Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015

Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Ikke hør på den eldre garde der, graving. De små har fremdeles små mager og er avhengig av hyppige måltider. Ikke like hyppig som de første månedene, men en hel natt uten mat er nok unntaket heller enn regelen nå. De må vel gjerne opp i tre-fire måltider på dagen først. 

Men det er ikke snakk om så veldig mye lengre heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ift eget rom anbefales ikke dette før barna er nærmere året, grunnet faren for krybbedød. Her har lillefant begynt å våkne litt i firetiden for å prate. "Bababababa", samtidig som han dansker meg i ansiktet <3 :P  Også skjærer han tenner! Herregud, det er den verste lyden jeg vet om! (Bortsett fra barnehode mot parkett).                                          Jeg er forresten helt 100% sikker på at alle her er kjempe gode mammaer og ingen her gjør noe feil fordi barna ikke sover! Jeg prøver å nyte at han trenger meg hele tiden, siden dette er sistemann. Men det er ikke alltid så lett ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå tanngniss, iiiih! 

Vesla skal absolutt pelle på nesa mi. Det er heller ikke så gøy midt på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift eget rom anbefales ikke dette før barna er nærmere året, grunnet faren for krybbedød. Her har lillefant begynt å våkne litt i firetiden for å prate. "Bababababa", samtidig som han dansker meg i ansiktet <3 :P  Også skjærer han tenner! Herregud, det er den verste lyden jeg vet om! (Bortsett fra barnehode mot parkett).                                          Jeg er forresten helt 100% sikker på at alle her er kjempe gode mammaer og ingen her gjør noe feil fordi barna ikke sover! Jeg prøver å nyte at han trenger meg hele tiden, siden dette er sistemann. Men det er ikke alltid så lett ;) 

Vi hadde barselsgruppe på helsestasjonen, og der var den eldste helsesøstera veldig sånn "etter de er 6 mnd trenger de ikke mat på natta, og de bør sove på eget rom sånn at du ikke hører alle smålyder og tror de er våkne."  Jeg pekte på det du skriver, at jeg trodde det var anbefalt til 1 år oga krybbedød, men det mente ikke ho.  Gadd ikke diskutere, jeg bryr meg ikke så mye om sånne råd, men angrer hvis jeg faktisk hadde rett!  :P 

Flere av de jeg kjenner som har lagt babyen på eget rom og forresten.. De sover visst bedre. Vi flytta sprinkelsenga på eget rom, mini sover bare i vår seng uansett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde barselsgruppe på helsestasjonen, og der var den eldste helsesøstera veldig sånn "etter de er 6 mnd trenger de ikke mat på natta, og de bør sove på eget rom sånn at du ikke hører alle smålyder og tror de er våkne."  Jeg pekte på det du skriver, at jeg trodde det var anbefalt til 1 år oga krybbedød, men det mente ikke ho.  Gadd ikke diskutere, jeg bryr meg ikke så mye om sånne råd, men angrer hvis jeg faktisk hadde rett!  :P 

Flere av de jeg kjenner som har lagt babyen på eget rom og forresten.. De sover visst bedre. Vi flytta sprinkelsenga på eget rom, mini sover bare i vår seng uansett.  

Eldre helsesøstre er ofte så utdaterte :/                                       Her er ssprinkelsengen verdens beste sengehest, for lillefant sover bare i vår seng ;) Jeg burde sikkert flytte ham over, men får vondt i hjertet ved tanken. Det er så herlig å ligge å puste inn lukten hans og kjenne de små tærne som søker seg mot varmen min   <3 De er jo bare små en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger også lille i senga vår. Sovner i sprinkelsenga på kvelden, men etter at vi har lagt oss så havner han i senga vår. Sprinkelsenga står bare inntil senga for å hindre at han triller ut. Våkner som regel av et slag i hodet eller klyp i nesa :P tanken på eget rom frister, men det blir nok ikke noe av før nærmere året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, så kjipt at så mange sliter med søvnen.. Her er vi inne i en god periode, han sover (som regel) fra 19.30-23, får mat, og så sover han ofte til 6.30. Dagsovingen er også bra, men han må ligge ute i vogn da. Jeg mååå heldigvis ikke trille, men gruer meg litt til vinteren hvis det blir for kaldt til å ligge ute.. Da må jeg legge han i vogna på soverommet eller noe:-p. Men selv om vår baby har en god periode nå, så vil ikke jeg heller ha han på eget rom. Jeg sover ofte dårlig om natta fordi jeg våkner og må sjekke at han ikke har sparket av seg dyna, eller at han ikke har dyna over hodet (det hadde han i natt, grøss!!) osv osv. Synes det er litt trygt å ha han nære. Hs sa også til meg at jeg kan gi vann istedet for mm ved ammingen kl 23, men jeg orker ikke ødelegge den gode rytmen vi har nå.. Det skal sies at søvnen ble mye bedre når vi kom opp i 2 grøtmåltider på en dag. Kan jo være en tilfeldighet også, men her tror jeg det hjalp iallefall... Tok noen uker tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så kjipt at så mange sliter med søvnen.. Her er vi inne i en god periode, han sover (som regel) fra 19.30-23, får mat, og så sover han ofte til 6.30. Dagsovingen er også bra, men han må ligge ute i vogn da. Jeg mååå heldigvis ikke trille, men gruer meg litt til vinteren hvis det blir for kaldt til å ligge ute.. Da må jeg legge han i vogna på soverommet eller noe:-p. Men selv om vår baby har en god periode nå, så vil ikke jeg heller ha han på eget rom. Jeg sover ofte dårlig om natta fordi jeg våkner og må sjekke at han ikke har sparket av seg dyna, eller at han ikke har dyna over hodet (det hadde han i natt, grøss!!) osv osv. Synes det er litt trygt å ha han nære. Hs sa også til meg at jeg kan gi vann istedet for mm ved ammingen kl 23, men jeg orker ikke ødelegge den gode rytmen vi har nå.. Det skal sies at søvnen ble mye bedre når vi kom opp i 2 grøtmåltider på en dag. Kan jo være en tilfeldighet også, men her tror jeg det hjalp iallefall... Tok noen uker tror jeg. 

men gir du noe annet enn to grøtmåltider? Jeg gir grøt, fukt og middag men det hjelper ikke på søvnen fordiom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser lillebror nå; stor porsjon grøt morgen og kveld, 1/2 brødskive med pålegg til lunsj, 1 frukt/Fruktmos og et middagsglass/tilsvarende + amming ved siden av. Har ikke hatt merkbar effekt på nattesøvnen enda gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes. I natt holdt vesla oss våkne fra halv ett til fem. :( Temmelig groggy i toppen nå, merkelig nok. #finnesikkenokkaffe Heldigvis er ikke alle nettene sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men gir du noe annet enn to grøtmåltider? Jeg gir grøt, fukt og middag men det hjelper ikke på søvnen fordiom :P 

gir fruktmos midt på dagen, og så har vi begynt med middag, men det spiser han ikke så mye av enda. Jeg ammer også itillegg til hvert måltid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra hva jeg har hørt andre fortelle virker det ikke som om matinntak påvirker nattesøvnen noe nevneverdig. Det er jo de som har barn som sover natten igjennom fra de er små uten at de får noe annet enn morsmelk også. Her tror jeg vi snakker år før det blir gode netter igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:dry: Når man har prøvd å legge i to timer, lille nesten sover og så ringer det faen meg på døren.... 3!! ganger. Bjeffende hund og lys våken baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt svett av å lese hva såkalte eksperter sier om søvn etter 6 mnd.  Glad jeg ikke orker å bry meg, er så mange av rådene som er så onde.  Artikkel som mammanett nettopp la ut anbefaler feks ferbers metode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man skal gi brødskiver, kan man gi hvilket som helst brød? Det er jo små korn i de fleste, er ikke det lett å sette i halsen? Hva bruker dere som pålegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint med korn. Vi baker brød selv, men du kan gi alle typer brød. Som pålegg bruker vi leverpostei, kaviar, makrell i tomat og eggeplomme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg teste brødskive med leverpostei. Orker ikke tanken på alt sølet (og ikke minst lukta!) om han skal ha makrell i tomat på skiven :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...