Gå til innhold

Betale for å gjøre en tjeneste for noen - forvert til hest.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er da ingen som forventer å bruke bilen min gratis på den måten, selv om den står i garasjen og har godt av å bli kjørt litt.. ;)

Anonymous poster hash: 0b9e5...282

Det er heller ingen som forventer å få betalt for at noen skal få fore og trene bikkja fordi man ikke har tid selv. Derimot må man som regel betale for å få gjort den tjenesten. Hvorfor skal det være så annerledes med hest?

Anonymous poster hash: e6700...02b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er heller ingen som forventer å få betalt for at noen skal få fore og trene bikkja fordi man ikke har tid selv. Derimot må man som regel betale for å få gjort den tjenesten. Hvorfor skal det være så annerledes med hest?

Anonymous poster hash: e6700...02b

Sliter litt med å forstå at du ikke ser selv hvor idiotisk den sammenligningen er...

Anonymous poster hash: c1d52...710

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint. Men da trengte du jo ikke svare på det jeg spurte om? ;)

Anonymous poster hash: c1d52...710

Gjorde jo det. Jeg er en av de som syntes det er latterlig å ta betalt for å bli avlastet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde jo det. Jeg er en av de som syntes det er latterlig å ta betalt for å bli avlastet.

Spørsmålet var rettet til de som ikke eier egen hest, men er forrytter ;)

Anonymous poster hash: c1d52...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet var rettet til de som ikke eier egen hest, men er forrytter ;)

Anonymous poster hash: c1d52...710

;-) ;-)

Da er du dårlig på å formulere meg. Jeg har uansett vært det i mine tidligere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt argumentet til dere som snakker om hvor dyrt det er å ha hest, og det er helt fantastisk å stelle de selv hele tiden så dere trenger ikke hjelp.

Hvorfor i alle dager har dere hest hvis du motvillig låner den vekk fordi dere trenger pengene?!

Synes ikke det er noe bedre enn at andre betaler for å få hestepass fordi de ikke har tid.

Man betaler jo folk for å passe unger og hunder og det meste annet pga tidsmangel. Å kreve betaling for å låne noe bort gjør man kun med hest, leilighet og bil.. og de to sistnevnte kan ikke helt sammenlignes med resten her..

Anonymous poster hash: d9041...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

;-) ;-)

Da er du dårlig på å formulere meg. Jeg har uansett vært det i mine tidligere år.

Ok... :fnise:

Jeg formulerte spørsmålet slik: Dere som synes det er så ille å betale en liten sum for å være forryttere, hvorfor har dere ikke egen hest?

Hva var det som var så vanskelig å forstå?

Anonymous poster hash: c1d52...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt argumentet til dere som snakker om hvor dyrt det er å ha hest, og det er helt fantastisk å stelle de selv hele tiden så dere trenger ikke hjelp.

Hvorfor i alle dager har dere hest hvis du motvillig låner den vekk fordi dere trenger pengene?!

Synes ikke det er noe bedre enn at andre betaler for å få hestepass fordi de ikke har tid.

Man betaler jo folk for å passe unger og hunder og det meste annet pga tidsmangel. Å kreve betaling for å låne noe bort gjør man kun med hest, leilighet og bil.. og de to sistnevnte kan ikke helt sammenlignes med resten her..

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Som flere har sagt før her: å ha en forrytter er en fin måte å få en dag eller to fri fra stallen på. De aller fleste har skole og/eller jobb, noen også familie, som nødvendigvis også krever sitt, særlig i perioden når man går på videregående/studerer. Trist om man må selge hesten sin fordi dette er noen travle år.

Jeg synes absolutt ikke at noen skal ha dårlig samvittighet for å overlate ansvaret for hest, stall og trening til andre som har lyst en dag eller to i uka.

Som sagt, jeg tar ikke betalt fra min forrytter, skulle bare mangle, med den bruken vi har her. Kun hobby, og en hest som ikke er utdannet, men kun kan det grunnleggende.

At noen ser seg nødt til å ta betalt har jeg ingen problemer med, hvis det er en hest som kan mye, og som forrytteren også kan bruke i konkurranser om han/hun ønsker det.

Det er svinedyrt å ha hest, og betaling fra forrytter er for mange en kjærkommen ekstrainntekt, selv om det faktisk i det store og hele dreier seg om småpenger.

En hest koster stallplass, fôr, forsikring, både faste (tannbehandling og vaksiner) og akutte veterinærutgifter, samt utstyr som må byttes pga slitasje eller nye behov. Mye penger for f.eks en student eller nyetablert. Ikke alle har en pappa som betaler, og det ville vært forferdelig trist om ridning bare skulle vært for de rike, slik det for det meste var da jeg var fjortis.

En forrytter kan altså dyrke sin hobby for kanskje en tusenlapp (ofte mindre) i måneden, og slippe alle andre utgifter, som for hesteeier beløper seg til det mangedobbelte (bare stallplassen kan koste opptil 6000 pr mnd), og i perioder enda mer, hvis uforutsette ting dukker opp, og det gjør de jo alltid.

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan synes at det er urimelig å betale en såpass liten andel av hva hesteholdet faktisk koster, når de ellers kan kose seg med hesten som sin egen de dagene i uka man har den på fôr.

Det er da jeg spør igjen: hva er årsaken til at man er forrytter, og ikke har sin egen hest? Jeg tipper de fleste ville svare økonomi og ansvar. Vel, det slipper du billig unna med om du er forrytter. Og attpåtil synes du det ville vært mer rettferdig om du fikk det gratis?? For at du skal få holde på med hobbyen din? :sjokkert:

Ja, hos meg, hvor forholdene er som de er, og hestene bare blir brukt på tur, selvsagt, men ikke for en utdannet hest som du kan bruke som din egen, og også konkurrere med. Da kaller jeg deg en snylter, faktisk.

Hvis du så gjerne vil være forrytter på en hest, men ikke vil betale for det, så får du finne deg en forhest som ikke koster noe. Du står faktisk helt fritt. Men da kan du ikek regne med at du får en "Mercedes", altså.

Anonymous poster hash: c1d52...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle hatt en hestepasser til min hest, så hadde jeg aldri giddet å hatt en person som er så kravstor at de forventer å få dette gratis. Er de derimot takknemlige for å få det gratis, så er saken noe helt annen ;) Jeg gidder ikke å sponse andre med deres hobby, men jeg kan godt hjelpe noe med deres hobby om de er oppriktige og takknemlige.

Som hesteeier så må jeg vite at jeg kan holde hesten min uten økonomisk støtte og avlastning fra andre. Det er første bud. Og får jeg en god forrytter, som er dedikert og takknemlig, så setter jeg stor pris på dette. Men jeg tar som regel alltid betalt av forryttere, fordi dette er deres hobby og ting koster. Nå har jeg også hest i konkurranseform, så forrytter får konkurrere.

Og pengene fra forrytter går jo rett tilbake til hesten på ett eller annet vis. Større mulighet for å kjøpe OK utstyr til hesten om jeg får litt penger inn på hestens konto.



Anonymous poster hash: f44f7...7f4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg tar ikke betalt fra min forrytter, skulle bare mangle, med den bruken vi har her. Kun hobby, og en hest som ikke er utdannet, men kun kan det grunnleggende.



Anonymous poster hash: c1d52...710

Men da har du ikke en fôrrytter, men en hestepasser. Det ligger i navnet.



Anonymous poster hash: 0094d...49f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du ikke en fôrrytter, men en hestepasser. Det ligger i navnet.

Anonymous poster hash: 0094d...49f

Min forrytter har ansvar for hesten min de dagene hun har den. Hun møkker, gir kraftfor, steller både hest og utstyr. Vi har en kontrakt som sier hva hun kan og ikke kan bruke hesten til, ut ifra fysiske begrensninger den har.. Om hun velger å f.eks trene den i dressur, så må hun gjerne det, og konkurrere med den også, for min del. Eneste som skiller seg fra de fleste andre forrytteravtaler, er at denne er gratis. En hestepasser anser jeg mer som en som får lov å ri (gratis, mot arbeid), men med begrenset frihet, og helt på hesteeiers premisser.

Anonymous poster hash: c1d52...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har sagt før her: å ha en forrytter er en fin måte å få en dag eller to fri fra stallen på. De aller fleste har skole og/eller jobb, noen også familie, som nødvendigvis også krever sitt, særlig i perioden når man går på videregående/studerer. Trist om man må selge hesten sin fordi dette er noen travle år.

Jeg synes absolutt ikke at noen skal ha dårlig samvittighet for å overlate ansvaret for hest, stall og trening til andre som har lyst en dag eller to i uka.

Som sagt, jeg tar ikke betalt fra min forrytter, skulle bare mangle, med den bruken vi har her. Kun hobby, og en hest som ikke er utdannet, men kun kan det grunnleggende.

At noen ser seg nødt til å ta betalt har jeg ingen problemer med, hvis det er en hest som kan mye, og som forrytteren også kan bruke i konkurranser om han/hun ønsker det.

Det er svinedyrt å ha hest, og betaling fra forrytter er for mange en kjærkommen ekstrainntekt, selv om det faktisk i det store og hele dreier seg om småpenger.

En hest koster stallplass, fôr, forsikring, både faste (tannbehandling og vaksiner) og akutte veterinærutgifter, samt utstyr som må byttes pga slitasje eller nye behov. Mye penger for f.eks en student eller nyetablert. Ikke alle har en pappa som betaler, og det ville vært forferdelig trist om ridning bare skulle vært for de rike, slik det for det meste var da jeg var fjortis.

En forrytter kan altså dyrke sin hobby for kanskje en tusenlapp (ofte mindre) i måneden, og slippe alle andre utgifter, som for hesteeier beløper seg til det mangedobbelte (bare stallplassen kan koste opptil 6000 pr mnd), og i perioder enda mer, hvis uforutsette ting dukker opp, og det gjør de jo alltid.

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan synes at det er urimelig å betale en såpass liten andel av hva hesteholdet faktisk koster, når de ellers kan kose seg med hesten som sin egen de dagene i uka man har den på fôr.

Det er da jeg spør igjen: hva er årsaken til at man er forrytter, og ikke har sin egen hest? Jeg tipper de fleste ville svare økonomi og ansvar. Vel, det slipper du billig unna med om du er forrytter. Og attpåtil synes du det ville vært mer rettferdig om du fikk det gratis?? For at du skal få holde på med hobbyen din? :sjokkert:

Ja, hos meg, hvor forholdene er som de er, og hestene bare blir brukt på tur, selvsagt, men ikke for en utdannet hest som du kan bruke som din egen, og også konkurrere med. Da kaller jeg deg en snylter, faktisk.

Hvis du så gjerne vil være forrytter på en hest, men ikke vil betale for det, så får du finne deg en forhest som ikke koster noe. Du står faktisk helt fritt. Men da kan du ikek regne med at du får en "Mercedes", altså.

Anonymous poster hash: c1d52...710

Jeg er enig i mye av det du skriver, men jeg synes man burde få ri gratis/ få betalt hvis man avlaster andre.

Hvis ikke kan man jo betale for å ri på rideskole, hvor man får flinke hester, instruktør og null stallarbeid.

Hvis man er student og ikke har tid eller råd til å ha hest på fulltid er det jo mulig å kjøpe hest sammen med noen.

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du skriver, men jeg synes man burde få ri gratis/ få betalt hvis man avlaster andre.

Hvis ikke kan man jo betale for å ri på rideskole, hvor man får flinke hester, instruktør og null stallarbeid.

Hvis man er student og ikke har tid eller råd til å ha hest på fulltid er det jo mulig å kjøpe hest sammen med noen.

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Må legge til at man jo også kan se på det å vøre forrytter som en jobb og ikke som en hobby.

Akkurat som man har litt ekstra inntekter på å værr barnevakt eller hundepasser.

om du trenger avlastning, og er avhengig av noen med erfaring og kompetanse til å gjøre jobben, så betaler man jo for det..

Anonymous poster hash: d9041...a4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må legge til at man jo også kan se på det å vøre forrytter som en jobb og ikke som en hobby.

Akkurat som man har litt ekstra inntekter på å værr barnevakt eller hundepasser.

om du trenger avlastning, og er avhengig av noen med erfaring og kompetanse til å gjøre jobben, så betaler man jo for det..

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Da får man finne seg en stall med travere eller noe sånt, der eiere betaler dyrt for å ha hesten i trening.

Er det en hobbyhest, så er det en hobby for rytteren også ;)

Synes folk har en frekk holdning ang bruk av andres eiendom. Jeg har selv ridd og trent hester gratis for andre. Men da har jeg gitt igjen ved å alltid stille opp om eieren skulle bort, eller jeg har kjørt hesten hit og dit for eiere osv. Jeg har alltid gitt noe igjen.

Anonymous poster hash: f44f7...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta betalt for at noen andre rir er forholdsvis greit... Men det spørs på hesten! Jeg hadde ikke betalt ei krone for å lunte rundt på en gammel traver, men hvis jeg skulle lånt en hest til treninger og stevner hadde jeg kunne betalt.

Men en ting jeg syns er litt morsomt er når noen annonserer etter forrytter til unghest som må kunne ri så og så høye klasser og i tillegg skal de ha betalt :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar nå kun kjente som rir uregelmssig ri "gratis" på mine hester som vennetjeneste. Da stiller de opp i nøden om jeg må reise vekk, er syk e.l. De som vil ri fast og regelmessig betaler for det. Det ble bare tull med alle gratisrytterne som ville ri, men ikke bidra. De tok også lite vare på utstyr og ofte bare unnlot de å dukke opp/avlyste på kort varsel fordi de heller ville noe annet, noe som gjorde det vanskelig for meg fordi jeg gjerne hadde avtalt andre ting på det tidspunktet. Når de må betale er holdnigen en annen. De gjør det som de skal i følge avtalen, sluntrer ikke unna og dukker faktisk opp til avtalte tider.

Min erfaring er altså at det som er gratis, blir ikke satt pris på eller tatt alvorlig.



Anonymous poster hash: 0b9e5...282
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lar nå kun kjente som rir uregelmssig ri "gratis" på mine hester som vennetjeneste. Da stiller de opp i nøden om jeg må reise vekk, er syk e.l. De som vil ri fast og regelmessig betaler for det. Det ble bare tull med alle gratisrytterne som ville ri, men ikke bidra. De tok også lite vare på utstyr og ofte bare unnlot de å dukke opp/avlyste på kort varsel fordi de heller ville noe annet, noe som gjorde det vanskelig for meg fordi jeg gjerne hadde avtalt andre ting på det tidspunktet. Når de må betale er holdnigen en annen. De gjør det som de skal i følge avtalen, sluntrer ikke unna og dukker faktisk opp til avtalte tider.

Min erfaring er altså at det som er gratis, blir ikke satt pris på eller tatt alvorlig.

Anonymous poster hash: 0b9e5...282

Det gjelder jo andre veien også da, dersom du rir gratis/betaler for å ri, så forlanger eieren av hesten utrolig mye av deg, og strengt tatt skulle man sluppet å feks møkke, hvis man betaler 200-300 kr ganga for å ri!

De som betaler får de flinkeste forrytterne, og de som tar betalt får de dårligste og mest uerfarne.

Det er hvertfall min erfaring ;)

Anonymous poster hash: d9041...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du skriver, men jeg synes man burde få ri gratis/ få betalt hvis man avlaster andre.

Hvis ikke kan man jo betale for å ri på rideskole, hvor man får flinke hester, instruktør og null stallarbeid.

Hvis man er student og ikke har tid eller råd til å ha hest på fulltid er det jo mulig å kjøpe hest sammen med noen.

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Men hvis holdningen er sånn, så synes jeg man skal gjøre det. Hva stopper en?

Kjøpe hest sammen med noen ville jeg aldri i livet gjort. Risikoen for uenighet, og at man får et problem den dagen den ene parten vil trekke seg ut av eierskapet er absolutt tilstede, så det ser jeg ikke på som en stabil, ok løsning.

Må legge til at man jo også kan se på det å vøre forrytter som en jobb og ikke som en hobby.

Akkurat som man har litt ekstra inntekter på å værr barnevakt eller hundepasser.

om du trenger avlastning, og er avhengig av noen med erfaring og kompetanse til å gjøre jobben, så betaler man jo for det..

Anonymous poster hash: d9041...a4d

Det å ri, og samtidig ta seg av arbeidet som følger med hesten de dagene man har den kan virkelig ikke ses på som arbeid. Ærlig talt. Ridnin er og blir en hobby.

Anonymous poster hash: c1d52...710

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har sagt før her: å ha en forrytter er en fin måte å få en dag eller to fri fra stallen på. De aller fleste har skole og/eller jobb, noen også familie, som nødvendigvis også krever sitt, særlig i perioden når man går på videregående/studerer. Trist om man må selge hesten sin fordi dette er noen travle år.

Jeg synes absolutt ikke at noen skal ha dårlig samvittighet for å overlate ansvaret for hest, stall og trening til andre som har lyst en dag eller to i uka.

Som sagt, jeg tar ikke betalt fra min forrytter, skulle bare mangle, med den bruken vi har her. Kun hobby, og en hest som ikke er utdannet, men kun kan det grunnleggende.

At noen ser seg nødt til å ta betalt har jeg ingen problemer med, hvis det er en hest som kan mye, og som forrytteren også kan bruke i konkurranser om han/hun ønsker det.

Det er svinedyrt å ha hest, og betaling fra forrytter er for mange en kjærkommen ekstrainntekt, selv om det faktisk i det store og hele dreier seg om småpenger.

En hest koster stallplass, fôr, forsikring, både faste (tannbehandling og vaksiner) og akutte veterinærutgifter, samt utstyr som må byttes pga slitasje eller nye behov. Mye penger for f.eks en student eller nyetablert. Ikke alle har en pappa som betaler, og det ville vært forferdelig trist om ridning bare skulle vært for de rike, slik det for det meste var da jeg var fjortis.

En forrytter kan altså dyrke sin hobby for kanskje en tusenlapp (ofte mindre) i måneden, og slippe alle andre utgifter, som for hesteeier beløper seg til det mangedobbelte (bare stallplassen kan koste opptil 6000 pr mnd), og i perioder enda mer, hvis uforutsette ting dukker opp, og det gjør de jo alltid.

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan synes at det er urimelig å betale en såpass liten andel av hva hesteholdet faktisk koster, når de ellers kan kose seg med hesten som sin egen de dagene i uka man har den på fôr.

Det er da jeg spør igjen: hva er årsaken til at man er forrytter, og ikke har sin egen hest? Jeg tipper de fleste ville svare økonomi og ansvar. Vel, det slipper du billig unna med om du er forrytter. Og attpåtil synes du det ville vært mer rettferdig om du fikk det gratis?? For at du skal få holde på med hobbyen din? :sjokkert:

Ja, hos meg, hvor forholdene er som de er, og hestene bare blir brukt på tur, selvsagt, men ikke for en utdannet hest som du kan bruke som din egen, og også konkurrere med. Da kaller jeg deg en snylter, faktisk.

Hvis du så gjerne vil være forrytter på en hest, men ikke vil betale for det, så får du finne deg en forhest som ikke koster noe. Du står faktisk helt fritt. Men da kan du ikek regne med at du får en "Mercedes", altså.

Anonymous poster hash: c1d52...710

Det komiske er jo nettopp det av "mercedesen" får du gratis, men den halvfeite og skabbete fjordingen koster 100 kr per gang. Aldri opplevd seriøse hesteeiere som tar betalt, de er heller mer selektive på hvem som skal passe hesten. Jeg hadde nok gitt meg med sporten hvis jeg sank til det nivået at jeg tok _betalt_ hver gang jeg trengte en dag avlastning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis holdningen er sånn, så synes jeg man skal gjøre det. Hva stopper en?

Kjøpe hest sammen med noen ville jeg aldri i livet gjort. Risikoen for uenighet, og at man får et problem den dagen den ene parten vil trekke seg ut av eierskapet er absolutt tilstede, så det ser jeg ikke på som en stabil, ok løsning.

Det å ri, og samtidig ta seg av arbeidet som følger med hesten de dagene man har den kan virkelig ikke ses på som arbeid. Ærlig talt. Ridnin er og blir en hobby.

Anonymous poster hash: c1d52...710

Mulig at noen bor langt unna ridesenter feks.

Selv hadde jeg ikke gidda å ri/ konkurrere med en privathest for over hundre kroner ganga, hvis jeg i tillegg må gjøre stallarbeid og binde meg opp til foringer og slikt, når jeg kan betale nesten det samme for fleksibilitet og instruktører og alt som følger med i ridesenterpakka.

Dere spør hvorfor forryttere ikke har hest selv, og hvorfor de ønsker å ri/låne hest.

Jeg spørr hvorfor leier du vekk hesten din??

Anonymous poster hash: d9041...a4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...