Gjest Anonymous Skrevet 20. juli 2004 #121 Del Skrevet 20. juli 2004 De første månedene er ikke akkurat de mest krevende. Så er det jo ganske mere arbeid med flere enn en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 20. juli 2004 #122 Del Skrevet 20. juli 2004 De første månedene er ikke akkurat de mest krevende. Så er det jo ganske mere arbeid med flere enn en. Jeg vet ikke om du har barn selv Gjest? Jeg synes de første 3 månedene var absolutt mest krevende. Babyen våkner minst hver 3. time om natten og skal ha mat. Hele dagen går med på å bysse og bære. Det blir jo bare bedre og bedre etterhvert. Nå smiler hun, leker og kjenner igjen meg og pappaen. Sover om natten gjør hun også 4-5 timer av gangen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaz Skrevet 20. juli 2004 #123 Del Skrevet 20. juli 2004 Her var det mange meninger.......... :o Jeg har vært hjemme i 12 år, har aldri motatt kontantstøtte (den ble innført akkurat da yngstemann ble for gammel ) Men jeg er absolutt for kontantstøtte. Men det må da kunne vises til at mor eller far faktisk er hjemme og tar seg av barnet sitt. Sånn som den fungerer idag er det mange som misbruker den til betaling av dagmamma. Som sagt har jeg selv aldri mottatt noe k-støtte, men jeg har spart samfunnet også for ganske mange utgifter med at jeg ikke har hatt mine barn i barnehage. Det er også en utgiftspost som mange glemmer her når de roper over seg om våre skattepenger. 50% av barnehageutgiftene blir faktisk sponset av staten og det er også over skatteseddel... Jeg hadde håpet at flere kunne få velge hva som passer de best, vi kan selvfølgelig diskutere om skattepengene skal brukles på og fø på de som ikke vil jobbe, men "bare" vil gå hjemme og ta seg av barna sine.....( som noen så elegant sa det ) men da er det vel ganske mange andre ordninger som også burde ryddes litt opp i... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. juli 2004 #124 Del Skrevet 20. juli 2004 De første månedene er ikke akkurat de mest krevende. Så er det jo ganske mere arbeid med flere enn en. Neivel?? Gutten min hadde kolikk de 3 første mnd og da skrek han fra 7-8 om kvelden til han sovnet 5-6 om MORGENEN! Jeg ble helt ødelagt. Slet samtidig med litt fødselsdepresjoner. Sambo jobbet, så han hadde ikke mulighet til å avlaste meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 21. juli 2004 #125 Del Skrevet 21. juli 2004 Hvis det er noen som syter er det ihvertfall ikke de som ønsker å være hjemmeværende. Og hvor mange barn går du hjemme med, mens du erfarer disse visdomsord, om hvor lite krevende det er? Hvis du leste hele inlegget mitt ser du at jeg nevner at barn er tidkrevende. Det jeg sier er at det faktisk ikke er så slitsomt å gå hjemme som mange vil ha det til. Folk som jobber skal også ta seg av barn og hus når de kommer hjem. Nå skal det sies at jeg kun har ett barn, men jeg har foreløpig kun positive ting å si om det å ha barn. Synes ikke det slitsomt. Nå vet jeg ikke hvordan det er med flere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 21. juli 2004 #126 Del Skrevet 21. juli 2004 Som sagt har jeg selv aldri mottatt noe k-støtte, men jeg har spart samfunnet også for ganske mange utgifter med at jeg ikke har hatt mine barn i barnehage. Det er også en utgiftspost som mange glemmer her når de roper over seg om våre skattepenger. 50% av barnehageutgiftene blir faktisk sponset av staten og det er også over skatteseddel... Du har rett. Hver barnehageplass koster samfunnet masse. Så jeg mener det er rett og rimelig at foreldre som ikke får barnehageplass får litt av det andre mottar i form av tilskudd til plass. Samtidig betaler foreldre som jobber skatt til staten, noe hjemmemmødre ikke gjør. Ideen bak kontantstøtten var ikke dum. Men jeg synes det er viktigere å få full barnehagedekning enn å beholde kontantstøtten. I utgangspunktet er det jo meningen at folk skal jobbe. At noen kan være hjemme pga god økonomi og samtidig ønsker det, er bra for de. Men at noen skal nektes å være ute i arbeidslivet fordi de ikke har et forsvarlig sted å gjøre av barnet sitt mens de er på jobb, blir for dumt. Vi skal være glad for at det i dag er en selvfølge at kvinner jobber, og ikke noe vi må sloss oss til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest haj Skrevet 21. juli 2004 #127 Del Skrevet 21. juli 2004 Til Lillemor Gull. Det er helt saklig og furnuftig det du sier, og jeg er enig i at det er bra at kvinner ikke må sloss for å jobbe, men i kampen for dette er det en gruppe kvinner som blir glemt og oversett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 21. juli 2004 #128 Del Skrevet 21. juli 2004 Er fullstendig i mot kontantstøtten. Rett og slett fordi den funker dårlig og gjør forskjell på småbarnsforeldre. Slik det er nå fører den bare til at det oftest er mødre som er hjemme, fordi de ofte tjener minst, og dermed er hennes inntekt ikke så kritisk å miste som mannens. Den fører til at barna blir plassert hos dagmammaer uten pedagogisk utdannelse, i stedet for i barnehager med utdannet personale og utviklende stimuli. Den fører til at barn som bor i hjem som er lite utviklende skjeldnere blir fanget opp. Den fører til at barn i innvandringsfamilier oftere er hjemme og dermed ikke lærer norsk. Syns man heller kunne gitt samme sum til alle barnefamilier, så kan de selv velge om den skal brukes på barnehage eller hjemmeværing. Mitt kommende barn skal i barnehage, både fordi jeg er overbevist om at han vil ha glede av det, at det kommer til å virke utviklende på hans sosiale evner og fordi jeg ønsker å jobbe. Så gjenstår det bare å se om jeg i det hele tatt får barnehageplass, siden penger som kunne vært gått til utbygging nå i hovedsak finansierer svart betalte dagmammaer. Ser også at det argumenteres med at barnehager er en lite stimulerende oppbevaringsplass for de minste barna: Nå er ikke jeg enig i at det er tilfelle i størsteparten av Norges barnehager, men i såfall så ville mer penger til barnehagene også vært med på å gi mulighet til å få inn flere velutdannede ansatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2004 #129 Del Skrevet 21. juli 2004 Er fullstendig i mot kontantstøtten. Rett og slett fordi den funker dårlig og gjør forskjell på småbarnsforeldre. Slik det er nå fører den bare til at det oftest er mødre som er hjemme, fordi de ofte tjener minst, og dermed er hennes inntekt ikke så kritisk å miste som mannens. Den fører til at barna blir plassert hos dagmammaer uten pedagogisk utdannelse, i stedet for i barnehager med utdannet personale og utviklende stimuli. Den fører til at barn som bor i hjem som er lite utviklende skjeldnere blir fanget opp. Den fører til at barn i innvandringsfamilier oftere er hjemme og dermed ikke lærer norsk. Syns man heller kunne gitt samme sum til alle barnefamilier, så kan de selv velge om den skal brukes på barnehage eller hjemmeværing. Mitt kommende barn skal i barnehage, både fordi jeg er overbevist om at han vil ha glede av det, at det kommer til å virke utviklende på hans sosiale evner og fordi jeg ønsker å jobbe. Så gjenstår det bare å se om jeg i det hele tatt får barnehageplass, siden penger som kunne vært gått til utbygging nå i hovedsak finansierer svart betalte dagmammaer. Ser også at det argumenteres med at barnehager er en lite stimulerende oppbevaringsplass for de minste barna: Nå er ikke jeg enig i at det er tilfelle i størsteparten av Norges barnehager, men i såfall så ville mer penger til barnehagene også vært med på å gi mulighet til å få inn flere velutdannede ansatte. For det første får de som har barna i barnehage allerede støtte. Og jeg bare spør deg : er du fullstendig likegyldig i forhold til den gruppen kvinner det slår hardt ut på om kontantstøtten ble fjernet? Mener du virkelig at kvinner er så hjelpeløse at de ikke selv kan avgjøre om barna har det best i barnehage eller ikke? Snakk om kvinnediskrimenering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 21. juli 2004 #130 Del Skrevet 21. juli 2004 Og jeg bare spør deg : er du fullstendig likegyldig i forhold til den gruppen kvinner det slår hardt ut på om kontantstøtten ble fjernet? Mener du virkelig at kvinner er så hjelpeløse at de ikke selv kan avgjøre om barna har det best i barnehage eller ikke? Snakk om kvinnediskrimenering. Jeg nekter ingen å være hjemme sammen med ungene sine, jeg ser bare ikke helt grunnen til at det skal sponses av andre? Dette er ett spørsmål som er stilt av flere i denne debatten, uten at jeg kan se at det er svart på. Og hvor sier jeg at kvinner ikke kan avgjøre selv hva som er best for barna deres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 21. juli 2004 #131 Del Skrevet 21. juli 2004 Til Lillemor Gull. Det er helt saklig og furnuftig det du sier' date=' og jeg er enig i at det er bra at kvinner ikke må sloss for å jobbe, men i kampen for dette er det en gruppe kvinner som blir glemt og oversett.[/quote'] Hva slags gruppe? De som vil være hjemme? Alle som vil kan være hjemme. Ingen tvinger noen til å jobbe. Man kan la være, men da går det nødvendigvis utover økonomien. Da får man heller la være å reise på ferie, bo litt enklere etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 21. juli 2004 #132 Del Skrevet 21. juli 2004 Jeg nekter ingen å være hjemme sammen med ungene sine' date=' jeg ser bare ikke helt grunnen til at det skal sponses av andre?[/quote'] Akkurat det samme kan man også si om barnhager. Billigere barnehageplaser sponses også av skattepenger. Hvorfor sponse noe som helst, folk kan da vente til de har råd med å få unger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 21. juli 2004 #133 Del Skrevet 21. juli 2004 Som regel jobber foreldre som har barn i barnehage og mange betaler nok større summer skatt til staten enn det de får igjen i form av tilskudd til barnehageplass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 21. juli 2004 #134 Del Skrevet 21. juli 2004 nettopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaz Skrevet 21. juli 2004 #135 Del Skrevet 21. juli 2004 Dette blir en helt tulledebatt :evil: . Skal man krangle om hvem som betaler mest til staten og da er det rett og rimelig at de da skal ha subsidiert barnehageplass............... Jeg har vært hjemme og betalt skatt i alle år, vi har noe som faktisk heter eiendomskatt, bilskatt og formueskatt. Jeg blir helt oppgitt når noen skriver at barn liksom skulle være dårligere stilt av og være hjemme med mor. At de barna skulle være understimulert... Jeg kunne aldri tenke meg og gå¨til angrep på alle de som velger og jobbe, man jeg har sett gjennom årenets løp at vi som har valgt og være hjemme blir hakket på og mistenkligjort på mange forskjellige måter. Alt fra at vi er en gruppe ressursvake uutdannete kvinner til at vi er "tvunget "hjem til kjøkkenbenken av en mann :evil: Dette er det rensete sprøyt. Og jeg syntes det er forklastelig at man ikke kan ha en saklig debatt om et så viktig tema som oppveksten til våre barn uten og ha sånne idiotiske påstander Hva med og respektere de valgene hver enkelt kvinne tar, og støtte de på det. Og kontantstøtten er ikke all verden, skal ikke de som vil prøve og være hjemme til barnet er 3 år skulle kunne få de 3000 kr det er i mnd (hvis de faktisk er hjemme) Vi må vel kunne være så romslige i vårt rike land ,at vi må kunne gi en liten mulighet til de som ønsker og være hjemme de tre første årene. For meg er det viktikste at kvinner får lov til og velge det de ønsker, om det er og jobbe ,eller og være hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 21. juli 2004 #136 Del Skrevet 21. juli 2004 I all den grad det ikke er særlig flere hejmme nå enn før støtten kom for noen FÅ år siden, ser jeg ikke helt hensikten og sutringen om at det var så mye lettere å være hjemme før, mens nå trenger man mer økonomisk hjelp. Vi snakker ikke om at stønaden kom for 30 år siden. Det er tydelig at de som alt var hjemme har takket ja, for de andre var det uansett uniteressant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 21. juli 2004 #137 Del Skrevet 21. juli 2004 Ja, det blr en tulledebatt når man trekker ut ett og ett element uten å se dem i sammenheng med alle de andre. Det blir også en tulledebatt når noen påstår at motstandere av kontantstøtte mener at alle mødre er dårlig for barna sine etc. Faktum er at kontantstøtten, i det store og hele, ikke har endret vesentlig på om foreldre er hjemme med barna sine eller ikke. Pr. i dag er det at man ikke har barnehagetilbud til alle som ønsker det ett mye større problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 21. juli 2004 #138 Del Skrevet 21. juli 2004 Dette blir en helt tulledebatt :evil: . Skal man krangle om hvem som betaler mest til staten og da er det rett og rimelig at de da skal ha subsidiert barnehageplass............... Jeg har vært hjemme og betalt skatt i alle år, vi har noe som faktisk heter eiendomskatt, bilskatt og formueskatt. Nettopp, enten så synes man at det sosialistiske prinsippet er greit, eller så er det ikke greit. Man kan selvsagt diskutere hva skattepengene bør gå til, men "de betaler mest"-argumentasjon synes jeg er smålig. Og noe av prinsippet innenfor sosialismen er at de rike betaler litt for de fattige også. Det blir som om man skulle klage på at folk krasjer og "bruker opp mine forsikringspenger"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 21. juli 2004 #139 Del Skrevet 21. juli 2004 Skal være enig i at det kan bli tåpelig å diskutere hvem som har betalt mest skatt osv isolert sett. Jeg betaler min skatt med glede, og har heller ikkeno i mot å betale for at de med dårligere råd enn meg skal få samme tilbud. Men jeg mener ikke det å være hjemme med barna etter fødselspermisjonen er over er en menneskerett staten skal betale for. Som jeg har sagt før syns jeg det er viktigere med barnehage for dem som ønsker seg det, slik at de som ikke ønsker å være hjemme tvinges til det, noe som er mer realiteten enn at noen tvinges ut i arbeid. Jeg kan ikke se at de 3000,- kan være så avgjørende at det tvinger noen ut i arbeid som ikke ønsker å være det, og de har da fremdeles ett valg om å være hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 21. juli 2004 #140 Del Skrevet 21. juli 2004 Nettopp, enten så synes man at det sosialistiske prinsippet er greit, eller så er det ikke greit. Man kan selvsagt diskutere hva skattepengene bør gå til, men "de betaler mest"-argumentasjon synes jeg er smålig. Og noe av prinsippet innenfor sosialismen er at de rike betaler litt for de fattige også. Det blir som om man skulle klage på at folk krasjer og "bruker opp mine forsikringspenger"... Jeg er helt enig i det du sier. I ditt forrige innlegg skrev du at staten sponser billigere barnehageplasser, derfor svarte jeg at småbarnsforeldre som jobber faktisk betaler skatt i motsetning til de som ikke jobber. (Med mindre de har mye penger, og betaler eiendomsskatt, formueskatt osv. Og de har vel også råd til å ha en forelder hjemme uten å motta tre og et halvt tusen i måneden.) Jeg mener ikke at jo mer skatt du betaler, jo bedre menneske er det. Det jeg mener er at folk kan ikke forvente at de skal få penger for å gå hjemme. Vi er heldig som bor i en velferdsstat uten for mye fattigdom. Vi er heldige som får være hjemme med babyene våre i ett år til nesten full lønn. Og i tillegg har mulighet til å ta ut ulønnet permisjon ytterligere ett år. Mye vil ha mer. Synes det blir feil å mene at staten skal sponse de som vil være hjemme. Det handler ikke om fattigdom. Det er et valg man tar. Kontantstøtten utgjør faktisk en stor utgiftspost i statsbudsjettet. Mange nye barnehager kunne bli bygd av de pengene. Jeg ser ikke ned på hjemmeværende mammaer. Synes det virker flott å være hjemme. Men helt ærlig virker det som flere hjemmeværende ser ned på oss som ønsker å jobbe/studere og ha barna i barnehage. Tilbake til kontantstøtten. Ideen bak er ikke så dum. Men i praksis fungerer den overhodet ikke. Den kommer aldri til å gjøre det. Selv om den kun ble gitt til de som faktisk var hjemme. Mange ville fortsatt å motta kontantstøtten av økonomiske grunner. Foreldre som ikke kan gi barn et like godt tilbud som de ville fått i barnehage. Utenlandske foreldre som ikke kan lære barna sine den norsken de behøver å kunne når de starter på skolen. Jeg tviler ikke på at mange kvinner som er hjemme, gjør det for barnas beste. Gir dem de utfordringer og den stimulering barn trenger. Dessverre kan ikke starte et utvelgesessytem der bare de "som er skikket nok" får motta kontantstøtte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå