Gå til innhold

Hvor mye bær kjæresten betale for å flytte inn hos meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fatter ikke at så mange mener man skal tjene på å få samboer.

Anonymous poster hash: bb990...ed5

Det er jo nettopp derfor man DELER gevinsten - slik at BEGGE tjener på det. Hvis man IKKE deler gevinsten, men f.eks bare kostnadene, vil bare den ene tjene på å få samboer (typisk den som flytter inn). Det er jo urettferdig. Hvorfor skal den som flytter inn tjene mer på å bli samboer enn den som bor der fra før?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange er utrolig griske. Så utrolig uromantisk å flytte sammen når en sitter å teller hver en krone.

Jeg hadde langtidsleaset ett hus. Leie var betalt for hele leieperioden på forhånd.

Mens jeg bodde der ble vi sammen. Jeg tok ikke en krone i leie fra han. Han bidro med andre utgifter. Vi tjente på det begge to uten at vi trengte å sette oss ned å diskutere ihjel hvordan hver krone skulle brukes.

Idag er vi gift og bor ett annet sted. Vi deler på alt. Vi har kun "våre utgifter".

I denne saken så synes jeg Ts skal la kjæresten flytte inn å betale det samme til han som hun gjør for hybelen.

Å begynne å ta ekstra for å skulle tjene godt på egen kjæreste er kvalmt.

At flere av dere mener at ts burde gjøre det er skremmende. Hvem gjør slikt da?

Hadde jeg vært i ett slikt forhold så hadde det vært kroken på døra for min del.

Det kan overhodet ikke sammenlignes med å leie ut til hvemsomhelst andre. Det er mye mer behagelig å bo med egen kjæreste fremfor en utenforstående.

Håper du gjør det rette Ts.

Men jeg synes du skal virkelig tenke over om du ønsker at hun skal flytte inn. Om det er kun for pengene, dropp det.

Endret av småsei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er utrolig griske. Så utrolig uromantisk å flytte sammen når en sitter å teller hver en krone.

Diskusjonen om dette kan være en prøvestein for om forholdet er liv laga.

Og "griskheten" finner vi likelig fordelt blant eierne (som vil ha hele gevinsten ved å kreve en urimelig høy leie) og de som flytter inn (som ikke vil betale mer enn løpende fellesutgifter fordi "da tjener kjæresten på meg").

Klarer man ikke å finne et balansepunkt der begge i etterkant kan si "det tok slutt, men vi kom begge greit ut av dette økonomisk", så er det bare å glemme hele prosjektet.

I ditt tilfelle kan det virke som at du var den "snille" som lot din samboer bo "gratis". I mange andre tilfeller har det vært den som framstiller samboeren som grisk og lite romantisk som selv er den griske i mine øyne.

Men ender det bra og samboerskapet blir til et permanent forhold, spiller det jo liten rolle hvordan den interne betalingen ble ordnet underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere bør tjene på det begge to. Du får leieinntekter (før fikk du jo 0) og hun bor billigere enn før hun også. Så jeg vil foreslå 3000. Mer enn det vil være utnytting av henne.

Anonymous poster hash: 19cf9...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp derfor man DELER gevinsten - slik at BEGGE tjener på det. Hvis man IKKE deler gevinsten, men f.eks bare kostnadene, vil bare den ene tjene på å få samboer (typisk den som flytter inn). Det er jo urettferdig. Hvorfor skal den som flytter inn tjene mer på å bli samboer enn den som bor der fra før?

Feil, den ene sparer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal ca betale 1/3 av det du har i utgifter i avdrag og renter. Dette fordi du får verdistigningen på leiligheten, du får også fradrag på selvangivelsen hvert år. Innflytteren skal i tillegg også selvfølgelig betale halve utgifter som strøm og annet forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom kjæresten bidrar til å betale ned lånet på leiligheten eier han deler av den

Nei det gjør han ikke

Anonymous poster hash: d54fb...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt søkt å si 5000 pga hun vil betale ned lån.

Jeg mener de skal dele på fellesutgifter. Husleie, strøm, nett, forsikring. Når hun sier 5000 i leie, så vil han bo dyrt med henne. Han skal da ha nadre utgifter i tilegg. Så skal han dele på mat.

Som vi anbefaler i andre tråder når en eier, og den andre bare bor, så sørg for å sette av kr til sparing hver mnd. Eventuelt til egen bolig.



Anonymous poster hash: d54fb...359
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...