Gå til innhold

Nordmenn bør bevæpne seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, vi bør ikke bevæpne oss. Vi ønsker ikke amerikanske tilstander. Du er naiv om du tror du er noe tryggere med et skytevåpen i hus..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, vi bør ikke bevæpne oss. Vi ønsker ikke amerikanske tilstander. Du er naiv om du tror du er noe tryggere med et skytevåpen i hus..

Hvorfor stupte da kriminaliteten i Kennsaw, Georgia hvor de ble pålagt å skaffe seg våpen? Passer ikke helt med sosialistenes usa-hat

Anonymous poster hash: a5e37...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stupte da kriminaliteten i Kennsaw, Georgia hvor de ble pålagt å skaffe seg våpen? Passer ikke helt med sosialistenes usa-hat

Anonymous poster hash: a5e37...b74

Ikke vet jeg, men fortsatt så er Norge et av de landene med aller minst kriminalitet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stupte da kriminaliteten i Kennsaw, Georgia hvor de ble pålagt å skaffe seg våpen? Passer ikke helt med sosialistenes usa-hat

Anonymous poster hash: a5e37...b74

Det er klart at når man i praksis innfører dødsstraff uten lov og dom for småkriminalitet som innbruddstyveri, så synker denslags kriminalitet.

Jeg sier at man i praksis innførte dødsstraff, fordi man kan skyte til døde, aldeles lovlig, dersom man trenger seg inn i en annen persons hjem i USA.

Kriminelle er ikke dumme, så de finner seg en annen kilde til inntekt enn slikt som bringer dem i direkte kontakt med bevæpnede borgere. Så utstrakt bevæpning av borgerne kan ha sine fordeler i fht det.

Men jeg håper virkelig at jeg slipper å se dagen da angst for muslimske terrorister skal få gud og hvermann til å sove med en magnum under puta og en glock i kjøleskapet her i landet.

Amerikanerne svømmer praktisk talt i våpen, både lovlige og ulovlige. Vi har ikke den samme typen våpenkultur her, og det er heller sjelden at skytevåpen brukes til kriminelle handlinger. Jeg tror ikke vi har noe behov for almen bevæpning. Det viser seg jo også at når det kommer til stykket, så er ikke vanlige folk i stand til å bruke et våpen effektivt til stort annet enn selvforsvar mot en angriper som er et par meter unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som roper høyest om allmen bevæpning, har dere våpen selv?

Jeg er aktiv skytter og ønsker på ingen måte at hvem som helst skal kunne ha våpen. I alle fall ikke ha det lett tilgjengelig.

Det er flere grunner til at vi har så få uheldige episoder med våpen i Norge:

- Våpen skal oppbevares på en sikker måte som gjør at uvedkommende ikke har lett tilgang.

- Vi har en jakt og våpenkultur som gjør at en stor andel av befolkningen har et minimum av kunnskap om våpen og bruk av våpen. Dette medfører at befolkningen har et avbalansert, men fornuftig forhold til våpen.

- Fordi vi ikke får "bæretillatelse" i Norge, vi får kun tillatelse til å inneha våpen til avgrensede formål, har vi ikke tullinger som springer rundt og tror de kan avskrekke alle bare ved å ha våpen.

Dersom dere som vil ha en allmen bevæpning i Norge hadde tatt dere en tur på en skytebane og sett på og prøvd å skyte selv, ville dere sett at det skal så uendelig mye mer til enn å eie et våpen. Jeg mener bestemt at det kreves mye trening og en mentalt sterk person til for å håndtere en skarp situasjon med våpen i hånd uten alt for stor risiko for uskyldige.

En person uten trening vil være til stor fare for seg selv og andre uskyldige i nærheten, og sannsynligheten for å skade andre enn gjerningsmannen er overhengende. Jeg ønsker ikke en gang at politiet skal bære våpen til vanlig, fordi jeg mener også politiet har for liten trening i å vurdere bruk av våpen (og faktsik bruk av våpen) i en konfliktsituasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som roper høyest om allmen bevæpning, har dere våpen selv?

Har vurdert å se nærmere på reglene i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er nr. 11 i verden i våpenbesittelse blant sivile. Vi har 1.3 millioner våpen i sivilbefolkningen, 26 våpen pr. 100 nordmenn. Det er ikke akkurat noen våpenmangel her til lands.

Heldigvis er det ganske strengt regulert. Få begrensninger på våpeneie er bare en garanti for flere dødsfall, og vi skal selvsagt ikke få enda flere våpen for å forsvare oss mot et potensielt IS-angrpe mot en tilfeldig norsk familie. Det er greit nok at vi har det som i dag, vi er historisk en jaktnasjon med spredt befolkning og stor bevæpning, men å få inn våpen til rent selvforsvar er idioti.

Anonymous poster hash: 78fac...89b

Jaktvåpen ja. Ikke så veldig godt egnet til å beskytte seg med.

Anonymous poster hash: 62c32...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at når man i praksis innfører dødsstraff uten lov og dom for småkriminalitet som innbruddstyveri, så synker denslags kriminalitet.

Jeg sier at man i praksis innførte dødsstraff, fordi man kan skyte til døde, aldeles lovlig, dersom man trenger seg inn i en annen persons hjem i USA.

Kriminelle er ikke dumme, så de finner seg en annen kilde til inntekt enn slikt som bringer dem i direkte kontakt med bevæpnede borgere. Så utstrakt bevæpning av borgerne kan ha sine fordeler i fht det.

Men jeg håper virkelig at jeg slipper å se dagen da angst for muslimske terrorister skal få gud og hvermann til å sove med en magnum under puta og en glock i kjøleskapet her i landet.

Amerikanerne svømmer praktisk talt i våpen, både lovlige og ulovlige. Vi har ikke den samme typen våpenkultur her, og det er heller sjelden at skytevåpen brukes til kriminelle handlinger. Jeg tror ikke vi har noe behov for almen bevæpning. Det viser seg jo også at når det kommer til stykket, så er ikke vanlige folk i stand til å bruke et våpen effektivt til stort annet enn selvforsvar mot en angriper som er et par meter unna.

Er dette noe du vet eller er det noe du tror?

Anonymous poster hash: 62c32...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe du vet eller er det noe du tror?

Anonymous poster hash: 62c32...942

Det er noe jeg vet. Hvis du treffer på en innbruddstyv i ditt eget hjem i USA, og du tilfeldigvis kommer til å skyte ham ned, så vil du bli frikjent, mest sannsynlig.

Hvorfor tror DU at kriminaliteten falt så drastisk, om det ikke var for at det plutselig ble farlig å være kriminell? Er ikke det litt av poenget med bevæpning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ev veldig viktig ting som dere som er for våpen glemmer er at et våpen er et verktøy, det er ubrukelig uten korrekt trening. Et jaktvåpen er meget dødelig i rette hender, mye mer dødelig enn et maskingevær i hendene til en som ikke har trening. En gruppe som bare er bevæpnet uten noen for for organisering, ledelse eller plan vil ikke ha noe å stille opp med i en geriljakrig.

Tror du virkelig at det vil ha noe som helst å si om du sitter på trappa med et våpen om det kommer noen som vil ta deg ut? Den sivile lokalbefolkningen har ingenting å stille opp med bortsett fra sabotasje eller ulydighet i en krigssituasjon.



Anonymous poster hash: b4902...bef
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antallet selvforsvarssaker fra USA med skytevåpen er forsvinnende smått. Antallet selvdrap og dødsulykker med skytevåpen er derimot vanvittig høyt. Sånn sett virker det ikke som bevæpning vil gjøre altfor mye for sikkerheten. I tillegg har man jo alle disse skolemassakrene. Å anta at tenåringsgutter ville klart å skaffe seg våpen på egen hånd, gjennom kriminelle nettverk, om faren ikke hadde hatt en samling rifler og pistoler, er rimelig søkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ev veldig viktig ting som dere som er for våpen glemmer er at et våpen er et verktøy, det er ubrukelig uten korrekt trening. Et jaktvåpen er meget dødelig i rette hender, mye mer dødelig enn et maskingevær i hendene til en som ikke har trening. En gruppe som bare er bevæpnet uten noen for for organisering, ledelse eller plan vil ikke ha noe å stille opp med i en geriljakrig.

Tror du virkelig at det vil ha noe som helst å si om du sitter på trappa med et våpen om det kommer noen som vil ta deg ut? Den sivile lokalbefolkningen har ingenting å stille opp med bortsett fra sabotasje eller ulydighet i en krigssituasjon.

Anonymous poster hash: b4902...bef

De fleste kan håndtere en rifle eller hagle ganske greit uten noe særlig trening. Men pistoler og revolvere er noe ganske annet. Hvis en grønn person forsøker å skyte deg med pistol fra noe annet enn kloss hold, så er du antakeligvis ganske trygg, så lenge du holder deg i bevegelse. Praktisk talt ingen nybegynner er i stand til å både sikte, flytte siktepunkt og trekke av korrekt mot et bevegelig mål, særlig ikke med nervene på høykant. Det er vanskelig nok å lære seg å skyte presist mot et stasjonært mål på en bane under optimale forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de aller fleste i Norge får våpen, vil det være en mye større sannsynlighet for at du blir drept av naboen eller andre som har bodd i landet en evighet, eller at du selv dreper naboen, enn at du tilfeldigvis klarer å forsvare deg mot en terrorist.

Vi har også vært så heldig at vi ikke har hatt skoleskyting. Det er nok noe vi kan oppleve om våpen blir vanlig. Videre vil det å ta livet av seg med skytevåpen være mer vanlig. Væpnet ran vil bli en selvfølge, og kan sikkert oftere føre til skader/død ettersom begge parter bærer våpen.

Hvis vi ønsker å terrorisere vårt eget land innenfra, er det bare å oppheve all våpenlovgivning og våpnene strømme fritt og mumle noe om selvforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de aller fleste i Norge får våpen, vil det være en mye større sannsynlighet for at du blir drept av naboen eller andre som har bodd i landet en evighet, eller at du selv dreper naboen, enn at du tilfeldigvis klarer å forsvare deg mot en terrorist.

Vi har også vært så heldig at vi ikke har hatt skoleskyting. Det er nok noe vi kan oppleve om våpen blir vanlig. Videre vil det å ta livet av seg med skytevåpen være mer vanlig. Væpnet ran vil bli en selvfølge, og kan sikkert oftere føre til skader/død ettersom begge parter bærer våpen.

Hvis vi ønsker å terrorisere vårt eget land innenfra, er det bare å oppheve all våpenlovgivning og våpnene strømme fritt og mumle noe om selvforsvar.

Enig. Ved flere av disse episodene har jo ungdommer tatt våpen fra foreldrenes usikrede stash.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vanskelig nok å lære seg å skyte presist mot et stasjonært mål på en bane under optimale forhold.

Det var ikke så vanskelig for meg, men det kan være vanskelig for noen, ja. Uansett er våpen til selvforsvar noe veldig bra, synes jeg. De aller fleste vil bruke våpenet kun til det og de som har andre intensjoner ville skaffet seg en våpen på ulovlig vis uansett.

Anonymous poster hash: 4e555...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så vanskelig for meg, men det kan være vanskelig for noen, ja. Uansett er våpen til selvforsvar noe veldig bra, synes jeg. De aller fleste vil bruke våpenet kun til det og de som har andre intensjoner ville skaffet seg en våpen på ulovlig vis uansett.

Anonymous poster hash: 4e555...6a5

Her hadde det vært ålreit med noen kilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ikke ha amerikanske tilstander. Hvis jeg skulle bli overfalt i eget hjem, tviler jeg på at jeg ville rukket å hente frem pistolen uansett. Jeg åpner jo for Jehovas Vitner og Fiskemannen og whatever, så det er lett å lure seg inn hos meg.

Jeg ser også for meg at de som er mest paranoide på grunn av denne saken og ønsker å bære våpen, også er de jeg har minst lyst til at skal ha våpen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrortrusselen fra IS mot norske familier viser at nordmenn bør få lov til å eie våpen til å beskytte seg selv. Om IS forsøkte seg på å ta seg inn i hjemmet til en amerikansk familie for å slakte dem ned med kniv, ville de risikert å bli plaffet ned med pistol. Men IS vet at i Norge så er det forbudt å eie våpen, og da er slike ting trygt for dem.

Anonymous poster hash: 7ffce...82d

I så fall kommer de lett til å få en overaskelse av dimensjoner. Det er ikke forbudt å eie våpen i Norge, det er REGULERT. SVÆRT mange har våpen i Norge, det er bare at de har disse våpnene for en reell grunn som ikke er å drive skyte vilt rundt seg som en cowboy på speed.

Om IS prøver å komme seg inn i f.eks mitt hus, der jeg ikke har skytevåpen, vil de komme til å oppleve andre overaskelser som de antagelig er mindre forberedt til å takle. (Min kone på snart 50, har drevet med Kickboksing i svært mange år ....) Det vil ha større påvirkning enn å bryte seg inn i ett hus der noen har "våpen for beskyttelse" (de færreste er nemlig i stand til å bruke våpnene i en sånn setting. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...