Gå til innhold

Privatisteksamen, høsten 2014


Somle

Anbefalte innlegg

Litt sent svar nå, men det kommer litt an på hvor mye du jobber med faget og hvilken karakter du går for. Skulle det gå dårlig så er det jo bare å melde seg opp igjen til våren, men jeg mener at du skal klare både 2p og historie nå til høsten.

Men det forutsetter at du er strukturert de dagene du ikke er på jobb. Og så kommer det jo an om du skal ta noen fag etter jul. Dersom du ikke har noen fag etter jul så er det jo bare å ta historien da.

Anonymous poster hash: 5afc2...953

Takk for svar. Jeg har valgt 2p nå til høsten, så får jeg heller fokusere på historie til våren. Er ingenting som haster sånn egentlig, så det burde gå greit. :)

Anonymous poster hash: 8fa8d...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du finner det ikke der heller. Det er opp til å velge hvilke bøker du vil bruke, det viktigste er at du lærer deg det som kompetansemålene krever at du lærer. De står på udir.no. Vet at mange liker Bios-bøkene i biologi.

Takk for svar. Jeg blir litt engstelig for å velge feil når det ikke står spesifikt hva vi skal lese i. Det er en stund siden jeg gikk på videregående og jeg er redd for å kjøpe "feil" bøker. Bios bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på muntlig norsk for 2 år siden og da skulle jeg hatt med en fordypningsoppgave til innlevering og bare snakke om hva jeg viste fra boka, ikke sånn som du fikk her. Er dette forandret vet du?

Eksamen var delt i 3

Del 1 : (10 min) Fordypningsoppgave.

Del 2 : (10 min) : Trekkoppgave / Litteraturhistorie.

Del 3 : (10min) : Spørsmål om bøker fra leseliste. Leverte en liste med 27 tekster som man skulle analysere og plassere i riktig tidsepoke og fortelle noe om forfatteren.

Håper det svarte på spørsmålet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg blir litt engstelig for å velge feil når det ikke står spesifikt hva vi skal lese i. Det er en stund siden jeg gikk på videregående og jeg er redd for å kjøpe "feil" bøker. Bios bøker?

Ja, bøkene heter Bios 1 (biologi 1) og Bios 2 (biologi 2).

Så lenge du følger kompetansemålene er du trygg. Det er de du skal lære deg.

http://www.norli.no/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10651&urlLangId=-101&productId=147471&urlRequestType=Base&langId=-101&catalogId=10051

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bøkene heter Bios 1 (biologi 1) og Bios 2 (biologi 2).

Så lenge du følger kompetansemålene er du trygg. Det er de du skal lære deg.

http://www.norli.no/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10651&urlLangId=-101&productId=147471&urlRequestType=Base&langId=-101&catalogId=10051

Synes ikke disse bøkene var spesielt bra. Enormt mange gjentakelser (spesielt i bios 1) og dårlig oppbygning.

Anonymous poster hash: 7420b...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke disse bøkene var spesielt bra. Enormt mange gjentakelser (spesielt i bios 1) og dårlig oppbygning.

Anonymous poster hash: 7420b...db5

Jeg har ikke hatt biologi selv annet enn på høgskole, men de jeg har snakket med likte disse bøkene. Du er velkommen til å anbefale noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, bøkene heter Bios 1 (biologi 1) og Bios 2 (biologi 2).

Så lenge du følger kompetansemålene er du trygg. Det er de du skal lære deg.

http://www.norli.no/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10651&urlLangId=-101&productId=147471&urlRequestType=Base&langId=-101&catalogId=10051

Takk for hjelp! Virker som den boka følger læreplanen jeg skal lære. Skal sjekke den ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen var delt i 3

Del 1 : (10 min) Fordypningsoppgave.

Del 2 : (10 min) : Trekkoppgave / Litteraturhistorie.

Del 3 : (10min) : Spørsmål om bøker fra leseliste. Leverte en liste med 27 tekster som man skulle analysere og plassere i riktig tidsepoke og fortelle noe om forfatteren.

Håper det svarte på spørsmålet ditt :)

Oioi, her var det virkelig forandret! Du tok norsk nå i vår?

1. Er fordypningsoppgaven valgfri og ferdig skrevet fra før av (av meg)?

2. Kan jeg velge disse 27 bøkene? Må det være 27? Hvor stor skal analysen være?

Tusen takk hvis du tar deg tid til å svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, her var det virkelig forandret! Du tok norsk nå i vår?

1. Er fordypningsoppgaven valgfri og ferdig skrevet fra før av (av meg)?

2. Kan jeg velge disse 27 bøkene? Må det være 27? Hvor stor skal analysen være?

Tusen takk hvis du tar deg tid til å svare!

Tok nå i vår ja :)

1. Fordypningsoppgaven var IKKE valgfri og den utgjorde 50% av eksamenskarakter. Jeg skrev den naturligvis i år, men om du har en liggende så er det bare å bruke den, dersom du er fornøyd med den :)

2. Ja, du kan velge bøkene selv. Vi satt dem opp under epoke. Må ikke være 27 nei :) Men det må være et godt utvalg, er litt usikker på retningslinjene der, men kan alltids se om jeg finner min leseliste så du kan ta en titt på den om du ønsker.

Analysene trenger ikke være lange, fordi det er ingen som skal lese dem. Alt jeg gjorde var å bruke 1 A4 ark til 2 tekster og skrive stikkord. Så øvde jeg bare inn de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger hjelp i matte! klarer helt fint å regne ut vanlige stykker, men når det kommer til slike oppgaver er jeg helt blank. Skjønner ikke hvordan jeg kommer frem til svaret?


b) skriv 9 opphøyd i 3 som en potens med 3 som grunntall.



Har noen en grei forklaring/formel? Evig takknemlig for alle svar :-)



Anonymous poster hash: acb76...ff8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok nå i vår ja :)

1. Fordypningsoppgaven var IKKE valgfri og den utgjorde 50% av eksamenskarakter. Jeg skrev den naturligvis i år, men om du har en liggende så er det bare å bruke den, dersom du er fornøyd med den :)

2. Ja, du kan velge bøkene selv. Vi satt dem opp under epoke. Må ikke være 27 nei :) Men det må være et godt utvalg, er litt usikker på retningslinjene der, men kan alltids se om jeg finner min leseliste så du kan ta en titt på den om du ønsker.

Analysene trenger ikke være lange, fordi det er ingen som skal lese dem. Alt jeg gjorde var å bruke 1 A4 ark til 2 tekster og skrive stikkord. Så øvde jeg bare inn de :)

Tok du som privatist?

1. Fordypningsoppgaven: Er dette noe jeg kan skrive om på forhånd, hvert kapittel i boka F.eks?

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger hjelp i matte! klarer helt fint å regne ut vanlige stykker, men når det kommer til slike oppgaver er jeg helt blank. Skjønner ikke hvordan jeg kommer frem til svaret?

b) skriv 9 opphøyd i 3 som en potens med 3 som grunntall.

Har noen en grei forklaring/formel? Evig takknemlig for alle svar :-)

Anonymous poster hash: acb76...ff8

Den oppgava skjønner jeg ikke. Om 3 skal være grunntallet så blir det jo 3^2. Du kan jo ikke skrive 3^3 for det blir jo ikke 9. Har du fasit?

Anonymous poster hash: 5afc2...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den oppgava skjønner jeg ikke. Om 3 skal være grunntallet så blir det jo 3^2. Du kan jo ikke skrive 3^3 for det blir jo ikke 9. Har du fasit?

Anonymous poster hash: 5afc2...953

Eller vil den bare at du skal skrive 3^9?

Anonymous poster hash: 5afc2...953

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du som privatist?

1. Fordypningsoppgaven: Er dette noe jeg kan skrive om på forhånd, hvert kapittel i boka F.eks?

Tusen takk! :)

Tok som privatist ja.

Til fordypningsoppgaven velger du et emne. F.eks jeg hadde forbudte bøker i Norsk litteratur, andre hadde ting som "Kvinnens rolle i tidlig litteratur" - "Utvikling av eventyr" etc etc. Du bør velge minst 3 bøker som du skal lese til fordypningsoppgaven din.

Anbefaler deg å gå inn på www.studienett.no og søke etter fordypningsoppgave. De har en guide med eksempler på hva man kan skrive om, hvordan skrive og gå frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller vil den bare at du skal skrive 3^9?

Anonymous poster hash: 5afc2...953

Svaret i boka sier 3 opphøyd i 6. Skjønner ingenting :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svaret i boka sier 3 opphøyd i 6. Skjønner ingenting :(

Har du lest oppgaven riktig? Hvilken mattebok er det?

Edit:

De spør vel om at du skal skrive 93 som en potens med 3 som grunntall. 93 er 729. 36 er 729. Fasiten er rett.

For å regne deg fram til 36 så kan du f.eks. gjøre det på denne måten:

729 : 3 = 243

243 : 3 = 81

81: 3 = 27

27 : 3 = 9

9 : 3 = 3

Tell 3erne, og du ser at det er 6 av dem, ergo er 36 riktig svar.

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder den matteoppgaven, tenk enkelt. 9^3 skal være det samme som 3^x. Ser at du har fått hjelp med oppgaven, men håper du skjønner prinsippet bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vidt jeg vet kun et forslag og ikke noe som er vedtatt av Stortinget ennå.

Anonymous poster hash: 1baf7...1c5

Takk :) Nå er jeg ihvertfall meldt opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest oppgaven riktig? Hvilken mattebok er det?

Edit:

De spør vel om at du skal skrive 93 som en potens med 3 som grunntall. 93 er 729. 36 er 729. Fasiten er rett.

For å regne deg fram til 36 så kan du f.eks. gjøre det på denne måten:

729 : 3 = 243

243 : 3 = 81

81: 3 = 27

27 : 3 = 9

9 : 3 = 3

Tell 3erne, og du ser at det er 6 av dem, ergo er 36 riktig svar.

Tusen takk for svar! Da har jeg en måte jeg kan bruke for å finne ut av disse oppgavene.

Var akkurat det jeg var ute etter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...