Tabris Skrevet 6. april 2015 #361 Del Skrevet 6. april 2015 Det er jo så gøy å se når de tar inn læring og de vokser til! Bare forbered dere på tenårene, når gutten får fluer i hodet og alt dere har lært ham forsvinner i hormontåka. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 6. april 2015 #362 Del Skrevet 6. april 2015 Ja, det er kjempegøy, også er det så deilig å se så raskt effekt av treningen! Haha, kjenner jeg gruer meg til tenårene, ja... Spesielt siden vi har blitt vant til at han er så lett å ha med å gjøre Jaja, vi kommer oss nok gjennom det også! I dag prøvde han veldig å leke med to hunder som veide godt over 10 ganger så mye som ham... Han virket ikke mye redd, men de skjønte heldigvis at han var litt for liten til å være med, og stoppet opp når han kom for nærme. Han var ganske redd for/skeptisk til store hunder tidligere, men det er han i hvert fall ikke lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 11. april 2015 #363 Del Skrevet 11. april 2015 Er det normalt at de bjeffer mye mer på kveldstid? På dagtid har vi nesten eliminert helt bjeffing i vinduet, men når det blir mørkt blir han helt ekstrem på det... Bjeffer selv om det ikke er noen ute i gaten, og er litt vanskeligere å distrahere ham ut fra det også. Han blir også mye verre på bjeffingen når vi er ute på tur om kvelden. Det går også veldig fint på dagtid, han klarer fint rolige passeringer om de ikke viser på kroppsspråket at de ikke vil ned på hans nivå og hilse, men om kvelden... Da skal alt og alle bjeffes på, og det er så slitsomt. Da blir han helt opphengt i det og den eneste måten å få ham ut på det er å holde en kjempegod godbit nesten rett foran nesen på ham, da fokuserer han så mye på den at han klarer å roe seg ned. Spiller ingen rolle hvor mange og lange turer vi går heller, eller om han nettopp har fått en god dose hjernetrim rett før vi går ut. Har liksom ikke lyst til å vekke opp hele nabolaget heller... Til å være en så liten hund er det mye lyd i ham Har dere noen tips til akkurat dette? Kan det for eksempel være at det klør ekstra ille i tennene om kvelden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 12. april 2015 #364 Del Skrevet 12. april 2015 Kan det være han nærmer seg "spøkelsesalderen"? En periode hvor ting plutselig kan bli litt mer skummelt. Ellers ville jeg faktisk ikke latt ham stå i vinduet, jeg. Vår får ikke lov å stå og se ut vindu/terrassedøren. Fordi det er bare snakk om tid før han begynner å bjeffe, og bjeffing er svært selvforsterkende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 12. april 2015 #365 Del Skrevet 12. april 2015 Det er godt mulig du har rett i at han har kommet inn i en fryktperiode! Det ville forsåvidt gitt mening, for han roer seg og blir skikkelig lekete når vi treffer noen av hundene eller menneskene han pleier å hilse på og leke med. Når det gjelder vinduet så dekker det godt over halve stuen vår (og går fra tak til gulv), og uansett hvor man er så vil han kunne sitte og se ut. Det er derfor vi øver så på å sitte/ligge der i ro uten å bjeffe, noe han nå klarer helt fint på dagtid. Vi belønner rikelig den rolige oppførselen, og siden vi ser så tydelig på kroppsspråket når han skal til å bjeffe så er det lett å distrahere før det skjer. Hvis det hadde vært noe som stresset han opp så hadde det såklart vært annerledes, da hadde vi satt opp vindusfolie med en gang, men det virker som han slapper godt av der, og det er et av de få stedene han legger seg til å sove som ikke er oppi sofaen (og det er noe vi gjerne vil oppfordre til). Nå er det kun på kveldstid at han blir bjeffete, men hvis det er som du sier at han har kommet inn i fryktperioden så er det jo naturlig at gaten er litt skummel om kvelden. Skal se hvordan det går i kveld, så kan jeg eventuelt prøve å sitte sammen med ham en stund og se om det hjelper om han føler seg litt tryggere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 18. april 2015 #366 Del Skrevet 18. april 2015 I dag har han vært en drøm. Han sov helt til 13.30(!), tisset raskt og mye med en gang vi gikk ut. Vi møtte en liten hund på hans størrelse som var veldig bjeffete, både da de hilste og da vi gikk bort, mens vår valp var rolig hele tiden og hørte til og med på kommandoer og fulgte etter meg hele veien. Blir litt stolt når han oppfører seg bedre og roligere enn godt voksne hunder Han prøvde til og med ikke å spise alt han kom over på turen, og hvis han prøvde seg så stoppet han idet jeg sa ifra. Han har heller ikke prøvd å lekebite i det hele tatt i dag. Sukk, kan han ikke være som dette hver dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pottah Skrevet 20. april 2015 #367 Del Skrevet 20. april 2015 Ååh så fint med en tråd som dette!Samboeren min og jeg får en liten valp i starten av juni. Gleder oss skikkelig mye! Vi har tenkt på det en god stund og føler vi har gjort endelig research både mtP. Rase og hvordan det er å ha valp, men uansett veldig fint å få erfaring fra andre valpeeiere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 20. april 2015 #368 Del Skrevet 20. april 2015 Ååh så fint med en tråd som dette!Samboeren min og jeg får en liten valp i starten av juni. Gleder oss skikkelig mye! Vi har tenkt på det en god stund og føler vi har gjort endelig research både mtP. Rase og hvordan det er å ha valp, men uansett veldig fint å få erfaring fra andre valpeeiere Så gøy, gratulerer! Hvilken rase? Det har vært så fint vær og varmt i dag, deilig! Det merker vi på valpen også, han er i så godt humør! Vi har vært ute myye, men forståelig nok har han ikke orket å gå så langt av gangen. Det er nå jeg skulle ønske at vi hadde privat hage... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pottah Skrevet 21. april 2015 #369 Del Skrevet 21. april 2015 Så gøy, gratulerer! Hvilken rase? Det har vært så fint vær og varmt i dag, deilig! Det merker vi på valpen også, han er i så godt humør! Vi har vært ute myye, men forståelig nok har han ikke orket å gå så langt av gangen. Det er nå jeg skulle ønske at vi hadde privat hage... Cavalier King Charles Spaniel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 29. april 2015 #370 Del Skrevet 29. april 2015 Til helgen skal valpen vår møte familien min for første gang, inkludert niesene mine på under 7 år, hun eldste er livredd for hunder... Jeg gruer meg litt, men han er utrolig snill med barn, så tror det skal gå fint. Resten av familien elsker heldigvis hunder! Han blir helt overlykkelig av å møte mennesker, så han kommer nok til å være i himmelen resten av helgen Nå har vi bare hatt ett uhell den siste uken, han har konsekvent sagt ifra at han må tisse! Blir så stolt <3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bippo Skrevet 29. april 2015 #371 Del Skrevet 29. april 2015 Åh, bikkja er helt idiot om dagen. Skjønner ikke hva han driver med. Han blir helt tulling (ikke sint, men han MÅ liksom hilse på alle) når han møter folk/andre hunder, og det er umulig å få kontakt med han (akkurat dette er vanlig, har prøvd å jobbe med det, men det er så få hunder og folk her at det er litt vanskelig å trene på det). Han er i tillegg redd for å gå i gangen ca annenhver dag (står og hyler om han blir "forlatt" på ene siden), noe som byr på litt problemer når vi skal ut/inn/til andre rom i huset. Når han blir gira for tiden, så har han fått det for seg at han skal hoppe og BITE og dra i alt jeg har på meg, og har typisk 12-ukers pirayaoppførsel igjen. Nå er han 10 mnd, og hadde virkelig håpet at vi var ferdig med dette! Nå skal det sies at han sikkert har kjedet seg litt de to siste ukene, da han har hatt helt sinnsykt med våteksem på pungen, så jeg har ikke fått gått noen skikkelige turer med han (pga friksjon i de betente områdene), så det blir mest lufting og mental trim hjemme. Men det er jo tydeligvis ikke nok da. Åååh han er så slitsom for tiden, gleder meg til han blir voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 7. mai 2015 #372 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Kan kanskje være av interesse for dere som har valper og unghunder - innlæring av å gå og legge seg på plass ved hjelp av positiv trening. - Jeg startet med å legge ned et teppe (et hunden ikke har noe forhold til fra før), også klikke og belønne bare hunden snuste eller tråkket på det. - Jeg har alltid to typer godbiter når jeg trener dette. Tørrfor som jeg bruker når han gjør alt annet enn å legge seg på teppet (stå på det, sitte, snuse på det osv). Også kjøttkaker, pølse eller annet ekstra godt som han får når han legger seg. - Mister hunden interessen for teppet av seg selv, så fjerner du det bare og ignorerer hunden en liten stund. - Belønn all interesse for teppet, og som sagt med de beste godbitene hvis hunden velger å legge seg ned. - Kast av og til godbitene bort fra teppet og se om hunden av seg selv velger å komme tilbake og trene. Og husk korte økter på unge hunder! Dette filmet jeg i dag, dette var vel økt fire eller fem på teppet. (Jeg skrev teksten på engelsk siden jeg opprinnelig laget videoen for en engelsk FB-gruppe). Endret 7. mai 2015 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 8. mai 2015 #373 Del Skrevet 8. mai 2015 Kan kanskje være av interesse for dere som har valper og unghunder - innlæring av å gå og legge seg på plass ved hjelp av positiv trening. Jeg elsker disse innleggene dine! Veldig lærerikt, kommer nok til å begynne å trene inn dette i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 8. mai 2015 #374 Del Skrevet 8. mai 2015 Jeg elsker disse innleggene dine! Veldig lærerikt, kommer nok til å begynne å trene inn dette i dag Takk, så snilt sagt! Del gjerne med en video fra din trening også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 8. mai 2015 #375 Del Skrevet 8. mai 2015 Takk, så snilt sagt! Del gjerne med en video fra din trening også! Haha, kanskje det! Kan nok filme litt, men tør ikke å legge ut her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 8. mai 2015 #376 Del Skrevet 8. mai 2015 Han har begynt å legge seg under sofaen og bare ligge der i det siste. Jeg tok frem buret (som vi har fjernet døren på, før noen reagerer), la et teppe over det og ga ham noen godbiter der inne, så la han seg rett ned for å slappe av der Virker som han liker skikkelig godt å ha en liten, mørk hule som bare er hans. Det er også deilig for hans del om han blir vant til buret, med tanke på eventuelle reiser eller dyrlegebesøk i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 9. mai 2015 #377 Del Skrevet 9. mai 2015 Buret ble virkelig en stor hit! Han har lagt seg inn der hver gang han har villet sove eller slappe av andre steder enn oppi sofaen, og tar med godbiter, leker og tyggebein inn dit. Ser ut som han synes det er kjempedeilig å kunne gjemme seg litt bort og ligge et sted det er litt mørkt, og han har heller ikke prøvd å gå under sofaen siden vi tok frem buret. Tommel opp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bippo Skrevet 10. mai 2015 #378 Del Skrevet 10. mai 2015 ^Så deilig! Jeg vurderer sterkt å kjøpe bur selv, da bikkja har begynt å legge seg under stuebord og spisebord. Tenkte å kjøpe det største buret, og fylle det med masse dyner, så det blir godt og mykt. Han er så morsom, og det er ikke akkurat noen tvil om at det er en retriever vi har. Vi har et lite stykke å gå til postkassa (150+ m), og han blir alltid med når jeg skal hente posten. Han har i det siste begynt å se skrekkelig ivrig ut hver gang jeg tar ut posten, så jeg har begynt å bare gi han alt sammen, brev, pakker og reklame, og han er storfornøyd og bærer det hele veien hjem Er en del folk i bil som peker og ler og sånn, men jeg ler jo hele veien hjem selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. mai 2015 #379 Del Skrevet 10. mai 2015 ^Så deilig! Jeg vurderer sterkt å kjøpe bur selv, da bikkja har begynt å legge seg under stuebord og spisebord. Tenkte å kjøpe det største buret, og fylle det med masse dyner, så det blir godt og mykt. Han er så morsom, og det er ikke akkurat noen tvil om at det er en retriever vi har. Vi har et lite stykke å gå til postkassa (150+ m), og han blir alltid med når jeg skal hente posten. Han har i det siste begynt å se skrekkelig ivrig ut hver gang jeg tar ut posten, så jeg har begynt å bare gi han alt sammen, brev, pakker og reklame, og han er storfornøyd og bærer det hele veien hjem Er en del folk i bil som peker og ler og sånn, men jeg ler jo hele veien hjem selv Hvis du har tenkt å lukke burdøren, så ville jeg passet på at den del av buret ikke var fylt med dyne. Hunder liker å flytte på seg og ha mulighet for ulike underlag (noe som også er en del av Mattilsynets reglement). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bippo Skrevet 10. mai 2015 #380 Del Skrevet 10. mai 2015 Hvis du har tenkt å lukke burdøren, så ville jeg passet på at den del av buret ikke var fylt med dyne. Hunder liker å flytte på seg og ha mulighet for ulike underlag (noe som også er en del av Mattilsynets reglement). Har ikke planer om å lukke døren nei 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå