Gå til innhold

Betale for å gjøre en tjeneste for noen - forvert til hest.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvis holdningen er sånn, så synes jeg man skal gjøre det. Hva stopper en?

Kjøpe hest sammen med noen ville jeg aldri i livet gjort. Risikoen for uenighet, og at man får et problem den dagen den ene parten vil trekke seg ut av eierskapet er absolutt tilstede, så det ser jeg ikke på som en stabil, ok løsning.

Det å ri, og samtidig ta seg av arbeidet som følger med hesten de dagene man har den kan virkelig ikke ses på som arbeid. Ærlig talt. Ridnin er og blir en hobby.

Anonymous poster hash: c1d52...710

Ikke enig.

Det er en hobby for den som eier hesten, for den som passer den kan det være en jobb.

På lik linje med hundepassere, kennel, dagmamma osv...

For foreldrene er jo ikke ungen en jobb men et valg de har tatt for å ha et givende privatliv. De fleste som jobber i barnehager eller som dagmamma er glad i barn, og flinke med barn og tar derfor betalt for jobben de gjør.

Vi må se litt på behovene her, hvem er egentlig avhengig av hvem.

Om en som ønsker å være forrytter ikke får være det, så skjer det ikke noe annet enn at det er kjedelig for den det gjelder.

Om ikke hesteeier får avlastning når de trenger det, så vil det gå ut over mange ting, og kanskje i verstefall føre til at du må selge hesten.

Synes det er ganske logisk hvem som skal betale her ja..

Og JA! -man må ha god råd for å ha hest.

Det er da ingen menneskerett heller.

Og dersom du er avhengig av inntekt fra forrytter så har du faktisk ikke råd til å ha hest.

Ser ikke forskjellen på hest og alle andre dyr vi snakker om her..

Dersom du passer en utstillingshund fordi du elsker hunder, og av og til får du lov å løpe i ringen med den så er det virkelig ikke nomalt å måtte betale for det dersom du er flink.

Eller om du ineresserer deg for idrett og frivillig leder et håndballag, så er det jo ingen som må BETALE for å holde på med det. Og om i tillegg argumentet skulle være at pengene går tilbake til ungene, treningstøy og slikt -så tror jeg vi hadde slitt på trenerfronten altså..

Anonymous poster hash: d9041...a4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder jo andre veien også da, dersom du rir gratis/betaler for å ri, så forlanger eieren av hesten utrolig mye av deg, og strengt tatt skulle man sluppet å feks møkke, hvis man betaler 200-300 kr ganga for å ri!

De som betaler får de flinkeste forrytterne, og de som tar betalt får de dårligste og mest uerfarne.

Det er hvertfall min erfaring ;)

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Seriøst?? Slippe å møkke?? Hva slags bortskjemt holdning er dette?

Alle som holder på med hester, må møkke. Til og med ryttere i verdenseliten tar i et tak (til tross for at de har ansatte hestepassere). Har du hest som hobby, så må du pokker meg takle å gjøre jobben rundt. Ridning er bare en liten del av det å holde på med hest. Det er også helt normalt å tørke over utstyret etter bruk, påse at hesten har mat og vann, og at man må takle skit og møkk i tillegg til å møkke for hesten.

Jeg kjenner jeg blir irritert og oppgitt over hvor late og bortskjemte en del folk virker å være. I min verden så må man faktisk sjaue ganske mye når man holder på med hest, og det er en del av hele pakka.

Er forresten enig i at om man må ha forrytter for å ha råd til å ha hest, så har man ikke råd. Men det betyr ikke at man dermed ikke skal ta betalt av en forrytter. Tvert imot bør folk bli flinkere til å kreve betalt for dette. Som jeg har sagt tidligere, så vil jo pengene forrytteren spytter inn, gå tilbake til hesten på ett eller annet vis. Jeg fikk f.eks kjøpt en ekstra sal til min hest pga penger fra forrytter. Hun ville starte sprang men jeg hadde bare en dressursal. Så penger inn ble penger til en sprangsal ;) De pengene fra forrytter gikk jo ikke med til paraplydrinker til meg :P alle ekstrapenger jeg hadde gikk til hesten.

Anonymous poster hash: f44f7...7f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?? Slippe å møkke?? Hva slags bortskjemt holdning er dette?

Alle som holder på med hester, må møkke. Til og med ryttere i verdenseliten tar i et tak (til tross for at de har ansatte hestepassere). Har du hest som hobby, så må du pokker meg takle å gjøre jobben rundt. Ridning er bare en liten del av det å holde på med hest. Det er også helt normalt å tørke over utstyret etter bruk, påse at hesten har mat og vann, og at man må takle skit og møkk i tillegg til å møkke for hesten.

Jeg kjenner jeg blir irritert og oppgitt over hvor late og bortskjemte en del folk virker å være. I min verden så må man faktisk sjaue ganske mye når man holder på med hest, og det er en del av hele pakka.

Er forresten enig i at om man må ha forrytter for å ha råd til å ha hest, så har man ikke råd. Men det betyr ikke at man dermed ikke skal ta betalt av en forrytter. Tvert imot bør folk bli flinkere til å kreve betalt for dette. Som jeg har sagt tidligere, så vil jo pengene forrytteren spytter inn, gå tilbake til hesten på ett eller annet vis. Jeg fikk f.eks kjøpt en ekstra sal til min hest pga penger fra forrytter. Hun ville starte sprang men jeg hadde bare en dressursal. Så penger inn ble penger til en sprangsal ;) De pengene fra forrytter gikk jo ikke med til paraplydrinker til meg :P alle ekstrapenger jeg hadde gikk til hesten.

Anonymous poster hash: f44f7...7f4

Hadde du betalt for å få lov til å vaske en skitten do?

Synes denne trenden må dø, det er ikke riktig i mine ører.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du betalt for å få lov til å vaske en skitten do?

Synes denne trenden må dø, det er ikke riktig i mine ører.

Om du anser at det å møkke en boks og å vaske en do, er sammenlignbart, så bør du helt klart IKKE holde på med hest :P Da har du seriøst ingen anelse om hva det å ha hest innebærer.

Dummeste argumentet ever :P

Anonymous poster hash: f44f7...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at noen bor langt unna ridesenter feks.

Selv hadde jeg ikke gidda å ri/ konkurrere med en privathest for over hundre kroner ganga, hvis jeg i tillegg må gjøre stallarbeid og binde meg opp til foringer og slikt, når jeg kan betale nesten det samme for fleksibilitet og instruktører og alt som følger med i ridesenterpakka.

Dere spør hvorfor forryttere ikke har hest selv, og hvorfor de ønsker å ri/låne hest.

Jeg spørr hvorfor leier du vekk hesten din??

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Jammen hvis du synes det er et bedre tilbud for deg, så synes jeg du skal gjøre det, altså. Ingen stopper deg.

Som sagt, jeg leier ikke ut hesten min, forrytter betaler ingenting til meg. Det er kun en hobbyhest, og derfor ingenting jeg føler jeg kan ta betalt for å låne ut. Jeg låner den ut til henne fordi jeg, som mange andre, trenger et par dager fri i uka.

Sånn, nå kan du svare på hvorfor du ikke eier din egen hest. ;)

Anonymous poster hash: c1d52...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig.

Det er en hobby for den som eier hesten, for den som passer den kan det være en jobb.

På lik linje med hundepassere, kennel, dagmamma osv...

For foreldrene er jo ikke ungen en jobb men et valg de har tatt for å ha et givende privatliv. De fleste som jobber i barnehager eller som dagmamma er glad i barn, og flinke med barn og tar derfor betalt for jobben de gjør.

Vi må se litt på behovene her, hvem er egentlig avhengig av hvem.

Om en som ønsker å være forrytter ikke får være det, så skjer det ikke noe annet enn at det er kjedelig for den det gjelder.

Om ikke hesteeier får avlastning når de trenger det, så vil det gå ut over mange ting, og kanskje i verstefall føre til at du må selge hesten.

Synes det er ganske logisk hvem som skal betale her ja..

Og JA! -man må ha god råd for å ha hest.

Det er da ingen menneskerett heller.

Og dersom du er avhengig av inntekt fra forrytter så har du faktisk ikke råd til å ha hest.

Ser ikke forskjellen på hest og alle andre dyr vi snakker om her..

Dersom du passer en utstillingshund fordi du elsker hunder, og av og til får du lov å løpe i ringen med den så er det virkelig ikke nomalt å måtte betale for det dersom du er flink.

Eller om du ineresserer deg for idrett og frivillig leder et håndballag, så er det jo ingen som må BETALE for å holde på med det. Og om i tillegg argumentet skulle være at pengene går tilbake til ungene, treningstøy og slikt -så tror jeg vi hadde slitt på trenerfronten altså..

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Jeg fatter virkelig ikke at det er mulig å vri og vrenge så til de grader på ting.

Så jeg antar at du er forrytter fordi du må tjene til livets opphold, eller? Hard jobb, antar jeg? Ikke særlig mye annet enn det å ha til salt i maten som driver deg, tenker jeg. ;)

Herregud, get real.

Anonymous poster hash: c1d52...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og nei, det er ingen menneskerett å ha hest, og selvsagt, er man helt avhengig av forrytter for å ha råd til å i det hele tatt ha den, så bør man ikke ha den i det hele tatt. Men det er ikke det det er snakk om, det er snakk om å få inn en kjærkommen, og tross alt liten slant i den store sammenhengen, fordi dette er en innmari dyr hobby, og alle monner drar!

Er du så jævla gnien at du synes det er grusomt å betale en tusenlapp i måneden for å få bruke en hest som din egen noen ganger i uka, uten tanke for at dette koster hesteeieren det mangedobbelte, så får du vel heller finne deg en hesteeier som ikke tar betalt, da? Så enkelt er det.



Anonymous poster hash: c1d52...710
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke vil betale for sin egen hobby (og hvertfall ikke møkke en hesteboks for det er såååå æææsj assa) er vel de samme folka som betaler seg fri for alt dugnadsarbeid også :P



Anonymous poster hash: f44f7...7f4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du anser at det å møkke en boks og å vaske en do, er sammenlignbart, så bør du helt klart IKKE holde på med hest :P Da har du seriøst ingen anelse om hva det å ha hest innebærer.

Dummeste argumentet ever :P

Anonymous poster hash: f44f7...7f4

Dummeste svaret jeg har sett, du vet jeg har rett og derfor ror du deg vekk fra spørsmålet. Jeg satte det på spissen, men i bunn og grunn er det akkurat det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste svaret jeg har sett, du vet jeg har rett og derfor ror du deg vekk fra spørsmålet. Jeg satte det på spissen, men i bunn og grunn er det akkurat det samme.

Nei det er så absolutt ikke det samme :P Men om du anser det å vaske do og å møkke og stelle for en hest er det samme, så sier det jo mer om deg. Da virker du bare fryktelig prippen og bortskjemt. Og jeg synes så absolutt ikke du har rett. Jeg synes faktisk du er på helt feil bærtur :P

Jeg er glad jeg ikke er for fin for å ta i et tak og tørre å sjaue litt. Det er som sagt en stor del av det å ha hest. Skuffe møkk, fikse gjerder i pissregn, vaske dekken full av gjørme, fryse på seg neglesprett på vinteren, få høy og flis i håret, alltid ha skit under neglene - det er det som er å ha hest. Selve ridningen er bare en liten del av dette. Og jeg elsker det.

Anonymous poster hash: f44f7...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var yngre å fikk meg halvfórhest etter å ha gått rideskole, var jeg så heldig å få dette tilnærmet gratis. Måtte ikke betale for å ri og stelle hesten, men jeg måtte hjelpe til på gården og gjøre jobben før jeg kunne ri. Jobben besto i å møkke og fóre kyr som sto i ett fjøs. Noe som var helt ok og hadde denne hesten i 3 år på halvfór og dette var en hobbyhest. Gikk stort sett i turer. Og var der 2 ganger i uka og annenhver helg.

På vgs så fikk jeg også fórhest, men her måtte jeg betale. Betalte 1/3 av stalleia hver måned, skoing en gang i løpet av året + kraftfór. Å dette kostet jo såklart, men sånn er det når man vil drive med hest. Sto fritt til å bruke hesten til det jeg ville. Kunne ri turer, dra på kurs osv. Hesten var min på mine dager, samtidig var dette også kun en hobbyhest. Men kunne ikke falt meg inn å ha hest på fór uten å måtte betale noe. Enten i form av jobb, som med den første, eller at man betaler pr gang.

Å være fórrytter var for min del en frihet. Aldri vært komfortabel i rideskolesammenheng og var mer enn villig til å betale private for å kunne ri. Dette er i tillegg folk jeg kjente godt. Hest koster penger, og som fórrytter skal man "lære" hvordan det er å ha egen hest og det ansvaret. Det inkluderer det økonomiske. Summen trenger ikke være høy, men den burde være der.

Jeg er nå eier av egen hest og hadde det ikke vært for de hestene jeg hadde på fór, så hadde jeg nok ikke skjønt i dag hvor mye det faktisk koster å ha hest. Alt med hest koster, så å skulle forvente å få det gratis syns jeg er rart. Er en gang i blant, så kan jeg gå med på det. Er det en avtale og kontrakt med faste dager, så burde man kunne betale for utlån av sin egen hest.



Anonymous poster hash: eac75...2e7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Så burde man kunne ta betalt for utlån av egen hest skulle det stå i siste setning.



Anonymous poster hash: eac75...2e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er så absolutt ikke det samme :P Men om du anser det å vaske do og å møkke og stelle for en hest er det samme, så sier det jo mer om deg. Da virker du bare fryktelig prippen og bortskjemt. Og jeg synes så absolutt ikke du har rett. Jeg synes faktisk du er på helt feil bærtur :P

Jeg er glad jeg ikke er for fin for å ta i et tak og tørre å sjaue litt. Det er som sagt en stor del av det å ha hest. Skuffe møkk, fikse gjerder i pissregn, vaske dekken full av gjørme, fryse på seg neglesprett på vinteren, få høy og flis i håret, alltid ha skit under neglene - det er det som er å ha hest. Selve ridningen er bare en liten del av dette. Og jeg elsker det.

Anonymous poster hash: f44f7...7f4

Forskjellen er at jeg ikke vil betale for å vaske en do, jeg gjør det derimot gratis. Føler du deg bortskjemt når duu ikke vil betale for å vaske en do? Hvis det er en del av å ha hest, kan eieren gjøre det selv eller tilby hele ordningen gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen er at jeg ikke vil betale for å vaske en do, jeg gjør det derimot gratis. Føler du deg bortskjemt når duu ikke vil betale for å vaske en do? Hvis det er en del av å ha hest, kan eieren gjøre det selv eller tilby hele ordningen gratis.

Synes fortsatt du er på feil bærtur. Nei du kan fortsatt ikke sammenligne hestestell med dovask, selv om du setter det på spissen. Ingen har dovasking som hobby og fritidsaktivitet :P

Og nei ikke faen om jeg hadde reist i stallen for å møkke så forrytter kunne ri uten å skitne til de søte små lankene sine. En slik forrytter hadde ikke vært aktuelt å ha - enkelt og greit ;) Et godt hestemenneske er ydmykog takknemlig og skal også tørre å ta i et tak. Om de ikke takler det, så får de ikke ri min hest.

Anonymous poster hash: f44f7...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen hvis du synes det er et bedre tilbud for deg, så synes jeg du skal gjøre det, altså. Ingen stopper deg.

Som sagt, jeg leier ikke ut hesten min, forrytter betaler ingenting til meg. Det er kun en hobbyhest, og derfor ingenting jeg føler jeg kan ta betalt for å låne ut. Jeg låner den ut til henne fordi jeg, som mange andre, trenger et par dager fri i uka.

Sånn, nå kan du svare på hvorfor du ikke eier din egen hest. ;)

Anonymous poster hash: c1d52...710

Har svart på det to ganger allerede tidligere i tråden ;)

Jeg klager ikke, får ri gratis mot at jeg hjelper i stallen.

Er med i diskusjonen fordi jeg synes det med å betale for å være forrytter går helt over stokk og stein når man hører om folk som passer andres hest for to og tre hundre kroner ganga. Jeg synes det er en dårlig trend.

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fortsatt du er på feil bærtur. Nei du kan fortsatt ikke sammenligne hestestell med dovask, selv om du setter det på spissen. Ingen har dovasking som hobby og fritidsaktivitet :P

Og nei ikke faen om jeg hadde reist i stallen for å møkke så forrytter kunne ri uten å skitne til de søte små lankene sine. En slik forrytter hadde ikke vært aktuelt å ha - enkelt og greit ;) Et godt hestemenneske er ydmykog takknemlig og skal også tørre å ta i et tak. Om de ikke takler det, så får de ikke ri min hest.

Anonymous poster hash: f44f7...7f4

Poenget er jo ikke at du skal gjøre det fordi forrytter ikke orker, poenget er at forrytter burde slippe å BETALE for det.

Anonymous poster hash: d9041...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Jeg er nå eier av egen hest og hadde det ikke vært for de hestene jeg hadde på fór, så hadde jeg nok ikke skjønt i dag hvor mye det faktisk koster å ha hest. Alt med hest koster, så å skulle forvente å få det gratis syns jeg er rart. Er en gang i blant, så kan jeg gå med på det. Er det en avtale og kontrakt med faste dager, så burde man kunne betale for utlån av sin egen hest."

Hva med de som er voksne og har hatt hest selv, skal de også betale for denne "opplæringen"?

Om du har en spranghest, og forytter er dyktig og er med på å gjøre hesten din bedre, er ikke det da en investering og en jobb som ikke burde koste noe?

Og så må jeg bare spørre en gang for alle her, kan noen svare HVORFOR det er så forskjell på å være dagmamma, hundepasser eller fotballtrener, og det å være forrytter??

Det nevnes flere ganger at det ærlig talt ikke kan sammenlignes... Hvorfor?

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er nå eier av egen hest og hadde det ikke vært for de hestene jeg hadde på fór, så hadde jeg nok ikke skjønt i dag hvor mye det faktisk koster å ha hest. Alt med hest koster, så å skulle forvente å få det gratis syns jeg er rart. Er en gang i blant, så kan jeg gå med på det. Er det en avtale og kontrakt med faste dager, så burde man kunne betale for utlån av sin egen hest."

Hva med de som er voksne og har hatt hest selv, skal de også betale for denne "opplæringen"?

Om du har en spranghest, og forytter er dyktig og er med på å gjøre hesten din bedre, er ikke det da en investering og en jobb som ikke burde koste noe?

Og så må jeg bare spørre en gang for alle her, kan noen svare HVORFOR det er så forskjell på å være dagmamma, hundepasser eller fotballtrener, og det å være forrytter??

Det nevnes flere ganger at det ærlig talt ikke kan sammenlignes... Hvorfor?

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Hvordan kan det være så vanskelig å forstå? Man rir på en hest, man får ikke samme utbytte av noen av alternativene du nevner.

Anonymous poster hash: 0094d...49f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i min verden, og de stallene jeg har vært på, har det vært slik:

Hestepasser - en som møkker og rir hesten, kanskje bare på tur eller bare dressur, en hestepasser disponerer ikke hesten som sin egen, men etter eiers instruks. Den gangen jeg hadde hestepasser (hun spurte meg om hun kunne ri min hest, så ikke jeg som spurte etter hestepasser), fikk hun kun lov til å ri på ridebane, og kun dressur.

Forrytter - Ofte større frihet, disponerer hesten som sin egen de dagene forrytter leier hesten. selvfølgelig møkker og steller. forrytter har jeg aldri hatt, men om jeg skulle leid ut min hest (noe jeg strengt talt ikke har behov for) hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å ta litt betalt for de dagene forrytteren disponerte min hest som sin egen. Hvorfor skal jeg sponse andres hobby? Er du ikke fornøyd med å låne hest et par dager i uken å slippe unna masse ansvar og mye penger, er det bare å kjøpe hest selv, eller gå på rideskole, eller bli hestepasser. Men da kan du ikke forvente å kunne disponere hesten fritt. Du kan heller ikke få i pose og sekk, ha "egen" hest noen dager i uka gratis? Det er faktisk valgfritt å bli forrytter. :)

Anonymous poster hash: 23555...8cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i min verden, og de stallene jeg har vært på, har det vært slik:

Hestepasser - en som møkker og rir hesten, kanskje bare på tur eller bare dressur, en hestepasser disponerer ikke hesten som sin egen, men etter eiers instruks. Den gangen jeg hadde hestepasser (hun spurte meg om hun kunne ri min hest, så ikke jeg som spurte etter hestepasser), fikk hun kun lov til å ri på ridebane, og kun dressur.

Forrytter - Ofte større frihet, disponerer hesten som sin egen de dagene forrytter leier hesten. selvfølgelig møkker og steller. forrytter har jeg aldri hatt, men om jeg skulle leid ut min hest (noe jeg strengt talt ikke har behov for) hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å ta litt betalt for de dagene forrytteren disponerte min hest som sin egen. Hvorfor skal jeg sponse andres hobby? Er du ikke fornøyd med å låne hest et par dager i uken å slippe unna masse ansvar og mye penger, er det bare å kjøpe hest selv, eller gå på rideskole, eller bli hestepasser. Men da kan du ikke forvente å kunne disponere hesten fritt. Du kan heller ikke få i pose og sekk, ha "egen" hest noen dager i uka gratis? Det er faktisk valgfritt å bli forrytter. :)

Anonymous poster hash: 23555...8cc

Jo men er forsåvidt enig i resonomanget ditt, spørsmålet er jo bare hvordan man definerer de foskjellige begrepene.

Men mitt poeng var egentlig, at dersom hesteheier etterspørr hestepass fordi de trenger avlastning, så kan det kalles for en jobb for den som tar på seg oppgaven.

Dersom "hestepasseren" etterspør en hest de kan benytte etter deres ønske kan de betale hesteeier for dette eller evt benytte rideskole.

Det jeg reagerer på er annonser type;

Hest trenger forrytter.

Hobbyhest som kan litt dressur trenger forrytter tirsdager og torsdager + foring annehver helg.

300,- pr gang."

I slike tilfeller er det jo hesteeier som etterspørr en tjeneste, og dersom noen vil ta på seg dette så burde de slippe å betale.

Anonymous poster hash: d9041...a4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...