Gå til innhold

Lue på skolen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men igjen, hva er bakgrunnen for regelen, og er den gyldig i våres dager? Det er ingen som klarer å svare på dette, og det å henvise til støy faller på sin egen urimelighet ettersom de fleste luer ikke bråker. Bibelske referanser holder ikke mål i våres sekulariserte samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regler og normer er per definisjon overgrep mot vår personlige frihet, men vi aksepterer dem fordi vi som individer eller gruppe nyter andre fordeler av dem. I denne spesifikke saken sliter jeg og andre med å se nøyaktig hva disse fordelene er, og etterspør dette. Problemet er at du og andre, som mener vi burde beholde lueforbudet, ikke evner å forklare hvorfor. Jeg sier ikke at det ikke kan finnes gode grunner, bare at disse faktisk trenger å komme frem i lyset.

Denne kan fint rettes tilbake mot deg. Igjen, du argumenterer ikke, du bare gjentar "sånn er det bare" til det kjedsommelige. Vis at du evner å reflektere, ikke bare repetere!

Nå demonstrerer du din umodenhet igjen. Regler og normer er på ingen måte noe overgrep. Det er enkle prinsipper som gjør det enklere for alle. Det er ikke noen krenkelse å måtte forholde seg til andre mennesker.

Jeg har faktisk aldri skrevet "sånn er det bare". Derimot har jeg forklart at det signaliserer en uvilje mot omgivelsene, og at dette ikke skaper noen god arena for hverken sosialt samvær, læring eller arbeid.

At du ikke liker at man skal ta hensyn til hverandre er ingen grunn til å avfeie fungerende normer.

Anonymous poster hash: cf299...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel heller at det ikke finnes noen slik regel, og at verken lærere eller skole har juridisk myndighet til å nedfelle eller håndheve noe slikt. Problemet oppstår når de gjør det likevel, og mumler noe om folkeskikk mens faktisk begår et lovbrudd om de fysisk tar lua eller bortviser eleven fra klasserommet.

Skolene har anledning til å sette ordensregler som bl. a. innebærer at visse klesplagg ikke skal brukes, eller må tas av inne. Det har ingen ting med jus å gjøre.

Hvis du mener dette er et lovbrudd, må du faktisk vise hvilken konkret lov og paragraf som omhandler dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå demonstrerer du din umodenhet igjen. Regler og normer er på ingen måte noe overgrep. Det er enkle prinsipper som gjør det enklere for alle. Det er ikke noen krenkelse å måtte forholde seg til andre mennesker.

Jeg har faktisk aldri skrevet "sånn er det bare". Derimot har jeg forklart at det signaliserer en uvilje mot omgivelsene, og at dette ikke skaper noen god arena for hverken sosialt samvær, læring eller arbeid.

At du ikke liker at man skal ta hensyn til hverandre er ingen grunn til å avfeie fungerende normer.

Ærlig talt, nå lurer jeg på om du er anonym så du kan slippe unna med personangrep. Jeg har aldri påstatt at regler er krenkelser, jeg sier de er inngripen i din personlige frihet, og det er de, beviselig. Ingen filosof vil bestride det. Og jeg sa, akkurat det du sier, at man ideelt sett nyter fordeler av dem.

Du har gjentatte ganger sagt at man burde forholde seg til normen om at lua skal av inne, uten å påpeke hvorfor, selv om dette har blitt etterspurt utallige ganger. Så lenge du holder på sånn er innleggene dine ensbetydende med "sånn er det bare".

På hvilken måte innebærer et lueforbud å ta hensyn? Hvorfor er ditt ønske om å slippe å se folk med lue viktigere enn andres ønske om å gå med lue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolene har anledning til å sette ordensregler som bl. a. innebærer at visse klesplagg ikke skal brukes, eller må tas av inne. Det har ingen ting med jus å gjøre.

Hvis du mener dette er et lovbrudd, må du faktisk vise hvilken konkret lov og paragraf som omhandler dette.

Nei, det er du som må vise til lov og paragraf her. Vi har ikke skoleuniform i Norge, og lovverket åpner ikke for å sanksjonere med mindre klesdrakten oppfattes som krenkende eller forstyrrende. Dersom jeg som lærer hadde nedlagt forbud mot klær med Yankees-effekter på (en heslig styggedom, alle burde skjønne det), og bortvist alle elever som ikke rettet seg etter dette, hadde jeg begått et lovbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri påstatt at regler er krenkelser [...]

Regler og normer er per definisjon overgrep mot vår personlige frihet [..]

Vet du hva et overgrep er?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men burde de det? Så lenge det ikke er forstyrrende for undervisningen?

Jeg har aldri stilt opp i lure på et møte i jobbsammenheng, men gikk mye med lue på skolen. Så folkeskikk-argumentet er bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men burde de det? Så lenge det ikke er forstyrrende for undervisningen?

Jeg har aldri stilt opp i lure på et møte i jobbsammenheng, men gikk mye med lue på skolen. Så folkeskikk-argumentet er bortkastet.

Ja, det burde de.

Denne tråden er et godt eksempel på at folk ikke har lært å ta i mot beskjeder.

Vi må få vekk dette "meg, meg, meg"-fokuset. Folk er blitt så egosentriske at det er vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det burde de.

Vi må få vekk dette "meg, meg, meg"-fokuset. Folk er blitt så egosentriske at det er vondt.

Hvorfor tror du at dette handler om egoisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at dette handler om egoisme?

Fordi dere omtaler en fillesak som om dere blir personlig krenket på det groveste.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med å ha regler for ting som ikke går ut over andre. Hva spiller det for rolle om noen ønsker å ha hodeplagg på? Så lenge det ikke f.eks er en enorm flosshatt som sperrer utsikten for eleven bak.

Uregler og ulover heter det. En regel/lov uten annen hensikt å være nettopp en regel eller lov. Ikke bare er de helt meningsløse, men de er også med på å svekke respekten for viktige lover og regler.

Det kan spille en rolle hvis det er en cap som sitter langt nedi øynene på eleven, og som gjør det vanskelig å ha øyekontakt. Så kan man selvfølgelig, hvis man er veldig glad i endeløse diskusjoner, ha regler om at lue er lov, cap er det ikke.

Jeg er helt enig i at barn kan være med på å komme fram til løsninger når regler skal settes. Men, til syvende og sist er det de voksne som bestemmer på skolen, som hjemme. Er du virkelig ikke enig i det? Får dine barn lov til å bestemme at det skal være pølse til middag 6 av 7 dager, eller om de skal pusse tennene om kvelden? Er det i det hele tatt et diskusjonstema?

Når barna blir voksne og skal ut i arbeidslivet, må de innrette seg etter de regler og normer som finnes på arbeidsplassen. Hvordan skal det gå hvis de alltid har vært vant til at de bestemmer selv, og at regler er til for å brytes? Hvem vil ha arbeidstakere som er illojale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lue/cap er et plagg i likhet med andre klær.

Vi spiser ikke pølse 6 av 7 dager i uken fordi det er ernæringsmessig uheldig. Barnet må pusse tennene fordi ellers kommer karius og baktus, og i verste fall andre skader. Barnet skal ikke gå med lue inne fordi?

Nei, regler og normer kan endres, og hvis de ikke henger på greip kan man argumentere i mot de. Det er det som ofte driver samfunnet videre. Den første personen som stoppet med å be til gud ti ganger om dagen fordi man var redd for at dommedagen kom ned fra himmelen var mest trolig en person som ikke godtok denne ukritiske holdningen. Selv om man ikke godtar logiske brister betyr det ikke at man kan tilpasse seg normer og regler som har en logisk begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lue/cap er et plagg i likhet med andre klær.

Vi spiser ikke pølse 6 av 7 dager i uken fordi det er ernæringsmessig uheldig. Barnet må pusse tennene fordi ellers kommer karius og baktus, og i verste fall andre skader. Barnet skal ikke gå med lue inne fordi?

Fordi lue er et ytterplagg, fordi luer blir våte i regnvær / snø og dermed ikke bidrar til særlig god inneluft i klasserommet (og den lufta er i mange tilfelle sannelig dårlig nok fra før!), fordi barn og tenåringer svetter i hodet etter aktivitet i friminuttene og dermed lukter lua ofte ille (nei, det er ikke alle som vasker luene ofte nok) og fordi både hår og hodebunn har godt av luft.

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet om pølser og tannpuss, var at noen mente barna skulle kunne gjøre hva de ville, så lenge det ikke gikk ut over andre enn dem selv. Derfor satt litt på spissen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi lue er et ytterplagg, fordi luer blir våte i regnvær / snø og dermed ikke bidrar til særlig god inneluft i klasserommet (og den lufta er i mange tilfelle sannelig dårlig nok fra før!), fordi barn og tenåringer svetter i hodet etter aktivitet i friminuttene og dermed lukter lua ofte ille (nei, det er ikke alle som vasker luene ofte nok) og fordi både hår og hodebunn har godt av luft.

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet om pølser og tannpuss, var at noen mente barna skulle kunne gjøre hva de ville, så lenge det ikke gikk ut over andre enn dem selv. Derfor satt litt på spissen.

Du er klar over at det blir designet luer som er bedre egnet til å bruke inne, enn ute. Tror de begynte med det på slutten av 80-tallet. Lue er mote.

Det er vel ikke bare lua som blir bløt, og stort sett har vel bakgrunnen for dårlig inneklima en litt større og kostbar årsak.

Man svetter vel ikke bare på hodet, og ungdomskole og videregående elever bedriver ikke veldig mye fysisk aktivitet i friminuttene?

Hva er annerledes med hodebunnen enn resten av kroppen? Det er vel strengt tatt andre årsaker som spiller en større rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig blir alle ytterklær våte, men de blir vel også hengt i garderoben uten mye diskusjon? Selvfølgelig svetter man over hele kroppen, men hodet er vel den største temperaturregulatoren på kroppen og dermed der man svetter først og mest? Selvfølgelig er det mange som ikke er så fysisk aktive i friminuttene, men veldig mange er det vel også? Selvfølgelig har dårlig inneklima en større og mer kostbar årsak, men det gjør vel ikke noe om vi prøver å ikke forverre det?

Mitt poeng i denne diskusjonen er at ordensreglene er til for å følges, og barna skal gjøre som de voksne sier når de håndhever dem. Det er helt sikkert grunn til å diskutere mange av reglene, og det har både foreldre, elever, lærere og skoleeier full anledning til i SU. Det er de som vedtar ordensreglene, og der er det like mange representanter fra alle gruppene. Reglene som vedtas der må vel respekteres selv om man som enkeltperson ikke alltid er like enig i vedtakene? De voksne ved skolen har ansvaret for å følge opp vedtakene i hverdagen, og det kan neimen ikke være lett når foreldrene syns reglene er til hinder for lille Pers forgodtbefinnende! Og ærlig talt: i det store bildet er vel dette en fillesak og et luksusproblem? Vi har neimen ikke mye å slåss for i dette landet når vi bruker tid på å argumentere for og imot luer innendørs!

Og dermed sier jeg takk for meg i denne tråden! God lørdagskveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig blir alle ytterklær våte, men de blir vel også hengt i garderoben uten mye diskusjon? Selvfølgelig svetter man over hele kroppen, men hodet er vel den største temperaturregulatoren på kroppen og dermed der man svetter først og mest? Selvfølgelig er det mange som ikke er så fysisk aktive i friminuttene, men veldig mange er det vel også? Selvfølgelig har dårlig inneklima en større og mer kostbar årsak, men det gjør vel ikke noe om vi prøver å ikke forverre det?

Mitt poeng i denne diskusjonen er at ordensreglene er til for å følges, og barna skal gjøre som de voksne sier når de håndhever dem. Det er helt sikkert grunn til å diskutere mange av reglene, og det har både foreldre, elever, lærere og skoleeier full anledning til i SU. Det er de som vedtar ordensreglene, og der er det like mange representanter fra alle gruppene. Reglene som vedtas der må vel respekteres selv om man som enkeltperson ikke alltid er like enig i vedtakene? De voksne ved skolen har ansvaret for å følge opp vedtakene i hverdagen, og det kan neimen ikke være lett når foreldrene syns reglene er til hinder for lille Pers forgodtbefinnende! Og ærlig talt: i det store bildet er vel dette en fillesak og et luksusproblem? Vi har neimen ikke mye å slåss for i dette landet når vi bruker tid på å argumentere for og imot luer innendørs!

Og dermed sier jeg takk for meg i denne tråden! God lørdagskveld :-)

Nei, hjernen, nærmere bestemt hypothalamus regulerer dette. Selv om hypothalamus er vår termostat innebærer ikke det at vi svetter mest på hodet. Dette er svært individuelt. Jeg tror også de færreste sitter med en bløt lue på seg, men det man diskuterer her er prinsippet. Det er også slik at om innemiljøet er såpass dårlig at man ikke kan sitte med lue på seg, og ha spesiallagde klær for at innemiljøet skal bli en millimeter bedre da er dette en sak for en helt annen instans.

Mitt poeng, og det er det som har blitt etterspurt hele veien er holdbare argumenter. Hvorfor skal man ikke ha på seg lue inne? Da blir ofte svaret, de voksne bestemmer, fokeskikk, eller man spikker flis. Mitt engasjement er mer av generell pedagogisk interesse, ettersom jeg mener det er langt mer gunstig å stimulere barn og unge til å være kritisk til slike argumenter, enn å godta dem uten videre. Voksne kan ikke bare bestemme i kraft av at de er voksne, men i kraft at de har det sterkeste argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne tråden er egentlig en glimrende illustrasjon av hvor godt vi har det her til lands.:) 13 sider med engasjert debatt for og i mot lue og yttertøy i klasserommet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hjernen, nærmere bestemt hypothalamus regulerer dette. Selv om hypothalamus er vår termostat innebærer ikke det at vi svetter mest på hodet. Dette er svært individuelt. Jeg tror også de færreste sitter med en bløt lue på seg, men det man diskuterer her er prinsippet. Det er også slik at om innemiljøet er såpass dårlig at man ikke kan sitte med lue på seg, og ha spesiallagde klær for at innemiljøet skal bli en millimeter bedre da er dette en sak for en helt annen instans.

Mitt poeng, og det er det som har blitt etterspurt hele veien er holdbare argumenter. Hvorfor skal man ikke ha på seg lue inne? Da blir ofte svaret, de voksne bestemmer, fokeskikk, eller man spikker flis. Mitt engasjement er mer av generell pedagogisk interesse, ettersom jeg mener det er langt mer gunstig å stimulere barn og unge til å være kritisk til slike argumenter, enn å godta dem uten videre. Voksne kan ikke bare bestemme i kraft av at de er voksne, men i kraft at de har det sterkeste argument.

Om vi nå ser helt bort i fra at det enkelte steder står i skolereglene, og at de må håndheves, så har jeg aldri praktisert nei til lue på grunn av folkeskikk. Jeg legger stort sett ikke merke til hodeplagg før det blir et problem. Nærmere bestemt at jeg ikke får øyekontakt med eleven, at det fikles med hodeplagget eller at de bruker det til å tulle med hverandre. Jeg jobber i ungdomsskolen, og der skjer det ting som at Per napper lua av Pål, med påfølgende kamp om lua. Det blir forstyrrende, og derfor får de beskjed om å ta den av og legge den i sekken. Yttertøy er som nevnt på grunn av luftkvaliteten. Pedagogisk nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at ingen lærere hittil har nektet meg jakke inne de 2 årene jeg har gått på videregående. Gjør noen det kommende skoleår kommer jeg til å sette igang en protest. Jeg har ikke jakke på meg hverdag altså, men jeg er en person som fryser av ingenting. Hadde en lærer prøvd å ødelegge for at jeg skal lære best mulig, vil jeg si at læreren tydeligvis bryr seg mer om å ha unødvendige regler enn fag(som er grunnen til at jeg er på skolen)

Dette gjelder jakke, og ikke lue som jeg ikke har tatt noe standpunkt til.

Anonymous poster hash: 15c3d...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det burde de.

Argumentløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...