Gå til innhold

Når mor tror hun kan kurere ADHD med mat...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og leger og psykologer er kjøpt og betalt av nettopp legemiddelindustrien. Sier seg selv når ufattelig mange barn får ritalin etter ett kjapt besøk hos lege/psykolog. Jeg svarte bare på ett spørreskjema og hadde en liten 10 min samtale med psykologen før jeg dro hjem med ritalin. Spurte til og med om han var sikker på att det var adhd og om det ikke var andre alternativer til medisin. Fikk bare til svar att man kunne ikke ta en blodprøve for å bevise adhd og att spørreskjemaet var mer en godt nok til å fastslå diagnosen. Han ville ikke ha noe snakk om annen behandling. Har flere bekjente med akkurat samme historier.

Anonymous poster hash: 640e7...92a

Så rart.

Vi har vært igjennom prosessen nå nylig, og det besto av lassevis med spørreskjemaer (far, mor, lærer), mange møter, flere legesjekker på BUP, sykehus og hos fastlegen, og deretter flere møter i etterkant for å kartlegge medisinbruken. Runde på runde for å utelukke differensialdiagnoser, slik det skal være.

Diagnosen var klar og tydelig ADHD, og nettopp siden prosessen var så omstendelig, så stoler jeg på den. Jeg ville også vært skeptisk etter ti minutter og en resept. Men hvis det er helt krystallklart ADHD som er diagnosen ville jeg også (som TS) vært ganske oppgitt over at noen ville sette ned sukkernivået og se hva som skjer, liksom. Særlig hvis problemene har vedvart lenge allerede.

Jo mer tvil rundt diagnosen, jo større rom for å se etter alternative løsninger. Men jeg skjønner godt at TS blir frustrert hvis hun og far og legene er enige, og mor kjører sololøp på tvilsomt grunnlag! Stemor eller ikke, hun lever jo med gutten og ser hvordan han sliter.

Anonymous poster hash: f3cd0...f2c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så rart.

Vi har vært igjennom prosessen nå nylig, og det besto av lassevis med spørreskjemaer (far, mor, lærer), mange møter, flere legesjekker på BUP, sykehus og hos fastlegen, og deretter flere møter i etterkant for å kartlegge medisinbruken. Runde på runde for å utelukke differensialdiagnoser, slik det skal være.

Diagnosen var klar og tydelig ADHD, og nettopp siden prosessen var så omstendelig, så stoler jeg på den. Jeg ville også vært skeptisk etter ti minutter og en resept. Men hvis det er helt krystallklart ADHD som er diagnosen ville jeg også (som TS) vært ganske oppgitt over at noen ville sette ned sukkernivået og se hva som skjer, liksom. Særlig hvis problemene har vedvart lenge allerede.

Jo mer tvil rundt diagnosen, jo større rom for å se etter alternative løsninger. Men jeg skjønner godt at TS blir frustrert hvis hun og far og legene er enige, og mor kjører sololøp på tvilsomt grunnlag! Stemor eller ikke, hun lever jo med gutten og ser hvordan han sliter.

Anonymous poster hash: f3cd0...f2c

Mulig prosessen er ulik om barna er mindre når det blir undersøkt. Dette skjedde meg på ungdomsskolen og vet om mange med samme erfaring

Anonymous poster hash: 640e7...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig prosessen er ulik om barna er mindre når det blir undersøkt. Dette skjedde meg på ungdomsskolen og vet om mange med samme erfaring Anonymous poster hash: 640e7...92a

min sønn var 13 da han endelig var ferdig utredet. Han hadde en like omstendelig affære som den du siterer skisserer. Kanskje dere har et mer slurvete helsevesen der dere bor? I såfall er dette grunn til å begynne å stille spørsmål ved praksisen deres i offentlighet. Skal ikke være slik! Det er sånt som fører til at folk som har helt andre ting de sliter med, får helt feil diagnoser.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss først bli enige om hvorvidt ADHD er en reel sykdom...

Synes det er litt sterkt å kalle det en sykdom eller lidelse generelt, for det er jo ikke alle som har ADHD som føler at de lider av det på noen måter. Mer en tilstand... selv om det er verre for noen enn andre. Så støtter deg i denne Gjest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt utredning tre stykker i familien (det er flere i slekten utover som har det), og det tok over et halvt år med mange besøk hos spesialister, legeundersøkelser, tester osv. Hvor i all verden finner dere de legene som skriver ut resept og diagnose etter 10 minutter? Jeg går ut i fra at det er en overdrivelse som i at dere egentlig mener en legetime på 45 minutter, men likevel? Da skjønner jeg at noen blir feildiagnosert, men det kan da umulig være vanlig????



Anonymous poster hash: 0c92f...a6c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss først bli enige om hvorvidt ADHD er en reel sykdom...

Det er en nevrologisk forstyrrelse. Det er ting som fungerer annerledes i hjernen, som fører til symptomer som hemmer personen som har det. Symptomene er mye mer enn hyperaktivitet og adferdsvansker (som er en følge av symptomene).

Anonymous poster hash: 0c92f...a6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ikke legemiddelindustrien som anbefaler dette men vår gode, flinke og dyktige fastlege. Hun har ingen egeninteresse av å dytte på denne gutten piller han ikke trenger. I det lengste har vi holdt tilbake ( legen også) andres erfaringer på Google trommer ikke forskning i mine øyne. Vi må jo forholde oss til noen standarder her. Det å bli sugd inn i alternativindustrien og prøve det ene og andre basert på noen menneskers erfaringer har vi ikke tid til. Gutten er 11 år og sliter nå. Hjelpen er der, men den nektes han.

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

Har du i det hele tatt lest de linkene som jeg har linket til? De er ikke publisert på noen "alternativ"-side, men på forskning.no, og ikke noe av forskningen her blir ansett for å være humbug. Bare fordi du og faren til gutten ikke gidder å prøve ut kostholdet en periode (og faktisk holde det når han er hos dere også), så betyr ikke dette at dette er tull og alternativ viten. Det er faktisk seriøse forskere dette her og studiene er utført gjennom kontakt med sykehus.

Jeg spør igjen, hva har dere å tape på å faktisk prøve. Altså å følge det kostholdet mor mener at gutten skal ha og se om det faktisk fungerer. For, dersom det fungerer, så er jo dette ypperlig, og dersom det ikke fungerer, så har dere faktisk en reell grunn til å si at det ikke fungerer. Det hjelper ikke det spor om gutten får "riktig kost" hos mor når dere saboterer hele greia ved å gi ham mat han ikke skal ha når han er hos dere. Ville du gjort dette dersom han var under utredning for en eller annen allergi/intoleranse også, kun fordi det ikke passer inn i ditt kosthold?

Hva fastlegen deres mener spiller ingen rolle. De er ikke eksperter på dette, og legene på BUP følger antageligvis bare det som er "nasjonale anbefalinger" og kan ikke avvike fra dette før det eventuelt kommer nye anbefalinger. De har ikke lov til å sitte og anbefale kosthold som en mulig hjelp, enda forskning viser at det kan hjelpe (og jeg sier kan, for det vil uansett ikke kurere noe). Dersom du og far vil hjelpe barnet, så gir dere kostholdet en sjanse (og følger det!) og hjelper det ikke, så har dere ihvertfall bedre sjanser for å få overbevist mor om at medisinering er det riktige valget. Dere vinner ingenting dersom dere oppfører dere slik dere har gjort til nå.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt utredning tre stykker i familien (det er flere i slekten utover som har det), og det tok over et halvt år med mange besøk hos spesialister, legeundersøkelser, tester osv. Hvor i all verden finner dere de legene som skriver ut resept og diagnose etter 10 minutter? Jeg går ut i fra at det er en overdrivelse som i at dere egentlig mener en legetime på 45 minutter, men likevel? Da skjønner jeg at noen blir feildiagnosert, men det kan da umulig være vanlig????

Anonymous poster hash: 0c92f...a6c

Nei jeg overdriver aldeles ikke. Tok tester på nettet på forhånd. Snakket med han i 10-15 min. Mamma reagerte på det, men fikk beskjed att jeg kom til å være ett totalt annet menneske om noen uker(altså på konsentrasjon osv.). Bor i en av norges største byer så er nok ikke noe bondelandsfenomen

Anonymous poster hash: 640e7...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg overdriver aldeles ikke. Tok tester på nettet på forhånd. Snakket med han i 10-15 min. Mamma reagerte på det, men fikk beskjed att jeg kom til å være ett totalt annet menneske om noen uker(altså på konsentrasjon osv.). Bor i en av norges største byer så er nok ikke noe bondelandsfenomen

Anonymous poster hash: 640e7...92a

Var dette lenge siden? Jeg bare lurer på om rutinene har blitt endret i ettertid siden det ser ut til å være så stor forskjell

Anonymous poster hash: 5f346...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt sterkt å kalle det en sykdom eller lidelse generelt, for det er jo ikke alle som har ADHD som føler at de lider av det på noen måter. Mer en tilstand... selv om det er verre for noen enn andre. Så støtter deg i denne Gjest!

Takk.

Det er en nevrologisk forstyrrelse. Det er ting som fungerer annerledes i hjernen, som fører til symptomer som hemmer personen som har det. Symptomene er mye mer enn hyperaktivitet og adferdsvansker (som er en følge av symptomene).

Anonymous poster hash: 0c92f...a6c

Men hvor fra kommer det?? Var ikke mange slike unger med problemadferd da jeg vokste opp på 80-tallet. En og annen tullingen ja, men det ble da folk av de også, men i de siste 20 årene så er det visst flust av dem. Så hva skyldes det? Større krav på skolen? dårligere foreldre? Eller er det noe annet her som vi ikke ser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette lenge siden? Jeg bare lurer på om rutinene har blitt endret i ettertid siden det ser ut til å være så stor forskjell

Anonymous poster hash: 5f346...fd1

Jeg er 22 nå og dette skjedde når jeg var rundt 14. Så er vel rundt 7 år siden.

Anonymous poster hash: 640e7...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: I følge BUP som utredet sønnen min, så ligger antallet barn med diagnostisert ADHD stabilt rundt 3,5%. For å bedrive litt vill gjetting, så kanskje det samsvarer sånn omtrent med antallet "tullinger" før i tiden? ;)

Anonymous poster hash: f3cd0...f2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Men hvor fra kommer det?? Var ikke mange slike unger med problemadferd da jeg vokste opp på 80-tallet. En og annen tullingen ja, men det ble da folk av de også, men i de siste 20 årene så er det visst flust av dem. Så hva skyldes det? Større krav på skolen? dårligere foreldre? Eller er det noe annet her som vi ikke ser?

Det er ikke alle som har ADHD som har problemadferd. Jeg har ADD og sønnen min har ADHD, og vi er/var noen skolelys begge to. Sønnen min blir urolig om han ikke går på medisin, og det forstyrrer helt klart, men er ikke "slem". Det er i tillegg tilrettelegging i skolen. I dag hører vi også om alle som har fått ADHD-diagnose - over hele landet pga internett (men det står ingenting om at de har problemadferd, så vidt jeg har sett). Når vi var unge, så visste vi kun om de på skolen, og de som de vi kjente kjente og hadde hørt om. Og om noen slet med noe, så sa vi ikke det til noen. Ikke visste vi hva det var heller, for vi hadde jo ikke lest om det på internett, og ikke kjente vi noen andre som slet med det samme heller - trodde vi. Og som sagt, så er ADHD så mye mer enn hyperaktivitet og ville unger. Når det er sagt, så er grenser KJEMPEVIKTIG på barn som har ADHD. Selv om de virkelig har ADHD, og selv om de går på medisin og det virker. Og man kan ikke medisinere bort dårlig adferd. Men man kan medisinere bort symptomer som indirekte kan føre til dårlig adferd. God oppfølging av foreldre og skole er selvsagt viktig. At man har dårlig impulskontroll kan man ikke hjelpe for, men man kan lære barnet om rusmidler og hvordan man oppfører seg. Og det vil gjøre NOE forskjell uansett. Og miljøet man vokser opp i har også mye å si. Men det er ikke slik at symptomene forsvinner bare man har strenge foreldre. Ungene må fortsatt slåss mot symptomene hver bidige dag, samtidig som de gjør viktige valg angående fremtiden sin. Ikke alltid så lett med en tornado inni kroppen og hodet, og en haug med andre symptomer folk ikke har hørt om en gang i forbindelse med ADHD.

Nei jeg overdriver aldeles ikke. Tok tester på nettet på forhånd. Snakket med han i 10-15 min. Mamma reagerte på det, men fikk beskjed att jeg kom til å være ett totalt annet menneske om noen uker(altså på konsentrasjon osv.). Bor i en av norges største byer så er nok ikke noe bondelandsfenomen

Anonymous poster hash: 640e7...92a

Vi var 3 som ble utredet i Bergen. Det var for 6 år siden, og senest for ett år siden. 2 av 3 fikk ADHD-diagnose, 3 av 3 fikk Asperger. Det var ganske grundig i våre tilfeller, ihvertfall. Tok også en god stund før vi fikk teste medisin, og flere prøver som måtte tas. Og oppfølging i flere år etterpå i forbindelse med medisinen og mengden.

Anonymous poster hash: 0c92f...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest: I følge BUP som utredet sønnen min, så ligger antallet barn med diagnostisert ADHD stabilt rundt 3,5%. For å bedrive litt vill gjetting, så kanskje det samsvarer sånn omtrent med antallet "tullinger" før i tiden? ;)

Anonymous poster hash: f3cd0...f2c

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som har ADHD som har problemadferd. Jeg har ADD og sønnen min har ADHD, og vi er/var noen skolelys begge to. Sønnen min blir urolig om han ikke går på medisin, og det forstyrrer helt klart, men er ikke "slem". Det er i tillegg tilrettelegging i skolen. I dag hører vi også om alle som har fått ADHD-diagnose - over hele landet pga internett (men det står ingenting om at de har problemadferd, så vidt jeg har sett). Når vi var unge, så visste vi kun om de på skolen, og de som de vi kjente kjente og hadde hørt om. Og om noen slet med noe, så sa vi ikke det til noen. Ikke visste vi hva det var heller, for vi hadde jo ikke lest om det på internett, og ikke kjente vi noen andre som slet med det samme heller - trodde vi. Og som sagt, så er ADHD så mye mer enn hyperaktivitet og ville unger. Når det er sagt, så er grenser KJEMPEVIKTIG på barn som har ADHD. Selv om de virkelig har ADHD, og selv om de går på medisin og det virker. Og man kan ikke medisinere bort dårlig adferd. Men man kan medisinere bort symptomer som indirekte kan føre til dårlig adferd. God oppfølging av foreldre og skole er selvsagt viktig. At man har dårlig impulskontroll kan man ikke hjelpe for, men man kan lære barnet om rusmidler og hvordan man oppfører seg. Og det vil gjøre NOE forskjell uansett. Og miljøet man vokser opp i har også mye å si. Men det er ikke slik at symptomene forsvinner bare man har strenge foreldre. Ungene må fortsatt slåss mot symptomene hver bidige dag, samtidig som de gjør viktige valg angående fremtiden sin. Ikke alltid så lett med en tornado inni kroppen og hodet, og en haug med andre symptomer folk ikke har hørt om en gang i forbindelse med ADHD.

Vi var 3 som ble utredet i Bergen. Det var for 6 år siden, og senest for ett år siden. 2 av 3 fikk ADHD-diagnose, 3 av 3 fikk Asperger. Det var ganske grundig i våre tilfeller, ihvertfall. Tok også en god stund før vi fikk teste medisin, og flere prøver som måtte tas. Og oppfølging i flere år etterpå i forbindelse med medisinen og mengden.

Anonymous poster hash: 0c92f...a6c

Fint for dere. Her viste det seg senere att jeg hadde veldig lavt stoffskifte. Er ingen tvil om att det store fokuset på ADHD har ført til att mange blir feildiagnostisert.

Anonymous poster hash: 640e7...92a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint for dere. Her viste det seg senere att jeg hadde veldig lavt stoffskifte. Er ingen tvil om att det store fokuset på ADHD har ført til att mange blir feildiagnostisert.

Anonymous poster hash: 640e7...92a

Tror heller det er inkompetente leger som er skyld i det. Uholdbart at du skulle måtte gå igjennom en feildiagnosering!

Anonymous poster hash: 0c92f...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1. ADHD kan ikke "kureres".

Det er ikke som noe man tar en antibiotikakur for - ergo handler all behandling av ADHD om å minimere negative symptomer. Mange ser ut til å tro at medisinering er en slags "fiksing" av problemet.

2. Kosthold teller.

Han har ingenting å tape og alt å vinne på bedre kosthold. Dere også. Det å spolere kostholdsregimet hans mor har statt i stand to dager annenhver uke er ren idioti. Det kan ikke forsvares. Disse to dagene hadde det kostet dere så og si ingenting å tilpasse dere - her er det åpenbart at dere motarbeider moren på pur F.

Norge er et lite land og vi er dessverre ikke best på alt. Forskningen de har kapasitet og ressurser til i andre land går mange ganger utenpå den vi har i Norge.

Institutt for ADHD forskning i Nederland foretok tester der barn med ADHD ble satt på en streng hypoallergensik mat, og opplevde en reduksjon i symptomer med over 50%. Publisert av NHS, Englands offentlige helsesystem;

http://www.nhs.uk/news/2011/02February/Pages/ADHD-children-should-have-diets-assessed.aspx

3. Stress i hjemmet bidrar.

ADHD symptomer er direkte relatert til stress i hjemmet. At mor og far hater hverandre og stemor slenger seg på dette er et alvorlig problem dere må jobbe med.

Her er en rapport ang. effektene i hjemmet: http://www.academia.edu/1263388/Predicting_Parenting_Stress_in_Families_of_Children_with_ADHD_Parent_and_Contextual_Factors

En annen interessant artikkel fra New York Times, av psykologiprofessor L. Alan Sroufe, som har studert barn med ADHD i over 40 år:

http://www.nytimes.com/2012/01/29/opinion/sunday/childrens-add-drugs-dont-work-long-term.html?pagewanted=all&_r=0



Anonymous poster hash: b8c76...7b9
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Men så var ikke alle 3,5% synlige "tullinger" heller, da.

Anonymous poster hash: 0c92f...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Men hvor fra kommer det?? Var ikke mange slike unger med problemadferd da jeg vokste opp på 80-tallet. En og annen tullingen ja, men det ble da folk av de også, men i de siste 20 årene så er det visst flust av dem. Så hva skyldes det? Større krav på skolen? dårligere foreldre? Eller er det noe annet her som vi ikke ser?

Vi hadde flere i klassen som jeg tror ville fått diagnosen om det hadde vært i dag. Dvs et par av dem har fått diagnosen som voksne. Det er ikke alle du ville ha tenkt på som om de hadde problematferd, da en stor del av barn med ADHD har uroen inne i seg. En del av de litt tafatte, knøvlete barna som aldri fikk noe med seg ville nok fått en diagnose i dag. En del av de som ble mobbet, fordi de bare var litt snåle, aldri fulgte med og gjorde rare ting ville også fått diagnosen.

En annen ting er at skoletimene er lagt opp på en annen måte i dag, så de som satt og drømte seg bort i timen, tegnet i boka og ikke gjorde noe, blir mer synlig.

ADHD er egentlig bare en diagnose på hvor høy tilstedeværelsen av en del egenskaper er. Man skal ha en høy grad av impulsivitet, dårlig konsentrasjon og ofte også hyperaktivitet. Det siste forbinder mange med at de omtrent henger i taket, og om du har det som før het ADD, så har du ikke hyperaktivitet. Dvs jeg flere med meg, mener at mange som gikk under ADD er hyperaktive, men mest på innsiden. Hyperaktivitet trenger ikke å bety at de er totalt ville, det kan også mansifistere seg som at de er hypersosiale, hyperverbale eller bare må gjøre noe hele tiden.

Jeg tenker på ADHD som en litt annen livsform som dessverre ikke passer inn i det systemet vi har laget oss. Derfor får mange diagnosen og utvikler flere problemer i forhold til dette, når de begynner på skolen.

Min svigerfar kaller folk som han har jobbet med som har ADHD for : De der som er så engasjerte og kreative hele tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere bør slutte å ha denne gutten annenhver helg, når dere ikke en gang klarer å følge en kostholdsplan disse gå dagene. Det får da være grenser for hvor mye man skal sabotere livet til en liten gutt fordi man ikke gidder å tilpasse seg en liten smule.

Og å kalle seriøs forskning for "alternativt" bare fordi man ikke gidder å sette seg inn i det -snakk om å latterliggjøre seg selv.

Og hvor kommer denne nesegruse beundringen for fastlegen fra? Hun er da ingen ekspert.

Anonymous poster hash: aa191...827

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...