absinthia Skrevet 13. august 2014 #41 Skrevet 13. august 2014 (endret) Men det er jo akkurat det som er høyremoralisme, at man må jobbe for noe. Likevel så er jo virkeligheten for de intelligente at de ikke trenger å jobbe spesielt mye for å klare seg nettopp fordi de er intelligente.Motstanden mot dette, at de intelligente slipper å jobbe så mye, er jo selve skoleeksemplet på høyremoralisme. En lekse i høyremoralisme! En lekse i høyremoralisme. Selvprojisering! Nerdenes høyremoralistiske hevn! Nerdenes høyremoralistiske hevn? Høyremisunnelse er det i alle fall. Så intelligens betyr ikke noe likevel? Les deg opp på hva forskningen sier og om hvorfor en del høyt begavede ender opp som skoletapere og hvorfor det er en like stor gruppe høyt begavede som sliter i skolen, som de som har normal og under gjennomsnittlig IQ. I de fleste av disse studiene kommer man innpå at de er mer utsatt for depresjon som barn og senere i livet. Til de andre som er deprimerte og ser mørkt på ting og derfor tror at de er spesielt begavede av den grunn, så er det bare fint, om det får deg til å føle deg litt bedre. - Bare ikke overdriv det til å tro at det bare er du som " ser verden som den er" eller at dere er litt opphøyde i forhold til de andre, for det tyder mer på andre diagnoser i tillegg til depresjonen. Endret 13. august 2014 av absinthia 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #42 Skrevet 13. august 2014 Jeg har høy IQ, skårer høyt på alle tester som har blitt tatt, å jeg sliter veldig med angst og depresjon. Har vel gjort det siden jeg var 15-16 år. Hadde en bestefar som var veldig smart, ingenting som stoppet han i blandt annet matematikk. Han tippet det over for og endte med at han drakk seg ihjel. Anonymous poster hash: f10eb...428
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #43 Skrevet 14. august 2014 Du minner om en gammel bitter bestemor, bare at du ikke har barn.Anonymous poster hash: 2164f...b4a Hva er det for en ting å skrive?Anonymous poster hash: 435ed...902
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #44 Skrevet 14. august 2014 Hvis intelligente er mer sårbare for depresjon vil jeg tro at dette også gjelder dem som er mindre intelligente(under gjennomsnittet), da dette også skaper problemer (å falle utenfor etc.) Men jeg tviler sterkt på at det er noen påfallende sammenheng mellom intelligens og depresjon i utgangspunktet. Depresjon kan ramme alle, uavhengig av sosial status. Hadde vært interessant å sett forskning på om det er noe sammenheng mellom utdanning og depresjon. Ofte er jo utdanning en indikator på intelligens (selvsagt med mange unntak). Vil man se stigende depresjonsrate ved stigende utdanning? Tviler egentlig på det.Anonymous poster hash: 435ed...902 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #45 Skrevet 14. august 2014 Ja. Intelligente personer har ofte et helt annet syn på verden, og de ser hvor fucked up den egentlig er. I tillegg har vi ofte en del dypere tanker enn andre. Så deprimerte har dypere tanker enn friske mennesker? Her er jeg uenig. Deprimerte har syke tanker (mener ikke å være støtende, men depresjon er en sykdom på lik linje med kroppslige sykdommer). Jeg tror mange blander melankoli og depresjon. Melankoli er mer et personlighetstrekk, og ikke en sykdom. Hvis man har depresjon, så har man en sykdom og ser verden gjennom mørke solbriller. Man ser altså ikke "verden som den er", slik mange påstår.Anonymous poster hash: 435ed...902 1
magicpie Skrevet 14. august 2014 #46 Skrevet 14. august 2014 Dårlige arbeidsvaner som i at en nesten ikke gjør noenting på grunnskolen, ikke skjønner at en trenger å lese for å lære, surfer i gjennom videregående uten å bruke noe særlig tid på å gjøre lekser og så kommer en på universitetet og dumper hardt og brutalt tidlig i studiet, fordi en ikke har lært seg arbeidsvanene som skal til, på grunn av at en har tatt alt så lett hele tiden. Når alt kommer lett til deg, så tror en ofte at det er slik det skal være. ..og så får man litt angst, utvikler en depresjon som har ligget på lur. Etterhvert ser en at folk som slet litt på skolen ( og som man kanskje i smug syntes var litt dumme og usedvanlig trege i oppfattelsen) , men som jobbet jevnt og trutt, kommer seg opp og frem og så baller det på seg med litt mer selvforakt og forvirring. Tror meg, dette har skjedd med flere jeg kjenner. Dette var AKKURAT det som skjedde med meg... 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2014 #47 Skrevet 14. august 2014 Grublere kan oftere bli deprimerte siden de ofte graver seg ned i tunge refleksjoner, men jeg har ikke sett forskning som viser at grubling er relatert til intelligens. Anonymous poster hash: 8218d...013 Jeg leste om at mennesker med empati og medfølelse ofte er mer intelligent enn gjennomsnittet. Anonymous poster hash: c95b7...565 1
Jus sanguinis Skrevet 16. august 2014 #48 Skrevet 16. august 2014 Les deg opp på hva forskningen sier og om hvorfor en del høyt begavede ender opp som skoletapere og hvorfor det er en like stor gruppe høyt begavede som sliter i skolen, som de som har normal og under gjennomsnittlig IQ.I de fleste av disse studiene kommer man innpå at de er mer utsatt for depresjon som barn og senere i livet.Til de andre som er deprimerte og ser mørkt på ting og derfor tror at de er spesielt begavede av den grunn, så er det bare fint, om det får deg til å føle deg litt bedre. - Bare ikke overdriv det til å tro at det bare er du som " ser verden som den er" eller at dere er litt opphøyde i forhold til de andre, for det tyder mer på andre diagnoser i tillegg til depresjonen.Forså at det ikke gjelder deg.
Ego Skrevet 16. august 2014 #49 Skrevet 16. august 2014 Leste i et-eller-annet kommentarfelt en gang i tiden at: "Depresjon er å ha øyne som er så altfor åpne". Synes det passer bra i mange tilfeller. 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #50 Skrevet 17. august 2014 Leste i et-eller-annet kommentarfelt en gang i tiden at: "Depresjon er å ha øyne som er så altfor åpne". Synes det passer bra i mange tilfeller. Hei Kan du fortelle mer om dette? Anonymous poster hash: c95b7...565
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #51 Skrevet 17. august 2014 Hei Kan du fortelle mer om dette?Anonymous poster hash: c95b7...565 Tror det vil si at man grubler for mye, tenker for mye og for hardt på alle spørsmål/problemer i livet (kanskje særlig essensielle livsspørsmål) osv. Jeg føler i alle fall at andre ofte ikke tenker så langsiktig, eller på "det store bildet", men tar en dag av gangen. Anonymous poster hash: 6654d...953 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #52 Skrevet 17. august 2014 Jeg leste om at mennesker med empati og medfølelse ofte er mer intelligent enn gjennomsnittet. Anonymous poster hash: c95b7...565 Hvor har du lest dette? Mener ganske sterkt som mange andre her at det ikke finnes en signifikant korrelasjon mellom depresjon og intelligens. Det kan selvfølgelig stemme for flere, men det er heller andre faktorer og personlighetstrekk som gjør en person mer disponert for å utvikle psykiske lidelser. Personlighetstrekk som innadvendthet, nevrotisisme, og vanskeligheter for målstyring, utgjør en risikogruppe for å utvikle depresjon. Det er også videre kjent at genetikk spiller en stor rolle for hvorvidt man utvikler psykiske lidelser eller ikke. Jeg lider selv av depresjon, og anser ikke meg selv som over gjennomsnittet intelligent. Jeg føler meg derimot over gjennomsnittet selvbevisst og reflektert, men det er ikke gitt at mine refleksjoner har rot i virkeligheten (da jeg gjerne har en tendens til å tolke verden og min egen person i et negativt lys, samt andre mennesker i et mer positivt lys). Er svært empatisk og medfølende som person, er derfor nysgjerrig på hvorvidt disse egenskapene spiller noen rolle for intelligens. Er det kanskje snakk om sosial intelligens? Anonymous poster hash: 728ef...387
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #53 Skrevet 17. august 2014 Hvor har du lest dette? Mener ganske sterkt som mange andre her at det ikke finnes en signifikant korrelasjon mellom depresjon og intelligens. Det kan selvfølgelig stemme for flere, men det er heller andre faktorer og personlighetstrekk som gjør en person mer disponert for å utvikle psykiske lidelser. Personlighetstrekk som innadvendthet, nevrotisisme, og vanskeligheter for målstyring, utgjør en risikogruppe for å utvikle depresjon. Det er også videre kjent at genetikk spiller en stor rolle for hvorvidt man utvikler psykiske lidelser eller ikke. Jeg lider selv av depresjon, og anser ikke meg selv som over gjennomsnittet intelligent. Jeg føler meg derimot over gjennomsnittet selvbevisst og reflektert, men det er ikke gitt at mine refleksjoner har rot i virkeligheten (da jeg gjerne har en tendens til å tolke verden og min egen person i et negativt lys, samt andre mennesker i et mer positivt lys). Er svært empatisk og medfølende som person, er derfor nysgjerrig på hvorvidt disse egenskapene spiller noen rolle for intelligens. Er det kanskje snakk om sosial intelligens?Anonymous poster hash: 728ef...387 Tror du er inne på noe der. Kjenner meg igjen i det du skriver. Lurte forøvrig på hva du mener med "vanskeligheter for målstyring"? Anonymous poster hash: 6654d...953
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #54 Skrevet 17. august 2014 Tror du er inne på noe der. Kjenner meg igjen i det du skriver. Lurte forøvrig på hva du mener med "vanskeligheter for målstyring"?Anonymous poster hash: 6654d...953 "Tverrsnittsstudier av deprimerte individer finner som et typisk mønster at klinisk depresjon er assosiert med høy skåre på nevrotisisme (dvs. tendens til å erfare negative emosjoner og være emosjonelt ustabil) og lav skåre på både ekstroversjon (dvs. introvert) og planmessighet (dvs. mangelfull målstyring) (f.eks. Petersen, Bottonari, Alpert, Fava & Nierenberg, 2001)." Kilde: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=161782&a=2 Litt klønete formulert av meg, men du får ytterligere innsikt om du leser tidsskriftet. Anonymous poster hash: 728ef...387
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #55 Skrevet 17. august 2014 "Tverrsnittsstudier av deprimerte individer finner som et typisk mønster at klinisk depresjon er assosiert med høy skåre på nevrotisisme (dvs. tendens til å erfare negative emosjoner og være emosjonelt ustabil) og lav skåre på både ekstroversjon (dvs. introvert) og planmessighet (dvs. mangelfull målstyring) (f.eks. Petersen, Bottonari, Alpert, Fava & Nierenberg, 2001)." Kilde: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=161782&a=2 Litt klønete formulert av meg, men du får ytterligere innsikt om du leser tidsskriftet. Anonymous poster hash: 728ef...387 Takk for link Stemmer forsåvidt veldig med meg og mine trekk (dessverre..). Redd jeg vil forbli kronisk deprimert. Anonymous poster hash: 6654d...953
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #56 Skrevet 17. august 2014 Takk for link Stemmer forsåvidt veldig med meg og mine trekk (dessverre..). Redd jeg vil forbli kronisk deprimert.Anonymous poster hash: 6654d...953 Det stemmer forsåvidt veldig godt med meg også, om det er noen trøst. Har du oppsøkt hjelp for dette? Det tok meg selv alt for lang tid med å oppsøke hjelp, da jeg er oppvokst/opplært til å holde alle mine problemer tett inntil brystet. Anonymous poster hash: 728ef...387
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #57 Skrevet 17. august 2014 Det stemmer forsåvidt veldig godt med meg også, om det er noen trøst. Har du oppsøkt hjelp for dette? Det tok meg selv alt for lang tid med å oppsøke hjelp, da jeg er oppvokst/opplært til å holde alle mine problemer tett inntil brystet. Anonymous poster hash: 728ef...387 Psykolog. Føler ikke det hjelper meg videre, for å være ærlig. Anonymous poster hash: 6654d...953
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå