AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #1 Skrevet 13. august 2014 Er det en sammenheng ved at intelligente ofte blir deprimerte og/eller har en personlighetsforstyrrelse? Jeg føler meg smartere enn de fleste på min alder, og jeg sliter med depresjon og er introvert. Anonymous poster hash: 6654d...953
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #2 Skrevet 13. august 2014 Ingen?Anonymous poster hash: 6654d...953
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #3 Skrevet 13. august 2014 Grublere kan oftere bli deprimerte siden de ofte graver seg ned i tunge refleksjoner, men jeg har ikke sett forskning som viser at grubling er relatert til intelligens. Anonymous poster hash: 8218d...013 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #4 Skrevet 13. august 2014 Er det en sammenheng ved at intelligente ofte blir deprimerte og/eller har en personlighetsforstyrrelse? Jeg føler meg smartere enn de fleste på min alder, og jeg sliter med depresjon og er introvert.Anonymous poster hash: 6654d...953 Vel, det er en sammenheng mellom veldig smarte barn og depresjon, i alle fall. Smarte unger har en (vet ikke hvor mye) større sannsynlighet for å utvikle depresjoner, og en markant større tendens til vanlig "tungsinn". Faktisk har man funnet ut en urovekkende stor andel av barna som dropper ut av skolen er i sjiktet Mensa-unger, som bare kjeder seg til adferdsproblemer. Heldigvis for samfunnet er smarte folk godt rustet til å håndtere egen psyke. Gi dem oppskriften og de fikser. Anonymous poster hash: 422e6...3e5 5
Gjest brutal_mann Skrevet 13. august 2014 #5 Skrevet 13. august 2014 Mener å ha plukket opp at jo smartere folk er, jo høyere relativ andel av dem er deprimert. Men, det er ikke dermed sagt at om du er deprimert at du er smart, eller omvendt. 15
Nowayback Skrevet 13. august 2014 #6 Skrevet 13. august 2014 Jo smartere man er, jo mer innser man hvor kjip verden er. Mennesker med lavere intelligens, lever mer i en illusjon om at man er lykkelig og lurer seg selv. Dessuten tror jeg også at man er mer lykkelig om man er religiøs, kontra å være ikke-troende. Det har noe med å finne en mening med ting som skjer. Så er man dum og religiøs er man godt utrustet til et lykkelig liv. 17
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #7 Skrevet 13. august 2014 Enig i det dere skriver. Mener å ha lest at folk med høy iq ofte sliter med sosial sårbarhet som gjør dem disponible for psykiske lidelser. Vet ikke om det ligger noe i det, men. Jeg er i alle fall deprimert og får utelukkende gode karakterer på skolen og oppfatter meg som en generelt oppegående person. Er veldig følsom, var og sensitiv. Blir lett sliten av store folkemengder eller sosiale sammenkomster. Anonymous poster hash: 6654d...953 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #8 Skrevet 13. august 2014 Mer disponert***Anonymous poster hash: 6654d...953
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #9 Skrevet 13. august 2014 (endret) Jo mer man tenke og grubler, jo mer innser man jo. Og ser verden slik den er. Det er en forbindelse mellom intelligens og depresjon ja. Bilde med kopirett fjernet Bond, admAnonymous poster hash: f7f90...3ca Endret 16. august 2014 av Bond 20
Gjest BrienneOfTarth Skrevet 13. august 2014 #10 Skrevet 13. august 2014 Jeg er deprimert,og har alltid vært en som grubler mye og har vært interessert i å finne ut hvordan ting fungerer. Tror det ligger noe i det,og at man lettere kan bli deprimert på grunn av det. Men jeg anser ikke meg selv som spesielt intelligent av den grunn. 1
Mrs Smith Skrevet 13. august 2014 #11 Skrevet 13. august 2014 Er forskjellige typer intelligens også. Jeg forstår av en eller annen grunn andre mennesker veldig fort, og relasjoner mellom mennesker, har i hvertfall den oppfatning selv. Jeg "oppdager" ting raskt i en gruppe f.eks som andre ikke legger merke til. Men har helt gjennomsnittlig IQ. Er plaget med grublende tanker og har vært mye deprimert selv om jeg setter på meg en "maske" når jeg går ut døren som jeg viser verden. 1
Chanchan Skrevet 13. august 2014 #12 Skrevet 13. august 2014 Det er veldig viktig å huske på at bare fordi man er deprimert, er man ikke automatisk intelligent. Det er en alt for stor kultur av ungdommer og unge voksne som ØNSKER SEG psykiske lidelser fordi det er "moderne", og dette ønsket vil bli større og mer utbredt om folk får for seg at deprimerte mennesker automatisk er supersmarte. Vi deprimerte har også ofte et utgangspunkt der vi distansierer oss fra omgivelsene våre og det sosiale livet, og vi trenger faktisk ikke et "jeg-er-bedre-enn-alle"-kompleks på toppen av det... 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #13 Skrevet 13. august 2014 Det er en utbredt myte at deprimerte er smartere. Intelligens og klinisk depresjon har ikke sammenheng. Depresjon er sammensatt, og handler i stor grad om bl.a kjemisk ubalanse. Dette har ikke noe med intelligens å gjøre. I USA har man derimot funnet at enkelte yrkesgrupper har høyere andel deprimerte, f.eks advokater. Skulle tro at ingeniører, leger og professorer også var mer deprimerte, da de ofte er intelligente, men det var de ikke.Anonymous poster hash: 435ed...902 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #14 Skrevet 13. august 2014 Ja.. Men så kan man filosofere over hva det er å være intelligent, om intelligens er en negativ ting? Jeg mener, når antall mørke tanker og mørke følelser stiger parallelt med iqen, er det kanskje et tegn på "intelligens" er en slags sykdom. Som gjør at man lurer på for mye, ønskee å gruble over for mye, og til slutt tror at man vet alt; at det ikke er en mening med livet. Ironisk nok tror mange "intelligente" mennesker at det egentlig ikke er noen mening med livet. Jeg har IQ over gjennomsnittet selv, men er heldigvis også i stand til å skjønne hva livet dreier seg om. Anonymous poster hash: c3348...f30 1
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2014 #15 Skrevet 13. august 2014 Er det en sammenheng ved at intelligente ofte blir deprimerte og/eller har en personlighetsforstyrrelse? Jeg føler meg smartere enn de fleste på min alder, og jeg sliter med depresjon og er introvert.Anonymous poster hash: 6654d...953 Hjelpes. 1
Cambria Skrevet 13. august 2014 #16 Skrevet 13. august 2014 Jeg ser det som helt logisk at det henger sammen. Som andre har nevnt så ser man verden mer som den er. Samtidig så grubler man gjerne mer, og da kanskje mer om sitt eget liv. Jeg har aldri sett på meg selv som supersmart. Jeg har områder hvor jeg alltid har vært smartere på enn mine jevnaldrende, og områder hvor mine jevnaldrende er smartere enn meg. Alikevel så har jeg i mange år slitt med depresjoner. Mine depresjoner kommer altså ikke av at jeg er intelligent, men mye av dem kommer av grublinga mi. Det er altså noe i det, men tror ikke flesteparten av de deprimerte er vesentlig mer intelligente enn resten av befolkningen
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #17 Skrevet 13. august 2014 Jeg har slitt med tilbakevendende depresjoner siden jeg var 10-11, og er rimelig sikker på at jeg er midt på treet hva gjelder intelligens. Anonymous poster hash: 641ee...30e
AnonymBruker Skrevet 13. august 2014 #18 Skrevet 13. august 2014 Tja, jeg har høyere iq enn gjennomsnittet og har vært deprimert. Anonymous poster hash: c9fb5...fd2
absinthia Skrevet 13. august 2014 #19 Skrevet 13. august 2014 (endret) Folk med god selvinnsikt er mer utsatt for depresjoner. Mennesker med god selvinnsikt er ofte intelligente. Mennesker som føler seg utenfor og ikke helt som de andre er mer deprimerte og svært smarte mennesker har ofte vanskelig for å finne noen som er på samme nivå som seg selv i barneskolen, barnehagen og lignende - andre barn skjønner ofte ikke helt hva de snakker om, fordi de ikke er modne nok. Folk som har følt seg ensomme i barnehage og skole har også lettere for å utvikle depresjoner. Mennesker som hører på metal er oftere deprimerte - det er en bemerkelsesverdig høy andel av mennesker med høy iq som hører på metal. http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/3352230/Heavy-metal-a-comfort-for-the-bright-child.html Mennesker som føler seg fremmedgjort har en tendens til å foretrekke metal. Endret 13. august 2014 av absinthia 1
Gjest Skrevet 13. august 2014 #20 Skrevet 13. august 2014 (endret) Om det stemmer vet jeg ikke noe om. Men man kan jo snu på det å lure på om ikke personer med høyere intelligens ville ha et bredere spekter av mentale ressurser til å komme seg lettere tilbake på beina. At de var bedre på å observere egne tanker og følelser slik at de var bedre rustet til å gradvis snu om på ting. Eller at de var mer interessert i å lese om egen lidelse og at den kunnskapen kunne hjulpet dem med å finne andre løsninger. (Nå er det jo ulike grunner til depresjon, så er jo ikke alltid så enkelt). Er mulig der er en inndeling alt etter hvor intelligent man er. Kanskje de som ligger mellom 120-130 i IQ faller mellom to stoler, mens de som var 150+ hadde enda bredere forståelse av virkeligheten og folk rundt til å klare å gjøre situasjonen levelig. Når det gjelder å "se verden for hva den er", så er jo aspekter vi ser på som negative subjektive oppfatninger som menneskene har. Alt vi tenker om rett og galt, bra eller dårlig, er kun personlige meninger. Så man kan ikke si at verden er dritt, sånn objektivt sett mjau Endret 13. august 2014 av ord deling
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå