Gå til innhold

kontantstøtte er nødvendig

Fremhevede innlegg

Gjest Poirot
Skrevet
Men hvordan kan man motta kontantstøtte dersom begge er ute i jobb? Blir det ikke oppdaget da?

Så lenge man ikke har barnet i barnehage er det helt ok for staten. Men det var vel ikke akkurat intensjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan motta kontantstøtte dersom man IKKE benytter seg av en kommunal barnehageplass. "Svart" dagmamma blir derfor i følge reglene "helt OK"!

Slike "uoffisielle" tilsynsordninger derfor mye brukt i kombinasjon med kontantstøtten. :wink: Jeg kjenner personlig til en del slike tilfeller, noe som er med på å forsterke mitt syn på hele kontantstøtten! Beklager, det er sikkert urettferdig overfor dem som har brukt muligheten til mer tid sammen med sitt barn. Men ordningen som sådan har fungert dårlig fra starten!

Skrevet

Høres ut som en dårlig gjennomføring av en i utgangspunktet bra tanke ja...

Typisk den norske stat forresten. Legger som regel ting til rette for svindel! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Pot

Du virker ikke positiv når det gjelder barnehager? Så du synes det ikke er rart noen velger å oppdra barna helt selv. Hvorfor slutter man da kontantstøtten faller bort? Gå tilbake til noe som er dårlig alternativ for barna?

Hvis man kan være borte fra jobb pga k.støtten, ja da har man god råd. Er det ikke noe sånt som 100 kr. dagen? Da tyder det på at en kunne klart seg uten den støtten.

Er helt imot den.

Skrevet
Hvis man kan være borte fra jobb pga k.støtten, ja da har man god råd. Er det ikke noe sånt som 100 kr. dagen? Da tyder det på at en kunne klart seg uten den støtten.

Er helt imot den.

Det er ikke alle som har en jobb å gå tilbake til etterpå.

Det er ikke alle som har jobbet under graviditeten engang.

Da er den et veldig godt tilbud til dem som bare har en inntekt. Sånn som oss.

Jeg kan desverre ikke gå ut i jobb før til neste år pga personlige ting ( og det er ingen vits i å spekulere på hva det er ) og et par andre ting, så vårt husholdningsbudsjett er basert på mesteparten av kontantstøtten.

Sånn er det og sånn blir det hos oss inntil vi får barnehageplasser til barna.

Vi har ikke så god råd at vi kan klare oss uten den.

Jeg synes den er veldig fin å ha og den byr meg ikke i mot.

Skrevet

Hvis deres situasjon er slik du beskriver, Kittykat, så høres det ut som om kontantstøtten innebærer kjærkomne kroner. Da synes jeg du skal ta i mot den med god samvittighet. Og jeg forstår så klart at du ønsker denne ordningen skal fortsette.

Dersom vi hadde fått kontantstøtte da våre unger var små, ville vi selvsagt heller ikke ha takket nei til disse pengene! Da jeg ble uventet gravid som helt nyutdannet, gikk vi glipp av 60.000 kroner pga at jeg ikke rakk å opparbeide meg lønn i permisjonstiden. Det var mye penger i 1988! Vi fikk kun barselspenger, men måtte greie oss for det, på kun en lønn og med (foreløpig bare) et studielån å betale på i tillegg til alle andre faste utgifter. Det var ikke rom for utskeielser i noen retning! Men det var faktisk mulig å overleve før kontantstøtten ble innført! :wink:

Men jeg mener fortsatt at ordningen ikke fungerer, fordi det finnes så mange smutthull i regelverket. Min - og andres - irritasjon over kontantstøtten skyldes utstrakt misbruk (blant folk som uansett greier seg fint uten) av dette som opprinnelig var ment å være en håndsrekning småbarnsforeldre som ønsker mer tid med barna sine.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg bare lurer, de som ikke har jobbet før de fikk barn (altså de som har vært hjemme. Ikke de som har studert eller gått på skole), de klarte seg jo før de fikk barn og kontantstøtte, og de må jo klare seg etter de to årene med kontantstøtte?

For familier med dårlig råd, er det utrolig fristende å velge et alternativ der man får gratis barnepass (dvs kontantstøtte og dagmamma), det må jo nesten føles dumt (økonomisk sett) å "takke nei" og betale masse for en barnehageplass.. Jeg vet om mange som har valgt kontantstøtte og dagmamma pga pengene selv om de egentlig har ønsket barnehage. (og så fort kontantstøtten opphører søker de barnet inn i barnehage).

Skrevet
Jeg bare lurer' date=' de som ikke har jobbet før de fikk barn (altså de som har vært hjemme. Ikke de som har studert eller gått på skole), de klarte seg jo før de fikk barn og kontantstøtte, og de må jo klare seg etter de to årene med kontantstøtte? [/quote']

Jeg ble gravid mens jeg hadde en strøjobb ( 3 mnd varte jobben eller noe sånt ).

Det var ikke sjanse for meg å få jobb mens jeg var gravid.

Jeg bodde hjemme med mine foreldre og betalte en liten sum til de og resten brukte jeg til å kjøpe meg ting som klær.

Jeg tjente ikke mye og jeg fikk ikke sjansen til å spare opp penger til bolig heller før jeg flyttet.

Jeg synes det har gått bra med meg jeg. Så langt iallefall.

Så satser vi på barnehageplasser til de to minste mens eldstebarnet begynner på skole og at jeg får meg jobb til neste år.

Gjest Anonymous
Skrevet

Igjen ser man viktigheten av å ikke få barn for ung, og utdannelse.

Høres nesten ut som om noen foreldre her har fått barn for å kunne finansiere leilighet....

Skrevet
Pot

Du virker ikke positiv når det gjelder barnehager? Så du synes det ikke er rart noen velger å oppdra barna helt selv. Hvorfor slutter man da kontantstøtten faller bort? Gå tilbake til noe som er dårlig alternativ for barna?

Er helt imot den.

For det første så er det mange som ikke hadde klart seg uten støtten. Hva man gjør etter at barnet er fyllt tre er individuelt. Noen syns at da er barnet modent for barnehage, mens andre blir presset ut i arbeidslivet og omsorgen for barnet blir gitt til barnehagen. Jeg personlig er ikke i mot barnehage i utgangspunktet. At foreldre velger å sette barna i barnehage er helt greit for meg. Mange barn har det bra i barnehage. Men for noen blir en barnehage en instutisjon som fratar foreldrene mye av omsorgen for barnet sitt. De fleste barn i barnehage er jo der minst to tredjedeler av hverdagen. Heldigvis finnes kontantstøtten, slik at disse ihvertfall får en sjanse til å være hjemme tre første leveår ( som er de viktigste i barnets personlighetsutvikling). Men det er en skam at det er lagt opp slik, at enkelte må slite seg halvt ihjel for å klare det de tre årene økonomisk, og at etter tre år er det stopp.

Gjest Poirot
Skrevet
andre blir presset ut i arbeidslivet

Eh, HALLO????

Det er normalt å jobbe, med mindre amn er syk el.

Det er slik de fleste mennesker finansierer livet sitt.

Selv kunne jeg gjerne tenke meg et liv der jeg slapp å jobbe, men slik er det altså ikke.

Etter 3 år med finansiering fra staten er det på tide å komme seg på arbeid, med mindre man ønsker å være hjemme med litt dårligere råd.

Slemme, slemme norske staten som tvinger folk til å jobbe..... :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Om husholdningsbudsjettet er basert på kontantstøtten, så må jeg si det er vågalt å få unger oppi så elendig råd.

Jeg er for at de som skal ha noe ekstra støtte, enten det gjelder kontantstøtte, barnetrygd eller hva det måtte være så skal de trenge den.

La oss si at de som har under 250.000 skal ha støtte. Kansje de kan få noe mere pr.mnd enn hva det er nå. det kan betales hvis de som har store inntekter ikke får støtte.

Slik det er nå, så får alle enten de er trengende eller ikke.

Bare barnefam. som har det slik. De gamle må søke i hytt og pine og alt er behovsprøvd.

Gjest Anonymous
Skrevet

La oss håpe at kontanstøtten blir fjernet, så kommer disse grinebiterne her inne i godt humør.

De liker nemlig ikke tanken på at skattepengene deres skal gå til slike ting, som kontantstøtte.

Traff jeg spikeren på hodet nå???

Ganske sikker på det :Nikke:

Skrevet

Jeg snakker jo selvfølgelig om de som ønsker å være hjemme og oppdra barna sine selv.

Skrevet

.

Jeg er for at de som skal ha noe ekstra støtte, enten det gjelder kontantstøtte, barnetrygd eller hva det måtte være så skal de trenge den.

La oss si at de som har under 250.000 skal ha støtte. Kansje de kan få noe mere pr.mnd enn hva det er nå. det kan betales hvis de som har store inntekter ikke får støtte.

Slik det er nå, så får alle enten de er trengende eller ikke.

Ja det er jeg enig i!

Skrevet
La oss håpe at kontanstøtten blir fjernet, så kommer disse grinebiterne her inne i godt humør.

De liker nemlig ikke tanken på at skattepengene deres skal gå til slike ting, som kontantstøtte.

Traff jeg spikeren på hodet nå???

Ganske sikker på det :Nikke:

Neppe, men hvis det gleder deg å tro det, så :hoho:

Skrevet
Om husholdningsbudsjettet er basert på kontantstøtten' date=' så må jeg si det er vågalt å få unger oppi så elendig råd.[/quote']

Jeg gidder ikke å måtte forsvare eller forklare dette ørten ganger.

Vi har ikke SÅ elendig råd. Vi betaler alle regningene våre, men alt mannen får inn går rett ut igjen i utgifter.

Så ja, dermed går mesteparten av støtten til mat, bleier, klær m.m. Selv når vi fikk vårt første barn var mesteparten av husholdningsbudsjettet basert på den.

Det er ingen forskjell.

Hadde vi hatt elendig råd, så hadde vi mest sannsynlig søkt hjelp fra sosialkontoret i tillegg, noe vi ikke har gjort.

Vi klarer oss selv. Barna våre har alt de trenger av klær og mat. Vi har også familie som hjelper oss, så vi er heldig sånt sett.

Om vi får kontantstøtten eller jeg hadde jobbet hadde vært et fett da det ikke hadde blitt så stor forskjell økonomisk, men nå kan jeg desverre ikke jobbe som jeg skrev.

Så jeg er hjemmeværende pga små barn + sykdom.

Skrevet

På sikt vil kontantstøtten bortfalle eller i det minste endres kraftig.

Dette bygger jeg på det faktum at EU nå har pålagt Norge å gi kontantstøtte også til fremmedarbeidere som jobber her. Det vil si at arbeidere fra østblokkland som kommer hit for å jobbe, vil kunne motta kontantstøtte for barn de har hjemme. Det vil jo være umulig for den norske stat å sjekke om disse barna er i barnehage eller hos dagmamma, og utgiftene i forbindelse med denne støtten vil bli helt umulig å forutsi i statsbudsjettet.

Når dette kommer på toppen av undersøkelsen som sier at det ikke er noen endring når det gjelder antall hjemmeværende før og etter kontantstøtten, tror jeg nok at Krf kommer til å krype til korset etterhvert. Samtidig så peker jo også undersøkelsen på at de som virkelig har behov for barnehage, unnlater å bruke denne pga kontantstøtten.

Det vil da si at de få som velger å gå hjemme pga kontantstøtten, nok må finne seg i at den ikke fungerer som den skal for det store flertall av befolkningen. Og det er liten vits i å beholde en ordning som ikke fungerer etter hensikten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Neppe, men hvis det gleder deg å tro det, så :hoho:

Står du ikke for det du sier/skriver, Brunhilde?

Og hva med de som ikke har barn? Hva får de istedet for kontantstøtte?

Jeg aner et snev av misunnelse her.

Får ikke du penger av staten, så skal ihvertfall IKKE småbarnsmødre få det!

Skrevet

Hensikten med kontantstøtten var at flere småbarnsforeldre skulle velge å være hjemme med barna sine. Det vi ser nå er at det slett ikke er flere som er hjemme med barna nå enn det var før kontantstøtten ble innført. Om en fortsatt ønsker at flere skal være hjemme med barna må en altså tenke nytt, bruke pengene på andre måter. Slik kontantstøtten fungerer i dag tjener den ikke sin hensikt, og det er overhode ingen vits i å beholde den. Vi trenger ikke en ordning som fører til flere svarte dagmammaer, da kan vi like godt bruke pengene på flere og billigere barnehageplasser sånn at folk får råd til å bruke barnehage i stede for svart dagmamma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...