Gå til innhold

Valpetråden - gleder og frustrasjon


Gjest Pink.Pearls

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Angående innkalling hadde vi alltid de aller beste godbitene når vi jobbet med det, og andre godbiter ellers. Og jeg viste hva jeg hadde med før vi trente.

Kan også være lurt å trene med langline i starten før man går over på slipp.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SånnCirka

Vi har en labrador tispe på 12 uker, hun begynner på valpekurs om en uke :) hun kan ikke så mye enda, men nærmer seg stueren på tissing (har ca 2 uhell daglig nå), er stueren på bæsjing. Hun kan sitt, værsågod når vi gir henne mat, vent (hvis hun går litt langt unna oss når vi har henne løs i skogen, så roper jeg "Vega vent", og så setter hun seg rett og venter på oss), kom (uten distraksjoner, sitter ikke ordentlig hvis det er et nytt menneske eller en annen hund i nærheten), og gå pent i bånd (korte økter av gangen enda).

Jeg ringte hundeskolen vi skal på valpekurs hos, og de sa at det var lurt å ikke trene på for mye ting så tidlig og at det er viktig at hun får lov til å være valp. Så vi har derfor bare trent på helt elemtære ting. Legg deg ned er på vei inn.

Føler egentlig vi har vært veldig heldige, hun har ikke ødelagt noenting enda, og er blitt veldig flink til å velge å tygge på leker eller tyggebein (bruker kun tyggebein produsert i norden), hun sov hele natten gjennom i buret sitt fra dag nr. 2, og synes ikke det er noenting som er skummelt omtrent.

Vi møtte en diger muskelbunt av en hund på 75kg sent i forrige uke, og hun skulle rett bort og hilse og leke med sine 8,5kg som hun veide da. Nå veier hun 9,3 kg. Jeg synes hun går opp 1-2kg i uka jeg.

Hun er svart, så hun må gå med refleksvest på kvelden, og hun trengte jaggu ikke noe tilvenning til den heller... Jeg hadde forventet masse frustrasjon, men jaggu er det mest frustrerende å tørke tiss. Og det er fordi det er min egen skyld at hun tisser inne, siden jeg da ikke har fulgt godt nok med.

Nå kjenner jeg at jeg gleder meg skikkelig til å begynne på valpekurs og lære masse. Etter valpekurset skal vi gå grunnkurs, så går vi lydighetskurs, og så skal vi ta bronse i lydighet. Så hun får 4 lydighetskurs.

I tillegg skal hun etterhvert gå apportkurs, og blodsporkurs. Hvis spor er av stor interesse for henne har jeg lyst til å prøve på rundering, og etterhvert redninghund. Som jeg gleder meg til tiden fremover :D

Ja, dette med bytte av godbit kan være noe - vi har prøvd et par ganger, men ikke funnet en som virkelig er "the it", selv om han elsker mat og godbiter så er det vanskelig å få noe som trumfer alt av forstyrrelser. Noen tips? Frolic bruker vi en del av, ost er prøvd ut og godis fra dyrebutikken. Pølse har vi ikke brukt så mye, så kanksje vi skal gå over til det? Vi har latt det være fordi det er så salt, men kanskje vi skal blåse litt i det for akkurat disse tilfellene. Hm...

Har du prøvd Provit eller Alpha spirit? Når vår valp ikke vil høre drar vi frem noen ekstra gode godbiter, da gjerne en av disse, og så fort hun er oppmerksom på at vi har disse eksta gode godbitene så er hun så lydig så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Provit eller Alpha spirit? Når vår valp ikke vil høre drar vi frem noen ekstra gode godbiter, da gjerne en av disse, og så fort hun er oppmerksom på at vi har disse eksta gode godbitene så er hun så lydig så :)

Nei, de har vi ikke prøvd! det må testes ut :) Tusne takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SånnCirka

Nei, de har vi ikke prøvd! det må testes ut :) Tusne takk for tipset!

Provit sine godbiter er 100% rent kjøtt eller fisk, bare frysetørket :) den med fisk lukter veldig mye, så om du skal prøve den vil jeganbefale å ha den i en egen godbitpose :)

Edit: Provit frysetørket godbiter er billigst på XXL :)

Endret av SånnCirka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provit sine godbiter er 100% rent kjøtt eller fisk, bare frysetørket :) den med fisk lukter veldig mye, så om du skal prøve den vil jeganbefale å ha den i en egen godbitpose :)

Tror det er veldig lurt med noe som lukter ekstremt mye! Kan holde en godbit foran nesa på han uten at han bryr seg, om det på bakken, eller i lufta, er mer spennende å snuse på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SånnCirka

Tror det er veldig lurt med noe som lukter ekstremt mye! Kan holde en godbit foran nesa på han uten at han bryr seg, om det på bakken, eller i lufta, er mer spennende å snuse på :P

Jeg har hvertfall aldri vært borti en hund som ikke elsker Provit sine godbiter :) tror alle lukter mye for hundene, men den med fisk lukter til og ed mye for oss :P hvis du kjøper den med lever kan det være greit å venne hunden til de først da noen hunder får litt mageproblemer av de i starten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette med bytte av godbit kan være noe - vi har prøvd et par ganger, men ikke funnet en som virkelig er "the it", selv om han elsker mat og godbiter så er det vanskelig å få noe som trumfer alt av forstyrrelser. Noen tips? Frolic bruker vi en del av, ost er prøvd ut og godis fra dyrebutikken. Pølse har vi ikke brukt så mye, så kanksje vi skal gå over til det? Vi har latt det være fordi det er så salt, men kanskje vi skal blåse litt i det for akkurat disse tilfellene. Hm...

Tja, mye kan brukes... Pølser, leverpostei/skinkeost/baconost på tube, eller som en annen nevnte så jeg - frysetørket kjøtt. Det som er menneskemat burde de ikke få så voldsomt mye av nei, men helt OK til innkalling (så kan du heller ha litt kjedeligere godbiter til trening). Jo mer klissete og stinkende det er, jo bedre liker de det stort sett, så det er bare å prøve seg frem. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall aldri vært borti en hund som ikke elsker Provit sine godbiter :) tror alle lukter mye for hundene, men den med fisk lukter til og ed mye for oss :P hvis du kjøper den med lever kan det være greit å venne hunden til de først da noen hunder får litt mageproblemer av de i starten. :)

Tja, mye kan brukes... Pølser, leverpostei/skinkeost/baconost på tube, eller som en annen nevnte så jeg - frysetørket kjøtt. Det som er menneskemat burde de ikke få så voldsomt mye av nei, men helt OK til innkalling (så kan du heller ha litt kjedeligere godbiter til trening). Jo mer klissete og stinkende det er, jo bedre liker de det stort sett, så det er bare å prøve seg frem. :laugh:

Takk for tips begge to! Jeg prøvde en sånn rollon med bacon lukt. Lukta helt forferdelig! Og tror hunden syns det også, haha

Men da skal vi gå til litt innkjøp her og håpe at det hjelper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har helt sinnsykt god hørsel når det kommer til valpen? Bobby kan komme med ett bittelite klynk, og jeg er lys våken med en gang. Jeg kan være i andre siden av huset, og høre klynk derfra. Det er egentlig innmari irriterende, for iblant klynker han jo i søvne, så da er det jo ikke akkurat nødvendig for meg å våkne.

En ting Bobby har begynt med i det siste er å våkne i 3-4 tiden og pipe masse, for han vil ha kos. Altså.. Det er koselig med kos, men kan han ikke vente til vi er våkne? Jaja, han er bare 5 mnd. Han oppfører seg som regel så bra at jeg glemmer at han fortsatt er en valp, så det er fort gjort å tenke at han bør oppføre seg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei :P Av og til har jeg sykt god hørsel å kan høre han på milsavstand for å si det sånn, andre ganger ikke :P

Det med piping ang kos så sent / tidelig burde du overse, ellers blir det fort en (u)vanesak. Husker det med Lillehund når han gjorde det samme, bare at han skulle opp i sengen.. Da ble han løftet opp med engang jeg skjente at de små potene var på sengekanten for han nådde ikke opp å orket ikke å hoppe opp selv... Det forsatte til han bikket over 22 kg, da gadd jeg ikke mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå i dag gikk kloklippingen totalt smertefritt! :laugh: Jeg og Bobby satt på gulvet og delte en klementin og koste litt først, så kom samboer med et lite beger med leverpostei som han holdt i mens jeg klippet. Bobby tok det hele helt med ro, syntes ikke det var litt skummelt engang. Hurraaa! :bolledeig:

Endret av bippo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få ut litt frustrasjon! Velger å ta denne som anonym, da det ikke er valpen som i hovedsak gjør meg frustrert, men måten samboeren min hele tiden skal belære meg om valpeoppdragelse...

Jeg har hatt hund før, oppvokst med hund, drevet mye med hund opp gjennom årene, og hatt valp før... Han har aldri hatt hund, men han har lest mye om hunder.

Jeg vet hva det vil si å ha valp i hus. Selvfølgelig er det noe frustrasjoner med valpen, som f.eks at hun nesten bare biter i meg. Jeg mener hun biter meg fordi det er jeg som er hjemme med henne, går omtrent alle turer med henne, gir henne minst 2 av 3 måltider hver dag, og trener mest hodetrim med henne. Jeg tror at hun går mest etter meg fordi hun ønsker å teste mine grenser, naturlig nok fordi hun forholder seg aller mest til meg.

Valpen vi har nå er forresten 3,5 mnd gammel.

Når han er hjemme og observerer hva jeg gjør i lek eller trening med valpen så kommenterer han alt jeg gjør som kan være feil. Han tror at måten jeg leker med henne på er årsaken til at hun biter meg, for når han leker med henne på sin måte så biter hun ikke han. Hvis jeg leker med henne som han gjør, så biter hun meg enda mer og jævlig hardt, så jeg leker på den måten som er mest skånsom for meg og som er mest effektiv for at hun skal forstå at jeg både starter og avslutter leken.

Når vi er ute og går tur, og jeg trener henne på å gå pent i bånd, kommenter han at jeg roser hun alt for mye. Jeg roser henne for at hun skal synes det er stas å gå pent i båndet, og hun har lært seg kommandoen "gå pent" på denne måten. Likevel mener han at jeg må endre måte å trene båndtrening på..

Hvis hun ligger og sover og vi sitter å prater om henne så skal han ofte begynne å belære meg om hunder..

Hadde jeg ikke vært genuint interessert i hund, og vært den som har lært han veldig mye av det han kan, så kanskje jeg ville satt litt større pris på det.

Om jeg får høre litt om noe han har lest som virker logisk, og som jeg ikke er klar over fra før, eller som han ikke kan vite at jeg vet, så er det greit. Men når jeg har drevet med hund hele livet, og han skal belære meg om hvordan jeg skal trene på helt grunnleggende ting og det blir veeeeeeldig mye av det, så blir jeg rett og slett lei...

Så ja, jeg hadde aldri trodd at valpen skulle være den minste frustrasjonsdelen av valpetiden... :)

Er kanskje ikke helt rette stedet å poste denne, men det er jo frustrasjon i valpetiden det gjelder (forhåpentligvis) :) var hvertfall utrolig deilig å få lettet litt på trykket :)

Anonymous poster hash: cb0c6...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå Bobby har vært så søt i dag (med unntak av kveldsturen da han plutselig ble en kødd), i dag morges kom han og la seg i sengen mellom meg og samboer, med hodet sitt på puta mi og nesetippen bare millimeter fra min. Og der skulle han sove. Holdt på å dåne.

Og så senere på dagen satt jeg meg ned på gulvet for å lese på et malingspann eller noe, så kom han gående og klatret opp i fanget mitt og la hodet sitt på skulderen min. Holdt på å dåne igjen. Han satt sånn skikkelig lenge også, ville bare ha kos og ååå :rodmer:

På kveldsturen var han umulig å gå med og hoppet etter meg og prøvde å bite seg fast i jakken og båndet og handskene mine, i tillegg til at han skremte vettet av to syklister (han ville bare hilse på, men er man redd for hund, så er man redd for hund). Da hadde jeg lyst til å gi han bort på finn. Neida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten blandingsvalp på 9 uker, så herlig da! Men gleder meg til han slutter å bite på alt og alle!

Klikkertrening er virkelig effektivt! Når vi øver er han kjempe flink på sitt, ligg og bamse.

Renslighetstreningen går kjempe bra, men noen uhell blir det jo.

Noen som har tips på å få han til å ligge en annen plass enn rommet vårt på natta? Han ligger i bur, men på slutten av natta ligger han i sengen vår, fordi vi ikke vil han skal vekke barna. Har en baby på 6 mnd vi må opp en gang eller to til, og det er etter det han kommer opp til oss. Skulle gjerne latt han sove i buret på stua eller noe.

Han er av og til alene i buret hjemme, max 1-2 timer og det går veldig bra. Setter på radioen så går det veldig fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Åh, jeg kunne ønske at valpen vår (på nå 7 måneder, så han er kanskje ikke så valp lenger) ikke var så stor og sterk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gidder ikke lage nytt emne bare for dette, så spør her: Dere som bor i Bergen og har hund (mer spesifikt liten hund eller valp), kommer dere gratis på bussen?

Vet man egentlig skal betale barnebillett, men har også hørt den at hunder kommer gratis med når de er så små at de sitter på fanget, og jeg gidder ikke betale på automaten dersom hunden kunne blitt med gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lage nytt emne bare for dette, så spør her: Dere som bor i Bergen og har hund (mer spesifikt liten hund eller valp), kommer dere gratis på bussen?

Vet man egentlig skal betale barnebillett, men har også hørt den at hunder kommer gratis med når de er så små at de sitter på fanget, og jeg gidder ikke betale på automaten dersom hunden kunne blitt med gratis.

Nope. Den reglen tror jeg ble avskrevet for noen år siden. Men mange bussjåfører som sier at det er ok å ikke betale om man sier at man skal ha billett for en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har hatt valpen vår siden fredag - og han er nærmest perfekt! Han har ikke tisset på gulvet én gang (som regel ute, hvis vi er for dårlige på å ta ham ut så går han på aviser), han stopper å bite hvis vi sier au, han går helt perfekt i bånd, han sover hele natten uten noe problem, og han lar oss gjøre mer eller mindre alt med ham uten protest... Vi har badet, pusset tenner, klippet negler, fjernet øyerusk som har satt seg fast i pelsen, og han har ikke protestert litt engang. Vi kunne virkelig ikke bedt om en snillere valp! Hvor sannsynlig er det at han forblir sånn, tro? :fnise: Han er 8 uker gammel nå.



Anonymous poster hash: ff48a...0b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt valpen vår siden fredag - og han er nærmest perfekt! Han har ikke tisset på gulvet én gang (som regel ute, hvis vi er for dårlige på å ta ham ut så går han på aviser), han stopper å bite hvis vi sier au, han går helt perfekt i bånd, han sover hele natten uten noe problem, og han lar oss gjøre mer eller mindre alt med ham uten protest... Vi har badet, pusset tenner, klippet negler, fjernet øyerusk som har satt seg fast i pelsen, og han har ikke protestert litt engang. Vi kunne virkelig ikke bedt om en snillere valp! Hvor sannsynlig er det at han forblir sånn, tro? :fnise: Han er 8 uker gammel nå.

Anonymous poster hash: ff48a...0b6

Lite sannsynlig. ;) Men dere har et kjempeflott grunnlag nå som jeg ville bygget videre på. Gi ham godbiter og ros når han gjør som dere vil. Ikke ta det for gitt at han er så medgjørlig - forsterk den positive atferden hans nå som dere allerede har den. Ikke bare med ros, ros gir hunder generelt sett ikke så mye, men gi ham en godbit når han går pent i bånd, når han ligger i ro og lar dere klippe klør osv. Masse ros, kos, godbiter, leking og oppmerksomhet når han gjør som dere vil - og total ignorering og verden blir kjedelig om han gjør som dere ikke vil.

Etterhvert som han blir eldre så vil han også bli mer selvsikker, mer nysgjerrig på omverden, mer selvstendig og mer eventyrlysten. Det handler ikke om at valpen trasser, er vanskelig, er sta, "vet at han ikke har lov" eller annet. Det er en helt naturlig del i valpens utvikling når den går fra bitteliten valp avhengig av de voksne til en mer selvstendig unghund med hormoner og utforskertrang.

Da er det bare å fortsette arbeidet man har lagt ned, selv om det virker som om alt dere har gjort er glemt. I en periode blir de fleste hormonbomber med fluer i hodet. Gjenta mantraet "det går over, det går over, det går over" ,mens du fortsetter å belønne det dere vil ha og ignorere det dere ikke vil ha (så langt det lar seg gjøre).

Og så en dag så letter tåka, og dere ser plutselig at det er en flott, kontaktsøkende og lydig hund inne i der, når bare fluene lander. Og dere vil få igjen for alt arbeidet dere har lagt ned i valpe- og unghundtiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...