Gå til innhold

p ring spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,jeg begynte med p ring første gang før 5 dager siden på 1/2 dag av min menstruasjon (tidligere brukte jeg ikke hormonelle prevensjonsmidler),de som forvirrer meg er i bruksanvisningen at man er beskyttet mot graviditet fra første dag og så leste jeg på Internett at man egentlig skal bruke noe ant itileg første 7 dagene?! :/ Det har vi ikke gjort ..han gikk in i meg 2 ganger i første 5 dager.. kann jeg være gravid?? I forhånd takk og beklager for min "dårlig" gramatik..

Anonymous poster hash: 4aff7...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du startet med den første dagen av menstruasjonen, begynner den å virke med en gang. Om du derimot hadde begynt med den en annen dag i syklusen, måtte du brukt tilleggsprevensjon i 7 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er merket Nuvaring, eller er det et annet merke? Jeg svarer som om det er Nuvaring, for jeg vet ikke om at det finnes flere merker. Si fra hvis du har et annet merke.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med 1/2 dag av menstuasjon. Betyr det at du er usikker på om det var første eller andre dag, eller betyr det at du hadde blødd en halv dag før du satte den inn?

Hvis du er usikker på om du var på første eller andre dag burde dere ha brukt prevansjon. Det er uansett ikke noe du kan gjøre med det nå, så hvis det er tilfellet må du bare håpe at du ikke har blitt gravid. Jeg tror likevel ikke det er sansynlig at du er gravid, for hvis du er usikker må det bety at det ikke var så langt ut i den andre dagen når du satte den inn. Ta en test hvis du ikke har fått mensen noen dager etter at du setter inn neste ring.

Hvis du satte den inn en halv dag etter at du begynnte å blø er du trygg. Du trenger bare å bruke kondom hvis du setter den inn på dag 2-5. Man kan ikke sette den inn senere enn dag 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 💓 ..

Er litt usikker på grunn av at jeg beginte å blø den 17.9 men ikke stark blødning så ventet jeg til i morn og sat om min første pring . Nuevaring riktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beginte først med brun utflud .. har vært i gang menstruasjon å si det sån men jeg har ventet på at det blir ordentlig blødning ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og et till spørsmål :) maser jeg.. siden det er første gan at jeg bruker å ring er det greit at jeg tar den ut mens vi har sex? Eller bør den være inne siden det stor at den skal være inne 3ukker sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et till spørsmål :) maser jeg.. siden det er første gan at jeg bruker å ring er det greit at jeg tar den ut mens vi har sex? Eller bør den være inne siden det stor at den skal være inne 3ukker sammenheng?

Du kan ta den ut under sex. Når du setter den inn må du skylle den i kaldt (ikke varmt!) vann først. Du må ikke la ringen være tatt ut mer enn 3 timer i løpet av et døgn, så du bør sette den inn igjen så fort som mulig.

Angående tidspunktet du satte inn ringen så tror jeg du skulle satt den inn når du begynnte å få småblødninger, men siden du satte den inn under 24 timer etter bør du være innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok vi få se .. venter til menstruasjon kommer eller ikke kommer .. spennende .. :)

Du trenger ikke få panikk om den ikke kommer, for en av bivirkningene er redusert eller fraværende menstruasjon, altså at du mister mensen litt eller helt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se under bivirkninger i pakningsvedlegget

Sjeldne: kan berøre inntil 1 av 1000 kvinner

(...)

-sekresjon fra brystene

Jeg anbefaler deg å lese nøye gjennom pakningsvedlegget, og prøv å forstå mest mulig. Spesielt bør du lese det som står om blodpropp, for selv om det er en sjelden bivirkning er det viktig å kjenne symptomene for å få behandlig raskt. Dersom det er noe du ikke er sikker på om du forstår er det bare å spørre.

Hvis du har mistet pakningsvedlegget ligger det her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei, når man vil slute å bruke p ring, må jeg vente menstruasjon eller er det bare å ta den ut?

Skal du slutte helt? Da er det beste å la være å sette inn en ny ring når du egentlig skal sette inn en ny etter fire uker. I praksis blir det da slik at du slutter når du tar ut ringen etter at den har sittet i tre uker.

Hvis du skal over på ny hormonell prevansjon starter du på den til samme tid som du egentlig skulle satt inn den gamle.

Hvis du skal slutte helt på hormonprevansjon, og ikke vil vente til ringen har sittet i tre uker, tror jeg du bør la være å ha ubeskyttet sex i en uke før du tar ut ringen. Ikke ha ubeskyttet sex etter at du har tatt ut ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å slute helt med hormonelle prevensjonsmidler.. har fåt bivirkninger, det er veldig vanskelig, kondom er ikke en mulighet for oss, spiral heller ikke.. har dere noen råd til meg ? Prevensjonsmidler uten hormoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å slute helt med hormonelle prevensjonsmidler.. har fåt bivirkninger, det er veldig vanskelig, kondom er ikke en mulighet for oss, spiral heller ikke.. har dere noen råd til meg ? Prevensjonsmidler uten hormoner?

Det anbefales å prøve prevansjon i tre måneder fordi det er så lang tid det tar før kroppen venner seg til det. Det kan komme bivirkninger til å begynne med som gir seg etterhvert. Selvfølgelig, hvis du har bivirkninger som plager deg så mye at du ikke vil prøve i tre måneder må du slutte.

De eneste sikre hormonfrie prevansjonsmidlene jeg kjenner er spiral, kondom og pessar. Det er også noen mer usikre, men de kjenner jeg ikke til. "Hoppe av i svingen" kan bare brukes av de som ikke har noe i mot å bli gravide, for sikkerheten er elendig. Sølibat er helt trygt, men det er vel ikke aktuelt. Sex uten vaginal penetrering er også trygt.

Du kan lage en ny tråd for å be om råd fra andre, for jeg tror du vil få flere relevante svar i en tråd der overskrift og HI passer bedre til denne nye problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med p-ring for litt over tre mnd. siden og har fått veldig ømme bryster (i tillegg til endel andre bivirkninger) som i tillegg har blitt litt større. Har hatt mensen i hver ringfrie uke og vært påpasselig med å sette den inn/ta den ut på samme dag og til samme tid.

De to siste dagene har jeg opplevd at det stikker skikkelig når jeg kommer nær brystene.

Hva kan det komme av?

Noen som er blitt gravide mens de har gått på p-ringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...