Gå til innhold

Hjelper det andre at Lene Marlin står frem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner jeg stritter imot denne hyllesten til Lene Marlin og hennes depresjon/selvmordforsøk.

Jeg kan ikke hjelpe for det. Jeg er absolutt en omsorgsfull person når mennesker rundt meg sliter, jeg er ofte den første til å kaste alt over bord for å hjelpe, og like ofte har det forundret meg at andre ikke gjør det samme.

Vi har vel alle skjønt at Lene Marlin har vært dypt nede i kjelleren, den totale isolasjonen var jo et tegn på det. Dette er jo en del år siden nå, og jeg husker jeg tenkte mye på henne. Sånn sett kommer ikke dette overraskende. Og det er flott hun har kommet seg videre, virkelig supert! :blomst:

Men jeg tenker på mennesker som aldri får den hjelpen de skal ha, som er gitt opp av de nærmeste og gitt opp av systemet. Det er de jeg tenker på nå, for jeg vet hvor elendig tilbudet kan være.

Vi er så flinke til å rope hurra og gi kredit når noen har kommet seg ut av vanskelige ting (og da særlig mot kjendiser). Mange av oss vet om en venn, en nabo, en kollega, men vi vrir oss unna, istedenfor hyller vi kjendiser vi ikke kjenner. Pussig, ikke sant.

Vi er desverre ikke særlig tålmodig når det kommer til å hjelpe, for sånt kan ta forferdelig lang tid og det har vi (fakta) ikke tid eller energi til. Så hvem er det Lene Marlin hjelper ved å stå frem? Kanskje de som sliter får litt ekstra oppmerksomhet i disse dager. Men så dabber det av.

Lene Marlin er friskmeldt, nå får hun ros fra hele norge i tilegg. Her ligger motstanden min.

Så lenge sanfunnet og helse-norge ikke har kapasitet nok til psykisk syke mennesker, så hjelper det ingenting hva Lene Marlin sier. Og det er mange profilerte nordmenn som har åpnet seg om sine problemer før henne. Jeg har bare ikke inntrykk av at det har hjulpet andre noe særlig.

... Og strengtatt synes jeg heller hun skal hjelpe unge musikere, og da særlig barn/ungdom. Her kan hun ha noe å bidra med når media - og musikkbransjen popper ut unge musikktalenter. Hun vet en del om hva som kreves og hvor tøft det kan være. Der kan det hende hun kan "redde" noen fra å opplevde det samme som hun gjorde.
Og så hadde det vært litt mer nyttig om hun kom med egne tips og råd til andre som ikke har det bra, hva gjorde hun for å komme seg videre, hvilken hjelp hjalp henne. Og tenk om hun har fått den beste ekspertise (noe som kan koste skjorta) og en støtte og hjelp som de aller fleste ikke har tilgang til.
Hva da?

Hva tenker KG?



Anonymous poster hash: accea...3e4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åpenhet er bra. Kjendiser og oppslutning om dem kan bidra til at andre krefter i samfunnet krever mer. Før eller siden blir ting bedre. Men det blir ikke bedre av å ignorere ting og late som de ikke eksisterer. Kanskje noen tør å snakke opp til de høye herre fremfor å godta inadekvat behandling. Hvem vet. Og siden det ikke gjør noe negativt, selv om det ikke får frem NOEN endringer, så kan iallfall noe se at de ikke er alene. At andre vellykkede også sliter. Alltid fint å slippe å være ensom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tøft av Lene Marlin å stå frem i lyset for hvem hun er og hva hun har gått igjennom.

Hun gir et ansikt til de tusener av mørketall vi har på statistikken.

Som vi kun feier bak teppet og som ingen orker å bry seg om. Selvmord er et veldig tabubelagt emne i dagens samfunn. For det er ingen som ønsker å erkjenne sin beslektning med noen som har tatt sitt eget liv. Det er en svakhet i tider hvor folket skal stå sterkt og hvor vi skal være stolte av barna våre og kunne vise dem frem.

Folk som tar selvmord kommer fra absolutt alle lag i samfunnet. Noen lever åpenlyst en dårlig livstil over lengre tid mens andre skjuler den bak en fasade. Felles for dem alle er at det ikke finnes noen utvei i et samfunn som ikke evner å forstå dem. Samfunnet vil bare ha det så langt unna seg som mulig og det er der problemet ligger føler jeg. Vi må tåle at dette skal kunne prates om og så lenge profilerte personer som Lene Marlin tør å stå frem med dette er det et håp om at man ikke er alene og at det finnes håp for de som sliter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenhet er viktig.

For meg er ingen som vurderer slike greier vellykket da, ikke misforstå men det er så alt for mange mennesker der ute som aldri får samme oppmerksomhet og hjelp..



Anonymous poster hash: 6e8a1...2c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Enig i alle svar over. Men mitt inntrykk er at det blir åpenhet rundt det der og da, så stilner det igjen. Og folk må vente like lenge som før for å få avtale hos psykolog osv. Og jeg har også blitt fortalt flere ganger at om ikke folk sier de er susidale, legges de ikke inn på psykiatrisk sykehus. Er dette tilfelle, ja da er det ille. Man kan jo virkelig trenge hjelp selv om man ikke har som tanker om å ta sitt eget liv.



Anonymous poster hash: accea...3e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Enig i alle svar over. Men mitt inntrykk er at det blir åpenhet rundt det der og da, så stilner det igjen. Og folk må vente like lenge som før for å få avtale hos psykolog osv. Og jeg har også blitt fortalt flere ganger at om ikke folk sier de er susidale, legges de ikke inn på psykiatrisk sykehus. Er dette tilfelle, ja da er det ille. Man kan jo virkelig trenge hjelp selv om man ikke har som tanker om å ta sitt eget liv.

Anonymous poster hash: accea...3e4

Nettopp, de som ikke ber om hjelp som er de "farlige tilfellene" har ikke tall på hvor mange som hoppet fra broen i denne byen som ingen har merket noe på..

Anonymous poster hash: 6e8a1...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at folk står fram med slike ting. Men, TS, som du påpeker, vil det gi en svært begrenset effekt. Det er glemt om et par uker hvis hun ikke følger opp på en eller annen måte. Jeg bet meg særlig merke i dette avsnittet i innlegget ditt:



... Og strengtatt synes jeg heller hun skal hjelpe unge musikere, og da særlig barn/ungdom. Her kan hun ha noe å bidra med når media - og musikkbransjen popper ut unge musikktalenter. Hun vet en del om hva som kreves og hvor tøft det kan være. Der kan det hende hun kan "redde" noen fra å opplevde det samme som hun gjorde.
Og så hadde det vært litt mer nyttig om hun kom med egne tips og råd til andre som ikke har det bra, hva gjorde hun for å komme seg videre, hvilken hjelp hjalp henne. Og tenk om hun har fått den beste ekspertise (noe som kan koste skjorta) og en støtte og hjelp som de aller fleste ikke har tilgang til.
Hva da?


Anonymous poster hash: accea...3e4

Her kan hun virkelig ha noe å bidra med. Hun ønsket aldri å bli kjendis, og hun fikk de negative følgene av kjendistilværelsen midt i fleisen. Denne erfaringen kan hun kanskje bruke til å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg håper ikke lene kalkulerer med å selge flere plater nå



Anonymous poster hash: 5aa0c...dd8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at folk står fram med slike ting. Men, TS, som du påpeker, vil det gi en svært begrenset effekt. Det er glemt om et par uker hvis hun ikke følger opp på en eller annen måte. Jeg bet meg særlig merke i dette avsnittet i innlegget ditt:

Her kan hun virkelig ha noe å bidra med. Hun ønsket aldri å bli kjendis, og hun fikk de negative følgene av kjendistilværelsen midt i fleisen. Denne erfaringen kan hun kanskje bruke til å hjelpe andre.

Ts her; Ja, jeg mener så absolutt hun kan det. Behovet er der. Jeg synes ikke noe særlig om at unge mennesker, ofte barn blir kastet ut i det livet. Plateselskapene vil tjene penger, familien stoler på at deres barn/ungdom blir tatt godt vare på. Har ingen erfaring fra den bransjen men kan tenke meg det er en risiko med det.

Anonymous poster hash: accea...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg håper ikke lene kalkulerer med å selge flere plater nå

Anonymous poster hash: 5aa0c...dd8

Litt skummelt å trekke en slik konklusjon, men jeg tror ikke det..

Anonymous poster hash: accea...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kjendisststus kommer det en viss makt. Så at kjendiser snakker om problemer i samfunnet eller som de selv har opplevd tror jeg kan ha en innvirkning. Både fordi problemene de snakker om blir sett og hørt av mange, men også fordi de kan lette det opp på et politisk plan om de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det hjelper en som sliter med selvmordstanker at en kjendis sier at livet er verdt å leve…



Anonymous poster hash: c5f96...099
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det hjelper en som sliter med selvmordstanker at en kjendis sier at livet er verdt å leve…

Anonymous poster hash: c5f96...099

Tviler også på det. Har hørt at det kan være så mørk at slike ting ikke betyr noe for den som har det ille.

Anonymous poster hash: accea...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kjendisststus kommer det en viss makt. Så at kjendiser snakker om problemer i samfunnet eller som de selv har opplevd tror jeg kan ha en innvirkning. Både fordi problemene de snakker om blir sett og hørt av mange, men også fordi de kan lette det opp på et politisk plan om de ønsker.

Sant det! Men hva med å sette litt søkelys på underholdningsbransjen, hvor mange her tror at de unge blir godt nok ivaretatt? Er disse folka istand til å beskytte slike som Lene Marvin. Jeg tviler.

Anonymous poster hash: accea...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Samfunnet forandres av menneskers handlinger. Litt etter litt.

Nei, dette kommer ikke til å gjøre slik at det psykiske helsevesenet plutselig over natta har kapasitet til å ta vare på alle som trenger det, og nei, dette kommer ikke til å få politikken til å sette mer fokus på psykiatri og rusomsorg. Men om det gjør en forskjell: ja!

Dersom hun gjør det, kan enda flere gjøre det, og dersom enda flere gjør det, vil enda flere igjen gjøre det. Og til slutt vil det være mange nok, og nok fokus til at man faktisk får flyttet lass.

Dessuten så har dette noe å si for enkeltmennesker i lidelse. Bare de få som tar kontakt direkte med Lene Marlin og som hun viser videre til lege og annen oppfølging, det er verdt det. Hvert eneste lille liv er verdt det å redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sant det! Men hva med å sette litt søkelys på underholdningsbransjen, hvor mange her tror at de unge blir godt nok ivaretatt? Er disse folka istand til å beskytte slike som Lene Marvin. Jeg tviler.

Anonymous poster hash: accea...3e4

Det blir det vel også gjort, litt sånn mellom linjene? Nå har ikke jeg lest artikkelen hennes, men "alle" vet jo at grunnen til at hun slet så mye var det store presset og offentligheten hun plutselig levde i.

Men ja, hun kunne kanskje løftet det litt høyere opp og krevd en endring i bransjen. Kanskje andre vil gjøre det, med bakgrunn i hennes kronikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det hjelper å fjerne tabu/stigma rundt et så tabulagt tema. Dvs at samfunnet/friske mennesker får innblikk i hvordan det oppleves, selv om hun kun er ett eksempel. Tror ingen plutselig ombestemmer seg og ikke lengre "ønsker å ta livet sitt" ( aner ikke hvordan det skulle formuleres, beklager på forhånd), men det åpner opp for en diskusjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg stritter imot denne hyllesten til Lene Marlin og hennes depresjon/selvmordforsøk.

Jeg kan ikke hjelpe for det. Jeg er absolutt en omsorgsfull person når mennesker rundt meg sliter, jeg er ofte den første til å kaste alt over bord for å hjelpe, og like ofte har det forundret meg at andre ikke gjør det samme.

Vi har vel alle skjønt at Lene Marlin har vært dypt nede i kjelleren, den totale isolasjonen var jo et tegn på det. Dette er jo en del år siden nå, og jeg husker jeg tenkte mye på henne. Sånn sett kommer ikke dette overraskende. Og det er flott hun har kommet seg videre, virkelig supert! :blomst:

Men jeg tenker på mennesker som aldri får den hjelpen de skal ha, som er gitt opp av de nærmeste og gitt opp av systemet. Det er de jeg tenker på nå, for jeg vet hvor elendig tilbudet kan være.

Vi er så flinke til å rope hurra og gi kredit når noen har kommet seg ut av vanskelige ting (og da særlig mot kjendiser). Mange av oss vet om en venn, en nabo, en kollega, men vi vrir oss unna, istedenfor hyller vi kjendiser vi ikke kjenner. Pussig, ikke sant.

Vi er desverre ikke særlig tålmodig når det kommer til å hjelpe, for sånt kan ta forferdelig lang tid og det har vi (fakta) ikke tid eller energi til. Så hvem er det Lene Marlin hjelper ved å stå frem? Kanskje de som sliter får litt ekstra oppmerksomhet i disse dager. Men så dabber det av.

Lene Marlin er friskmeldt, nå får hun ros fra hele norge i tilegg. Her ligger motstanden min.

Så lenge sanfunnet og helse-norge ikke har kapasitet nok til psykisk syke mennesker, så hjelper det ingenting hva Lene Marlin sier. Og det er mange profilerte nordmenn som har åpnet seg om sine problemer før henne. Jeg har bare ikke inntrykk av at det har hjulpet andre noe særlig.

... Og strengtatt synes jeg heller hun skal hjelpe unge musikere, og da særlig barn/ungdom. Her kan hun ha noe å bidra med når media - og musikkbransjen popper ut unge musikktalenter. Hun vet en del om hva som kreves og hvor tøft det kan være. Der kan det hende hun kan "redde" noen fra å opplevde det samme som hun gjorde.

Og så hadde det vært litt mer nyttig om hun kom med egne tips og råd til andre som ikke har det bra, hva gjorde hun for å komme seg videre, hvilken hjelp hjalp henne. Og tenk om hun har fått den beste ekspertise (noe som kan koste skjorta) og en støtte og hjelp som de aller fleste ikke har tilgang til. Hva da?

Hva tenker KG?

Anonymous poster hash: accea...3e4

Jeg synes all åpenhet er superbra og om det så bare er til hjelp for en eneste person så er det positivt.

Som mor til en tidligere rusmisbruker så hyller jeg alle kjente personer som står fram som pårørende til rusavhengige. Jeg har slitt masse med følelsen av å være mislykket og lurt på om det er min feil at barnet mitt havnet på rus-kjøret. Da har det vært en stor trøst å se at mennesker vi ser på som vellykkede har slitt med akkurat det samme.

Så ja - full honnør til Lene Marlin for at hun står fram.

De som derimot IKKE skal ha honnør er de som kritiserer henne for åpenheten og de (C-kjendisene) som hiver seg på karusellen for å få sitt øyeblikk i media igjen - slik som ekskjærester og andre kjendiser. Det blir bare for dumt.

Anonymous poster hash: 07ad1...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes åpenheten er bra. Selv om det bare har en tidsbegrenset effekt på folk flest, vil dette akkumulere over tid, jo flere som står frem.

Og en annen effekt er den rent personlige for de som sliter. Selv har jeg hatt andre problemer, og fikk faktisk en aha-opplevelse da en kjent person jeg respekterer sto frem med det samme, og dette ble det sparket som hjalp meg til å håndtere disse tingene på personlig plan.

Så om en slik historie kan hjelpe bare en eneste person på samme måte, nekter jeg å se dette som bortkastet.



Anonymous poster hash: 17359...2ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...