Gjest Nori Skrevet 16. oktober 2015 #6121 Del Skrevet 16. oktober 2015 Vi er sammen med mange bebiser på samme alder, og de fleste er mer forsiktige ute blant folk. Ja, kanskje det bare er alderen? Han er jo tross alt den nest yngste på babysangen så er litt dumt å sammenligne med de andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 16. oktober 2015 #6122 Del Skrevet 16. oktober 2015 Ja, kanskje det bare er alderen? Han er jo tross alt den nest yngste på babysangen så er litt dumt å sammenligne med de andre. Ja, det er iallfall vår erfaring, de fleste prater og hoier mer hjemme. Vi er 3 stykker som har vært mye sammen, og nå har to av babyene tødd litt opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebær Skrevet 16. oktober 2015 #6123 Del Skrevet 16. oktober 2015 Bringebær: kan hun ikke få pusle litt med egen mat når dere spiser? Så lenge hun kan sitte (støttet) oppreist, klarer hun resten selv. Hun sitter i newborn-setet sitt, men hva kan jeg gi henne å pusle med? Alt hun spiser nå har en veldig bløt konsistens, slik som grøt og fruktmos. Egner seg ikke helt til å spise selv Ikke at jeg ikke kan mate henne med feks grøt når vi spiser, men middagen vår klaffer ofte så dårlig med hennes måltider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebær Skrevet 16. oktober 2015 #6124 Del Skrevet 16. oktober 2015 graving: Vi koker fortsatt flasker, men jeg ammer jo ikke så vi bruker fem flasker hver dag, og vaskemaskinen kjører vi 2-3 ganger i uka. Har flaskesterilisator, så hiver vi med smokkene i samme slengen (de har gjerne noen turer i gulvet i løpet av dagen, greit å få kokt dem innimellom). Hvitløk: Vi koker ikke frukt som banan nei, det hørtes helt grusomt ut avakado får hun også rå. Yvelia: Ja, nå gir vi full porsjon grøt morgen og kveld. Har holdt igjen litt, men på 5-månederskontroll sa HS at vi bare kunne gi full porsjon så lenge hun ville ha så mye. Til å begynne med fikk hun grøt på formiddag, da var hun mest opplagt og i humør til å prøve store nye ting som å spise grøt Synes det var greier også med tanke på om hun skulle få noe mageknip. Nå får hun først melk så grøt til frokost, litt fruktmos til lunsj og melk og grøt til kvelds. Får såklart melk noen ganger til i løpet av dagen. Nå er hun så vant til å få grøt i tillegg til melk to ganger om dagen at nå blir hun ikke mett uten. Nori: Her merker vi godt personligheten hennes nå, hun er en liten skøyer, liker andre mennesker og vil gjerne være med der det skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvitløk Skrevet 16. oktober 2015 #6125 Del Skrevet 16. oktober 2015 Jeg synes også lille viser personlighet for tiden. Han er veldig blid og smiler til alt og alle. Tror han er ganske utålmodig, for han blir nesten litt sint når han ikke får til ting eller ikke når lekene sine - eller så er det bare et naturlig steg i utviklingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 17. oktober 2015 #6126 Del Skrevet 17. oktober 2015 Hun sitter i newborn-setet sitt, men hva kan jeg gi henne å pusle med? Alt hun spiser nå har en veldig bløt konsistens, slik som grøt og fruktmos. Egner seg ikke helt til å spise selv Ikke at jeg ikke kan mate henne med feks grøt når vi spiser, men middagen vår klaffer ofte så dårlig med hennes måltider. Hvor gammel er hun blitt nå? Hvis hun klarer å sitte oppreist i stolen (med støtte av puter), kan hun spise selv. Altså ikke i newbornsetet, men rett opp og ned. Mykkokt blomkål og brokkoli har naturlig håndtak og lar seg lett moses i munnen. Fisk har også fin konsistens. Så fort hun får teken på å tygge og svelge, er det bare å gi alt som er mykt. Jeg ville ikke gitt små biter før hun viser at hun skjønner at det må tygges, men det er pga at jeg er redd de skal prøve å svelge noe som er for stort. De har en brekningsrefleks som ligger helt fremme i munnen, så når de får styre selv har de mer kontroll enn det ser ut til. Storebror dyttet inn samtidig som han brakk seg. Han ville ha ALT, helst på en gang. Men det gikk bare noen dager før han skjønte tegningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 17. oktober 2015 #6127 Del Skrevet 17. oktober 2015 I dag har vesla spist grøt. Første forsøk med tynn grøt funka dårlig, men blandet tykt slik at det var litt mer å tygge på og lot henne gnage på skjeen. Da gikk det ned et par biter. Vi må.over på fast føde pga laber produksjon hos meg. Ut fra hvor lite vesla er interessert, føles det alt for tidlig, men jeg gir det et forsøk. I verste fall tyr vi jo bare til mme, men hadde vært så fint om jeg hadde kunnet delamme og gi et par måltider med fast føde istedenfor. Til jul ønsker jeg meg et velfungerende meieri. Makan. Så store som puppene mine er burde de virkelig gjøre en bedre jobb! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
graving Skrevet 17. oktober 2015 #6128 Del Skrevet 17. oktober 2015 Dumt at produksjonen ikke er slik du vil ha den, Schaden! :/ Lille vifter med armene og er kjempe ivrig etter å få mer grøt, så jeg tolker det som at han liker det veldig godt men det virker ikke som om den sitter i noe særlig lenge, jeg syns han blir fort sulten igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebær Skrevet 17. oktober 2015 #6129 Del Skrevet 17. oktober 2015 Hvor gammel er hun blitt nå? Hvis hun klarer å sitte oppreist i stolen (med støtte av puter), kan hun spise selv. Altså ikke i newbornsetet, men rett opp og ned. Mykkokt blomkål og brokkoli har naturlig håndtak og lar seg lett moses i munnen. Fisk har også fin konsistens. Så fort hun får teken på å tygge og svelge, er det bare å gi alt som er mykt. Jeg ville ikke gitt små biter før hun viser at hun skjønner at det må tygges, men det er pga at jeg er redd de skal prøve å svelge noe som er for stort. De har en brekningsrefleks som ligger helt fremme i munnen, så når de får styre selv har de mer kontroll enn det ser ut til. Storebror dyttet inn samtidig som han brakk seg. Han ville ha ALT, helst på en gang. Men det gikk bare noen dager før han skjønte tegningen. Hun er 5,5 måneder, tror ikke hun klarer å sitte selv i tripp trappen, selv om vi støtter opp med puter. Hun synker liksom sammen. Men ting skjer jo så fort at plutselig går det fint Takk for gode tips, de skal prøves når hun blir litt flinkere til å sitte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 17. oktober 2015 #6130 Del Skrevet 17. oktober 2015 Tror ikke de bør settes opp før de sitter selv? Altså ikke før de kan sette seg opp selv. Fysioterapeutene jeg har vært i kontakt med har alle sagt det i hvert fall. Pga at ryggen ikke er sterk nok og at det da kan skade ryggen, uansett hvor mye man støtter opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 17. oktober 2015 #6131 Del Skrevet 17. oktober 2015 http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Vekst-og-utvikling/Nar-kan-barnet-sitte/ Her står det litt, men i 10 min var visst greit da, så går bra under måltidet 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 17. oktober 2015 #6132 Del Skrevet 17. oktober 2015 Tror ikke de bør settes opp før de sitter selv? Altså ikke før de kan sette seg opp selv. Fysioterapeutene jeg har vært i kontakt med har alle sagt det i hvert fall. Pga at ryggen ikke er sterk nok og at det da kan skade ryggen, uansett hvor mye man støtter opp. Fysioterapeuten som holdt barselgruppa hos oss sa at det største problemet var at de da ikke lærte seg hvordan å sette seg opp selv eller komme seg ned. Vi har dem jo oppreist på fanget, med støtte, fra ganske tidlig alder. Jeg spurte i hvert fall spesifikt fordi frøkna mi nekter å ligge. Aller helst vil hun stå, men sitte oppreist med støtte er også ganske ok, tydeligvis. Bringebær: storebror satt ikke selv før han var 8 måneder, men han satt godt støttet med pute i Antilop fra ikea fra før han var seks måneder. Det er jo selvfølgelig forskjell på babyer, men det var derfor jeg kom til å tenke på det. Apropos utvikling: her rulles det, HELE TIDEN. Bleieskift er blitt en utfordring, for den lille røveren ruller over så fort hun legges ned. Knakk koden denne uka og det er tydeligvis det gøyeste i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 17. oktober 2015 #6133 Del Skrevet 17. oktober 2015 Ja, Schadenfreude, det stemmer nok. Opptil flere jeg kjenner som har satt opp barna sine for tidlig og for mye har blitt rumpeakere og har stagnert i motorisk utvikling. Apropos rulling så skjer det her også HELE tiden. Hun har nylig lært det og skal gjøre det hele tiden. Også skal hun jo helst fremover også, så hun tar rumpa opp og ansiktet nedi underlaget hele tiden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 17. oktober 2015 #6134 Del Skrevet 17. oktober 2015 Baby faceplant! Uff, stakkars! Lille her har begynt å lage skikkelig, skikkelig furteleppe om hun er hos andre enn mannen og meg. Sånn teatermaske-oppnedsmil, med litt underleppe ut. Det ser dritvittig ut! Hun får det jo som hun vil da og, det er få som ikke umiddelbart sender henne tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 17. oktober 2015 #6135 Del Skrevet 17. oktober 2015 Er det noen som har gått fra at baby har godtatt andre som legger, til at bare mamma kan legge? Her er det blitt sånn,hun blir illsint om pappaen kommer inn for å gi smokk på kvelden hvis hun mister den. Hun hylgriner frem til jeg kommer og da er det stopp med gråting momentant. Frustrerende for pappaen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Askmeagain89 Skrevet 18. oktober 2015 #6136 Del Skrevet 18. oktober 2015 Er det noen som har gått fra at baby har godtatt andre som legger, til at bare mamma kan legge? Her er det blitt sånn,hun blir illsint om pappaen kommer inn for å gi smokk på kvelden hvis hun mister den. Hun hylgriner frem til jeg kommer og da er det stopp med gråting momentant. Frustrerende for pappaen... Her har det stort sett bare vært meg hele veien. Jeg tror mannen har fått lov 3-4 ganger siden fødsel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 18. oktober 2015 #6137 Del Skrevet 18. oktober 2015 Her nå puppen til uansett, så da er jo mannen utelukket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 18. oktober 2015 #6138 Del Skrevet 18. oktober 2015 Legge baby? Hva mener du? Her legges ikke baby i det hele tatt Altså, hun krever nærkontakt hele tiden, så foreløpig sover hun på eller inntil en av oss. Helst meg, til nøds pappaen hvis jeg må på do. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvitløk Skrevet 18. oktober 2015 #6139 Del Skrevet 18. oktober 2015 Mannen tar kveldsstellet på badet, men det blir gråting når han legger mini i senga. Nå øver vi på å få han til å sovne selv, så kanskje det hjelper etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 18. oktober 2015 #6140 Del Skrevet 18. oktober 2015 Mannen tar kveldsstellet på badet, men det blir gråting når han legger mini i senga. Nå øver vi på å få han til å sovne selv, så kanskje det hjelper etter hvert. Hvordan øver dere på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå