Gå til innhold

Hjelper det andre at Lene Marlin står frem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har stor respekt for det Lene Marlin gjorde, og synes det er tøft av henne å være så personlig midt i offentligheten, i et samfunn der mye skal være perfekt.

Og åpenhet generelt er en bra ting. Det bidrar til å fjerne tabuer og skam, og det er veldig positivt.

Men, som mor til en tenåringsjente, synes jeg at det nesten bikker litt over. Det er et voldsomt fokus på hvor vanskelig det er å være tenåring (og særlig tenåringsjente) i dag. Min datter kan knapt åpne morgenavisa før det er massevis av artikler om spiseforstyrrelser, angst, depresjon og selvskading, helsesøster på skolen snakker masse om det samme, og beskjeden hun får er at hun nærmest er unormal som har det ganske greit. Faktisk spurte hun meg om hun var rar og unormal som syntes at livet stort sett er bra, for "alle" sliter jo. Og er det det signalet vi ønsker at barna våre skal få, at det nærmest er forventet at man skal slite? Åpenhet og fjerning av tabuer er bra, men vi skal heller ikke glemme at psykisk sykdom kan ha en stor smitteeffekt.

Bare noen refleksjoner rundt dette med åpenhet generelt...



Anonymous poster hash: cd403...0bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke lest alle kommentarene her, men for meg var det en lettelse at hun stod frem om problemene sine.

Jeg har hele tiden følt skammen over selvmordsforsøket mitt for noen år siden. Det er kun helsepersonale som vet om hemmeligheten min.

Da jeg leste kronikken hennes, var som å lese om meg. Det kjennes litt lettere da.

Tenk så mange det er som kanskje er i den situasjonen nå, som LM var i, som kanskje leser kronikken og øyner ett håp. Jeg håper det.

Før jeg tok det skrittet å ville ta livet mitt, søkte jeg etter hjelp overalt. Komme i kontakt med folk i samme situasjon. Men når selvmord fortsatt er tabubelagt, var det vanskelig å vite hvem man søkte hjelp til.

Tilslutt så jeg ingen annen utvei enn selvmord. Jeg husker at jeg opprettet bruker her inne for å få råd til effektivt og ryddig måte å ta livet sitt på. Den ble heldigvis slettet.

Den vonde tiden har jeg lagt bak meg nå og selv om jeg var sint de dagene etter selvmordsforsøket, fordi jeg overlevde, er jeg glad for at jeg er i live i dag.



Anonymous poster hash: 6957f...1b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _LilleMy

Jeg synes det er tøft av henne å stå fram. Åpenhet er også veldig bra, og jeg mener det kan hjelpe andre til å være mer åpen om psykiske problemer, for det er veldig tabu nå. I tillegg får friske mennesker et innblikk i hvordan hun har hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det hjelper en som sliter med selvmordstanker at en kjendis sier at livet er verdt å leve…

Anonymous poster hash: c5f96...099

Nå har ikke jeg prøvd å ta mitt eget liv, men jeg har vært langt nede og har hatt selvmordstanker (aldri planlagt å ta livet mitt, men tankene om selvmord har det vært), og det er viktig med åpenhet når det gjelder selvmord- og selvmordstanker. Det hjelper å høre at mennesker som har vært gjennom noe så tungt, har funnet gleden igjen, det gir en håp om at ting vil bli bedre. Og igjen, det er viktig at temaet settes på dagsorden.

Anonymous poster hash: 53114...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun hjulpet bare èn person ved å stå frem så er det kjempeflott. Bra at hun setter fokus på depresjoner for det er fremdeles litt tabu å prate om det den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...