Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Hvordan øver dere på det?

Prøver å lage en rutine på hva jeg sier og gjør. Nå får han kveldspupp i senga vår og så legger jeg han i nestet i sprinkelsenga, synger en sang og sier den samme nattafrasen. Må ta han opp/gi fingeren/holde på han litt underveis, men tingen er at han skal sovne i senga alene. Hvis jeg må bysse, så legger jeg han i senga si rett før han sovner slik at han faller i søvn alene. Første dagen brukte jeg en time, nå trenger jeg bare å vippe han over på siden når han begynner å klage etter ca 10 min. Det står mange gode tips på facebooksiden sove uten gråt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som har gått fra at baby har godtatt andre som legger, til at bare mamma kan legge? Her er det blitt sånn,hun blir illsint om pappaen kommer inn for å gi smokk på kvelden hvis hun mister den. Hun hylgriner frem til jeg kommer og da er det stopp med gråting momentant. Frustrerende for pappaen...

Jeg og vesla var på besøk en uke for et par uker siden, når vi kom hjem igjen da var det bare hyling når pappaen skulle legge. Så kom jeg inn og da var alt ok. Itillegg har pappaen jobbet en del i det siste. Vi løste det med at de to var mye sammen etter han kom hjem fra jobb, han ga mat, stelte, gikk å bar henne osv, tok de typiske omsorgssituasjonene. Når hun begynte å gråte når han skulle legge var jeg med, og gikk ut når hun holdt på å sovne. Tok bare et par dager så var det helt topp at pappaen la henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper heldigvis å amme i søvn nå. Men i og med at han får mat rett før leggetid så blir det jo jeg som legger han. Forskjellen er at nå ligger han ofte i 10-30 minutt og snakker litt før han sovner. Jeg lar han bare ligge å prate med seg selv så lenge han ikke gråter. På morningen våkner jeg også av at han ligger å snakker. Lurer på hvor lenge han har vært våken før jeg våkner av snakkinga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går sovingen for de små? Lille er nå fem måneder og han sover aldri lengre enn to timer på dagen, vanligvis 30-45 minutt fordelt på to-tre dupper. Og han sover rundt 9,5-10 timer på natta med mat hver andre time. Gleder meg til å kunne sove lenger sammenhengende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straks fire måneder her. Han sover fra 20 - 06-07, første runde som oftest fire-fem men opp til seks-sju timer sammenhengende. Det varierer litt. Etter det er han mer eller mindre våken, ligger og pupper og slumrer til vi står opp. Ofte har han en lengre våkenperiode i tretiden, der han snurrer og skravler i senga mi. På dagtid sover han en dupp rundt ni, en i tolvtida, en i tretida og en liten en mellom fem og seks. Svært sjelden mer enn en time, som oftest mellom 30 og 45 minutter.

Vi hadde besøk i går. Ei venninne med en seks mnd gammel baby. Babyen sov fire timer i vogna, og i følge venninna mi er det helt vanlig for henne. Jeg er så misunnelig....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er snart 5 mnd og sover ca. 3-4 dupper på dagen på 30 min. Noen ganger slår han til med en dupp på 1,5 time, men det er skjeldent! Han sover fra 19.30 - 7. Våkner for mat i 2-3 tiden og 5-6 tiden. Skjønner godt du gleder deg til mer enn 2 timer sammenhengene søvn, det må være tøft. Håper mannen kan hjelpe til med flaske innimellom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her mangler vi ei uke på 5 måneder. 

På dagtid sover han 3-4 dupper på alt fra 30 minutter til 3 timer. For at han skal sove veldig lenge må vi enten bære, trille eller jeg må være klar å dytte pupp i munnen hans når han småvåkner litt. Det virker som om dagsøvnen hans blir stadig bedre og bedre, så godt som han sover nå har han ikke sovet siden han var nyfødt. 

 

På natten har vi veldig lenge slitt med maks 2 timer sammenhengende søvn, men den siste uka har han slått til med noen netter hvor han har sovet helt opp til 5.5 timer.  :danse: Men på samme tid har han begynt å legge seg senere igjen, gjerne ikke før 22-23, så det håper jeg ordner seg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der, hvor mye tid man bruker av babyens liv på å få den til å sove!

 

En fattig trøst i søvnløse netter er dog at vi i det minste har ungen hos oss. Når de søvnløse nettene kommer på grunn av at tenåringen er ute på noe derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi begynt med mat på natta igjen, fra hun var 4-5 uker til rundt 4 mnd spiste hun ikke på natta. Nå sover hun fra ca 19 til 5, får flaske og sover igjen til 7-8. Veldig fornøyd med det :)
På dagen sover hun tre ganger, første fra 10 til 11, andre fra ca 13, da sover hun alt fra 1-3 timer, sover lengst om vi triller. Siste duppen er rundt 16, så sant hun ikke sov lenge på dupp nr. 2. Da kutter vi ut dupp nr.3.
Hun vil helst sove mens vi triller, øver litt på å sove inne i seng på dagen. Når det blir mye snø blir det litt vanskelig å trille her..men når vi ikke triller sover hun max 1 time i slengen.

 

Hun er forresten 5 måneder og 3 uker :)

Endret av Bringebær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går sovingen for de små? Lille er nå fem måneder og han sover aldri lengre enn to timer på dagen, vanligvis 30-45 minutt fordelt på 3-4 dupper. Og han sover rundt 9,5-10 timer på natta med mat hver andre time. Gleder meg til å kunne sove lenger sammenhengende :P

Edit: mente å skrive 3-4 dupper :)

Haha, nå ble det bare tull her :P siterte visst istedet for å redigere.

Jeg får nesten ikke ut noe med pumpa, så mannen får ikke gitt flaske. Håpet det ordner seg jo mer fast føde han får :)

Endret av Hvitløk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvn på dagtid er 1,5-2 timer fra han våkner til han må sove igjen, ganske god rytme. Nettene er litt opp og ned, han kan egentlig sove ca 3 timer ganger 2, også mat hver time etter det. Vi legger oss rundt 23.00, står opp mellom 10 og 11 de dagene vi ikke skal noe. Tidligere hvis vi skal noe, men da sover han fort igjen.

Dagduppene er 15-90 minutt, lengst hvis jeg triller.

Endret av Porcelain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagduppene her er på ca 30-40 min 4-5 ggr om dagen.

På natta har vi vært heldige den siste tiden. Det er nok bare en periode,tør ikke si annet. Men hun legges kl 1930 og kan sove til 5 eller 6 uten mat, våkner bare for å få smokken endel ganger. Hun kan sove videre til kl 0730, men jeg må stå opp kl 06 uansett forda våkner storesøster ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: mente å skrive 3-4 dupper :)

Haha, nå ble det bare tull her :P siterte visst istedet for å redigere.

Jeg får nesten ikke ut noe med pumpa, så mannen får ikke gitt flaske. Håpet det ordner seg jo mer fast føde han får :)

Du kan jo prøve med litt nan i flasken hvis pumping ikke fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi legger han som regel i 19 tiden, og da sover han til 22-23, får mat, og så sover han til han skal ha mat igjen, alt i fra klokken 2 til 4.30. Sovner igjen og sover til 6.30 - 7. Hvis jeg ikke orker stå opp enda da, kan han slå til med 40 minutter til hvis han får ligge inntil meg. På dagen sover han 2-3 dupper på alt ifra 1-3 timer.

Endret av Yvelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er dagduppene på 20-30 min. I forrige uke sov hun plutselig masse på dag, men det har gått over. I dag har det vært 10 min, 15 min og 35 min. Det er en vanlig dag.

Natten er legging fra 18-19/19.30. Våken 4-5 ganger frem til jeg legger meg 21.30-22.00. Noen ganger vil hun ha mat, andre ganger bare kos og trøst. Ammer 4-5 ganger mellom 21.30/22.00 - 07.30. Hun er nesten alltid våken 1-2 timer kl 2-3-4-5. Noen ganger bæsjer hun så vi må skifte og andre ganger må vi bare opp å bysse. En sjelden gang roer hun seg i sengen. Dagen starter 07.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er tydelig at lille har lyst til å krabbe snart. Han blir så frustrert når han ikke rekker bort til leken han vil ha. Så kommer han med sånne sinte lyder, nesten hyler litt :P håper han knekker den koden tidlig, for det er ganske høylydt her til tider :fnise:

Endret av Hvitløk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i det, Hvitløk. Han svømmer i lufta og hyler og hoier. Det eneste han klarer er å skyve seg bittelitt bakover og i ring. Håper i grunnen ikke han begynner å krabbe, det blir fort litt mer travelt da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er så frustrerende når hun ikke kommer noe sted og har så lyst! Hun ligger med rumpa i været og sparker med beina og prøver å dra seg frem. Kommer seg bare millimeter frem, men hun er jo bare 3,5 mnd da, storesøster begynte å komme seg litt fram med åling ved 6-7 mnd og lærte å krabbe ved 9-10 mnd. Så er vel en stund til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har nattsovingen gått bort fra det gode mønsteret med å sovne 2030 og våkne for mat 03, 05 og stå opp rundt 08. Nå sovner hun 1930-2030, våkner første gang alt fra 23 til 02, og skal ha mat annenhver time (hvis ikke oftere) frem til hun skal stå opp kl 06. :Gjesp:

På dagtid har hun endelig begynt å sove i vogna :hoppe: Hun har en god lur i vogna i 13-tiden, og kan sove alt fra 30 min til 2t 30min da. Før dette har hun som regel 2 kortere lurer på 30-45 min, og avhengig av hvor lenge hun sover i vogna blir det 1 eller 2 lurer før legging. Jeg lurer på om vi skal prøve å ta bort en av ettermiddagslurene, for det blir veldig tett opptil leggingen, men vi får se.

Er det noen som har begynt med fast føde der barnet har fått veldig løs mage? Jeg har kun gitt mos av søtpotet og gulrot, og vi har gått fra bæsjebleie hver 3/4 dag til 3-4 om dagen. Konsistensen har gått fra yoghurt til tynn kefir :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...