Gå til innhold

Om å "planlegge" når på året babyen skal bli født.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tja, hun sparte jo 4000 kr hver måned og kunne finansiere studiene i hjemlandet i et helt år. I hjemlandet tjente hun 1500 kr, og sparte 0, så hun var veldig fornøyd med ordningen. Sosial dumping er luselønn når man skal faktisk bo i Norge og betale for leie, strøm, mat mm. Her var jo alt betalt :)

Nei, dette ER sosial dumping, enten du tror det eller ei.

Anonymous poster hash: 0c410...7fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, hun sparte jo 4000 kr hver måned og kunne finansiere studiene i hjemlandet i et helt år. I hjemlandet tjente hun 1500 kr, og sparte 0, så hun var veldig fornøyd med ordningen. Sosial dumping er luselønn når man skal faktisk bo i Norge og betale for leie, strøm, mat mm. Her var jo alt betalt :)

Aha, så siden hun kommer fra et fattig land er det jo helt greit å bedrive sosial dumping og gi henne elendig betalt! Dere er jo bare snille dere, som driver med u-hjelp og greier. :roll:

Altså, skal vi se. Hun får 4000 i måneden av dere. Bor hjemme hos dere, la oss si det tilsvarer en verdi på 5000 kroner for et rom i kollektiv, til og med i Oslo, inkl. strøm. Mat 2000. Da har hun en månedslønn på 11 000, for en fulltidsjobb.

Nei altså, dere kan nok fortsatt med god samvittighet kalle det luselønn og sosial dumping. Selvfølgelig er hun fornøyd, hun kommer jo fra et fattig land. Det er mange i Norge som utsettes for sosial dumping som likevel er fornøyde - de har det jo bedre enn i utgangspunktet. Men det er altså ikke et slikt arbeidsliv vi vil ha i Norge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til å få et desemberbarn, jeg:-) Så kan vi være mye inne og kose oss i starten (uten å få dårlig samvittighet), og deretter kose oss med en litt større baby til sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmødrene på sykehusene sier at det er mye tryggere å føde i andre halvår, det er mye mindre pågang på fødestuene, det er ikke fullt av ferievikarer og alle har høyere kapasitet og bedre tid til hver enkelt fødende. Min jordmor på Ullevål gikk faktisk så langt som å si at det er nesten risikosport å time en fødsel midt i sommerferien når alle med lengst erfaring er på ferie.

Det var hvertfall ett bra argument :-)

Anonymous poster hash: 24aef...27b

Jepp, samme sa de her. De var ganske irriterte pga at den barnehageregelen.

Men ei i min slekt endte opp med ett år med ubetalt permisjon pga dette. Så jeg må innrømme at jeg tenker på det da vi snakker om barn.

Anonymous poster hash: bd353...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et septemberbarn. Vi visste jo selvsagt at det ble vanskeligere med barnehageplass. Men vi hadde et eldre barn i barnehage og satset på søskenprioriteten. Vi var klare for å få et nytt barn, og syntes aldersforskjellen ville bli fin. Dessuten synes jeg det er helt latterlig å skulle måtte tenke på datoer når man prøver!

Det klaffet med barnehage (pga søskenprioritet, ville neppe gjort det ellers). September var forøvrig en kjempefin måned å få barn i! Langt bedre enn juli (når vi ser bort fra barnehagegreiene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det ikke sånn at man kan få barnehageplass hvis noen flytter, og det blir ledig? Samme når på året altså. Gjelder fremdeles bare det ene opptaket. Født innen 1. september?



Anonymous poster hash: 8ab99...e05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 3.gangsgravid

Å være gravid og ha et barn fra før er en helt annen verden. Man er sykt mye mer sliten andre gangen, dermed er det bare en førstegangs som ikke føler seg høygravid når man er 40 uker...

Anonymous poster hash: 24aef...27b

prøv 2 barn fra før å gravid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hun sparte jo 4000 kr hver måned og kunne finansiere studiene i hjemlandet i et helt år. I hjemlandet tjente hun 1500 kr, og sparte 0, så hun var veldig fornøyd med ordningen. Sosial dumping er luselønn når man skal faktisk bo i Norge og betale for leie, strøm, mat mm. Her var jo alt betalt :)

Det er ulovlig og det er sosial dumping. At hun tjente mindre i hjemlandet, er komplett uinteressant. Jeg har hørt denne bortforklaringen av flere som benytter seg av svart arbeidskraft, og den gjør meg kvalm. At du føler du har rett til å hente deg tjenere i fattige land, er skremmende. Endret av Deterbaremeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon på sosial dumping (Wikipedia):

Sosial dumping er et begrep som knyttes til arbeidsinnvandring hvor utenlandske arbeidstakere får vesentlig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn de nasjonale arbeidstakerne. I praksis gjelder dette som regel når det er store lønnsforskjeller mellom to land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...