Gå til innhold

Om å "planlegge" når på året babyen skal bli født.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke bare-bare å planlegge det på denne måten. Man blir gravid når man blir gravid. Ja, mer praktisk med et sommerbarn med tanke på barnehageplass, men når det viktigste er å få barn, da slutter man å bry seg så mye. Vi prøvde også å få barn på riktig tidspunkt, men det gikk ikke som planlagt og det ble et barn sent på høsten. Like fornøyd. :))))



Anonymous poster hash: 58262...855
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ene jordmoren min sa "det er stort sett bare prøverør og uhell som blir født på høsten" Og det er nok noe i det....

Jeg har ett planlagt barn født i mai (skulle vært juni) og ett uplanlagt født sent i oktober, og jeg ville ha planlagt sommerbaby hvis jeg skulle hatt fler!

Det første jeg tenkte når jeg ble gravid med nr 2 og skjønte at vi ikke ville få bhg plass, var faktisk abort... For jeg visste at det ikke ville gå økonomisk.

Hele svangerskapet og permisjonen gikk med på å gruble og bekymre seg og spare på alt. Ikke noe gøy.

Snøen og kulden kom samme dag som vi dro fra sykehuset, og trilleturer over meterhøye brøytekanter med tung vogn er ikke gøy. for ikke å snakke om all påkleding, votter og poser osv,

Mens med nr 1 hadde vi masse flotte trilleturer i vårsola, slapp alle klærne når hun var knøttliten og med litt ferie etter perm så var det bhg:)

Så jeg ville så absolutt intensivert prøvingen de mnd som gir sommerbaby!



Anonymous poster hash: 724cb...30a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dypt uenig med jordmoren til forrige AB. Vårt barn er hverken proverør eller uhell, men født sent på høsten likevel. Vi slett lenge med å bli gravide så vi kunne ikke tillate oss å ha pauser i prøvingen.



Anonymous poster hash: 58262...855
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg triller i mange måneder (år) etter at barnet er født, så hva med alt snakket om trilleturer om våren/sommeren? Man får uansett trilla i finværet, bare ikke med nyfødt baby, men med en litt eldre som kan sitte opp og titte rundt seg.

Hvorfor fokuset på å trille nyfødt baby i finværet? Nyfødtmånedene her går med til amming, hvile når babyen sover, komme inn i rutiner osv.



Anonymous poster hash: 15bbf...53c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene jordmoren min sa "det er stort sett bare prøverør og uhell som blir født på høsten" Og det er nok noe i det....

Anonymous poster hash: 724cb...30a

Men i alle dager, for en merkelig ting å si!! Jeg vil tørre å påstå at det ikke er så mange som kan time en graviditet, nettopp fordi det av og til kan ta litt tid! Vår var planlagt, og er født i november. Var storfornøyd med å ha nyfødt på vinteren. Hadde ikke så stort behov for lange trilleturer i starten, jeg satt og ammet konstant og var avhengig av ammepute. Så jeg var nesten for opptatt til å tenke på å skulle ut hele tiden. Men hver sin smak. Endret av Hattifnatten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne så finnes det ikke så mye positivt med å få barn på senhøsten/tidlig vinter. :P

1. Det er kaldt, mørkt og vått,. Man blir fort låst inne pga dårlig vær og det kommer til å være mørkt og grått lenge.

2. Man har ikke rett på barnehageplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi begynte å prøve på våren slik at om spira satt i pp1 ville det blitt januarbarn. Det klaffet i pp2 for oss, men hadde vi endt med å prøve lenge ville vi jo ikke kuttet prøvingen pga høstbarn :)

Barnehageplass er det største og tyngste argumentet i mine øyne. Samtidig måtte jo vi også ha et halvt år ulønnet, selv om babyen kom på "rett" side av nyttår.

Anonymous poster hash: e48c4...cab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene jordmoren min sa "det er stort sett bare prøverør og uhell som blir født på høsten" Og det er nok noe i det....

Jeg har ett planlagt barn født i mai (skulle vært juni) og ett uplanlagt født sent i oktober, og jeg ville ha planlagt sommerbaby hvis jeg skulle hatt fler!

Det første jeg tenkte når jeg ble gravid med nr 2 og skjønte at vi ikke ville få bhg plass, var faktisk abort... For jeg visste at det ikke ville gå økonomisk.

Hele svangerskapet og permisjonen gikk med på å gruble og bekymre seg og spare på alt. Ikke noe gøy.

Snøen og kulden kom samme dag som vi dro fra sykehuset, og trilleturer over meterhøye brøytekanter med tung vogn er ikke gøy. for ikke å snakke om all påkleding, votter og poser osv,

Mens med nr 1 hadde vi masse flotte trilleturer i vårsola, slapp alle klærne når hun var knøttliten og med litt ferie etter perm så var det bhg:)

Så jeg ville så absolutt intensivert prøvingen de mnd som gir sommerbaby!

Anonymous poster hash: 724cb...30a

Dette er kanskje noe av det verste jeg har hørt. Dersom du helt ærlig tenkte på abort, fordi du skulle ha barn sent på året, så syntes jeg ikke du burde ha barn i det hele tatt

Stakkars barna dine, som har en mor som tenker sånn som deg.

Anonymous poster hash: c5af5...d21

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten barnslig mening fra en med bursdag i romjula:

Var alltid sjalu på klassekamerater som fikk bursdagssang og klemmer i timen/friminuttet. På mine bursdager var det aldri noen oppstandelse eller glede egentlig, familien husket det gjerne ikke før lenger utpå dagen, "oi, du må jo få pakken din". Er ikke noe som plager meg nå som voksen, men hadde nok vært gøy som barn å få gaver på julaften og så vente et halvt år eller noe for å få litt oppmerksomhet:).



Anonymous poster hash: 12c16...dc4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt at det er noe i det over her som en skrev at en jordmor hadde uttalt. Alle jeg kjenner som har barn født på høsten har enten slitt litt med å bli gravide (altså det har tatt lenger tid enn de har forventet) eller barnet var uplanlagt.

Dette gjelder også for oss, jeg har vært gravid to ganger med termin i hhv juli og august, men mistet begge gangene. Barna vi faktisk tilslutt fikk (etter mye prøving og sliting) er født i oktober begge to.

Når det er sagt, så synes jeg i utgangspunktet at det er veldig greit å få barn på høsten jeg, da. Greit å slippe å være høygravid midt på sommeren, men også veldig greit å slippe å være det på glattisen på vinteren. Da hadde jeg vært fryktelig redd for å falle, tror jeg... Også veldig greit at barna har vært forholdsvis store den første sommeren, da har vi kunnet være masse ute, og de har ikke vært så "skjøre" som de er når de er helt nyfødte. De aller første levemånedene til barnet tilbringes jo ofte uansett mer inne pga f.eks. ammeproblemer, lite rutiner e.l., så for min del har det vært helt greit å ha denne perioden på høsten og frem til ca januar. Hadde vært veldig mye kjipere å bli sittende inne i deilig sommervarme i mai-august...

Det eneste negative for vår del har vært dette med barnehageplassen, og her synes jeg virkelig at myndighetene snart må komme på banen og finne en skikkelig løsning!

Anonymous poster hash: ec16a...3fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min jordmor fortalt meg at "det er stort sett bare prøverør og uhell som blir født på høsten" ville jeg byttet jordmor med det samme. For en umenneskelig ting å si.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desember barn, og venter enda et desember barn. Syns desember er en kjempe koselig mnd, deilig å ikke gå høygravid på sommeren, og jeg husker omtrent ingenting av de 3 første månedene uansett siden det gikk i ett med amming og nattevåk. Deilig å komme til vår/sommer, og ha en baby som kan sitte og se litt osv.

Kan også legge til at første barn ikke var planlagt, men andre er planlagt - selvom hun kommer i desember ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidlig-på-året-barn, og synes det er greit, ikke minst med tanke på skolestart.

Synes det er leit at man må planlegge når på året ungen skal fødes kun med tanke på barnehageplass. Forståelig, men trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde min jordmor fortalt meg at "det er stort sett bare prøverør og uhell som blir født på høsten" ville jeg byttet jordmor med det samme. For en umenneskelig ting å si.

Hvorfor er det umenneskelig? Hun sier jo ikke at disse barna er mindre verdt, bare at mange planlegger graviditet ut fra barnehageplass.

Jeg tenker at det ikke er så dumt å planlegge litt, men så får man justere planen etterhvert som man ser om man blir fort gravid eller ikke. Jeg har to vår-/sommerbarn, og synes ikke det er så veldig ideelt å ha nyfødt når det er varmt og sola er sterk (selv om det selvsagt går helt fint). Tenker at det sikkert hadde vært veldig fint med f.eks. septemberbarn, hvis det da ikke hadde vært for barnehagefristen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje noe av det verste jeg har hørt. Dersom du helt ærlig tenkte på abort, fordi du skulle ha barn sent på året, så syntes jeg ikke du burde ha barn i det hele tatt

Stakkars barna dine, som har en mor som tenker sånn som deg.

Anonymous poster hash: c5af5...d21

Stakkars barn som har ei mor som faktisk tenker på hvordan hun skal klare å forsørge barna sine, og ikke bare satser på at det ordner seg? Ja, uff...

Anonymous poster hash: 0c410...7fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barn som har ei mor som faktisk tenker på hvordan hun skal klare å forsørge barna sine, og ikke bare satser på at det ordner seg? Ja, uff...

Anonymous poster hash: 0c410...7fa

Nei, det blir for gærent. Klarer du absolutt ikke å gå i ulønnet permisjon, har du ikke økonomien til å ha et barn uansett. Det å i det hele tatt vurdere abort fordi du ikke får dekket barnehageplass er faen meg det dummeste jeg har hørt på lenge.

Anonymous poster hash: c5af5...d21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det blir for gærent. Klarer du absolutt ikke å gå i ulønnet permisjon, har du ikke økonomien til å ha et barn uansett. Det å i det hele tatt vurdere abort fordi du ikke får dekket barnehageplass er faen meg det dummeste jeg har hørt på lenge.

Anonymous poster hash: c5af5...d21

Jeg tror at for de fleste havner dette langt ned på lista over ting som betyr at en person aldri burde få barn. Greit nok å ha økonomien i orden, noe helt annet er å ta ulønnet permisjon i er helt år ganger to/tre/fire barn.

Anonymous poster hash: 0c410...7fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Det er idiotisk at man skal måtte planlegge barn utifra når man har mulighet til å få barnehageplass, det er noe alvorlig FEIL i samfunnet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tidlige på året barn, akkurat slik vi helst ønsket. Dette er med tanke på skolestart og generel modenhet i forhold til sine årskull.

Dette med barnehageplass teller ikke like mye for oss. Våre begynte når de var 1 1/2 da de begynte. Å være ennå noen mnd eldre når de begynte hadde vært like greit for oss.

Anonymous poster hash: f7e62...970

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det september baby og jeg blir hjemme til barnet får bhg plass. Vi har avtalt oss i mellom om det ikke blir bhg plass er en hjemme på dagtid og jobber litt kvelder og den andre jobber på dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...