Gå til innhold

Når mor tror hun kan kurere ADHD med mat...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Funky Punk

Riktig kosthold har stor effekt på adhd

Nei, det kurerer ikke, men det kan virke meget dempende på symptomene.

Er gift med en mann med adhd, og han ble prakket på ritalin fra første stund. Etter en stund så måtte han bare slutte med det fordi han mistet all sin kreative tenkning, han orket ikke gjøre ting lengre og han følte at han mistet seg selv.

Ved å endre på kostholdet, så holder han nå symptomene i sjakk samtidig som at han føler at han er seg selv

Noen barn i min familie har også endret kosthold og blitt helt andre barn-på en positiv måte.

Før du dømmer moren til dette barnet så burde du heller lese deg opp på dette temaet.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Het er du veeeeeldig naiv. Ofte løses Adhd, asbergers o,l med strengt kosthold. Medisiner har bivirkninger. Dere er kun slemme og naive som saboterer for barnet ved å ikke følge morens kosthold. Gud så slem det går Ann å bli. Har selv en gutt som 'medisieres' gjennom mat. Dere straffer barnet!! Det er så utrolig slitsomt for en liten gutt å ikke kontrollerte sine følelser, dette gir enorme ringvirkninger for han. Hele livet hans blir vanskeligere pga dere. Oi, nå hørtes jeg veldig dramatisk ut, men det er fakta! Skjerp dere.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; har du egenfødte barn?

Jeg mener det er relevant fir ditt ståsted.

Som mor ville jeg ønsket å prøve ufarlige, godt dokumenterte metoder før medisinering.

Det er vel det der er snakk om her? Utprøving?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke mye om dette, men du har jo ikke noe grunnlag for å si at det ikke hjelper å endre kosthold når dere bevisst saboterer kostholdet den tiden barnet er hos dere.



Anonymous poster hash: 8a4be...bec
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg bare er trist å lese. Hvorfor synes far kostholdsendring er noe tull? Det er faktisk mange som har hatt god nytte av å endre til et lavkarbokosthold og det er det mange årsaker til.

Vi blir faktisk det vi spiser. Maten påvirker vår hormonelle balanse, noe som påvirker hvordan vi føler oss. Dette kan måles med blodprøver.

Et lavkarbokosthold stabiliserer blodsukkeret, noe som definitivt roer ned kroppen og påvirker hvordan man føler seg. Dette kan måles med blodprøve.

Man får i seg mer fett, noe hjernen faktisk trenger og som er helt naturlig føde for oss mennesker. Det finnes utallige publikasjoner nå på dette kostholdets gunstige virkninger. Det er sågar også bra for hjerte og karsykdommer.

Jeg ville absolutt gitt dette en sjans først og støttet mor. Hun bør jo få cred for at hun ikke velger letteste vei. Jeg foreslår at du og far også legger om kostholdet slik at dere spiser det samme som barnet. Kanskje dere også får en ahaopplevelse hva det kan gjøre for dere også.

Du spør hva som gjennstår hvis dere skal kutte ut det mor sier. Jeg skjønner at det kan virke overveldende i starten. Det finnes utrolig mye annet man kan spise.

Jeg la selv om kostholdet for 5 år siden fordi jeg hadde utrolig problemer med blodsukkeret. Jeg syntes det var overveldende i starten. Men så knakk jeg koden og synes nå jeg spiser utrolig god mat. Jeg hadde i grunn bare forventet å kjenne bedring på blodsukkeret og ble positivt sjokkert over alle helsefordelene jeg opplevde.

For å nevne noen:

Ble kvitt et eksem jeg hadde hatt i mange år.

Fikk regelmessig mens for første gang i livet (ref hormonell påvirkning)

Ble kvitt en betennelse i armen som jeg hadde hatt lenge.

Aldri mer vondt/luft i magen

Jeg har 2 konkrete råd til dere:

Les på www.lavkarbo.no - forum

Der er det mange med tilsvarende erfaringer med barn og ADHD. Der er det mange velvillige mennesker som gjerne svarer på spørsmål. I tillegg ligger det mange gode oppskrifter der.

Nå vet jeg ikke hvor dere bor i landet, men hvis dere bor på Østlandet kan jeg anbefale å kontakte Dr Sofie Hexeberg. Hun kan medisinsk forklare dere fordelene med dette kostholdet og hjelpe dere i gang.

I tillegg anbefaler jeg å lese på flg link. En av Sveriges fremste lege har skrevet lett forståelig om ASHD og sammenhengen med kosthold.

http://www.kostdoktorn.se/kategori/sjukdomar/adhd

Jeg synes dere skylder gutten å samarbeide med mor.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Het er du veeeeeldig naiv. Ofte løses Adhd, asbergers o,l med strengt kosthold. Medisiner har bivirkninger. Dere er kun slemme og naive som saboterer for barnet ved å ikke følge morens kosthold. Gud så slem det går Ann å bli. Har selv en gutt som 'medisieres' gjennom mat. Dere straffer barnet!! Det er så utrolig slitsomt for en liten gutt å ikke kontrollerte sine følelser, dette gir enorme ringvirkninger for han. Hele livet hans blir vanskeligere pga dere. Oi, nå hørtes jeg veldig dramatisk ut, men det er fakta! Skjerp dere.

Og jeg tenker at du er veldig naiv om du virkelig oppriktig tror at barn med en autismespekterforstyrrelse og ADHD kan kureres av mat. Hvis dette virkelig var tilfelle så tror jeg det hadde vært kuren. Fagpersoner anbefaler ikke Ritalin for gøy, alle skulle vel virkelig ønske at dette var tilfelle! Det jeg ser er en fortvilt gutt som mor nekter de nødvendige medisinene han trenger forgå takle hverdagen sin fordi hun har lest en blogg som anbefalte det ene og det andre. For all del ikke hør på leger og fagpersoner....

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts. Hva ville du svart hvis en venninne sa at hun ville prøve et kosthold som ville gi helsegevinster til sitt barn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Hva ville du svart hvis en venninne sa at hun ville prøve et kosthold som ville gi helsegevinster til sitt barn?

Hun har prøvd det i mange år, det virker ikke. Hva ville du sagt til en venninne som sa at legen anbefaler dette for at min sønn skal greie seg i livet, men jeg velger å følge noen andre gode tips som jeg har funnet på en amerikansk blogg, som er uten forskningsmessig belegg.

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tenker at du er veldig naiv om du virkelig oppriktig tror at barn med en autismespekterforstyrrelse og ADHD kan kureres av mat. Hvis dette virkelig var tilfelle så tror jeg det hadde vært kuren. Fagpersoner anbefaler ikke Ritalin for gøy, alle skulle vel virkelig ønske at dette var tilfelle! Det jeg ser er en fortvilt gutt som mor nekter de nødvendige medisinene han trenger forgå takle hverdagen sin fordi hun har lest en blogg som anbefalte det ene og det andre. For all del ikke hør på leger og fagpersoner....

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

Jeg var inne hos psykolog i 15 min før jeg gikk ut med resept. Det er skremmende hvor raske de er med å ty til medisin. Har aldri vært så dårlig som da jeg gikk på den. Etter mange måneder med kraftig angst, depresjon og til slutt selvmordstanker tok mamma grep og nektet meg å gå på det. Hadde ingen av de symptomene på forhånd. Medisinindustrien er kun ute etter å tjene penger og skolevesen og leger/psykologer ser det på som det enkleste å sette barna på medisin. Det som funket på meg var samtaleterapi og endring av kosthold.

Anonymous poster hash: 640e7...92a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om noen uker utprøving, TS - det klarer dere alle!

Og for en merkelig far som ikke engang har lyst å forsøke alternative metoder før han skal stappe i ungen piller! Jeg hadde strammet opp faren om jeg var deg. Er selv stemor for et barn med bl.a ADHD og jeg er villig til å forsøke mye rart for at barnet skal slippe medisinering. Barnet går dessverre på medisiner nå fordi kombinasjonen diagnoser gjør alt veldig komplisert, men jeg leter stadig etter alternative løsninger.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om noen uker utprøving, TS - det klarer dere alle!

Og for en merkelig far som ikke engang har lyst å forsøke alternative metoder før han skal stappe i ungen piller! Jeg hadde strammet opp faren om jeg var deg. Er selv stemor for et barn med bl.a ADHD og jeg er villig til å forsøke mye rart for at barnet skal slippe medisinering. Barnet går dessverre på medisiner nå fordi kombinasjonen diagnoser gjør alt veldig komplisert, men jeg leter stadig etter alternative løsninger.

Du virker som en god stemor :)

Dessverre er det veldig mange som bryr seg lite når det ikke er deres egne barn. Det er liksom det samme, bare ungen slutter å gnåle og bråke.

Anonymous poster hash: b8c76...7b9

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har prøvd det i mange år, det virker ikke. Hva ville du sagt til en venninne som sa at legen anbefaler dette for at min sønn skal greie seg i livet, men jeg velger å følge noen andre gode tips som jeg har funnet på en amerikansk blogg, som er uten forskningsmessig belegg.

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

Hun har ikke fått til å prøve det ut når dere ikke følger dette opp. Dette er forsket på. Jeg synes du latterliggjør mor når du nevner dette som noe hun har funnet på en amerikansk blogg, som om det omtrent er noe hun har funnet på selv.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk også at en stor del av forskningen på medisiner sponses av legemiddelindustrien, eller mennesker som har interesser i denne bransjen. Jeg tror nordmenn flest er temmelig naive her, for det er helt utrolige virkemidler de tar i bruk for å fremme sine medikamenter også her til lands. Prøv å være litt skeptiske, og undersøk alternativene. Hvis det ikke hjelper med kostholdsendring i f.eks. 6 uker, så har dere i det minste vist mor at dere er villige til å samarbeide og kommunisere. Da inkluderer det helgene deres! Og husk at det er hun som har omsorgen for dette barnet store deler av tiden, da er det utrolig egoistisk av dere å ødelegge et slikt forsøk annenhver helg. Hun vil også se en eventuell effekt mye bedre enn dere, da hun omgås barnet daglig. Pappahelger er ofte mye kos og lek, og ikke den vanlige hverdagen.

Anonymous poster hash: 3e3a0...d40

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så utrolig oppgitt. Jeg er stemor til en gutt på 11 år som har diagnosen ADHD. Legen og skolen anbefaler medisinering, men moren setter seg helt på bakbenene. Mor mener at dette skal kureres med å kutte ut karbohydrater, gluten og meieriprodukter ( hva er igjen da liksom). Hos oss følger vi ikke opp dette hysteriske programmet hennes da barnets far mener det er noe stort tull. Nå er det virkelig krig mellom de to ( jeg holder meg mest mulig utenfor) men jeg kan ikke si jeg skjønner tankegangen hennes... Frustrert!

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

Fy flate, jeg er glad jeg ikke er nødt til å forholde meg til folk som deg og mannen din. Helsa til 11-åringen står på spill her, og dere velger å ta deg lettvinte løsningen å kjøre på med ordinært kosthold. Medisiner er ofte nødvendig, men i kombinasjon med et lavglykemisk kosthold som holder blodsukkeret mest mulig stabilt. Kostholdet utgjør 90% av resultatet.

Har ikke ord for hvilke tanker jeg gjør meg om voksne mennesker som bevisst saboterer hverdagen for barna sine på den måten dere gjør. Skam dere, egoistiske, ignorante mennesker.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har prøvd det i mange år, det virker ikke. Hva ville du sagt til en venninne som sa at legen anbefaler dette for at min sønn skal greie seg i livet, men jeg velger å følge noen andre gode tips som jeg har funnet på en amerikansk blogg, som er uten forskningsmessig belegg.

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

Klart det ikke virker når dere saboterer hele opplegget, hver gang gutten er hos dere!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff dette var trist lesning. Syns synd på gutten som i tillegg til å slite med ADHD ikke har foreldre som klarer å samarbeide en gang.

Det har vært mange gode innlegg her som viser at kosthold kan være et viktig hjelpemiddel for å dempe symptomene, og jeg forstår moren veldig godt som vil teste ut dette før medisiner tas i bruk.

Hvordan kan dere ha samvittighet til å sabotere noe som er ment å hjelpe gutten?

Du nevner hele tiden at kosthold ikke kurerer ADHD, men det er da ingenting som faktisk gjør det heller. Ritalin demper kun symptomene og har i tillegg rimelig skumle bivirkninger. Ingen mor utsetter barnet sitt for slik så sant det ikke er siste løsning.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, jeg er glad jeg ikke er nødt til å forholde meg til folk som deg og mannen din. Helsa til 11-åringen står på spill her, og dere velger å ta deg lettvinte løsningen å kjøre på med ordinært kosthold. Medisiner er ofte nødvendig, men i kombinasjon med et lavglykemisk kosthold som holder blodsukkeret mest mulig stabilt. Kostholdet utgjør 90% av resultatet.

Har ikke ord for hvilke tanker jeg gjør meg om voksne mennesker som bevisst saboterer hverdagen for barna sine på den måten dere gjør. Skam dere, egoistiske, ignorante mennesker.

Og jeg tenker at mor bevisst saboterer helsen til sin sønn ved å nekte å følge legene anbefaling...

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at en stor del av forskningen på medisiner sponses av legemiddelindustrien, eller mennesker som har interesser i denne bransjen. Jeg tror nordmenn flest er temmelig naive her, for det er helt utrolige virkemidler de tar i bruk for å fremme sine medikamenter også her til lands. Prøv å være litt skeptiske, og undersøk alternativene. Hvis det ikke hjelper med kostholdsendring i f.eks. 6 uker, så har dere i det minste vist mor at dere er villige til å samarbeide og kommunisere. Da inkluderer det helgene deres! Og husk at det er hun som har omsorgen for dette barnet store deler av tiden, da er det utrolig egoistisk av dere å ødelegge et slikt forsøk annenhver helg. Hun vil også se en eventuell effekt mye bedre enn dere, da hun omgås barnet daglig. Pappahelger er ofte mye kos og lek, og ikke den vanlige hverdagen. Anonymous poster hash: 3e3a0...d40

Han har mange ganger hatt flere mnd. Med dette kostholdet, det fungerer ikke. Jeg blir bare trist av en mor som er så langt inn i sin egen fornektelse at hun ikke ser at hun har en gutt som trenger medisinsk hjelp!

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tenker at mor bevisst saboterer helsen til sin sønn ved å nekte å følge legene anbefaling...

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

Det er vel ikke mor som er sabotøren her når det nylig ble anbefalt medisinering og TS (du?) og mannen fremdeles nekter å teste ut endret kosthold i noen uker.

Gutten har gått umedisinert i flere år, noen uker fra eller til mens man forsøker alternative metoder for å dempe symptomene istedet for piller er ikke verdens undergang.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...