Gjest Tigress Skrevet 24. september 2014 #181 Skrevet 24. september 2014 Det var for å gjøre eksempelet tydelig. Jeg kan ikke ta ansvar for at folk der ute ikke har kunnskap om hva stilen innebærer. Da kunne de googlet litt fremfor å uttale seg på sviktende kunnskapsgrunnlag. Då er noko gale med Google'n min, altså, eg fekk opp fire rader med menn i genser, slips, shorts og mokkasinar, ein og annan mann med blazer, men så få at det ikkje nett er dominerande. "Classic style men" derimot, då liknar det.
Lilleulv_ Skrevet 24. september 2014 #182 Skrevet 24. september 2014 (endret) En ting jeg er glad for, er at det nå er åpent for en individuell stil, og at det ikke er en mal for hvordan man skal kle seg. Da jeg var tenåring måtte man kjøre 501-bukse for å være kul. Det var kun en stil som gjaldt. Det er så deilig å være voksen, å ha MIN stil både når det gjelder klær og interiør. Helt uavhengig av hva som er moderne, og hva andre måtte mene. Innlegget er ryddet for personangrep. Yvonne (mod) Endret 27. september 2014 av Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #183 Skrevet 24. september 2014 Er preppystil synonymt med Polo, Gant, (Lacoste på 80-tallet)? Anonymous poster hash: 4c344...f2e 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #184 Skrevet 24. september 2014 Er det virkelig så vanskelig å forstå at PRAKTISK bekledning sjelden er så innmari vakkert? 1. Vakkert er det ofte ikke ,men det kan være attraktivt på en mann. Jeg synes ikke "vakkert" er et en mann bør etterstrebe. Vanlige praktiske klær gjør en mann mer attraktiv i mine øyne. 2. "Preppy stil" er heller ikke "vakkert" i mine øyne. Klarer du å akseptere det? Anonymous poster hash: ec93b...8c2 5
Lilleulv_ Skrevet 24. september 2014 #185 Skrevet 24. september 2014 Jo. Kan du lese eller? Her er linken til nettsidene bildene er valgt fra: www.ralphlauren.com www.gant.no Ralph Lauren og Gant er da ikke synonymt med preppy. Preppy og klassisk er heller ikke synonymer, mr. Doktorgrad i preppy. 5
Jolene Skrevet 24. september 2014 #186 Skrevet 24. september 2014 Stemmer det. En stil består av noen hovedelementer som bærer stilen, kombinert med 'småsaker' i tillegg. 'Småsakene' er ikke bærere av stilen, men utfyller den med enkeltmenneskets ønsker og farver. Jeg må være så ærlig at jeg sier det minner meg stort om ungdomsskoleklasser når en stil ansees som en slavisk uniform som 'skal' og må bestå av nøyaktig de merkeplaggene i nøyaktig den spesifikke farven. - og nåde være den som skulle tørre å gi den eneste rette 'stil' en liten twist. Voksne mennesker er ferdige med det uniformsslaveriet. Vi plukker og mikser våre plagg etter eget forgodtbefinnende. - og skulle vi da ved en tilfeldighet komme til å ligge et sted mellom såkalt 'preppy' og klassisk, hvor flotte Menn med stor selvfølge går i lyse chinos og pastellfarvet pikè skjorte og en hvit tennisgenser over skuldrene, med Docksides eller Tod's på bena. Med et Belstaff belte som holder chinos'en pent oppe, - og skulle så noen sette pilsen i vranghalsen av å se oss, ja så får de jo heller gjøre det. En stil er en måte å kle seg, ikke en tenåringspromo av hvilket fabrikat man kler seg. En klassisk dress m/skjorte os slips og det nordmenn kaller 'pensko' trenger ikke være en Armani dress foir å være en dress. Skjorten må ikke være en Pasqui skjorte for å være en skjorte, slipset må ikke ha den lille Hermes logoen for å være et slips. Like sikkert er dress og slips en gren av klassisk stil i mitt hode, og like sikkert er det at det det vil være variasjoner i farvevalget etter nårtid på døgnet og hvilken anledning, - men er det mindre 'dress og slips' av den grunn? I mitt hode 'nei'. Når stil misforstås til å være et merke, en farve eller kun en 'gyldig' kombinasjon av merke og farve, - da er stilbegrepet svunnet hen i copycat effekten fra tv-serier, magasiner og blogger Jeg kunne virkelig ikke blitt mer enig med deg enn i det innlegget her. Eneste unntaket er at jeg verken er overbegeistret for fargen brunt eller beige, samt chinos Ellers er vi meget enige. 1
Teethgrinding Skrevet 24. september 2014 Forfatter #187 Skrevet 24. september 2014 Ralph Lauren og Gant er da ikke synonymt med preppy. Preppy og klassisk er heller ikke synonymer, mr. Doktorgrad i preppy. Preppy er et vassent begrep. Jeg tar selvkritikk for å ha brukt et begrep som kanskje har en mening litt for snever i forhold til hvordan man i Norge bruker denne stilen. Det er et litt videre format her til lands. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #188 Skrevet 24. september 2014 Så konklusjonen er at preppy-stil fort kan bikke over til Harry fordi det så lett utstråler suksess og vellykkethet. Det vil si missbrukes av folk som ønsker å utstråle disse egenskapene. Anonymous poster hash: 4c344...f2e 3
Teethgrinding Skrevet 24. september 2014 Forfatter #189 Skrevet 24. september 2014 (endret) Så konklusjonen er at preppy-stil fort kan bikke over til Harry fordi det så lett utstråler suksess og vellykkethet. Det vil si missbrukes av folk som ønsker å utstråle disse egenskapene. Anonymous poster hash: 4c344...f2e Det kan jeg si meg enig i. Med analogien nazi-uniform gjør ikke det i seg selv stilen stygg i mine øyne. Der er det likevel uenigheter, og det aksepterer jeg. Innlegget er redigert som et ledd i rydding. Yvonne (mod) Endret 27. september 2014 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #190 Skrevet 24. september 2014 Jeg har aldri sagt at man kler seg i skjorte og slips til alle døgnets tider, tvert imot. Nå radikaliserer du og gjør stilen om til noe ekstremt. Du misforstår med vilje og tåkelegger poenget. Hva er poenget ditt, da? Slik jeg har tolket det så har du en oppfatning om at din stil er "objektivt pen" og mangler forståelse for at andre faktisk ikke er enig med deg i det (du tror det bare skyldes fordommer, om de foretrekker annen stil) Du klager over fordommer mot din stil, samtidig som du konsekvent overser spørsmål som går på fordommer mot andre stiler. Jeg oppfatter hele tråden som et forsøk på å gjøre din stil til noe annet enn "en av mange stiler". Du forsøker å gjøre din oppfattning allmengyldig. Hva er det jeg har missforstått? Anonymous poster hash: ec93b...8c2 4
Teethgrinding Skrevet 24. september 2014 Forfatter #191 Skrevet 24. september 2014 Hva er poenget ditt, da? Slik jeg har tolket det så har du en oppfatning om at din stil er "objektivt pen" og mangler forståelse for at andre faktisk ikke er enig med deg i det (du tror det bare skyldes fordommer, om de foretrekker annen stil) Du klager over fordommer mot din stil, samtidig som du konsekvent overser spørsmål som går på fordommer mot andre stiler. Jeg oppfatter hele tråden som et forsøk på å gjøre din stil til noe annet enn "en av mange stiler". Du forsøker å gjøre din oppfattning allmengyldig. Hva er det jeg har missforstått? Anonymous poster hash: ec93b...8c2 Du har misforstått grunnleggende. Jeg anbefaler deg å lese gjennom nøye alt jeg har skrevet. Det er ikke rart det blir krig i verden når viljen til korrekt forståelse for andres argumenter er så svak. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #192 Skrevet 24. september 2014 Du har misforstått grunnleggende. Jeg anbefaler deg å lese gjennom nøye alt jeg har skrevet. Det er ikke rart det blir krig i verden når viljen til korrekt forståelse for andres argumenter er så svak. Jeg har lest alt du har skrevet, og dette er det jeg får ut av det. Om du vil oppklare, kan du kanskje begynne med å svare på spørsmålene mine? Jeg har stilt flere (de sammen flere ganger), men du unngår å svare på dem. Jeg tolker det som at du mangler gode svar. Anonymous poster hash: ec93b...8c2 3
Gundel Gaukeley Skrevet 24. september 2014 #193 Skrevet 24. september 2014 Hver gang jeg leser overskriften på denne tråden tror jeg det handler om preppere og blir like overrasket hver gang over at de har sin egen stil. Jeg er tydeligvis helt bevisstløs når det gjelder stil og mote. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 24. september 2014 #194 Skrevet 24. september 2014 (endret) Jeg kunne virkelig ikke blitt mer enig med deg enn i det innlegget her. Eneste unntaket er at jeg verken er overbegeistret for fargen brunt eller beige, samt chinos Ellers er vi meget enige. Farve bør så absolutt velges etter 2 momenter: 1) Hva man kler 2) Hva man liker Bomullsbukser, til sommerbruk, bygget på et klassisk militært snitt, er gull for Menn, Skal stakkarene måtte gå i jeans hele året mens vi svinser rundt med flagrende skjørte- og kjolekanter på sommeren? Jeg unner dem både chinos og shortser i alle de beige varianter de kan ønske seg, barbente i Tod'sene eller Docksides'ene. Og kler og liker han en farve jeg ikke liker, - så kan jeg holde kjeft og se hvor godt farven kler ham. Forøvrig er det desverre alt for få menn som kjøper sine egne klær og alt for mange koner/kjærester som kjøper til dem etter den oppfatning at det er sort, grått, marineblått og brunt som er egnet til menn (og dessuten er det trygt å kjøpe de 'farvene'). Og dermed basta. - den eneste farven mange får lov til å ha er lyseblå skjorte til dressen. I pitty those men.... Endret 24. september 2014 av Lille-pus 5
Kjempeliten Skrevet 24. september 2014 #195 Skrevet 24. september 2014 Det er jo forbundet med mye penger/snobberi. Sånn konkret hvorfor, vet jeg ikke, men sånn er det mange andre stiler også. Går du i punkete klær er du en rebell som driver med faenskap. Går du i svarte klær er du emo/gother, depressiv, hører bare på metal/my chemical romance. Går du i hipsterstil er du, vel, hipster. Glad i dikt og hører kun på musikk på kassett. Går du i miniskjørt, masse sminke og langt blondt hår er du dum og "berte". Det har nok vært en utvikling, og jeg regner med at den preppy stilen kun var noe rike folk gikk med, hvertfall tidligere, men nå som sånne klær har blitt billigere er det åpent for hvem som helst å bruke de. Men fordommer henger fortsatt igjen. Selv om punkerne var verst på 80-tallet blir ikke de med den stilen akkurat sett på som svigermors drøm nå heller, selv om det bare er en stil. Derfor kan noen folk ikke like en stil. Ikke at jeg er enig i det da, jeg har for lengst skjønt at en ikke skal dømme noen etter klesstil/utseende. Men at folk har fordommer mot enkelte stiler er ikke en overraskelse.
Teethgrinding Skrevet 24. september 2014 Forfatter #196 Skrevet 24. september 2014 Jeg har lest alt du har skrevet, og dette er det jeg får ut av det. Om du vil oppklare, kan du kanskje begynne med å svare på spørsmålene mine? Jeg har stilt flere (de sammen flere ganger), men du unngår å svare på dem. Jeg tolker det som at du mangler gode svar.Anonymous poster hash: ec93b...8c2 Ikke alle spørsmål fortjener et svar. Et ledende spørsmål der jeg må akseptere utgangspunktet/premisser jeg er uenige i svarer jeg ikke. Dette er retorikk. Denne debatten har blitt direkte ufin.
Gjest chisandra Skrevet 24. september 2014 #197 Skrevet 24. september 2014 Hva er problemet egentlig? Hvorfor liker ikke flere jenter denne stilen, både på seg selv og på menn? Nei, kan du begripe det?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #198 Skrevet 24. september 2014 Ikke alle spørsmål fortjener et svar. Et ledende spørsmål der jeg må akseptere utgangspunktet/premisser jeg er uenige i svarer jeg ikke. Dette er retorikk. Denne debatten har blitt direkte ufin. Dersom du er uenig i premissene, så fortell hvilke premisser du er uenig i og hvorfor. Å ikke svare på spørsmålene i sin egen debatt er litt sløvt. Særlig når du er såpass agressiv og pågående overfor andre selv. Anonymous poster hash: ec93b...8c2 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #199 Skrevet 24. september 2014 Man må også se an sitt publikum. Selv om man kanskje dømmer litt feil etter hvordan folk kler seg, så er det en fordel å ha antenner, slik at man kler seg etter de man skal omgås. SÆRLIG gjelder dette i jobbsammenheng. For å ta et enkelt, men ikke enkeltstående eksempel: Selgere. Jeg har mye lettere for å stole og høre på en selger i jeans og t-skjorte enn enn "preppy" selger. Dette gjelder alt fra lyspæreselgere til eiendomsmeglere. Om man utelukkende selger luksusbåter/-biler i millionklassen kan man derimot slippe unna med å være kledd sånn. Da har man et annet og mer spisset fokus. Samme gjelder kanskje enkelte ganger på fritiden. Om du dukker opp på puben i ei lita bygd kledd sånn tror jeg nok ikke at du kan regne med å komme i kontakt med mange av de innfødte (jeg er fra en sånn bygd selv). Her er det et annet publikum igjen.. er du på en finere restaurant på Oslos vestkant, så er det derimot ingenting i veien med et sånt antrekk. (OBS! Kun eksempler) Anonymous poster hash: e7b21...a04 3
Gjest Lille-pus Skrevet 24. september 2014 #200 Skrevet 24. september 2014 ------ snip ---------------- Det har nok vært en utvikling, og jeg regner med at den preppy stilen kun var noe rike folk gikk med, hvertfall tidligere, men nå som sånne klær har blitt billigere er det åpent for hvem som helst å bruke de. Men fordommer henger fortsatt igjen. Selv om punkerne var verst på 80-tallet blir ikke de med den stilen akkurat sett på som svigermors drøm nå heller, selv om det bare er en stil. Derfor kan noen folk ikke like en stil. Ikke at jeg er enig i det da, jeg har for lengst skjønt at en ikke skal dømme noen etter klesstil/utseende. Men at folk har fordommer mot enkelte stiler er ikke en overraskelse. Njaaa..... både og. WIKI har faktisk en rimelig god artikkel om utgangspunkt og bakgrunn for den stilen som kalles 'preppy' etter prep. i forbindelsen forberedelse til å starte på amerikansk collage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå