Gå til innhold

Kynnere - hva er riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i uke 26 og har hatt mer eller mindre konstante kynnere idag. De siste dagene har jeg hatt kynnere konstant under aktivitet - gå rolig tur, trapper etc. Magen er steinhard og det er ubehagelig, ikke vondt. 40min tur tidligere idag - konstant hard mage som ble mer og mer ubehagelig. Har vart litt utover kvelden også, selvom jeg har lagt meg til på sofaen.

Selv har jeg troen på at det er livmoren som øver seg, som de så fint sier, men så har jeg jo lest om disse som får slitsomme kynnere under aktivitet og blir bedt om å ligge i ro frem til fødsel, blir sykemeldt og gud vet hva?! Jeg har hvertfall ikke tid til å bli sykemeldt, og ikke ligge i ro heller med mindre det står om liv og helse.

Så hva stemmer? Når må jeg ta det med ro? Eller fortsette som før og stå i ubehaget? Vet ikke hvem jeg skal stole på. Når bør man sjekke ståa? Akkurat nå får kynnere bare jeg tenker på å gå tur med bikkja.

Anonymous poster hash: 57cbf...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 24 uker og sliter med kynnere. Lurer på det samme. Men du burde nok ta det litt med ro. Hadde ringt fødeavdelingen og spurt hadde jeg vært deg. Får jo ikke tak i jordmor nå så sent. Bedre å spørre en gang for mye!

Anonymous poster hash: 3eef5...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Er ikke nervøs for noe egentlig, men siden det aldri gav seg, leste jeg litt om det. Noen mener det er helt normalt, andre blir sykemeldt og må være i ro. Ikke godt å si hva man skal tro. Vil ikke være hypokonder heller :/

Anonymous poster hash: 309fd...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye kynnere er kroppens signal på tide å ta det mer rolig. Jeg ble sykemeldt 30% og måtte ta det mer rolig.

Anonymous poster hash: 3269c...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet også med mye kynnere. Tok det med ro det jeg kunne og kjente etter kroppen meste parten av tiden. Gikk tur med hunden, men lå mye på sofaen. Det er nok ganske normalt, men ikke noe poeng i å presse kroppen. Sikkert å sykemeldes delvis i allefall om du er veldig plaget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye og kraftige kynnere, de begynte allerede få uker etter OUL. Dette er mitt tredje svangerskap, og det har vært likt alle gangene. Veldig mye og ubehagelige (men ikke vonde) kynnere som kommer enten jeg er i aktivitet eller tar det med ro.

Jeg er fortsatt i full jobb (er i uke 32 nå), og jordmor har heller ikke sagt noe om at dette er sykmeldingsgrunn. Det ble heller aldri kommentert at det var nødvendig med sykmelding på grunn av dette i noen av de andre svangerskapene mine. Så lenge ikke kynnerne er direkte vonde eller man har en ekstremt fysisk tung jobb synes jeg det virker som voldsom krisemaksimering og si at man skal være sykemeldt på grunn av kynnere...

Anonymous poster hash: c3656...bb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mye og kraftige kynnere, de begynte allerede få uker etter OUL. Dette er mitt tredje svangerskap, og det har vært likt alle gangene. Veldig mye og ubehagelige (men ikke vonde) kynnere som kommer enten jeg er i aktivitet eller tar det med ro.

Jeg er fortsatt i full jobb (er i uke 32 nå), og jordmor har heller ikke sagt noe om at dette er sykmeldingsgrunn. Det ble heller aldri kommentert at det var nødvendig med sykmelding på grunn av dette i noen av de andre svangerskapene mine. Så lenge ikke kynnerne er direkte vonde eller man har en ekstremt fysisk tung jobb synes jeg det virker som voldsom krisemaksimering og si at man skal være sykemeldt på grunn av kynnere...

Anonymous poster hash: c3656...bb0

Akkurat det jeg ville høre :P

Får høre hva min jordmor og lege mener da. Virker som om meningene varierer veldig og som det kommer litt ann på hvem man spør?

Jeg har jo ikke hatt kynnere lenge, altså i ukesperpektiv, men siden forrige helg ganske jevnt og oftere og oftere i aktivitet. Er på beina hele dagen på jobb, tempo på jobb i sykehus og må ut med bikkja også. Så aktivitet er det jo nok av. Sykemelding og ro er det siste jeg har lyst på :(

TS

Anonymous poster hash: 309fd...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ubehagelige kynnere fra uke 14 og ble sykemeldt. I uke 28 havnet jeg på føden med rier og fikk riehemmende og lungemodning. Riene stoppet og jeg ble sendt hjem og ble sykemeldt 100 %.
Man kunne man se på ultralyd at kynnerene påvirket livmorhalsen, den gikk fra 3 cm til 0,5 cm og tilbake igjen når jeg fikk kynner. Dette gjorde at det var fare for prematur fødsel.
Ble sengeliggende og måtte ta det mest mulig med ro. Fødte nesten i uke 36 men til slutt i uke 38.



Anonymous poster hash: d8e73...986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra uke 28 var forresten kynnerene vonde og kom bare jeg snudde meg i sengen.
Vi fikk også sexnekt siden vi holdt på å føde i uke 28 etter vi hadde hatt oss.

(meg over)



Anonymous poster hash: d8e73...986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sykemeldt på grunn av kraftige kynnere. Hadde en jobb hvor jeg ikke hadde mulighet til å slappe av da jeg fikk dem (som man skal gjøre!), og legen fryktet for tidlig fødsel.

Krisemaksimering synes jeg ikke det er, jeg valgte å stole på legen og ta det med ro og lytte til kroppen. Var tross alt gravid i kun 9 måneder, og tok lett mer hensyn til babyen enn hva "jeg hadde tid til".

Endret av Maneo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sykemeldt på grunn av kraftige kynnere. Hadde en jobb hvor jeg ikke hadde mulighet til å slappe av da jeg fikk dem (som man skal gjøre!), og legen fryktet for tidlig fødsel.

Krisemaksimering synes jeg ikke det er, jeg valgte å stole på legen og ta det med ro og lytte til kroppen. Var tross alt gravid i kun 9 måneder, og tok lett mer hensyn til babyen enn hva "jeg hadde tid til".

Man behøve ikke ta det med ro når man har kynnere med mindre man faktisk har fått påvist at disse påvirker livmorhalsen, nei! Jeg har som sagt hatt dette i alle mine tre svangerskap og snakket med utallige jordmødre og gynekologer om det.

Kynnere er ikke farlig (så lenge det ikke påvirker livmorhalsen, som sagt), og er strengt tatt ikke grunn for sykemelding. Holdningen til deg over her er nettopp sånt som bidrar til at mange folk mener at gravide har en tendens til å sykeliggjøre seg selv veldig, noe som igjen ødelegger for de gravide som faktisk BLIR syke i svangerskapet.

Anonymous poster hash: c3656...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøve ikke ta det med ro når man har kynnere med mindre man faktisk har fått påvist at disse påvirker livmorhalsen, nei! Jeg har som sagt hatt dette i alle mine tre svangerskap og snakket med utallige jordmødre og gynekologer om det.

Kynnere er ikke farlig (så lenge det ikke påvirker livmorhalsen, som sagt), og er strengt tatt ikke grunn for sykemelding. Holdningen til deg over her er nettopp sånt som bidrar til at mange folk mener at gravide har en tendens til å sykeliggjøre seg selv veldig, noe som igjen ødelegger for de gravide som faktisk BLIR syke i svangerskapet.

Anonymous poster hash: c3656...bb0

Jeg har heller ikke påstått at kynnere er farlig, men at det er et generelt råd å ta det med ro når man opplever dem som kraftige.

http://altformamma.no/artikler/270/article/item/null/rier-og-kynnere-alt-du-trenger-%C3%A5-vite#/'

Jeg blir ufattelig provosert at du, som Anonym Bruker(!), kan peke fingeren mot meg og påstå at jeg bidrar til sykeliggjøring av gravide når du ikke har en snøring på hvem jeg er eller hvordan min graviditet var.

TS spør om råd, og jeg kom med mitt råd, og fortalte hva som skjedde med meg da jeg opplevde sterke kynnere.

Men dersom du ønsker så kan jeg gi deg nummeret til legen min siden du helt klart har bedre peiling enn henne, slik at du kan belære henne litt?

TS: Snakk med jordmor/lege, du, og ta ståa fra der. Mest trolig slipper du sykemelding, men husk at det ikke er verdens undergang dersom det må til. Er bare snakk om en kort periode av livet, tross alt. :rolleyes:

Endret av Maneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye og kraftige kynnere, de begynte allerede få uker etter OUL. Dette er mitt tredje svangerskap, og det har vært likt alle gangene. Veldig mye og ubehagelige (men ikke vonde) kynnere som kommer enten jeg er i aktivitet eller tar det med ro.

Jeg er fortsatt i full jobb (er i uke 32 nå), og jordmor har heller ikke sagt noe om at dette er sykmeldingsgrunn. Det ble heller aldri kommentert at det var nødvendig med sykmelding på grunn av dette i noen av de andre svangerskapene mine. Så lenge ikke kynnerne er direkte vonde eller man har en ekstremt fysisk tung jobb synes jeg det virker som voldsom krisemaksimering og si at man skal være sykemeldt på grunn av kynnere...

Anonymous poster hash: c3656...bb0

Man skal være sykemeldt dersom livmorhalsen blir påvirket av kynnerne eller det er fare for at den kan komme til å bli det, så det er du som ikke helt skjønner faren i dette.

Hilsen ei som ble lagt inn for truende prematur fødsel i uke 24 grunnet en livmorhals som forkortet seg kraftig pga kynnere.

TS: Jeg ville ringt føden dersom dette gjentar seg. Alle leger og jordmødre sier at kynnere er normalt, men de kan ikke si noe om hvor mye som er normalt og om kroppen blir påvirket av dem uten å vite hvordan det står til med livmorhalsen. Den må eventuelt måles med vaginal ultralyd, og det er den som gir fasiten på om kynnerene er noe å bekymre seg for eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal være sykemeldt dersom livmorhalsen blir påvirket av kynnerne eller det er fare for at den kan komme til å bli det, så det er du som ikke helt skjønner faren i dette.

Hilsen ei som ble lagt inn for truende prematur fødsel i uke 24 grunnet en livmorhals som forkortet seg kraftig pga kynnere.

TS: Jeg ville ringt føden dersom dette gjentar seg. Alle leger og jordmødre sier at kynnere er normalt, men de kan ikke si noe om hvor mye som er normalt og om kroppen blir påvirket av dem uten å vite hvordan det står til med livmorhalsen. Den må eventuelt måles med vaginal ultralyd, og det er den som gir fasiten på om kynnerene er noe å bekymre seg for eller ikke.

Og det var jo også nettopp det jeg skrev i mitt neste innlegg :rolleyes:

[quote Man behøve ikke ta det med ro når man har kynnere med mindre man faktisk har fått påvist at disse påvirker livmorhalsen, nei! Jeg har som sagt hatt dette i alle mine tre svangerskap og snakket med utallige jordmødre og gynekologer om det.

Kynnere er ikke farlig (så lenge det ikke påvirker livmorhalsen, som sagt), og er strengt tatt ikke grunn for sykemelding. Holdningen til deg over her er nettopp sånt som bidrar til at mange folk mener at gravide har en tendens til å sykeliggjøre seg selv veldig, noe som igjen ødelegger for de gravide som faktisk BLIR syke i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var jo også nettopp det jeg skrev i mitt neste innlegg :rolleyes:

Lese litt bedre neste gang, kanskje??

Anonymous poster hash: c3656...bb0

Nei. For det du sa var at dette ikke var noe som var noe poeng i å bekymre seg for fordi du har hatt det slik i tre svangerskap, imens i realiteten så er dette noe som man faktisk ikke vet om man skal bekymre seg for før man har fått det sjekket opp hos spesialist (og ikke hos jordmor eller fastlege).

Endret av SmallTalk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kynnere startet i uke 20, og var til tider så pass kraftige, at når riene kom (altså, ganske normalt nærme termin), så skjønte jeg ikke at det var rier! :fnise: Men de var aldri regelmessige.. Jeg fikk også rier når jeg gikk - magen ble steinhard, men det gikk fort over. Og jeg merket at dagene etter jeg gikk eller vært i annen aktivitet, hadde jeg mindre eller ingen kynnere. Etter en helg sittende stille på sofa derimot, var formen ganske forferdelig. Det er jo selvfølgelig bare min erfaring, men som jeg skjønte det er ikke farlig å holde seg i aktivitet selv om man har kynnere, så du må nesten prøve deg fram. Jeg ble ikke sykemeld. :)



Anonymous poster hash: 46b1e...263
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her.

Jeg kan ikke kjenne når de starter og slutter, så når jeg f.eks går en tur er magen konstant hard gjennom hele turen med nedpress.

Har derimot gjort meg noen notater idag (herregud..).

Konstant hard på 20 min tur, på vei til og fra buss (total 20 min) og opp trapper 1.-2. Etasje.

Ringte jordmor på poliklinikk etter råd fra bl.a dere da jeg kom hjem. Råd var å sette meg ned når kynnerne begynner og passe på at det faktisk går over når jeg sitter/ligger.

Ja, da sitter jeg jo bare sånn som det er nå om dagen? Hang opp klær etter samtalen, da kom de igjen.

Tur ut på 20 min og oppdaget følgende: stram mage x 3 ila 10minutter, deretter konstant hard de neste og siste 10 min.

Siste nå var stram mage fra sofa til toalett kl. 18.40 og deretter stram mage liggende på sofaen kl. 18.50.

Jordmor sier da altså at jeg skal sette meg når jeg får kynnere (da får jeg jo ikke gjort noe) og bestille legetime til uka. Fikk streng beskjed om å ikke jobbe 8timer med konstant steinhard mage som jeg gjorde forrige helg (sykehus) Da får jeg vel en sykemelding som jeg ikke vil ha, eller?

Det jeg syns er vanskelig er å vite hvem jeg skal høre på? Jeg overlever jo ubehaget, men om noen mener det er en reell fare for at det kan lede til rier.og tidlig fødsel, vil jeg jo helst stole på det og ta hensyn til det også.

Sukk.

Anonymous poster hash: 309fd...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på jordmor og kroppen din! Det er noen få måneder av ditt liv, du må prioritere å ta vare på den lille i magen. Vil kroppen at du skal ta det rolig, så gjør du det. Enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på jordmor og kroppen din! Det er noen få måneder av ditt liv, du må prioritere å ta vare på den lille i magen. Vil kroppen at du skal ta det rolig, så gjør du det. Enkelt og greit.

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er det kroppen min sier, så selvfølgelig. Bare vanskelig å vite siden svarene avhenger av hvem du spør. En annen jordmor sier kanskje at jeg bare skal fortsette.

Anonymous poster hash: 309fd...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...