Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, couscous skrev:

Hva tenker dere om «Malvin»?

Det synes jeg var fint 🙂

Anonymkode: ce158...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16.9.2018 den 12.41, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes ikke det er rart å kunne tro at Michael uttales Maikel hvis ikke personen har introdusert seg som "Mikael". Det er engelsk skrivemåte og naturlig å tenke uttale på engelsk da. Jeg kjenner folk i Norge som heter James og Alice og kalles Jeimes og Alis, ikke James og Alise. 

Anonymkode: 020cf...7c4

Jeg kjenner bare to som heter Alice, og de uttales begge Alise. 

Anonymkode: 13c7f...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Edvard? Er det et fint navn? Er det vanlig eller sjelden?

Anonymkode: ce158...85b

Ganske vanlig nå, er mitt inntrykk. Jeg vet om flere under 3 i hvert fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig fint og et sv våre alternativer. Men kjenner tre babyer født i år som heter det, så vær forberedt på at kan være mange med samme navn om velger det.

Anonymkode: 35e7c...6c0

Oi, vil jo helst unngå topp 10 i hvert fall! Rekker kanskje å se statistikken for 2018 om den kommer tidlig i januar! (noen som vet når den kommer?) Kan jeg spørre hvilket navn dere landet på? :) 

Anonymkode: d2076...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Oi, vil jo helst unngå topp 10 i hvert fall! Rekker kanskje å se statistikken for 2018 om den kommer tidlig i januar! (noen som vet når den kommer?) Kan jeg spørre hvilket navn dere landet på? :) 

Anonymkode: d2076...58c

Statistikken pleier å komme siste uka i januar

https://www.ssb.no/navn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.9.2018 den 19.06, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg var fint 🙂

Anonymkode: ce158...85b

Må alltid ta «alle barna» Alle barna var normale. Utenom Alvin. Han var et marsvin. Stakkars...

Anonymkode: 3f52e...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må alltid ta «alle barna» Alle barna var normale. Utenom Alvin. Han var et marsvin. Stakkars...

Anonymkode: 3f52e...d27

Finnes jo "alle barna"-vitser om absolutt alle navn da. Vil folk mobbe, så finner de noe å mobbe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vet ikke om dere har vært på en skole siste 40 åra,  mem det er ikke navn folk blir mobba for akkurat. Det er så  mange kreative foreldre og rare navn i skolen nå så ungene er jo helt immune. 

At navnet ikke skal være til ulempe eller være upassende eller bare skikkelig flaut eller kleint, det er jeg enig i (styr unna Analius, Vidkun, Vagina og Adolf liksom), men det blir for dumt å droppe å kalle ungen for Brit fordi det rimer på drit. 

Alle barna vitser finnes det hundrevis av til alle typer navn. 

Anonymkode: d4443...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2018 den 15.25, AnonymBruker skrev:

Tips til navn i samme gate som Olivia, Elvira og Alva. Synes alle tre er nydelige, men de er dessverre utelukket av diverse grunner. 

Må kunne fungere internasjonalt! 

Setter stor pris på hjelp, står helt fast! 

Anonymkode: d2076...58c

Noe mange ser bort fra er at veldig mange navn kan oversettes. Heter man f.eks Jan, er det ingenting i veien for at man blant engelskspråklige kan bruke John, spanskspråklige Juan, italienskspråklige Gianni, osv. Det har i mange generasjoner vært ganske vanlig for innvandrere i USA å gjøre det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Klossmajor skrev:

Noe mange ser bort fra er at veldig mange navn kan oversettes. Heter man f.eks Jan, er det ingenting i veien for at man blant engelskspråklige kan bruke John, spanskspråklige Juan, italienskspråklige Gianni, osv. Det har i mange generasjoner vært ganske vanlig for innvandrere i USA å gjøre det på den måten.

Ja, men i en trespråklig hverdag er det greit å ha kun ett navn per person å forholde seg til. Uttaleforskjell er selvfølgelig greit, så lenge det ikke er altfor forskjellig/uforståelig.

Anonymkode: d2076...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Synspunkter på navnet Juliane? 🙂

Anonymkode: 2e2c2...a49

Kjenner ei Julianne, syns det er fint, Juliane også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er så bra at det finnes statistikk på veldig populære navn! Synes det er så trist når du ser 5-7 stk i samme klasse som heter det samme, fordi foreldrene valgte fra navnetoppen. 

Anonymkode: e8024...04c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Synes det er så bra at det finnes statistikk på veldig populære navn! Synes det er så trist når du ser 5-7 stk i samme klasse som heter det samme, fordi foreldrene valgte fra navnetoppen. 

Anonymkode: e8024...04c

Altså, det skjer ikke. Og om det skjer at 2-3 heter det samme, så er det tilfeldig. På skolen jeg jobber er det f.eks. tre som heter "Erik" i en klasse, det var ikke et topp ti-navn det året de ble født, og det er ingen gutter i klassen som heter et av topp ti-navna. 

Anonymkode: d4443...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er så bra at det finnes statistikk på veldig populære navn! Synes det er så trist når du ser 5-7 stk i samme klasse som heter det samme, fordi foreldrene valgte fra navnetoppen. 

Anonymkode: e8024...04c

Jeg forstår meg ikke helt på den enorme frykten folk har for at barnet skal ha samme navn som andre i klassen og skal sky navntopplisten for alt det måtte være. 

For det første er det lite sannsynlig at du ender i en klasse der 5-7 har samme navn. Kanskje 3 om du er «uheldig», men det er jo ikke krise. Uansett gjelder dette bare noen få år i dette menneskets liv. I resten av livet vil man forholde seg til mennesker i alle aldersgrupper og navntettheten vil ikke være noe problem.

å unngå toppliste er heller ingen garanti at barnet ikke får klassekamerater med samme navn. Jeg har et barn med toppnavnet for året det ble født og et som har sjeldent navn( under 10 med det navnet det året). Toppnavnbarnet er alene om navnet på sitt trinn(3 parallellkkasser), mens han med det sjeldende navnet har en i klassen med samme navn og en i parallellklassen med et nærliggende navn.

jeg opplever dessuten, både fra egen oppvekst og egne barn i skolen at barna selv synes det er stas om det er andre med samme navn.

jeg synes det er mer «synd» om folk dropper et favorittnavnet kun siden det tilfeldigvis ligger på navnetoppen.

 

 

 

Anonymkode: 6ad78...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det skjer ikke. Og om det skjer at 2-3 heter det samme, så er det tilfeldig. På skolen jeg jobber er det f.eks. tre som heter "Erik" i en klasse, det var ikke et topp ti-navn det året de ble født, og det er ingen gutter i klassen som heter et av topp ti-navna. 

Anonymkode: d4443...258

Du kom meg litt i forkjøpet det :)

Anonymkode: 6ad78...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et navn som var skikkelig ut da (vanlig nok navn, men feil generasjon liksom, som å kalle barnet Berit eller Reidun nå), har aldri møtt noen på min alder som heter det. Og sånne ting med navn på fantes aldri med mitt navn på. Var så misunnelig på de med "vanlig" navn. Så jeg vil gi mitt barn et navn som ikke er helt ute på viddene. Ikke nødvendigvis topp ti, men ihvertfall topp femti og med en klang som passer til trenden. 

Anonymkode: d4443...258

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så tenker jeg at de som velger fra topp-ti-lista er fantasiløse og altfor lett lar seg påvirke av trender. Hvis det er for å bruke oldemor Sofies navn blir det noe annet, men de jeg vet om som har plukket fra navnetoppen har gjort det fordi navnet er så fiiint. Sannheten er vel heller at mange av dem synes det er så fint fordi navnet har sneket seg inn i underbevisstheten deres over tid. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Amawhatsnot said:

Helt ærlig så tenker jeg at de som velger fra topp-ti-lista er fantasiløse og altfor lett lar seg påvirke av trender. Hvis det er for å bruke oldemor Sofies navn blir det noe annet, men de jeg vet om som har plukket fra navnetoppen har gjort det fordi navnet er så fiiint. Sannheten er vel heller at mange av dem synes det er så fint fordi navnet har sneket seg inn i underbevisstheten deres over tid. 

Det er også ganske mange som ikke sjekker navnetoppen men velger utifra det de liker. Navn jeg synes var veldig fine og ville kalle mine fremtidige barn for 5-10 år siden er nå på navnetoppen - hadde jeg ikke sjekket navnetoppen hadde jeg brukt de navna for jeg synes de er fine. Nå prøver jeg å unngå de aller mest trendy. 

Og angående oppkalling så er jo det noe som følger trendene. Jeg har både Sofie, Ella, Sara, Nora, Isak og Filip blant mine beste - og oldeforeldre, det er toppnavn nå. 

Anonymkode: d4443...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...