Gjest Nori Skrevet 15. september 2015 #5861 Del Skrevet 15. september 2015 Vi får se i morra om det blir babysvømming. Han har vært småsyk siden torsdag så jeg er rimelig klar for å finne på noe, og komme meg ut av huset... (Han har vognskrekk, og vil ikke ha han i sele når han er syk.) Hva ville dere tenkt dersom noen andre på babysvømming hadde med en baby som kanskje hosta og nøys litt? Jeg ville tenkt at babysvømming ikke var tingen med en tufs baby. Dere kan jo finne på noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 15. september 2015 #5862 Del Skrevet 15. september 2015 Ville også droppet babysvømming. Et spørsmål til dere som er førstegangs: Hvordan er livet som mødre? Er det veldig annerledes enn dere trodde, eller føler dere at dere var forberedt på det meste. Ingen spesiell grunn til at jeg spør, er bare nyskjerrig For meg var den første tiden nærmest traumatisk. Merker det spesielt godt når jeg er på helsestasjonen og ser og hører nyfødte, grøsser og priser meg lykkelig for at vi ikke er der lenger. Det går bedre nå, men som Hvitløk er det mer krevende enn jeg hadde trodd. Å ha noen inntil kroppen din nesten 24 timer i døgnet er utrolig tappende. Men jeg blir stadig tryggere i rollen som mamma og trollet blir stadig eldre og jeg føler det blir mer og mer kos. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Askmeagain89 Skrevet 15. september 2015 #5863 Del Skrevet 15. september 2015 Ville også droppet babysvømming. Et spørsmål til dere som er førstegangs: Hvordan er livet som mødre? Er det veldig annerledes enn dere trodde, eller føler dere at dere var forberedt på det meste. Ingen spesiell grunn til at jeg spør, er bare nyskjerrig Helt fantastisk. Det er alt jeg kunne se for meg og mer. Jeg er overrasket over hvor godt jeg takler søvnmangel og alt som må gjøres. Det jeg syns er vanskelig er å ikke ha kontrollen 24/7, spesielt fordi mannen er helt håpløs på å lese jenta vår så ender alltid med skrik. I tillegg har jeg funnet ut hvor sinnsykt lat han er og hvor mye han sluntrer unna såe... Har fått meg noen a-ha opplevelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millemor84 Skrevet 15. september 2015 #5864 Del Skrevet 15. september 2015 Jeg føler nok som Hvitløk. Hørte de skulle sove og jeg skulle kose meg masse med å farte rundt, men med en som ikke sov de første mnd på dagen og kun skulle ha pupp hver j***** time syns jeg det var voldsomt i begynnelsen. Nå går det bedre og jeg har nesten kuttet ut ammingen, gitt lille grøt to ganger om dagen nå og alle er mer happy. Sover 3 ganger om dagn gjør han også nå På nestemann har jeg tenkt at om ammingen blir like intens skal jeg faktisk jenke litt på kravene og heller ty til flaske oftere i begynnelsen. Jeg føler vel at amming ødela den første tiden min dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebær Skrevet 15. september 2015 #5865 Del Skrevet 15. september 2015 Ville også droppet babysvømming. Et spørsmål til dere som er førstegangs: Hvordan er livet som mødre? Er det veldig annerledes enn dere trodde, eller føler dere at dere var forberedt på det meste. Ingen spesiell grunn til at jeg spør, er bare nyskjerrig Jeg synes det stort sett er kjempekos Fikk veldig mange kommentarer av typen "sov mens du kan", "Nyt tiden før du får barn", osv da jeg var gravid. Så kommer denne lille jenta og smelter hjertet mitt helt. Er helt overveldet over hvor glad jeg er i henne og hvor redd jeg er for henne. Klart det er slitsomt om hun er urolig på nettene, men det går overraskende greit å stå opp på natta for henne å feks lage mat, skifte bleie. Skulle ønske jeg forsto litt bedre hvor fort tiden går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
graving Skrevet 15. september 2015 #5866 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Ville også droppet babysvømming. Et spørsmål til dere som er førstegangs: Hvordan er livet som mødre? Er det veldig annerledes enn dere trodde, eller føler dere at dere var forberedt på det meste. Ingen spesiell grunn til at jeg spør, er bare nyskjerrig Jeg syns det er helt fantastisk! På forhånd hadde jeg trodd at jeg ikke skulle være så flink med babyen, da jeg har hatt best tek på de litt eldre barna. Men jeg vil påstå at jeg er veldig flink nå Jeg trodde også at nyfødte sov hele tiden, og at amming var noe man gjorde hver tredje time. Jeg fant jo fort ut at slik var det ikke, og de første 6 ukene syns jeg var ganske slitsomme, og ikke slik jeg hadde forventet. Når alle sa "nyt tiden" til meg, så tenkte jeg "dette er jo ikke noe å nyte"... Men nå nyter jeg det da selv om han ikke sover hele tiden eller spiser fast, så er jeg mer trygg i morsrollen. For første gang på lenge gleder jeg meg til å stå opp om dagene forøvrig syns jeg de bør endre litt på det som står i bøkene vi får utdelt på sykehuset om at barnet spiser mellom 8-12 ganger til dagen og skal sove ca. 20 timer i døgnet når de er nyfødt. Det virker ikke som om dette er normalen? De som har babyer som sover 20 timer i døgnet de første ukene er heller unntaket? EDIT: og jeg hadde aldri trodd at jeg kunne være så oppslukt i en person, eller så bekymret. Jeg har blitt en skjikkelig mamma-mamma Endret 15. september 2015 av graving Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 15. september 2015 #5867 Del Skrevet 15. september 2015 Mine to har fulgt det godt det som stod i boka med 20 timer i døgnet som nyfødte iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 15. september 2015 #5868 Del Skrevet 15. september 2015 Min har aldri sover 20 timer på ett døgn... Mye mye mindre enn det. Og sjeldent spist hver 3 time, ofte hver time... Så det kan jo være greit å vite for de som tror det er fasiten, for fasit finnes jo ikke... Jeg måtte begynne med flaske med mme til lillesøster da hun ikke gikk opp i vekt og nå vil hun ikke ha puppen lenger! Jeg syns det er så trist Jeg får til å amme litt på morgenen når hun er trøtt og kanskje to ganger på dagen... Jeg pumper meg hver kveld, men vet ikke hvor lenge jeg orker det. Er det noen med erfaring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Androide Skrevet 15. september 2015 #5869 Del Skrevet 15. september 2015 Jeg har pumpet ved siden av amming i 4,5 måneder nå, alt fra 3-8 ganger daglig. Men han her nekter heldigvis ikke brystet selv om han får flaske et par-tre ganger daglig. Så jeg ammer og pumper samtidig, og da tar det bare halvparten av tiden.Syns det var fryktelig tungt med pumping når jeg måtte gjøre det etter hver amming, men nå er det ikke så stress lenger. Bytter på og tar annenhvert bryst. Det skal visst lønne seg å pumpe natt for å opprettholde melkeproduksjon, og om morgenen, for da har man mest. Har du prøvd hjelpebryst? Jeg syns det var veldig klønete og ga opp fort, men har hørt om andre som har hatt stort hell med det. Anbefaler også Ammegruppen på Facebook, der er det masse gode tips og råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
graving Skrevet 15. september 2015 #5870 Del Skrevet 15. september 2015 Jeg har pumpet ved siden av amming i 4,5 måneder nå, alt fra 3-8 ganger daglig. Men han her nekter heldigvis ikke brystet selv om han får flaske et par-tre ganger daglig. Bare lurer: koker du pumpesettet etter hver pumping eller en gang om dagen? Vet ikke helt hvor nøye jeg må være med det nå når han er blitt så stor. Det samme gjelder flaske, kan man skylde den hvis man skal gi to måltider på rad, eller må den kokes imellom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Androide Skrevet 15. september 2015 #5871 Del Skrevet 15. september 2015 Bare lurer: koker du pumpesettet etter hver pumping eller en gang om dagen? Vet ikke helt hvor nøye jeg må være med det nå når han er blitt så stor. Det samme gjelder flaske, kan man skylde den hvis man skal gi to måltider på rad, eller må den kokes imellom? Koker en gang om dagen eller hiver i oppvaskmaskin.Har kjøpt noen renseservietter fra Medela nå som også skal funke. Men har mange sett da, slik at det blir bare brukt en gang. Hvis det går et par timer mellom hver pumping lar jeg bare settet stå ute og bruker det to ganger på rad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 15. september 2015 #5872 Del Skrevet 15. september 2015 Jeg har pumpet ved siden av amming i 4,5 måneder nå, alt fra 3-8 ganger daglig. Men han her nekter heldigvis ikke brystet selv om han får flaske et par-tre ganger daglig. Så jeg ammer og pumper samtidig, og da tar det bare halvparten av tiden.Syns det var fryktelig tungt med pumping når jeg måtte gjøre det etter hver amming, men nå er det ikke så stress lenger. Bytter på og tar annenhvert bryst. Det skal visst lønne seg å pumpe natt for å opprettholde melkeproduksjon, og om morgenen, for da har man mest. Har du prøvd hjelpebryst? Jeg syns det var veldig klønete og ga opp fort, men har hørt om andre som har hatt stort hell med det. Anbefaler også Ammegruppen på Facebook, der er det masse gode tips og råd! Jeg kan ikke pumpe når jeg ammer siden jeg ikke har nok, må ta begge for hver amming. Også er hun så var for uro når hun dier så da funker det ikke Husker jeg gjorde det sånn forrige gang. Jeg tror nok jeg skal klare å holde produksjonen oppe til en viss grad,men blir nok bare delamming siden det funker så dårlig med utdrivningsrefleksen og det hele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LindaM Skrevet 15. september 2015 #5873 Del Skrevet 15. september 2015 Tusen takk for st dere ville svare Synes det er gøy å høre hvordan man takler en såpass stor omveltning i livet. Husker veldig godt selv at jeg fikk litt sjokk selvom jeg egentlig følte meg godt forberedt. Sjokket var ikke nødvendigvis pga søvnmangel eller at babyen var krevende, men mer følelsesmessig. At den bittelille skapningen skulle vekke så enorme følelser i meg var helt merkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LindaM Skrevet 15. september 2015 #5874 Del Skrevet 15. september 2015 Skal forresten veie igjen i morgen. Merker at jeg gruer meg.. Får ikke helt til å følge rådene fra gang til gang. Vekking på natta er så håpløst. Både hun og jeg blir smågrinete, flaske nekter hun fortsatt og koppmating er helt fiasko. Hun vil ikke ha mer melk etter en full pupp. Sånn sett skulle man tro at hun fikk i seg nok, men det gjør hun tydeligvis ikke. Gleder meg til mer fast føde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 15. september 2015 #5875 Del Skrevet 15. september 2015 Min har aldri sover 20 timer på ett døgn... Mye mye mindre enn det. Og sjeldent spist hver 3 time, ofte hver time... Så det kan jo være greit å vite for de som tror det er fasiten, for fasit finnes jo ikke... Jeg måtte begynne med flaske med mme til lillesøster da hun ikke gikk opp i vekt og nå vil hun ikke ha puppen lenger! Jeg syns det er så trist Jeg får til å amme litt på morgenen når hun er trøtt og kanskje to ganger på dagen... Jeg pumper meg hver kveld, men vet ikke hvor lenge jeg orker det. Er det noen med erfaring? Dyregod: her ble det total brystvegring da jeg begynte å gi på flaske istedenfor kopp. Jeg fulgte rådene fra ammehjelpen: la vekk flaska og ammet når hun var litt døsig. Da gikk det heldigvis over i løpet av et par dager. Jeg kjemper med nebb og klør for ammingen fordi jeg så gjerne vil amme, så jeg gir meg ikke helt ennå. Men jeg ser jo at det krever mye innsats og at det sikkert hadde vært enklere med flaska. Vårt regime akkurat nå: pupp, pluss ca 1-1,5 dl mm på kopp i løpet av dagen, 50ml i slengen. På kvelden får hun 1 skje mme-pulver i kveldsporsjonen. Det er det helsesøster kalte "energibombe" og hun får den fordi hun legger på seg lite. I tillegg pumper jeg etter hver amming 1 dag i uka. Det må jeg for å holde oppe produksjonen, dessverre. Vesla er småspist, så hun klarer ikke helt å holde produksjonen oppe på egenhånd. Pumper da altså på tom pupp ca fem minutter hver side. Det er jo litt jobb, men nå er hun tre måneder allerede. Om en måned begynner vi med fast føde og da blir det forhåpentligvis litt bedre vektoppgang. Ammingen fortsetter jeg med så lenge som mulig, men jeg tviler på at det fortsetter noe særlig lenger enn 8-10 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LindaM Skrevet 15. september 2015 #5876 Del Skrevet 15. september 2015 Schadenfreude: Gir du ekstra med kopp etter hver amming? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 15. september 2015 #5877 Del Skrevet 15. september 2015 Jeg kan ikke fullamme pga jeg ikke får til utdrivningsrefleksen,.det er visst grunnet det veldig høye stoffskiftet. Så jeg ble anbefalt å gi flaske så ikke jeg skulle stresse mer enn nødvendig (er veldig stressa og urolig i meg hele tiden pga stoffskifte). Jeg jobbet veldig hardt for det sist og da gikk det til en viss grad,men hadde ikke nok melk da heller, men ga aldri mme. Men jeg syns det er greit å gi flaske, men vil ikke miste melka helt... Men hvis jeg prøver å amme så mye som mulig, særlig på natten og pumper litt så.får hun i seg endel viktig mm Jeg ble aldri ammet og har det fint, så skal prøve å ikke ha skyldfølelse for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Androide Skrevet 16. september 2015 #5878 Del Skrevet 16. september 2015 Åssen funker det med kopp når de har blitt så store? Husker vi brukte det de 4-6 første ukene, nettopp for å forhindre sugeforvirring. Nå hadde det blitt helt fiasko tror jeg, siden han har blitt så sterk og skal ha tak i alt som er foran seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Androide Skrevet 16. september 2015 #5879 Del Skrevet 16. september 2015 Har dere måltidsveid forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 16. september 2015 #5880 Del Skrevet 16. september 2015 Schadenfreude: Gir du ekstra med kopp etter hver amming? Nei , to-tre ganger i løpet av dagen. Men det er fordi hun ikke har villet ta det ene brystet. Prøver å fase det inn nå, sånn at vi kanskje kan slippe koppen. Men det er grenser for hvor mye hun gidder å spise fra pupp, siden hun er så småspist. Frustrerende at hun ikke kan selvreguleres.. Dyregod: hvis du skal medisineres for drt høye stoffskiftet, kan du amme da? Jeg vet at det går fint med medisinene for lavt stoffskifte, men det er jo det samme. Det er superubehagelig å ligge for høyt, pluss at det har litt uheldige langtidskonsekvenser, så der må jo nesten mammas helse gå foran. Jeg antar du har prøvd syntocinon-nesesprayen? Det er så frustrerende med ammeproblemer av litt uvanlig art! Det er vanskelig å finne god informasjon, for det blir for spesielt for ammehjelpen og i hvert fall for spesifikt for helsestasjonen. Jeg har forresten tatt en ammevekt. Det var ikke noe jeg ville, fordi det er et dårlig mål på hvor mye den lille får i seg. Dessuten bidrar det til stress, som i seg selv påvirker utdrivningsrefleksen. Men her var det legen som ønsket det, så da ble det tatt. Det var heldigvis bra nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå