Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015

Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Prøv det :) Du kan jo varme opp litt før amming, massere når det er varmt og deretter amme så den kanskje løsner. Jeg husker det tok litt tid før min kul forsvant, men hjalp med dusj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk sånn høvelig til å massere under amming, når jeg brukte den ene hånda til å holde puppen i ro og den andre til å massere med... Jeg syns den endret seg litt da, kulen. Ble litt flatere, liksom. Nå er det varmeflaske og ullinnlegg for alle penga her. Kanskje jeg skulle fylle vasken med varmt vann og prøve å massere puppen oppi den? Kan jo ikke stå i dusjen hele tida heller liksom.

Jeg har så mye melk, så jeg kan ikke bare amme på den vonde sida. Ammer bare på en pupp om gangen, da er han mett. Han tømmer egentlig ikke brystet skikkelig heller. Og hvis jeg bare ammer på den vonde sida blir den andre sida sprengt, og da klumper det seg vel der også. Jeg har ei pumpe, men får den ikke til. Fikk den ikke skikkelig til med storebror heller, jeg får liksom ikke skikkelig vaakum i den og får ikke ut noe.

Dette er vondt altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampe: høres ut som betennelse ja. Eller hvertfall en begynnende en. Jeg har hatt en heftig betennelse når jeg ammet eldste. Da kom feberen og full pakke! Klarte ikke å løfte armen. Da måtte jeg få antibiotika. Har hatt en begynnende betennelse + en forholdsvis mild variant denne gangen. Da hjalp det veldig med varmeomslag og varm dusj. Jeg er tydeligvis veldig utsatt for betennelse, så sverger til ullinnlegg uansett vær og temperatur.

Kan du evt prøve å håndpumpe det "syke" brystet når du må amme på det andre? Det er kjempe viktig å få tømt brystet hyppig, men forstår problemstillingen. Lykke til! Brystbetennelse er kjempe vondt!

Endret av LindaM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla har forresten fått 10-12 vannkopper, så det spørs om dette ikke blir så mildt som jeg hadde håpet på... Storebror fikk 4-5 stk før det eksploderte den 4. dagen! Han måtte til slutt få allergimedisin. Han fikk ikke sove i det hele tatt pga kløe. Men hva gjør man med spedbarn som blir så plaget? Fortsatt lov å håpe at det ikke blir så ille, men bare rop ut hvis dere har tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi senket den så snart storesøster begynte å trekke seg opp. Den dagen hun tittet over kanten senket vi ;) Husker ikke når det var, kanskje 5-6 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med sovingen til deres små? Natten er jo et kapittel for seg selv her, men nå synes jeg han utvikler seg merkelig på dagtid også. Tidligere var han våken ca 1.5-2 timer mellom hver lur, men nå er det ofte han må sove igjen før det har gått en time etter at han våknet. I tillegg til at lurene har blitt lenger. Gjerne opp mot to timer! Sover jo mer nå enn han gjorde dom nyfødt. Normalt? Grunn til bekymring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med sovingen til deres små? Natten er jo et kapittel for seg selv her, men nå synes jeg han utvikler seg merkelig på dagtid også. Tidligere var han våken ca 1.5-2 timer mellom hver lur, men nå er det ofte han må sove igjen før det har gått en time etter at han våknet. I tillegg til at lurene har blitt lenger. Gjerne opp mot to timer! Sover jo mer nå enn han gjorde dom nyfødt. Normalt? Grunn til bekymring?

Nøyaktig likt. Du har visst min baby. Min bråkebøttevilikkesovebaby.

:Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig likt. Du har visst min baby. Min bråkebøttevilikkesovebaby.

:Gjesp:

Felles skjebne, felles trøst. Mulig jeg er naiv, men jeg tenker faktisk at denne natten blir annerledes hver eneste natt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare rot. De små korte fine periodene vi har hatt med 3 t om natten og 20 min på dag er så kortvarige.

Fullstendig kaos rundt all soving med mindre vi triller, men det er kun den siste uken hun har godtatt vogn. I natt har hun våknet hvert 30. minutt og det tok 2,5 time å få henne til å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnrytmen forandrer seg fra dag til dag (strengt tatt ingen rytme :P ) en dag kan han sove fire dupper på dagen på en halvtime hver og dagen etterpå to dupper på to-tre timer hver. For å ikke snakke om kvelden. Før la han seg kl 7, sov tre-fem timer og så mat hver andre til tredje time resten av natta. Men nå når vi legger han i syvtiden så roer han seg ikke før rundt halv 10-10. Han sovner, men våkner hver halvtime omtrent. Skikkelig slitsomt! Etter kl 10 så sover han greit. Gleder meg til vi får fast rytme igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Felles skjebne, felles trøst. Mulig jeg er naiv, men jeg tenker faktisk at denne natten blir annerledes hver eneste natt. :P

Jeg tenker akkurat det samme, og tillater meg dermed litt sårt tiltrengt voksentid alene med mannen når de største ungene er i seng. Vi har hatt høstferie, så ungene har lagt seg 2130, og jeg har ikke lagt meg før nærmere 2330-midnatt. Kjempelurt da, med unge som våkner 0200 og nekter å sove mer. :roll:

I kveld skal jeg være flink og legge meg med en gang ungene er i seng. Må sove...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en dårlig periode med søvn på natten i det siste. Fra at hun våkner kl 3-5 første gang hun våkner har det nå blitt 01-02, og i natt var det 23.30. Så våkner hun annenhver time resten av natta, og det fordrer at hun ligger i armkroken min og at puppen er ute. Det begynner å bli kaldt på puppen nå som det er kaldere i været og jeg kjenner at liggestillingen ikke akkurat er optimal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vesla hatt et par uker med urolige kvelder. Sovner rundt sju, men våkner etter 30 min og holder seg våken til vi legger oss. Noen ganger klarer jeg å få henne til å sove videre, men det innebærer direktekontakt med puppen. Men hun sover ganske greit på natta da, i hvert fall så lenge hun kan ha nesa si klint inntil meg.

På dagen blir det bare små dupper, med mindre hun sitter i sjal eller bilstol (hvis vi er på tur, men det begrenser seg jo).

Jeg forventer ingen rutiner ennå. Med storebror gikk det ganske lang tid før han falt inn i en fast døgnrytme, så enn så lenge prøver vi bare åfølge signalene til vesla. Men bæretøy er redningen ganske mange ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt en dårlig periode med søvn på natten i det siste. Fra at hun våkner kl 3-5 første gang hun våkner har det nå blitt 01-02, og i natt var det 23.30. Så våkner hun annenhver time resten av natta, og det fordrer at hun ligger i armkroken min og at puppen er ute. Det begynner å bli kaldt på puppen nå som det er kaldere i været og jeg kjenner at liggestillingen ikke akkurat er optimal :P

Akkurat det var grunnen til at jeg fikk brystbetennelse. Å sove i et kaldt rom med puppen ute er kaldt, og da klumper det seg. Og her er det akkurat likt på natta. Fra å sove til 03-04 (og et par ganger 0600) første runden våkner han nå 2330, og så annenhver time etter det. I tillegg har han en lengre våkenperiode på natta, oftest mellom 02 og 04. Har han ikke det, så våkner han rundt 0500 og skal bæsje, så da må jeg stå opp og skifte uansett og han blir da lys våken. Dårlige netter gir dårlige dager, der han sover mye og sutrer når han er våken.

Det er steintøft for tida, men det er en liten trøst i at dere har det like tøft som meg. Da er det ikke bare min baby som er feilkoblet for tida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har begynt å innføre litt fast føde, hvor mye og når gir dere det?

Her har vi i 2 uker gitt grøt til kvelds, er oppe i ca 3/4 porsjon nå. Så får han en teskje eller to med grønnsaksmos eller frukt på dagtid. Lurer så på når han er klar for mer mat/flere måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode tips til en nybegynner på babysvømming? Trenger vi ta med noe spesielt?

Ta med masse håndklær! Også bruker jeg en slik oppblåsbar stellematte som hun ligger på mens jeg dusjer og kler på meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...