Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her jeg bor på østlandet uttales det Mikkal. Og da syns jeg Mikkel er finere. Men bor du et sted hvor det enkelt kan uttales Mikael, så kjør på. 

Anonymkode: 60a50...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Michael tenker jeg uttales mer engelsk: Maikel. 

Anonymkode: 020cf...7c4

Ingen skandinaver ville vel finne på å uttale Michael Laudrup som Maikel Laudrup. Å uttale navnet til en etnisk norsk person som heter Michael som maijkel (for engelskpråklige uttales navnet kanskje enda mer i retning av Maijkål) i stedet mikael for framstår for meg som veldig kunstig og påtatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes ikke det er rart å kunne tro at Michael uttales Maikel hvis ikke personen har introdusert seg som "Mikael". Det er engelsk skrivemåte og naturlig å tenke uttale på engelsk da. Jeg kjenner folk i Norge som heter James og Alice og kalles Jeimes og Alis, ikke James og Alise. 

Anonymkode: 020cf...7c4

Michael er ikke bare den engelske skrivemåten av navnet. Det er også den tyske skrivemåten. Tyskerne uttaler navnet som mikjael. Den tyske uttalen blir like mye eller lite korrekt her i Norge som den engelske.

Angående navnet James, er det en velkjent colombiansk fotballspiller som heter James Rodriguez. James er en britisk variant av det bibelske Jakob, men er ikke spanskspråklig variant av navnet. Til tross for at foreldrene oppkalte ham etter James Bond, uttales navnet hans hames rådriges - ikke det engelskklingende dsjejms rådriges.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig harry etter min mening, dessverre. 

Anonymkode: a5e68...332

Det må jo nesten være Michael som er den harry varianten da i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør svarer jeg ærlig.. Liker ikke navnet på norsk, føles unaturlig. Da er Mikkel mye bedre eller ev Mikal..

 

Anonymkode: 91838...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grusomt navn. Skriker lavklasse.

Anonymkode: a07c6...fb5

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig harry etter min mening, dessverre. 

Anonymkode: a5e68...332

Enig. Det er white trash.

Anonymkode: 33be1...1f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grusomt navn. Skriker lavklasse.

Anonymkode: a07c6...fb5

Ja sikkert. Michael Persbrant for eksempel. Michael Jackson også. Bare to eksempler. Født til å leve i ghetto. 

Anonymkode: 7183b...487

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnetoppen er nå en ting, men å unngå navn som er på topp 50 - hva er greia med at man på død og liv skal gi barn så «unike» navn? Jeg er enig med flere andre i tråden - det er på vei opp, når kanskje topp 50, men ikke topp 10.

Anonymkode: 564da...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror dessverre det er på vei opp på topp 20! Veldig synd, synes også det er utrolig fint. Men vi venter jente, så prøver å unngå topp 20 selv...

Anonymkode: a1e84...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at bare Anonyme Brukere skriver at det er stygt og harry osv. 

Hva heter dere da? 😂

Chrissander, Ole Ronny, Chris René, Pål André? Eller har dere «uvanlige» navn: Theo, Noah, Leo, Matheo, Kasper, Elias? (Nei, dere er sistnevnte er ikke voksen ennå😂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ellii skrev:

Morsomt at bare Anonyme Brukere skriver at det er stygt og harry osv. 

Hva heter dere da? 😂

Chrissander, Ole Ronny, Chris René, Pål André? Eller har dere «uvanlige» navn: Theo, Noah, Leo, Matheo, Kasper, Elias? (Nei, dere er sistnevnte er ikke voksen ennå😂)

Har ingenting å vinne på å si at et navn er harry om jeg ikke tenker det. Hadde jeg likt navnet hadde jeg sagt det. Ts spør jo om folks meninger? Telles det ikke om det er sendt fra anonyme brukere?

Er poenget ditt at det er «feil» å kategorisere Mikael som harry, fordi det er navnene du lister opp som er det..? Merkelig argumentering i så fall.

Anonymkode: a5e68...332

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja sikkert. Michael Persbrant for eksempel. Michael Jackson også. Bare to eksempler. Født til å leve i ghetto. 

Anonymkode: 7183b...487

Mikael Persbrant skriver ikke navnet med ch.

Anonymkode: 93d80...2ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ingenting å vinne på å si at et navn er harry om jeg ikke tenker det. Hadde jeg likt navnet hadde jeg sagt det. Ts spør jo om folks meninger? Telles det ikke om det er sendt fra anonyme brukere?

Er poenget ditt at det er «feil» å kategorisere Mikael som harry, fordi det er navnene du lister opp som er det..? Merkelig argumentering i så fall.

Anonymkode: a5e68...332

Det er jo lettere å svare på en litt hard måte om man svarer som anonym bruker. Hadde f.eks. en kollega spurt meg hva jeg synes om navnet og jeg visste det var et navn de vurderte, hadde jeg aldri sagt at det var stygt eller harry. 

Mener det finnes mange navn som er mer «harry» enn Mikael. Det var det som var intensjonen av å nevne andre navn.

Folk flest har helt vanlige navn, selvom foreldre prøver å velge spesielle navn til sine barn.

Jeg synes Mikael er er helt vanlig navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ellii skrev:

Det er jo lettere å svare på en litt hard måte om man svarer som anonym bruker. Hadde f.eks. en kollega spurt meg hva jeg synes om navnet og jeg visste det var et navn de vurderte, hadde jeg aldri sagt at det var stygt eller harry. 

Mener det finnes mange navn som er mer «harry» enn Mikael. Det var det som var intensjonen av å nevne andre navn.

Folk flest har helt vanlige navn, selvom foreldre prøver å velge spesielle navn til sine barn.

Jeg synes Mikael er er helt vanlig navn. 

Men her spør jo ts om meninger? Hva skal en si da? Hun vil vel gjerne ha ærlige meninger, ettersom hun som du jo også sier, ikke får ærlige svar om hun spør folk direkte. Om jeg stilte spørsmålet her hadde jeg villet ha ærlige svar.

Ingen som har skrevet at Mikael er det mest harry navnet som finnes, så det spiller faktisk ingen rolle om det etter din mening finnes mer harry navn. 

Som du sier er det jo et vanlig navn. Det samme er de fleste av de andre «superharry» navneeksemplene du ramset opp. 

Anonymkode: a5e68...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ♥ skrev:

Mikael er fint. Michael blir pretensiøst med mindre dere bruker skrivemåten for å markere engelsk uttale (og med engelsk uttale i norge gjør dere barnet til latter). 

Mikal er også fint, forresten.

Skrivemåten Michael er en like tysk variant av navnet som det er en engelsk variant. Tyskerne bruker ikke engelsk uttale av navnet.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...