Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ester? Hva assosierer du det med? 

Anonymkode: 358e4...1fc

Får litt religiøse vibber av det, men ellers er det veldig søtt😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 7/24/2018 at 9:15 PM, AnonymBruker said:

Kaisa, Lotta eller Wilma?

Anonymkode: 7d1eb...89c

Kaisa

14 hours ago, AnonymBruker said:

Ester? Hva assosierer du det med? 

Tante :) Ville skrevet det Esther, ikke Ester, av samme grunn som flere andre nevner. 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det var det jeg var litt redd for. Jeg forbinder det også med kristendom og jødedom. Mannen mener det ikke har så sterk forbindelse, men jeg tenker det er et ‘mer’ bibelsk navn enn navn som Philip, Benjamin, Jacob, Miriam, etc. 

Kjipt for vi liker begge navnet veldig godt. 

"Redd" for at det blir litt religiøst? Skal man tenke sånn så må jeg si stakkars alle barna som har bibelske navn i dag, men likevel ikke er kristne eller ikke har kristne foreldre. 

Esther er et flott, gammelt navn som garantert vil komme i vinden igjen en vakker dag. Slik alle gamle navn blir populære igjen bare de blir gamle nok. Leter du i generasjonen oldemødre eller tippoldemødre født f.eks. på 1930-tallet finner du mange som het(er) Esther. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Millimani skrev:

Kaisa

Tante :) Ville skrevet det Esther, ikke Ester, av samme grunn som flere andre nevner. 

"Redd" for at det blir litt religiøst? Skal man tenke sånn så må jeg si stakkars alle barna som har bibelske navn i dag, men likevel ikke er kristne eller ikke har kristne foreldre. 

Esther er et flott, gammelt navn som garantert vil komme i vinden igjen en vakker dag. Slik alle gamle navn blir populære igjen bare de blir gamle nok. Leter du i generasjonen oldemødre eller tippoldemødre født f.eks. på 1930-tallet finner du mange som het(er) Esther. 

Mange av de bibelske navnene er jo så vanlige at man knapt tenker på at de er bibelske. Kristendom er ikke det første je tenker på når jeg hører navnet Noa, for eksempel. Esther derimot gir litt mer slike assosiasjoner, nettopp fordi det ikke er like vanlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange av de bibelske navnene er jo så vanlige at man knapt tenker på at de er bibelske. Kristendom er ikke det første je tenker på når jeg hører navnet Noa, for eksempel. Esther derimot gir litt mer slike assosiasjoner, nettopp fordi det ikke er like vanlig.

Oi, her tenker vi helt forskjellig. Noa gir meg veldig assosiasjoner til kristendom, og jeg hadde aldri kalt barnet mitt det. Alle kan jo historien om Noas Ark. Hvor mange vil egentlig knytte Esther til kristendom? Bare de som har tilknytninger til kristne miljøer, tror jeg. For de fleste er det et gammel dame-navn og ikke utpreget religiøst. Dette mener jeg så klart ikke er skrevet i stein, det er bare det jeg tror. 

Anonymkode: 13c7f...8cd

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Alle kan tenke forskjellig. Om noen år kan Esther skyte i været som en rakett på samme måte som f.eks. Noa, Selma eller Klara

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, her tenker vi helt forskjellig. Noa gir meg veldig assosiasjoner til kristendom, og jeg hadde aldri kalt barnet mitt det. Alle kan jo historien om Noas Ark. Hvor mange vil egentlig knytte Esther til kristendom? Bare de som har tilknytninger til kristne miljøer, tror jeg. For de fleste er det et gammel dame-navn og ikke utpreget religiøst. Dette mener jeg så klart ikke er skrevet i stein, det er bare det jeg tror. 

Anonymkode: 13c7f...8cd

Ja, alle kan historien om Noa, men de færreste tenker vel at foreldrene til en som kaller barnet sitt for Noa må være personlig kristne/jødiske? 

Det er litt den følelsen jeg får av Esther. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, alle kan historien om Noa, men de færreste tenker vel at foreldrene til en som kaller barnet sitt for Noa må være personlig kristne/jødiske? 

Hvorfor skulle det være et problem om de tenker det?

Anonymkode: 16f94...15c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det være et problem om de tenker det?

Anonymkode: 16f94...15c

Det er en assosiasjon jeg helst skulle sluppet da vi hverken er jøder eller kristne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi har en gutt fra før som heter Sondre. Jeg er gravid, og hvis det blir jente denne gangen er alternativene Frida eller Saga. Liker også Nora, men styrer helst unna navnetoppen. Når det gjelder guttenavn liker vi INGEN navn 🙈 Sondre ble valgt for noen år siden selv om vi ikke likte det så godt heller, men ungen måtte jo få et navn... Er redd babyen ender opp med å bli kalt Runar liksom, fordi vi ikke finner noe vi liker 🙄😠 Så hvis jeg kan få noen tips fra dere ville det vært supert! Vi vil ha ett navn, ikke sukkersøtt, helst ganske barskt, og ikke for sært. Gjerne norrønt! 

Blir kjempeglad for forslag! 😀😀😀

Anonymkode: 52b46...bc2

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vi har en gutt fra før som heter Sondre. Jeg er gravid, og hvis det blir jente denne gangen er alternativene Frida eller Saga. Liker også Nora, men styrer helst unna navnetoppen. Når det gjelder guttenavn liker vi INGEN navn 🙈 Sondre ble valgt for noen år siden selv om vi ikke likte det så godt heller, men ungen måtte jo få et navn... Er redd babyen ender opp med å bli kalt Runar liksom, fordi vi ikke finner noe vi liker 🙄😠 Så hvis jeg kan få noen tips fra dere ville det vært supert! Vi vil ha ett navn, ikke sukkersøtt, helst ganske barskt, og ikke for sært. Gjerne norrønt! 

Lavrans? Det er favorittnavnet mitt, er ellers enig i at guttenavn er vanskelig!

Anonymkode: 97d5e...23c

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Erling, Morten, Torbjørn, Karsten, Lars, Håkon, Halvard, Øyvind, Brage eller Håvard. 

Anonymkode: d4443...258

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for forslag! Håkon liker jeg faktisk litt 😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Lavrans, Kjell, Torbjørn, Bjørnar, Morten, Jostein, Øyvind, Øystein, Gard, Johan Åsmund, Vemund, Ådne, Andreas, Fridtjof, Sverre, Lyder, Håvard, Erling, Einar, Terje, Tarjei, Bjarne/Bjarte, Gunnar, Jon, August, Karsten, Gjert, Pål, Yngve, Peder, Alf, Åsleik, Ingar, Magnus. 

Anonymkode: 1e316...e3c

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vermund, Vemund, Amund, Thor, Einar, Eldar, Olve, Birk, Magnar, Erlend, Erland, Knut, Ivar, Lars, Eirik, Alvar, Halvard, Halvor, Torkil, Aslak, Eivind, Øyvind, Helge, Sigurd, Sigbjørn, Olav, Viljar, Frikk, Frode, Odin, Vebjørn, Alfred, Balder, Ask, Sveinung, Brage, Gaute, Njål, Magne, Hermod, Tormod 

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Millimani skrev:

Hvorfor?

Hvorfor Noa er et mer normalt navn blandt ikke-kristne enn Esther? 

Nei ikke vet jeg. Navn går vei i bølger.

Skrevet (endret)
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor Noa er et mer normalt navn blandt ikke-kristne enn Esther? 

Nei ikke vet jeg. Navn går vei i bølger.

Du får følelsen av at foreldrene til en som kaller barnet sitt for Esther må være personlig kristne. Hvorfor det? 

Endret av Millimani
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en assosiasjon jeg helst skulle sluppet da vi hverken er jøder eller kristne. 

Selv er jeg en av dem som aldri hadde assosiert Esther til religion i utgangspunktet, rett og slett fordi jeg ikke hadde noe kunnskap om den historien før folk nevnte den her i tråden. Jeg ser mer for meg en eldre dame som heter Esther. Et flott navn som har litt «gammel dame» preg på seg for meg, men som jeg samtidig syns at godt kan komme tilbake igjen (som mange gamle navn gjør nå for tiden). 

Jeg tviler ikke på at mange først tenkte på fortellingen om Noa når de hørte om den første gutten som skulle bli navngitt Noah. Jeg tenkte også det selv da en bekjent av meg skulle kalle gutten sin Noah. Men etterhvert som Noah vokste til ble det først og fremst hans navn, ikke navnet til en gubbe i en kristen fortelling. 

Og det skjer som regel med de fleste navn. Alle har ulike assosiasjoner til diverse navn, men etterhvert som folk rundt dere blir kjent med evt. deres Ester/Esther så vil det være hennes navn. 

Dessuten syntes jeg ikke at denne Dronning Ester virket som den verste assosiasjonen å ha akkurat. 

Om dere elsker navnet Ester/Esther så sier iallfall jeg go for it. Assosiasjonen til religion er nok et større problem inni hodet enn det vil være i virkeligheten. Men selvsagt, det er jo masse andre fine navn hvor dere slipper denne religiøse assosiasjonen i det hele tatt. Syns bare det er synd om dere ikke bruker det fineste navnet dere vet på grunn av noe som mest sannsynlig ikke egentlig blir et problem i virkeligheten. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Millimani skrev:

Du får følelsen av at foreldrene til en som kaller barnet sitt for Esther må være personlig kristne. Hvorfor det? 

Ja, eller jødiske. Det er ikke av de vanlige bibelnavnene, som ingen tenker over: Jacob, Philip, Noah, Mathias, Benjamin, Elias, Johannes etc. 

Kaller man barnet sitt for Samuel, Saulus, Emanuel, Esther, Damaris, Rebekka etc. Så sender man et signal. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, eller jødiske. Det er ikke av de vanlige bibelnavnene, som ingen tenker over: Jacob, Philip, Noah, Mathias, Benjamin, Elias, Johannes etc. 

Kaller man barnet sitt for Samuel, Saulus, Emanuel, Esther, Damaris, Rebekka etc. Så sender man et signal. 

Er du klar over at pappaen til Jomfru Maria faktisk heter Joakim?

http://www.katolsk.no/biografier/historisk/anna

https://snl.no/Den_hellige_Anna

Endret av Millimani
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...