www.sanctuaryweb.com/therapeutic.php).

En annen artikkel, "The hospital as a therapeutic institution" beskrev enda mer inngående viktigheten av de ulike profesjonene, men den finner ikke jeg på stående fot.

Summa summarum har sykepleiere en viktig rolle i sykehus og samfunnet for øvrig. Men hvermansen ser ikke alltid dette.

Min påstand er at det i et samfunn som stadig blir mer og mer materielt, at "blikket" for de viktige prosessene i bakgrunnen blir oversett eller ignorert.

Kommunikajsonskonsulenten Kjersti Lassen skriver følgende i artikkelen "Sykepleier må ikke være spesielt omsorgsfulle for å være engasjert i jobben":

Den viktigste grunnen til at sykepleiere velger dette yrket, er ønsket om å hjelpe andre.

Denne sterke motivasjonen - for noen oppfattet som et kall - gjør at sykepleierne føler seg sterkt knyttet til profesjonen, som igjen øker sannsynligheten for at de blir i yrket.

Men motivasjonen for å hjelpe andre er ikke like fremtredende når sykepleierne møter virkeligheten i det daglige arbeidet.

En ny studie viser at ønsket om å hjelpe andre ikke gjør sykepleierne mer engasjert i jobben. Det er med andre ord ingen forutsetning for å være engasjert i jobben som sykepleier at du har et sterkt ønske om å hjelpe andre.

Kjersti Nesje, som står bak undersøkelsen, mener at studien utfordrer myten om sykepleieren som en engel i hvitt. Hun mener det er et innlegg mot forestillingen om at du må være en spesielt omsorgsfull person for å kunne trives som sykepleier.

Den tradisjonelle forestillingen om sykepleiere som engler i hvitt, som ofrer litt av seg selv for å hjelpe andre, undervurderer betydningen av utdanningen, da den sier at det å være omsorgsfull er en egenskap en allerede har og som ikke kan læres, sier Nesje, stipendiat ved Senter for profesjonsstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Det som undervurderes er ifølge Nesje den medisinske og tekniske fagkunnskapen, kompetansen som læres gjennom sykepleiestudiet og utviklingen av praktiske ferdigheter.

(les mer: http://forskning.no/sykepleievitenskap-psykologi/2014/08/motivert-hjelpe)

Endret av extra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...