Gå til innhold

kontantstøtte er nødvendig

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du klippet ikke alt Poirot skrev.

Enig i at dersom du velger å være hjemme med barna, må du ta de økonomiske konsekvensene av det.

Selv kan jeg godt tenke meg at jeg eller mannen har mulighet til å være hjemme med de små, når de måtte komme, men vi kan jo ikke kreve at staten (dvs skattebetalerne, de som er i jobb) skal betale for vårt livsopphold i den perioden. Hvor fristende det enn er.

Ja, du blir presset ut i jobb fordi det er sånn man tjener til livets opphold her i landet. Liker du det ikke, så må du nesten begynne å dyrke din egen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg står for det jeg skriver:

Hva med de som ikke har barn? Hva får de istedet for kontantstøtte?

Er det ikke lov å synes at kontantstøtten er en lite gjennomtenkt ordning, innført av Kristelig Folkeparti for å - på ny - binde kvinnen til kjøkkenbenken der hun, ifølge de mest konservative innfor nevnte parti, mener at hun hører hjemme...?

Og du gjest....hvor står det at jeg ikke har barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker ikke positiv når det gjelder barnehager? Så du synes det ikke er rart noen velger å oppdra barna helt selv. Hvorfor slutter man da kontantstøtten faller bort? Gå tilbake til noe som er dårlig alternativ for barna?

Dette har mest med alderen på barna å gjøre, unger har ulikt behov for sosialisering etter hvor gamle de er. Jeg mener at barn under to år som regel ikke har noe i en barnehage å gjøre. Har snakket med mange som jobber på småbarnsavdelinger, og ungene som er fra 6 til 24 mnd sitter som regel bare og stirrer tomt ut i lufta, uten å interagere med de andre barna. (Finnes selvsagt noen unntak.)

Barn under to år har mer enn nok med å bli godt kjent med mor og far, og eventuelle søsken, først når de har rundet to år har gjennomsnittsungen behov for sosialisering med andre barn i større skala. Derfor er det selvsagt stor forskjell på om man sender ungen i barnehage når den er 1 år og 3 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins mange økonomisk vanskeligstillte i samfunnet. Feks enkelte alkoholikere, og enkelte småbarnsforeldre. Mange alkoholikere er arbeidsledige og mottar en sum pr måned som er adskillig større enn hva enkelte småbarnsforeldre har. Er det slik, at småbarnsforeldre ikke har fotjent økonomisk hjelp , på lik linje med feks. er arbeidsledig alkoholiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns ikke du kan sidestille det å være "arbeidsledig alkoholiker" med å være småbarnsforeldre.

Rent bortsett fra at begge deler er mer eller mindre selvforskyldt er det ikke mange andre fellestrekk, eller kanskje du Pot kan forklare det jeg ikke forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har snakket med mange som jobber på småbarnsavdelinger' date=' og ungene som er fra 6 til 24 mnd sitter som regel bare og stirrer tomt ut i lufta, uten å interagere med de andre barna. (Finnes selvsagt noen unntak.)[/quote']

Det er det dummeste jeg har hørt. Hvis det er slik hos dine bekjente som jobber i barnehage så bør de virkelig gå i seg selv og se hva de gjør galt i jobben sin! Har hatt mitt barn i barnehage fra 9 mndr og det fungerer aldeles ikke slik som du beskriver. Og jeg tror ikke vi er et av "unntakene" dine, jeg er overbevist om at vi er regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ja, det er så, men det er like fullt ganske så vanlig at man må jobbe for å overleve. Selv ønsker jeg kanskej å være hjemme for å passe mine gamle foreldre og handikappede søstre, men jeg kan da ikke forlange tilskudd fra staten for dette, og deretter hevde at staten presser meg ut i arbeidslivet fordi jeg kanskej ikke får dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Barn under 1 år har ingenting i en barnehage å gjøre!!!

Alt skal jo gå etter klokka;"Nå er klokka 13, så nå SKAL vi sove! Den som ikke sover nå, får vente med å sove til de kommer hjem!"

Likeledes er det med måltidene. Derfor bør det være slik at DE som har mulighet til å være hjemme med barnet FÅR kontantstøtte.

Sønnen min skal ihvertfall ikke i barnehage før han er 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit, og det er ditt valg - sålenge DU har råd til det.

Du kan ikke, og andre kan ikke, forvente at JEG skal betale for at DERE ønsker å være hjemmeværende. Hvis dere skal være hjemme med barna deres må dere spare der dere kan og hvis dere ikke kan klare dere da, ja, så er jobb eneste utvei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Neppe, men hvis det gleder deg å tro det, så :hoho:

Du kan ikke, og andre kan ikke, forvente at JEG skal betale for at DERE ønsker å være hjemmeværende. Hvis dere skal være hjemme med barna deres må dere spare der dere kan og hvis dere ikke kan klare dere da, ja, så er jobb eneste utvei!

AHA! Der kom svaret jeg ventet på!

Jeg traff spikeren på hodet! Visste det!

Hvorfor lyve om dette? Patetisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jammen patetisk! Klamre seg så ergjerrig til. skattepengene sine, uten ønske om at andre skal ha det bra. Det er dessuten instinktivt at kvinner skal ta seg av barna, og noen kvinner har faktisk ennå kontakt med disse opprinnelige følelsene. Det er derfor det er så frustrerende at de må sloss for å få lov til å følge naturen sin. Og dere kvinner som ikke føler det som deres natur, helt greit! Men dere trenger ikke legge nåler i veien for de som ikke er som dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er førskolelærer og jobber i barnehage på 3-6 års avdeling. Det Eir skriver om, hører ikke hjemme i virkeligheten! Dere skulle vært på småbarnsavdelingen vår og sett for noen flotte hverdager ungene har i barnehagen! Her er det lek og opplevelser, sang, maling, baking, ute- og innelek, mye kos og moro! De ansatte elsker jobben sin og stortrives med ungene, og foreldrene er da tydelig også kjempefornøyde! :-)

Ansatte på en 0-3 års avdeling som forteller om nærmest "apatiske" (mitt ord) barn som bare sitter og stirrer ut i luften, burde etter min mening gå i seg selv om finne ut om de kanskje er ansatt på feil plass! Hadde ett eller flere barn sittet som du beskriver her, hadde mine kolleger gjort jobben sin og sørget for at barna fikk stimulans og opplevelser, og slapp å sitte sånn!

De fleste barn har nemlig svært stort utbytte av samvær og fellesskap med andre barn, selv i tidlig alder, og selv om de ennå ikke leker sammen, og jeg skal love deg at i vår barnehage foregår det kommunikasjon på "høyt plan". Vi har sett uttallige eksempler på tidlig utviklet empati hos barna, f.eks. hvis en gråter og er lei seg, er en annen på pletten og henter smokk og kosebamser i den andres hylle! :trøste:

Jeg er glad vi ikke har så bevisstløse ansatte i vår barnehage, og etter det Eir her forteller om er det nok mye i det som heter "ikke alle barnehager er GODE barnehager!" :evil: Uff, jeg blir så forbannet av å lese om ansatte som har en så negativ innstilling til sin egen jobb og dem de jobber med! De burde finne seg noe annet å gjøre, virkelig!

Til gjesten som tror alt går etter klokka og at barn under 1 år ikke har noe i barnehage å gjøre:

I vår barnehage er det nettopp barnas egen rytme som styrer dagen; de fleste sover til ulike tider. Slik tror jeg det er mange steder.

Og som mor til en ettåring ville jeg klart ha valgt et trygt og godt barnehagetilbud framfor en tilfeldig dagmamma som man på ingen måte kan kontrollere! Jeg har selv hatt barn hos dagmamma, og vært utrolig misfornøyd, hun behandlet min ene sønn som gull, mens den eldste gikk for lut og kaldt vann fordi hun ikke "taklet" ham. I en barnehage er det utdannet personale som skal garantere for kvaliteten.

De fleste barnehager er GODE barnehager, men man kan helt klart bli skremt av å lese om voksne, ansatte som lar barn sitte og glo i lufta hele dagen...

Barn har utbytte av å være sammen med andre barn og kompetente voksne!!! Nemlig!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Ja det er jammen patetisk! Klamre seg så ergjerrig til. skattepengene sine' date=' uten ønske om at andre skal ha det bra. Det er dessuten instinktivt at kvinner skal ta seg av barna, og noen kvinner har faktisk ennå kontakt med disse opprinnelige følelsene. Det er derfor det er så frustrerende at de må sloss for å få lov til å følge naturen sin. Og dere kvinner som ikke føler det som deres natur, helt greit! Men dere trenger ikke legge nåler i veien for de som ikke er som dere.[/quote']

Min anturlige følelse som kvinne tilsier at jeg vil være husmor uten å jobbe hele livet, også når barna min er i alderen 3-18 år, samt for min maann etter at de er flyttet hjemmefra(i og for seg nå også, før vi får barn). Jeg elsker å styulle og stelle hjemme, bake kaker og gjøre rent, det er en del av mine kvinnelige gener.

Synes du staten burde sponse meg også, slik at jeg kan få levd ut min natur? For slik det er nå er jeg nemlig presset ut i arbeeidslivet, og det er bare helt for ille, tanken på å skulle forsørge meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er overhodet ikke åpen for at det er best og mest naturlig for et barn å bli oppdratt av sin egen mor? Og du mener at når en mor ønsker å oppdra barnet sitt selv (som er en fremtidens samfunnsborger, ikke et kjæledyr), så er det å forvente at skattebetalerene sponser henne? Samfunnet er en ting for felleskapet, men de som skal oppdra menneskene som lever i dette felleskapet, skal holdes ute i kulden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

:o :o :o

Du får ta et oppgjør med de som "oppfant" kontanstøtten da vet du.

La agressiviteten din gå ut over dem i stedet.

Selv om enkelte her er FOR kontantstøtten, trenger du ikke være så krass mot de for det da.

Tåpelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes du det er OK å sponse utlendinger(innvandrere) med fete biler, hus osv? For det gjør du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot å bruke skattepenger på samtlige tiltak som ikke virker etter hensikten, deriblant kontantstøtten. Det er et uomtvistelig faktum at kontantstøtten ikke får flere til å være hjemme med barna sine. Er man for at foreldre skal være lengre hjemme med barna sine bør man derfor logisk sett være mot kontantstøtten i den nåværende form, og eventuelt for ett eller annet tiltak som man har tro på faktisk vil virke. Eller kanskje enda mer utopisk, noe som fikk far til å være mer hjemme med barna sine, siden det i dag er en skjevfordeling av dimensjoner på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg har faktisk ikke helt bestemt meg for om jeg er for eller mot, jeg.

Uansett synes jeg det er tåpelig å komme med utsagn som "presset ut i arbeidslivet" og "fratatt min identitet som kvinne".

Hvordan tror dere folk i det hele tatt klarte seg før, da det var MYE mer vanlig med hjemmeværende mødre?

Sorry, men jeg synes faktisk ikke synd på folk som må jobbe (trenger ikke en gang være full stilling, hvis det er greit å tjene 3000 kr, i og med at økonomien tydeligvis står og faller på dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...