Gå til innhold

Økonomien har gått til helvete, nå tvangsselges leiligheten. Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man leier så er det ikke til å stikke under en stol at man bor litt på nåde og da er det ikke lurt å begynne et nytt leieforhold på den måten.Anonymous poster hash: b76c0...c20

Det skal faktisk ganske mye til for å kvitte seg med en leietaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal faktisk ganske mye til for å kvitte seg med en leietaker.

Hadde jeg vært utleier ville jeg hatt tidsbestemt leiekontrakt nettopp for å unngå slike tilfeller. Drar leietaker da inn en katt i leiligheten er det ikke sjans i havet for at den kontrakten vil bli fornyet.

Anonymous poster hash: 01d73...686

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal faktisk ganske mye til for å kvitte seg med en leietaker.

Det er nok lettere enn du tror, men det har jo ikke bare med oppsigelse å gjøre. Det er vel så mye det å faktisk ha et godt forhold mellom utleier og leietaker.

Vi leier selv ut flere leiligheter og det er av stor betydning for begge parter at man spiller med åpne kort og har en bra relasjon.

Anonymous poster hash: b76c0...c20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1 katt og jeg kan si at en katt koster mer enn mat og kattesand. Eller blir aldri kattene til TS syke og har de ikke forsikring på kattene? 3 katter koster i det hele langt mer enn 500,- i mnd. Og etterhvert som kattene blir gamle vil de koste enda mer. Veterinær, selv om man har forsikring, er ikke billig og særlig ikke når TS går 14000,- i minus hver måned.

Jeg skjønner at dere ikke vil kvitte dere med kattene, men hva med å bare beholde 1 katt? Det er rimeligere og det er ikke så vanskelig å få leie med 1 katt kontra leie med 3 katter.

Jeg mener det er uansvarlig å ha flere dyr enn det man kan sørge for, også når dyret blir syk. Om det er dyrevelferd som står i høysetet her.



Anonymous poster hash: 4d821...afb
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært utleier ville jeg hatt tidsbestemt leiekontrakt nettopp for å unngå slike tilfeller. Drar leietaker da inn en katt i leiligheten er det ikke sjans i havet for at den kontrakten vil bli fornyet. Anonymous poster hash: 01d73...686

Har man tidsbestemt blir jo leietakeren der, under normale omstendigheter, i tre år, så det er jo ikke sånn at du får personen kastet ut etter tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man tidsbestemt blir jo leietakeren der, under normale omstendigheter, i tre år, så det er jo ikke sånn at du får personen kastet ut etter tre måneder.

Under normale omstendigheter, men denne regelen har en rekke unntak. Sokkelleiligheter og loftsleiligheter hvor utleier selv bor kan leies ut for ett år, det samme kan del av tomannsbolig.

Man kan dessuten bestemme seg for at det er på tide å pusse opp leiligheten, og da må leietaker ut.

Alt i alt er det en særdeles dårlig ide å drasse med seg en katt der den ikke er velkommen.

Anonymous poster hash: 01d73...686

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler mye om prioriteringer

Om kattene betyr så mye, så sørger man helst for å ha trygg økonomi for å kunne ta seg av dyrlegeutgifter m.m. og å ha et sted å bo der kattene kan bo osv.

Røyker eierne, og kattene betyr så mye, så kunne økonomien være en inspirasjon til å trappe ned/ slutte.



Anonymous poster hash: b8064...62b
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under normale omstendigheter, men denne regelen har en rekke unntak. Sokkelleiligheter og loftsleiligheter hvor utleier selv bor kan leies ut for ett år, det samme kan del av tomannsbolig. Man kan dessuten bestemme seg for at det er på tide å pusse opp leiligheten, og da må leietaker ut.Alt i alt er det en særdeles dårlig ide å drasse med seg en katt der den ikke er velkommen. Anonymous poster hash: 01d73...686

Det er helt riktig det. Men som leietaker er det greit å vite at utleiere ikke har adgang til å ha et generelt forbud mot husdyr, med mindre utleier har allergi eller en annen gyldig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig det. Men som leietaker er det greit å vite at utleiere ikke har adgang til å ha et generelt forbud mot husdyr, med mindre utleier har allergi eller en annen gyldig grunn.

Riktig. Men velger man å skaffe seg dyr, må man da være forberedt på å bli kastet ut om ett eller tre år dersom utleier har tidsbestemt kontrakt. Man har loven på sin side dersom man ønsker å trosse utleiers ønsker, men er det virkelig verdt det?

Som sagt, jeg ville ikke vært særlig medgjørlig dersom min fiktive leietaker hadde drasset med seg katt. Betalingsutsettelse? Glem det. Fornye kontrakten? Ikke planer.

Anonymous poster hash: 01d73...686

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det fikser seg for dere TS :klem:

Edit: Til enkelte andre som har kommentert her, slutt å spark en som allerede ligger nede. Dere er rett å slett ufyselige. :sinna:

Endret av Frk.K
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det fikser seg for dere TS :klem:

Ja hvor har det blitt av TS mon tro...?

Anonymous poster hash: b76c0...c20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det fikser seg for dere TS :klem:

Edit: Til enkelte andre som har kommentert her, slutt å spark en som allerede ligger nede. Dere er rett å slett ufyselige. :sinna:

For å komme med et konkret spørsmål, hva hjelper det TS med en fiktiv klem på et forum?

Noen går kanskje litt langt, men det er svært få stygge innlegg i denne tråden. Man sparker ikke folk som ligger nede ved å realitetsoritere dem. Historien her har faktisk betydning både for situasjonen i dag og situasjonen i fremtiden. Det nytter ikke å ha høyere utgifter over tid enn det man klarer å betale, det nytter ikke å håpe på at det ordner seg på leiemarkedet med flere katter, og det nytter heller ikke å få privat lån av familie hvis man ikke klarer å håndtere daglige utgifter.

Situasjonen må faktisk endres totalt, både om TS finner en mulighet til å beholde leiligheten og om de må ut på leiemarkedet. Det er den faktiske situasjonen. Det nytter ikke å stikke hodet i sanden lenger, uansett hvor tungt det er å høre.

Anonymous poster hash: 6618a...e89

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det fikser seg for dere TS :klem:

Edit: Til enkelte andre som har kommentert her, slutt å spark en som allerede ligger nede. Dere er rett å slett ufyselige. :sinna:

Du gjør TS en bjørnetjeneste ved å sy puter under arma hennes, dette er virkeligheten,d et er bedre å si det som det er slik at TS kan ta bedre valg neste gang , fremfor å ha en "stakkars deg" holdning det er å umyndiggjøre henne.

Anonymous poster hash: c7542...377

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hadde det vært ganske greit å få se det endelige budsjettet som ts forteller at de følger og ikke bare smådeler som hun skrev om i innlegg 12. Dekker ikke fellesutgiftene internett? Eller har dere oppgradert hastighet eller lignende?

Men tar nå utgangspunkt i det som opplyses i innlegg 12:

Netto: ca 22.000 (Denne får stå uendret)

Lånekostnader: 2500,- Denne blir stående

Felleskostnader: 9000,- Denne blir stående

Internett/Telefon: 800,- Her bør dere kunne kutte ned. Internett maks 300, Onecall CTRL 99 * 2 = 500

Mat/Husholdning: 4000,- Denne bør fint kunne bli 2000, da dere har mer enn nok tid til å se etter tilbud, samt lage mat fra bunnen av.

Dyrehold: 500,-

Strøm: ?

Studielån: ?

Forbrukslån: ?

Månedskort: ?

Lege/Medisiner: ?

Klær: ?

Forsikringer (innbo evt andre personlige): ?

Hvis dere skal låne 60000 av familie, så husk å legg det inn i budsjettet. Men dere skyver bare problemet forran dere, om dere ikke reduserer utgiftene. Dere bør i tillegg legge inn en depositumsparingspost, for dere har ikke råd til å bli boende i leiligheten.



Anonymous poster hash: 6aacf...700
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

For det første

Telipol MIKRO koster 39,- i mnd. Det er alt dere kan ta dere råd til. PUNKTUM

https://www.telipol.no/mobil

1000 kroner i mnd på mat? Det er det jeg og min kone og et lite barn bruker, og da savner vi ingenting.

Dere kan fint klare dere for maksimalt 500 i uken.

Internettabonnement finner dere sikkert billigere selv

Dyr..javel..men om det står mellom å overleve eller ha tre katter..vel, jeg vet hva jeg hadde valgt.

Dere må gjøre noen tøffe prioriteringer, sånn er det bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Även om katterna underlättar vid depression så tror jag innerligen att en eknomisk trygghet och bostad är oändligt mycket viktigare mot ångest och depressioner.

katterna hjälper säkert men att få ordning på ekonomin border vara primärt.

TS: Hur har det gått föresten?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Her er det ikke så mye gjøre, dessverre. Dere bor i en bolig dere ikke har råd til, og har kjøpt noe med lavt innskudd og høy fellesgjeld. Det er tydelig at dere ikke forstod hva den totale kjløpesunmen var (fellesgjeld pluss innskudd) da dere kjøpte, og da problemene oppstod er disse feid under teppet fremfor å løse dem. At ni leiligheter i blokken ikke ble solgt forteller også at dere ikke er de eneste som har gått i fellen.

Dere kan flytte fra boligen dersom det er en boretrslagsleilighet ved å si fra dere boretten. Men siden dere også har lånt pengene til innskuddet vil dere sitte igjen med også denne gjelden. For en suppe.

Tror ikke det vil svare seg for borettslaget å gjennomføre tvangssalget - siden det ikke er et marked for boligen.

Når man har dårlig råd må man snu hver sten. Da er det beklageligvis også slik at dyrehold må vurderes både mot økonomi og mot mulige boliger. 1000 kroner i betaling til borettslaget fremfor kattemat hadde kanskje hjulpet.

Du har ikke oversikt og kan ikke svare på et enkelt spørsmål om fellesgjeldens størrelse. Slik kan du ikke fortsette da du hefter for denne gjelden i likhet med din mann. Du må sette deg inn i dette for å bidra med løsninger.

For å beholde et godt forhold til borettslaget må dere betale inn et større beløp av det dere skylder. Der betyr friske penger. Hvordan skal de skaffes? Lån er ingen løsning da dere ikke har råd til å betale tilbake.

Tenk over om det lønner seg for dere å leie ut boligen mens dere bor et annet sted selv. Leiemarkedet her f.eks er helt skrudd - det koster mindre å eie enn å leie samme bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke så mye gjøre, dessverre. Dere bor i en bolig dere ikke har råd til, og har kjøpt noe med lavt innskudd og høy fellesgjeld. Det er tydelig at dere ikke forstod hva den totale kjløpesunmen var (fellesgjeld pluss innskudd) da dere kjøpte, og da problemene oppstod er disse feid under teppet fremfor å løse dem. At ni leiligheter i blokken ikke ble solgt forteller også at dere ikke er de eneste som har gått i fellen.

Dere kan flytte fra boligen dersom det er en boretrslagsleilighet ved å si fra dere boretten. Men siden dere også har lånt pengene til innskuddet vil dere sitte igjen med også denne gjelden. For en suppe.

Tror ikke det vil svare seg for borettslaget å gjennomføre tvangssalget - siden det ikke er et marked for boligen.

Når man har dårlig råd må man snu hver sten. Da er det beklageligvis også slik at dyrehold må vurderes både mot økonomi og mot mulige boliger. 1000 kroner i betaling til borettslaget fremfor kattemat hadde kanskje hjulpet.

Du har ikke oversikt og kan ikke svare på et enkelt spørsmål om fellesgjeldens størrelse. Slik kan du ikke fortsette da du hefter for denne gjelden i likhet med din mann. Du må sette deg inn i dette for å bidra med løsninger.

For å beholde et godt forhold til borettslaget må dere betale inn et større beløp av det dere skylder. Der betyr friske penger. Hvordan skal de skaffes? Lån er ingen løsning da dere ikke har råd til å betale tilbake.

Tenk over om det lønner seg for dere å leie ut boligen mens dere bor et annet sted selv. Leiemarkedet her f.eks er helt skrudd - det koster mindre å eie enn å leie samme bolig.

Borettslaget vet jo bare at de ikke får de pengene de skal ha, og vil nok kunne godta tvangssalg for å heller få enn in ny eier som betaler fremover. Dessverre.

Som flere nevner virker det jo som om 22000 skulle kunne gå rundt, så spørsmålet er hvor pengene har flydd ut (siden de ikke er brukt på fellesutgiftene).

Dere må skaffe alt utestående nå, ellers tror jeg ikke at dere får beholde leiligeheten, 2 år har dere ikke betalt alt dere skulle, så styret er nok gått lei rett og slett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borettslaget vet jo bare at de ikke får de pengene de skal ha, og vil nok kunne godta tvangssalg for å heller få enn in ny eier som betaler fremover. Dessverre.

Som flere nevner virker det jo som om 22000 skulle kunne gå rundt, så spørsmålet er hvor pengene har flydd ut (siden de ikke er brukt på fellesutgiftene).

Dere må skaffe alt utestående nå, ellers tror jeg ikke at dere får beholde leiligeheten, 2 år har dere ikke betalt alt dere skulle, så styret er nok gått lei rett og slett.

Tror nok du har rett. For borettslaget kan det ikke bli særlig mye verre enn nå, så om den blir tvanggsolgt til røverpris så betyr det uansett mer penger i kassen for dem enn de får inn fra ts og samboeren hennes per i dag. Forstår godt at borettslaget er lei av dette.

Anonymous poster hash: 79b96...a2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAVNER EN OPPDATERING FRA TS OM HVORDAN DETTE HAR GÅTT!

Anonymous poster hash: 06c53...994

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...