Gå til innhold

Valpetråden - gleder og frustrasjon


Gjest Pink.Pearls

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål. Vi har egentlig uten vilje vendt valpen med å sove i sengen sammen med oss, samt sitte i sofaen. Dette gjorde vi fordi valpen var svært engstelig og redd alene, så med tiden har det bare blitt slik. Ser nå at det var dumt å vende hunden til sengen fordi det ødelegger litt stemningen mellom meg og samboer :P

Er det bare å venne det av igjen? La ham hyle og skrike til han tilslutt sovner i sin egen seng ved siden av?

En annen ting. Når bør man kastrere hannhund? Bør man la den få pare seg en gang først?

Min hund er 10 år nå, og han var vant til å sove på sengen, ligge i sofaen osv før, i flere år. Men han gjør faktisk ikke slikt lenger, fordi vi har vært bevisste på å si nei når han gjør det. Han kan legge seg på plassen sin får han beskjed om :) Dessuten hvis han vil opp på sofaen så "spør" han pent ved å stirre en del på oss og så legge hodet oppå sofaen :fnise: Men han får alltid nei som svar. Det HAR hendt at han har fått lov.. men da er det egentlig bare jeg som vil kose med han! Ellers VET at han ikke får lov til å komme opp, og holder seg på gulvet.

Jeg kastrerte han for ca 1 år siden faktisk, fordi jeg var lei av at han ble overgira på tisper i de grader (ingenting jeg gjorde hjalp)!

Fikk beskjed om at pga alderen så ble det neppe noen forskjell, men det ble det faktisk! Han er ikke overgira lenger, og begynte å leke helt alene med lekene sine (noe han aldri gjorde før).

Jeg drømte lenge om å parre han for å videreføre det gode lynnet sitt men ga opp den drømmen for noen få år siden.. han er en blandingshund :)

Ingenting er for sent, selv ikke for en hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opp- og nedturer i dag. Han har vært kjempeflink til å være alene i dag (jeg var ute, samboeren var for det meste i et annet rom), underholdte seg selv og sov mesteparten av tiden i buret. Da jeg kom hjem ble han så glad at han tisset litt (det gjør han iblant hvis han møter noen og han ikke har tisset på en liten stund), etter over en uke uten noen uhell. Litt senere hadde jeg han oppi sofaen hvor han lå oppå dynen min, og vel... han tisset en del på dynen. Han har aldri tisset oppi sofaen eller sengen vår før, maser alltid om å komme ned om han må på do :( Jeg skylder ikke på ham, er bare frustrert fordi vi lot det skje, argh.... Gleder meg skikkelig til han blir konsekvent med å si ifra at han må på do, nå skjer det bare sporadisk. Nå er det ca en uke mellom hvert uhell, så det går jo fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk førstegangs valpeeier her som desperat trenger innspill... Brukte laaang tid på å velge riktig oppdrett og rase, og fikk umiddelbart godfeeling da jeg besøkte gården der jeg hentet lilletuppa mi. Har aldri sett så rolige og harmoniske hunder før, henne inkludert. Hun er av rasen chihuahua (ingen fordommer, gjorde hjemmeleksen min på oppdrett, og mammaen hennes jobber som terapihund og har fantastisk lynne).

Nå er hun 10 uker og har vært hos meg i 1 uke, og i de siste par dagene har hun blitt veldig vanskelig å ha med å gjøre når hun er våken. Hun spretter rundt i leiligheten, knurrer, biter, bjeffer og virker nesten besatt. Vet at valper kan finne på mye tull, men tror dette er mer enn hva som er vanlig. Jeg snakket med oppdretter, som mente at jeg nok har overdrevet sosialisering etc den første uka, og hun anbefalte meg å ta det helt rolig og unngå besøk i noen dager. Hun sa også at jeg burde vente med leking etc i noen uker, og bare la henne kjede seg. "Rolig og harmonisk eier = rolig og harmonisk hund"... Nå har jeg forsøkt dette i dag, og har ligget på sofaen hele dagen. Hun har ligget og slappet av ganske mye, og vi har hatt en del kosestunder der hun har vært rolig og glad, men plutselig er det tilbake til samme oppførselen med biting, knurring, bjeffing og skikkelig galskap. Forsøker å ignorere henne så godt jeg kan, men ikke lett, for kjenner at jeg blir så irritert på henne. Jeg vet ikke mine arme råd, og begynner å lure på om hele valpeprosjektet var en veldig stor tabbe.... :-/

HJELP....



Anonymous poster hash: 76872...019
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettere og hundeiere er forskjellige i hva de mener er god oppdragelse, men her mener jeg du burde rette på henne allerede nå. Ellers kan du ende opp med å få en liten aggressiv chihuaha, som er lite lydig. Det er i valpestadiet de former seg til å bli hundene de blir når de vokser opp. Det finnes mange videoer på nettet om hvordan man setter hunden på plass, selv er jeg størst fan av Cesar Millan, fordi han rehabiliterer selv de vanskeligste hundene som vanlige lydighetstrenere ville avlivet. Han har mange videoer ang små hunderaser som chihuahua. Det er sikker noen som mener at du ikke skal ta tips fra han, men sånn er det med alt. Noen er for og noe er mot. Selv har jeg brukt mange av hans metoder på min hund og andre hunder jeg kjenner og hans metoder fungerer ypperlig.

Jeg hadde noen år tilbake en valp som begynte slik din begynte, og jeg var også svært fortvilet og begynte å angre litt. Men etter å ha lest masse om lydighet og aggresjon og brukte metoder for å stoppe det, fikk jeg en ny hund i han :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte også å nevne at man kan "fikse" på hunden uansett hvor gammel den er, men du gir en god oppdragelse allerede fra valpestadiet unngår du mange negativiteter i fremtiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sniker meg bare inn for å si at det er veldig lite positivt å lære av Cesar Millan, søk heller opp Victoria Stilwell på youtube, hun er dyktig, og trener positivt.



Anonymous poster hash: e05f7...f94
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange videoer på nettet om hvordan man setter hunden på plass, selv er jeg størst fan av Cesar Millan, fordi han rehabiliterer selv de vanskeligste hundene som vanlige lydighetstrenere ville avlivet. Han har mange videoer ang små hunderaser som chihuahua. Det er sikker noen som mener at du ikke skal ta tips fra han, men sånn er det med alt. Noen er for og noe er mot. Selv har jeg brukt mange av hans metoder på min hund og andre hunder jeg kjenner og hans metoder fungerer ypperlig.

Jeg bare klarer ikke å ikke kommentere dette. Det er flott om du har hatt positive resultater av å bruke hans metoder, men han er ikke en hundetrener som man bør se opp til. Metodene hans er basert på dominansteorien, som har blitt motbevist mange ganger. Han bruker metoder som påfører hunden ubehag, enten fysisk eller mentalt, noe som ikke er greit. Hunden lystrer fordi den er redd for mer ubehag, ikke fordi den ønsker å lystre. Cesar har blitt bitt av hunder gang på gang, fordi han ignorerer hundens kroppsspråk og fortsetter å presse på, selv om den viser tydelig tegn til at den ønsker han skal stoppe. Mange hunder han har jobbet med og rehabilitert har gått rett tilbake til sin tidligere oppførsel, eller i noen tilfeller blitt verre. Jeg anbefaler å lese mer om moderne hundepsykologi og trening, og da spesielt positiv trening. Det vil i de aller, aller fleste tilfellene være mye mer effektivt når det kommer til å trene en trygg og stabil hund.

Så til AB:

Jeg reagerer på at oppdretter ber deg om å ikke leke med valpen og bare la henne kjede seg. Valper har mye energi som de må få ut, og siden de ikke bør gå lange turer i starten så er leking ypperlig. Hopping, bjeffing, biting og den slags er normalt hos valper, og hvis hun ikke får lov til å få ut energien sin så er dette atferd som bare vil bli verre. La henne løpe rundt og leke, og lek med henne. Når hun viser uønsket atferd (for eksempel bjeffing og biting), ignorer henne helt, og gjerne ta bort det hun driver med. Livet hennes skal bli så kjedelig som mulig når hun gjør ting hun ikke skal. Når hun roer seg ned og/eller leker fint, belønn med masse skryt, mer lek og eventuelt godbit.

Prøv å ikke bli irritert eller sint på henne. Husk at hun bare er 10(!) uker gammel, og vet rett og slett ikke bedre. Det er opp til deg å lære henne hva som er greit og ikke, det kommer ikke av seg selv. Vær konsekvent, men ikke bruk kjeft eller straff. Det blir lettere ;)

Anonymous poster hash: ff48a...0b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si til AB over her at det er helt normalt å være veldig usikker de første ukene. Jeg satt og grein over telefonen til kjæresten, for jeg følte at jeg ikke var flink nok og klar nok til å ha en liten valp. Jeg vurderte flere ganger å levere han tilbake til oppdretter. Men jeg ventet, og gjorde så godt jeg kunne, og ble etter hvert mer sikker i "rollen" som hundeeier, og så ble det mye lettere.

Så ikke gi opp, du får det til :):blomst: Hunden trenger ikke å lære alt i dag, så ikke stress, og prøv heller å gjøre det som føles naturlig, og som du tror du får til nå. Les noen gode hundebøker, og lær hunden det du lærer underveis. Det går bra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg bare inn for å si at det er veldig lite positivt å lære av Cesar Millan, søk heller opp Victoria Stilwell på youtube, hun er dyktig, og trener positivt.

Anonymous poster hash: e05f7...f94

Kan også anbefale Kikopup og Zak George, de er også gode og trener positivt, noe som er kjempegøy å se på!

Anonymous poster hash: ff48a...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer flere over meg. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å høre på Milan og andre som mener at du må "ta" valpen, vise hvem som er sjefen osv. Slikt er gammeldags tenkning som ikke lenger har noen plass i moderne hundeoppdragelse. Det er basert på feiloppfatning av ulveforskning for flere tiår siden og er nå grundig tilbakevist.

Det er helt normalt at valper får raptuser, biter, bjeffer og herjer. Den er bare en baby, og den har ikke enda selv kontroll på energien sin. Raptuser hos valper kan sammenlignes litt med overtrøtte barn som løper, hoier og kaver seg opp. Valper gjør det samme.

Jeg er enig i at man ikke skal oversosialisere en valp, spesielt ikke når man nettopp har fått den. Men for meg blir det litt for ekstremt den andre veien igjen at man bare skal sitte inne og la valpen kjede seg. Det er jo som å be om å få en raptus når valpen ikke har noen annen måte å få utløp på energien sin på.

Jeg ville fokusert på miljøtrening. Ta valpen med ut i gata, sett deg på en benk og la ham se på alt som går forbi (ikke la alle og hvermann være oppi og klappe valpen hele tiden, la ham få ro). Ta ham med på en biltur, på bussen om du har tenkt å ta buss fremover, på kort rusletur i nabolaget, en runde i skogen osv. La ham oppleve nye ting og steder som vil bli en del av hans liv når han blir voksen. Det er ikke om å gjøre å gå så veldig mye tur, men gi ham inntrykk og bli kjent med den delen av verden han skal bli en del av.

Slik miljøtrening sliter ut valpen mentalt, og det er større sjanse for at han finner roen og sovner etterpå. Raptuser hos valper er ofte et tegn på at han enten er under- eller overstimulert, og du må selv finne ut av balansen for din hund.

Tren gjerne også søksøvelser og litt enkel lydighet/triks. Det er også en god måte å slite valpen ut på. Lek er bra, men jeg ville for min del trent opp lek slik at jeg kunne brukt det som belønning når jeg trener. Bare husk at lek stresser opp valpen, og den kan trenge hjelp til å finne roen etterpå. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare klarer ikke å ikke kommentere dette. Det er flott om du har hatt positive resultater av å bruke hans metoder, men han er ikke en hundetrener som man bør se opp til. Metodene hans er basert på dominansteorien, som har blitt motbevist mange ganger. Han bruker metoder som påfører hunden ubehag, enten fysisk eller mentalt, noe som ikke er greit. Hunden lystrer fordi den er redd for mer ubehag, ikke fordi den ønsker å lystre. Cesar har blitt bitt av hunder gang på gang, fordi han ignorerer hundens kroppsspråk og fortsetter å presse på, selv om den viser tydelig tegn til at den ønsker han skal stoppe. Mange hunder han har jobbet med og rehabilitert har gått rett tilbake til sin tidligere oppførsel, eller i noen tilfeller blitt verre. Jeg anbefaler å lese mer om moderne hundepsykologi og trening, og da spesielt positiv trening. Det vil i de aller, aller fleste tilfellene være mye mer effektivt når det kommer til å trene en trygg og stabil hund.

Så til AB:

Jeg reagerer på at oppdretter ber deg om å ikke leke med valpen og bare la henne kjede seg. Valper har mye energi som de må få ut, og siden de ikke bør gå lange turer i starten så er leking ypperlig. Hopping, bjeffing, biting og den slags er normalt hos valper, og hvis hun ikke får lov til å få ut energien sin så er dette atferd som bare vil bli verre. La henne løpe rundt og leke, og lek med henne. Når hun viser uønsket atferd (for eksempel bjeffing og biting), ignorer henne helt, og gjerne ta bort det hun driver med. Livet hennes skal bli så kjedelig som mulig når hun gjør ting hun ikke skal. Når hun roer seg ned og/eller leker fint, belønn med masse skryt, mer lek og eventuelt godbit.

Prøv å ikke bli irritert eller sint på henne. Husk at hun bare er 10(!) uker gammel, og vet rett og slett ikke bedre. Det er opp til deg å lære henne hva som er greit og ikke, det kommer ikke av seg selv. Vær konsekvent, men ikke bruk kjeft eller straff. Det blir lettere ;)

Anonymous poster hash: ff48a...0b6

Du klarte da fint å kommentere det :)

Det vil alltid være folk som ikke er enig, og folk som er enig. Jeg mener ikke at alt det han gjør er bra, men mye han gjør ER det, etter min mening. Men nå bruker han rehabilitereing og dominans på de vanskeligste hundene, og grunnen til at hundene går tilbake til slik de var før er ikke hans feil, det er eierne som ikke klarer å følge opp. En hund må vite hvor han har plassen sin i rangeringen i hjemmet, og jeg er enig med han i at den skal være nederst. En hund trenger en dominant eier, ellers blir hunden å dominere mennesket. Man kan jo se på ulvene, der de har én dominant og alle vet hvor sin plass er i flokken. Nå er ikke hunder og ulver helt det samme dyret men de har mange av grunn egenskapene.

Det finnes mange flinke trenere der ute som har sine metoder å trene hunden på. Noen bruker klikketrening, noe jeg personlig ikke er stor fan av. Men det er mange måter å oppdra en hund på, og jeg personlig liker flere av Millans metoder. Nå snakker jeg ikke om de mest ekstreme metodene, men de mildere metodene.

Jeg synes heller ikke at han påfører hunden smerte slik flere nevner. Han bruker ikke vold. Det kan se ekstremt ut for noen, men hvis vi ser på ulvene igjen så ser vi hvor ekstreme de kan være mot hverandre når det gjelder å sette hverandre på plass. Det er lov å være litt hard mot hunden (snakker ikke om å påføre hunden skade), å bruke for eksempel bitegrepet mot nakken (slik gjør jo hunder mot hverandre). En hund kan skrike bare den blir redd, det betyr nødvendigvis ikke at den får vondt. Har sett gang på gang små hunder som skriker av redsel bare når min hund skal leke, eller om jeg har brukt fingeren på nakken demmes for å få de bort fra meg/hunden (når eier ikke er i nærheten eller gjør noe).

Men det er lov å være uenig med hverandre! :)

Jeg synes hun (som stilte spørsmålet ang sin valp) skal lete seg litt frem på youtube/nettet på oppdragelse av hunder for så å bruke den metoden hun finner mest passende til henne. Valpen er ikke ekstrem, men den kan bli ekstrem om ingenting blir gjort.

Det finnes også en annen trener ved navn Tamar Geller som har studert ulvene, som bruker en annen metode enn Millan. Hun har også en bok. Jeg fant henne også svært flink - som sagt på en annen måte enn Millan. Han alene er ikke den jeg liker best, men jeg liker han svært godt. Spesielt for ekstreme tilfeller. Det at han blir bitt bryr han seg lite om. Hunden sier jo ifra fordi den er enten dominant, aggressiv eller misliker å bli rettet på. Det er en del av hundens språk å bruke tenner (men skal læres opp ved å ikke bite).

Til sist vil jeg anbefale en bok som er svært anbefalt av mange, "På talefot med hunden", den er kjempefin og veldig mye nyttig informasjon om hundens språk!

Jeg er forøvrig helt enig med deg at det er rart at oppdretteren ber henne ikke leke osv med valpen. Hun virker egentlig som at hun har lite peiling på oppdragelse. Det er også mange oppdrettere som egentlig har null peiling (men som tror de har det), etter det min venninne (som også er oppdretter) har erfart. For oppdrettere er gjerne slik at når de ikke kan bruke hunden sin lenger, blir den omplassert og erstattet med ny (også det min venninne har fortalt og erfart). Heldigvis er ikke min venninne en slik oppdretter, hun er sterkt mot dette, men hennes søster er stikk motsatt.. Det sporet litt av nå, men poenget mitt er egentlig at de ikke er de RETTE personene å spørre om råd om.

Håper vi kan være enige om å være uenige uten at vi skal lage dette til en krangel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig, spesielt i en valpetråd som dette, å understreke at tanker om at eier må være "dominant" og at hunden "må vite sin plass i flokken" er tanker som er tilbakevist. Det er ikke slik hunder fungerer, og ledelse er lite relevant i forholdet mellom hunder og eier. I hvert fall når det kommer til trening av hund.

Ja, det er mange ulike meninger om hundeoppdragelse. Noen av dem er tuftet på nyeste forskning innenfor etologi og hundeatferd, andre meninger er basert på gamle tanker som igjen er tuftet på misforståelser innen gammel forskning.

Forøvrig er det også flere som rehabiliteter særs aggressive hunder gjennom bruk av positiv trening, og som heller ikke forholder seg til gammelt tankegods om lederskap. Sjekk f.eks ut Patricia McConnell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange fine svar! :-) Jeg tenker også at det virker veldig fælt å ikke leke med valpen, samtidig som jeg ser hvor harmoniske og flotte hunder oppdretteren har. Aldri møtt så kosete og gode hunder før da jeg var på gården, og som sagt er flere av de terapihunder. Så hun gjør jo tydeligvis noe riktig. Det jeg merker angående snuppa mi og lek er at den ofte starter rolig og fint, og så eskalerer hun og blir helt crazy. Hun klarer ikke å roe seg ned og ender opp fullstendig overstimulert og superstressa, og da kommer all den dårlige atferden fram. Så det er en vanskelig balansegang i leken nå iallfall... Så jeg aner ikke hva som er riktig, og ser at mange er uenig angående dette også... :-/

Har hatt valpen i 5 dager, og det har nok vært for mye folk innom og nye inntrykk generelt. Hun tør ikke å bli med lengre ut enn verandaen og begynner å pipe hvis jeg prøver å lokke henne lengre ut, så får ikke tatt henne med i nærmiljøet riktig enda... :-/

Helt utslitt i dag iallfall, endte med at jeg begynte å grine av henne, fordi hun ikke ga seg med knurringa og bitinga... Og vil så gjerne gjøre alt riktig, både mtp hennes velvære og mtp hvordan jeg ønsker at hun skal bli som voksen.



Anonymous poster hash: 76872...019
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stoppet leken ganske kjapt, før hun stresser seg veldig opp. Også rett etter lek kan du f.eks kaste godbiter på bakken/gulvet som et lite godbitsøk for å roe ned igjen.

Det er helt normalt at valper er slik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar! :-) Jeg tenker også at det virker veldig fælt å ikke leke med valpen, samtidig som jeg ser hvor harmoniske og flotte hunder oppdretteren har. Aldri møtt så kosete og gode hunder før da jeg var på gården, og som sagt er flere av de terapihunder. Så hun gjør jo tydeligvis noe riktig. Det jeg merker angående snuppa mi og lek er at den ofte starter rolig og fint, og så eskalerer hun og blir helt crazy. Hun klarer ikke å roe seg ned og ender opp fullstendig overstimulert og superstressa, og da kommer all den dårlige atferden fram. Så det er en vanskelig balansegang i leken nå iallfall... Så jeg aner ikke hva som er riktig, og ser at mange er uenig angående dette også... :-/

Har hatt valpen i 5 dager, og det har nok vært for mye folk innom og nye inntrykk generelt. Hun tør ikke å bli med lengre ut enn verandaen og begynner å pipe hvis jeg prøver å lokke henne lengre ut, så får ikke tatt henne med i nærmiljøet riktig enda... :-/

Helt utslitt i dag iallfall, endte med at jeg begynte å grine av henne, fordi hun ikke ga seg med knurringa og bitinga... Og vil så gjerne gjøre alt riktig, både mtp hennes velvære og mtp hvordan jeg ønsker at hun skal bli som voksen.

Anonymous poster hash: 76872...019

Min tidligere hund (da den var fersk hos oss) knurret og prøvde å bite da jeg tok i matskålen hans mens han spiste. Det er (iallefall for meg) helt uakseptabelt, det er ikke at jeg VIL forstyrre han mens han spiser, altså. Det jeg gjorde (for jeg også begynte å gråte) etterhvert var enten å ta vekk maten, eller ikke la han spise så lenge han gjorde det (lot han ikke sulte altså). På den tiden hadde jeg ikke lest så mye om oppdragelse, så jeg sa "nei" tydelig ifra, og prikket han med fingeren min på nedre del av halsen hans. Dyttet han også vekk mildt. Det funket etterhvert :) han var en litt vanskelig hund som trengte etterhvert konsekvente eiere, noe vi ble etter å ha lest masse.

Jeg synes du har fått mange gode tips på hva du kan gjøre i form av stimuli og positiv trening (du har fått flere navn på trenere her du kan sjekke ut, og igjen nevner jeg Tamar Geller).

Da min nåværende hund var valp og fersk hos oss var han livredd for biler. Han hadde vokst opp på en gård med svært lite trafikk. Da jeg gikk turer og det kom en bil gilk han ned til motsatt side av grøfta for å unngå bilene. Jeg stoppet opp med han, og fortstatte turen. Vendte han gradvis opp til å omgås biler, tok han med på bussen, på torget, langs veien osv. Det gikk seg til, og han er i dag (skremmende) uredd for biler! Så du må bare venne hunden gradvis til det han er redd for!

Kan godt hende jeg tar feil, men jeg har inntrykk av at mange små hunderaser er redd/usikker på mye.

Ikke gi opp, finn den type oppdragelse som du er komfortabel med fra trenere, og så skal du se at både du og hunden blir lykkelige! Ikke glem at hunden er kommet i et nytt hjem så den kan være usikker på mye.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skjer mye hjemme hos oss nå!

Han har begynt å miste tenner, to-tre dager etter at den første falt ut så var alle framtennene borte, og voksentennene er på god vei ut. Pga dette har han fått litt tåreflekker for første gang. Det er visst veldig normalt at de får det mens voksentennene er på vei ut, så vi krysser fingrene for at flekkene forsvinner når den prosessen er over.

Han har blitt superflink til å ikke bjeffe i vinduet! Selv når bestevennen hans går forbi bjeffer han ikke, og det er deilig. Når han er lei av å leke eller tygge så går han og legger seg i hjørnet i vinduet, hvor han ofte ligger og ser ut helt til han sovner.

Han har fått sin første hårklipp. Jeg har lyst til å klippe han selv, og dette var første gangen jeg noen gang har klippet en hund :fnise: Han er litt skjev, men kjempesøt, og han ser enda mer valpete ut nå.

Han har fortsatt ikke mestret det å si ifra når han må på do, men har blitt flink til å holde seg til vi kommer ut. Har et uhell omtrent en gang i uken.

Endret av Kragebein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt utnytte av det fine være i dag og vært på lang tur i parken. Han var såå flink hele veien :rodmer: Han gikk helt perfekt ved siden av meg hele tiden (bortsett fra et par øyeblikk hvor han dro litt fordi han luktet noe godt) og reagerte ikke på noen av menneskene vi gikk forbi. Vi møtte tre hunder, en Golden Retriever, en Labrador og en Beagle, han bjeffet litt på Labradoren og Beaglen, men Golden Retrieveren gikk han rett forbi uten å reagere.

Det er så deilig å merke fremskritt med treningen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, i dag har han lært å stå på to bein på kommando! Jeg har vært ganske dårlig på å trene på kommandoer og triks i det siste, men tenker å starte igjen. Neste trinn når han blir trygg på å stå oppreist lenge blir å danse. Jeg har prøvd å lære ham å rulle rundt, men det holder jeg på å gi opp, han nekter! Har sett 20 videoer av folk som lærer hunden sin det, og jeg har prøvd mange forskjellige metoder til å "lure" ham til å rulle rundt, men jeg klarer det seriøst ikke. Da får vi heller øve på andre triks :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk førstegangs valpeeier her som desperat trenger innspill... Brukte laaang tid på å velge riktig oppdrett og rase, og fikk umiddelbart godfeeling da jeg besøkte gården der jeg hentet lilletuppa mi. Har aldri sett så rolige og harmoniske hunder før, henne inkludert. Hun er av rasen chihuahua (ingen fordommer, gjorde hjemmeleksen min på oppdrett, og mammaen hennes jobber som terapihund og har fantastisk lynne).

Nå er hun 10 uker og har vært hos meg i 1 uke, og i de siste par dagene har hun blitt veldig vanskelig å ha med å gjøre når hun er våken. Hun spretter rundt i leiligheten, knurrer, biter, bjeffer og virker nesten besatt. Vet at valper kan finne på mye tull, men tror dette er mer enn hva som er vanlig. Jeg snakket med oppdretter, som mente at jeg nok har overdrevet sosialisering etc den første uka, og hun anbefalte meg å ta det helt rolig og unngå besøk i noen dager. Hun sa også at jeg burde vente med leking etc i noen uker, og bare la henne kjede seg. "Rolig og harmonisk eier = rolig og harmonisk hund"... Nå har jeg forsøkt dette i dag, og har ligget på sofaen hele dagen. Hun har ligget og slappet av ganske mye, og vi har hatt en del kosestunder der hun har vært rolig og glad, men plutselig er det tilbake til samme oppførselen med biting, knurring, bjeffing og skikkelig galskap. Forsøker å ignorere henne så godt jeg kan, men ikke lett, for kjenner at jeg blir så irritert på henne. Jeg vet ikke mine arme råd, og begynner å lure på om hele valpeprosjektet var en veldig stor tabbe.... :-/

HJELP....

Anonymous poster hash: 76872...019

Hunden din har mye energi, som du må prøve å la den få utløp på andre måter. Eksempel lydighet, triks, spor, miljøtrening, lek, lek med andre hunder og andre former for mental trening. Prøv å overfør den dårlige oppførselen til noe som er bra oppførsel -gi positiv belønning når den gjør noe bra. Ikke gi den mye positiv belønning når den gjør noe galt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...