Rainbow Skrevet 5. mars 2015 #321 Del Skrevet 5. mars 2015 Ah, det der gleder jeg meg til, Tabris! (vofse er 22 mnd og tenker på damerdamerdamerdamer mens han totaaalt ignorerer oss enkelte ganger). Men vi har jobba mye og utelukkende positivt, så satser på at den lydige hunden er inni der et sted. Merker ham innimellom, fortrinnsvis når det ikke er DET KULESTE I VERDEN tilstede, dvs andre hunder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. mars 2015 #322 Del Skrevet 5. mars 2015 Ah, det der gleder jeg meg til, Tabris! (vofse er 22 mnd og tenker på damerdamerdamerdamer mens han totaaalt ignorerer oss enkelte ganger). Men vi har jobba mye og utelukkende positivt, så satser på at den lydige hunden er inni der et sted. Merker ham innimellom, fortrinnsvis når det ikke er DET KULESTE I VERDEN tilstede, dvs andre hunder. Hehe, ja. Min blir 3 år i sommer og jeg merker stor forskjell på ham nå og for et år siden. Men så har jobbet mye også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 5. mars 2015 #323 Del Skrevet 5. mars 2015 Ja, vi også, og det er jo litt morsomt å se at han kan gå fra KLIN KOKOS BANANAS, det vil si stå på to bein i sela, ignorere oss totalt, omtrent fnyse av godbiter og fine ord, legge seg ned og hoppe opp, nesten dra oss over ende når det kommer en hund imot oss... Eller: Kaste et blikk på den andre hunden og gå pent ved siden av oss mens han ser forventingsfull opp på godbiten i slakt bånd med kort avstand til hunden,. Gjerne på samme tur! Sist han gjorde det siste spurte jeg ham om han var frisk så den andre eieren hørte meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #324 Del Skrevet 5. mars 2015 Lite sannsynlig. Men dere har et kjempeflott grunnlag nå som jeg ville bygget videre på. Gi ham godbiter og ros når han gjør som dere vil. Ikke ta det for gitt at han er så medgjørlig - forsterk den positive atferden hans nå som dere allerede har den. Ikke bare med ros, ros gir hunder generelt sett ikke så mye, men gi ham en godbit når han går pent i bånd, når han ligger i ro og lar dere klippe klør osv. Masse ros, kos, godbiter, leking og oppmerksomhet når han gjør som dere vil - og total ignorering og verden blir kjedelig om han gjør som dere ikke vil. Etterhvert som han blir eldre så vil han også bli mer selvsikker, mer nysgjerrig på omverden, mer selvstendig og mer eventyrlysten. Det handler ikke om at valpen trasser, er vanskelig, er sta, "vet at han ikke har lov" eller annet. Det er en helt naturlig del i valpens utvikling når den går fra bitteliten valp avhengig av de voksne til en mer selvstendig unghund med hormoner og utforskertrang. Da er det bare å fortsette arbeidet man har lagt ned, selv om det virker som om alt dere har gjort er glemt. I en periode blir de fleste hormonbomber med fluer i hodet. Gjenta mantraet "det går over, det går over, det går over" ,mens du fortsetter å belønne det dere vil ha og ignorere det dere ikke vil ha (så langt det lar seg gjøre). Og så en dag så letter tåka, og dere ser plutselig at det er en flott, kontaktsøkende og lydig hund inne i der, når bare fluene lander. Og dere vil få igjen for alt arbeidet dere har lagt ned i valpe- og unghundtiden. Hehe Tusen takk for kommentaren din! Vi er veldig rause med godbiter, spesielt når det gjelder ting han i utangspunktet ikke var så komfortabel med. Han reagerer veldig godt på det, så det skal vi fortsette med! Setter pris på advarselen om "trass"-alderen også. Vanskelig å tro at han kommer til å bli veldig vanskelig å ha med å gjøre, men det skjer vel. Godt at vi kan være forberedt Jeg har et lite spørsmål! I starten var han skikkelig skeptisk når vi var ute, og nektet å gå i det hele tatt. Vi ga godbiter når han virket mer komfortabel og sniffet rundt, og det har virkelig hjulpet. Nå er han av og til så opptatt av å sniffe at han ikke engang merker godbiten Men han har også begynt å plukke opp ting fra bakken og prøver å spise det, alt fra steiner og trebiter til sneiper... Han er kjempeflink til å la oss åpne opp munnen og ta det ut, men hvordan skal vi belønne det når han lar oss gjøre det? Gi en godbit rett etter at vi tar det ut? Anonymous poster hash: ff48a...0b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 5. mars 2015 #325 Del Skrevet 5. mars 2015 Du spurte kanskje egentlig Tabris, men: Vår valp gjorde også sånt, og vi lærte inn slipp-kommando og la være- kommando. Her er linker jeg putta i en annen tråd om hvordan vi lærte ham det. Vi har også øvd på å si "få se" og så får vi se inni munnen, og så sier vi BRA og gir godbit. Det er lurt å alltid bytte med noe annet når man tar fra dem noe. Men emd vår merka vi at han tok opp ting, bar dem rundt noen meter og slapp dem igjen hvis vi ignorerte at han hadde tatt dem. Det tok en stund før vi fant ut det, så da stressa vi veldig med å ta fra ham alt mulig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. mars 2015 #326 Del Skrevet 5. mars 2015 Ja, jeg ville gitt ham godbit når han slipper. Lære ham at det lønner seg å bytte det han har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #327 Del Skrevet 5. mars 2015 Hjertelig takk, begge to Anonymous poster hash: ff48a...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 10. mars 2015 #328 Del Skrevet 10. mars 2015 Jeg spør her, jeg, siden samboeren min og jeg er bittelitt uenige om noe. Vi har en helt herlig valp på 8,5 uker, og han har blitt kjempeflink på den korte tiden vi har hatt ham. Han begynner å skjønne at det lønner seg å tisse ute, og hvis han har et uhell inne så hender det at han løper for å gjemmer seg og ser "typisk skamfull hund" ut. Vi har aldri kjeftet eller brukt noe form for straff, tisser eller bæsjer han inne så sier vi ingenting mens vi tørker det opp. Vi er veldig enige i at vi helst ikke skal gi ham muligheten i det hele tatt til å gå på do inne, noe som blir lettere for hver dag siden vi begynner å lære alle tegnene han gir når han må på do. Blant annet så må han alltid tisse kort tid etter å ha våknet fra en lur. Jeg mener at vi bør ta ham ut nesten med en gang han våkner opp og begynner å snuse rundt, mens samboeren min mener det er bedre å distrahere ham og leke til han virkelig må tisse og såvidt klarer å holde seg mer. Dette fordi han vil korte ned på antall ganger vi går ut med ham. Jeg er jo absolutt enig i at vi til slutt skal ende opp på 3 ordentlige turer om dagen, men akkurat nå er han så liten og har såpass lite blærekontroll at jeg synes det er bedre å gå ut 2-3 ganger ekstra om dagen, selv om han da kanskje ikke må på do hver eneste gang. Hva tenker dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. mars 2015 #329 Del Skrevet 10. mars 2015 Jeg er enig med deg. Så små valper må kanskje veldig akutt når de først må, og hvis dere venter så er det en god sjanse for at valpen begynner å tisse før dere har fått på dere klær og sko - og da er uhellet allerede skjedd. Jeg ville ikke fokusert på å korte ned antall ganger dere går ut så tidlig, det går seg til av seg selv når valpen blir eldre og klarer å holde seg lenger. Ellers er "typisk skamfull hund" ofte dempende signaler hunden gir. Det er kjempebra at dere ikke straffer på noen måte, men det er en liten mulighet for at valpen reagerer på kroppspråket deres (hvis dere noen ganger blir oppgitt eller irritert, og det kommer frem i kroppspråket selv om dere ikke sier noe). Det trenger ikke stemme, men jeg ville tenkt litt over om det er noe dere gjør som gjør at hunden demper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 10. mars 2015 #330 Del Skrevet 10. mars 2015 Jeg er enig med deg. Så små valper må kanskje veldig akutt når de først må, og hvis dere venter så er det en god sjanse for at valpen begynner å tisse før dere har fått på dere klær og sko - og da er uhellet allerede skjedd. Jeg ville ikke fokusert på å korte ned antall ganger dere går ut så tidlig, det går seg til av seg selv når valpen blir eldre og klarer å holde seg lenger. Ellers er "typisk skamfull hund" ofte dempende signaler hunden gir. Det er kjempebra at dere ikke straffer på noen måte, men det er en liten mulighet for at valpen reagerer på kroppspråket deres (hvis dere noen ganger blir oppgitt eller irritert, og det kommer frem i kroppspråket selv om dere ikke sier noe). Det trenger ikke stemme, men jeg ville tenkt litt over om det er noe dere gjør som gjør at hunden demper. Er akkurat dette jeg tenker og, takk for svar! Kan hende vi ubevisst virker litt oppgitt om han tisser inne, men det er ikke noe vi har følt på, i hvert fall. Han har truffet avisene 100% av gangene han har hatt uhell, så det har jo vært veldig lett å rydde opp, og vi forventer jo ikke at han skal ha mestret noe sånt så tidlig. Skal likevel være litt obs på det fremover, takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #331 Del Skrevet 11. mars 2015 Så klart skal man ikke vente til valpen er så tissetrengt at den nesten ikke klarer å holde seg! Valpen må bli tatt med ut når den våkner, etter mat, etter kos og etter lek. Nå mener jeg ikke det at om du styrker den to ganger over ryggen så må den ut, men har den gjort noe i et lengre tidsrom må dere ta den med ut etterpå. De første ukene, og den første måneden må man regne med mange lufteturer, kanskje så mange som 10 hver dag, men dette er fordi at man vil at hunden skal lære å gjøre fra seg ute, slik at den slipper den dårlige opplevelsen av å være skamfull.Om samboeren din allerede nå, etter ei halv uke, prøver å korte ned på antall lufteturer iløpet av dagen, frykter jeg at dere ikke har satt dere godt nok inn i hva det vil si å ha hund. Anonymous poster hash: 2defa...e6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 11. mars 2015 #332 Del Skrevet 11. mars 2015 Så klart skal man ikke vente til valpen er så tissetrengt at den nesten ikke klarer å holde seg! Valpen må bli tatt med ut når den våkner, etter mat, etter kos og etter lek. Nå mener jeg ikke det at om du styrker den to ganger over ryggen så må den ut, men har den gjort noe i et lengre tidsrom må dere ta den med ut etterpå. De første ukene, og den første måneden må man regne med mange lufteturer, kanskje så mange som 10 hver dag, men dette er fordi at man vil at hunden skal lære å gjøre fra seg ute, slik at den slipper den dårlige opplevelsen av å være skamfull.Om samboeren din allerede nå, etter ei halv uke, prøver å korte ned på antall lufteturer iløpet av dagen, frykter jeg at dere ikke har satt dere godt nok inn i hva det vil si å ha hund. Anonymous poster hash: 2defa...e6b Både han og jeg er godt forberedt på å være ute ofte nok, nå har det gått to dager uten uhell inne fordi vi er ute mer eller mindre hver time. Han er kanskje litt mer ivrig enn meg på at valpen skal vokse opp og bli bittelitt mer selvstendig, men det er ikke verre enn at vi hadde en liten prat om det i går kveld og han er fullstendig enig i at vi ikke skal begynne med akkurat det enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 14. mars 2015 #333 Del Skrevet 14. mars 2015 Såå gøy med en valp som prøver å spise alt som ligger på bakken når vi går ute... Vi jobber med å ikke spise noe med mindre vi sier det er greit, og han begynner å mestre det med "kjedelige" godbiter innendørs. Neste steg blir litt bedre godbiter, så skal vi øve på det ute i bakgården. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bippo Skrevet 15. mars 2015 #334 Del Skrevet 15. mars 2015 Åh, valpen min har jo blitt 8 mnd nå (herlighet tiden går fort!), og han har blitt så sutrete! Han er veldig grei å ha med å gjøre ellers, men han går rundt og piper om han ikke får oppmerksomhet hele tiden. Jeg gjør alt jeg kan for å prøve å aktivisere han, men det er liksom ikke nok. Han får liksom ikke helt til å leke alene, vi må ALLTID leke med han (og helt ærlig er det uaktuelt, for da vil vi jo aldri få gjort noe annet), og vis ikke står han bare med bamsen i kjeften og stirrer på oss mens han piper. Jeg har prøvd å putte godbiter i flasker, oppi esker og har til og med kjøpt en sånn ball med hull i som skal få han til å jobbe litt, men han er redd for alt sammen. Alt av esker og "hule" ting er visst fryktelig skummelt. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å endre på dette? Skjønner liksom ikke helt hva mer jeg kan gjøre nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 15. mars 2015 #335 Del Skrevet 15. mars 2015 Åh, valpen min har jo blitt 8 mnd nå (herlighet tiden går fort!), og han har blitt så sutrete! Han er veldig grei å ha med å gjøre ellers, men han går rundt og piper om han ikke får oppmerksomhet hele tiden. Jeg gjør alt jeg kan for å prøve å aktivisere han, men det er liksom ikke nok. Han får liksom ikke helt til å leke alene, vi må ALLTID leke med han (og helt ærlig er det uaktuelt, for da vil vi jo aldri få gjort noe annet), og vis ikke står han bare med bamsen i kjeften og stirrer på oss mens han piper. Jeg har prøvd å putte godbiter i flasker, oppi esker og har til og med kjøpt en sånn ball med hull i som skal få han til å jobbe litt, men han er redd for alt sammen. Alt av esker og "hule" ting er visst fryktelig skummelt. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å endre på dette? Skjønner liksom ikke helt hva mer jeg kan gjøre nå.. Jeg ville fokusert på mental aktivisering mer enn leking da sistnente har lett for å stresse opp hunder som fra før sliter med å klare å slappe av (som det høres ut din gjør). Gode turer kombinert med spor, søksarbeid, trikse- eller lydighetstrening. Mental trening (spesielt nesearbeid) gjør hunder godslitne fordi det krever mye hjernearbeid. Deretter ville jeg fokusert på å lære hunden å finne roen. Aktivsering skjer ute, inne skal det være ro. Så når du er sikker på at hunden har fått det den trenger (da med fokus på aktiviteter som sliter ut hunden og roer den ned, ikke stresser den opp som f.eks lek, ballekasting og herjing med andre hunder), så kan du føre hunden bort til det stedet i stua du vil den skal være og be den gå og legge seg. Antagelig vil hunden sprette og raskt og flytte seg, da fører du ham tilbake igjen. Ingen kjefting, ingen "nei", ingen oppmerksomhet. Bare føre ham tilbake uten å si noe. Her må du være tålmodig, det er ikke umulig at du må holde på kanskje over en halvtime første gangen. Når hunden "gir opp", legger seg ned og virkelig slapper av, da kan du si fri og la ham gå hvor han vil. Gjør dette ofte, så vil hunden etterhvert assosiere sin plass med et sted hvor han skal slappe av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bippo Skrevet 16. mars 2015 #336 Del Skrevet 16. mars 2015 Jeg ville fokusert på mental aktivisering mer enn leking da sistnente har lett for å stresse opp hunder som fra før sliter med å klare å slappe av (som det høres ut din gjør). Gode turer kombinert med spor, søksarbeid, trikse- eller lydighetstrening. Mental trening (spesielt nesearbeid) gjør hunder godslitne fordi det krever mye hjernearbeid. Deretter ville jeg fokusert på å lære hunden å finne roen. Aktivsering skjer ute, inne skal det være ro. Så når du er sikker på at hunden har fått det den trenger (da med fokus på aktiviteter som sliter ut hunden og roer den ned, ikke stresser den opp som f.eks lek, ballekasting og herjing med andre hunder), så kan du føre hunden bort til det stedet i stua du vil den skal være og be den gå og legge seg. Antagelig vil hunden sprette og raskt og flytte seg, da fører du ham tilbake igjen. Ingen kjefting, ingen "nei", ingen oppmerksomhet. Bare føre ham tilbake uten å si noe. Her må du være tålmodig, det er ikke umulig at du må holde på kanskje over en halvtime første gangen. Når hunden "gir opp", legger seg ned og virkelig slapper av, da kan du si fri og la ham gå hvor han vil. Gjør dette ofte, så vil hunden etterhvert assosiere sin plass med et sted hvor han skal slappe av. Takk for svar Greia er at vi er gode på spor og søktrening, det er sånn han får middag hver dag. Jeg gjemmer godbiter og leker for han, og han har blitt knallgod på å finne de. Han er også flink til å finne roen, så det er egentlig ikke noe problem det heller. Problemet er når han er våken, har gått tur og har drevet sportrening i en halvtimes tid. Da er det bare klaging, og jeg skjønner ikke hva som er greia. Vi kan liksom ikke sette oss ned uten at han gir oss dårlig samvittighet for å ikke gi han oppmerksomhet Men når jeg tenker over det kan det faktisk hende nabotispa har løpetid, han har jo akkurat begynt med sånne hormonelle forandringer, så kanskje det har noe med det å gjøre. Jeg vet ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. mars 2015 #337 Del Skrevet 16. mars 2015 Takk for svar Greia er at vi er gode på spor og søktrening, det er sånn han får middag hver dag. Jeg gjemmer godbiter og leker for han, og han har blitt knallgod på å finne de. Han er også flink til å finne roen, så det er egentlig ikke noe problem det heller. Problemet er når han er våken, har gått tur og har drevet sportrening i en halvtimes tid. Da er det bare klaging, og jeg skjønner ikke hva som er greia. Vi kan liksom ikke sette oss ned uten at han gir oss dårlig samvittighet for å ikke gi han oppmerksomhet Men når jeg tenker over det kan det faktisk hende nabotispa har løpetid, han har jo akkurat begynt med sånne hormonelle forandringer, så kanskje det har noe med det å gjøre. Jeg vet ikke. Godbitsøk og å finne leken sin er gøy, men det er ikke spesielt krevende for hunden. Jeg tenker mer på lengre spor, samt at hunden skal finne en gjenstand med en bestemt lukt eller markere den gjenstanden som har denne lukten. Det er altså ikke det de skal finne som er belønningen, belønningen kommer etterpå. Dette krever mer av hunden og gjør den godsliten. Det kan absolutt ha med løpetid i området å gjøre. Hvis han er god på å finne roen, så er det vel bare å be ham gå og legge seg når han gjør slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bippo Skrevet 16. mars 2015 #338 Del Skrevet 16. mars 2015 Godbitsøk og å finne leken sin er gøy, men det er ikke spesielt krevende for hunden. Jeg tenker mer på lengre spor, samt at hunden skal finne en gjenstand med en bestemt lukt eller markere den gjenstanden som har denne lukten. Det er altså ikke det de skal finne som er belønningen, belønningen kommer etterpå. Dette krever mer av hunden og gjør den godsliten. Det kan absolutt ha med løpetid i området å gjøre. Hvis han er god på å finne roen, så er det vel bare å be ham gå og legge seg når han gjør slik? Ahaaa. Skjønner. Ja nei, det pleide å være nok for han før nemlig, han har blitt så stor så fort Så jeg sliter egentlig litt med å holde følge. Jeg får gjøre litt research på aktiviseringsmetoder, så han får brukt hodet sitt litt mer. Ja det er jo det, men når han nettopp har våknet for eksempel, så har jeg ikke noe lyst til å be han om å legge seg igjen. Men jeg får finne ut av hva jeg skal gjøre, finne litt nye triks å lære bort og sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. mars 2015 #339 Del Skrevet 16. mars 2015 Ahaaa. Skjønner. Ja nei, det pleide å være nok for han før nemlig, han har blitt så stor så fort Så jeg sliter egentlig litt med å holde følge. Jeg får gjøre litt research på aktiviseringsmetoder, så han får brukt hodet sitt litt mer. Ja det er jo det, men når han nettopp har våknet for eksempel, så har jeg ikke noe lyst til å be han om å legge seg igjen. Men jeg får finne ut av hva jeg skal gjøre, finne litt nye triks å lære bort og sånn Ja, han begynner jo å kreve mer etter som han blir eldre. Ordentlige spor og søksarbeid er kjempeflott aktiviteter som de fleste hunder elsker og som kan varieres i det uendelige hvordan man gjør dem. Spør gjerne om du vil ha noen tips om innlæring. Jeg ville i hvert fall ignorert ham når han holder på sånn. Ingen oppmerksomhet når han sutrer. Hvis han av seg selv legger seg ned igjen, så ville jeg ventet til han har ligget i ro og vært stille i minst fem sekunder - og SÅ ville jeg funnet på noe gøy med ham. Hensikten er å lære ham over tid at sutring fører ikke til noe, og det som er gøy skjer når han er i ro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 16. mars 2015 #340 Del Skrevet 16. mars 2015 Valpen vår har aldri hatt noe problem med at vi tar ting fra han som han holder på med, enten det er leker eller tyggebein. Noen ganger tar vi ting fra ham, holder det i et par sekunder, og roser før vi gir det tilbake, eller bytter det ut med noe annet. Vi jobber med at han skal slippe ting på kommando, men nå slipper han det aller mest så lenge vi ber om oppmerksomhet eller lokker med noe annet. Jeg bare lurer på om det er en lur måte å gjøre det på for å unngå at han skal utvikle besettelsesaggresjon. Vi tar aldri ting fra ham uten å gi noe tilbake, og vi tvinger aldri ting fra ham (det har aldri vært nødvendig). Vil gjerne ha noen tilbakemeldinger på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå