Gå til innhold

Intelligente oftere deprimerte o.l?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser det som helt logisk at det henger sammen. Som andre har nevnt så ser man verden mer som den er. Samtidig så grubler man gjerne mer, og da kanskje mer om sitt eget liv.

Men hvorfor skal det å se verden som den er lede til depresjon? Og ikke minst, trenger man virkelig å være så spesielt intelligent for å se verden som den er? Er det slik at intelligente ser noe ved verden som uintelligente ikke ser? Hvorfor skulle egentlig ikke uintelligente se verden slik den faktisk er?

Uavhengig av intelligensnivå både ser og opplever jo alle mennesker verden slik den er. Det er jo for eksempel ikke akkurat slik at man ikke ser og opplever ondskap om man er mentalt tilbakestående.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpes.

Du minner om en gammel bitter bestemor, bare at du ikke har barn.

Anonymous poster hash: 2164f...b4a

• Liker 1
Skrevet

Skulle ønske folk kunne slutte å si "introvert" når det heter "innadvendt" på godt norsk.

• Liker 1
Skrevet

Ja. Intelligente personer har ofte et helt annet syn på verden, og de ser hvor fucked up den egentlig er. I tillegg har vi ofte en del dypere tanker enn andre.

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke årsaken er at intelligente har et annet syn på verden, de jeg kjenner med høy iq har forskjellige vinklinger på dette.

Jeg tror at årsaken ligger i at man begynner å utvikle depresjoner tidlig i livet på grunn av dette:

"Intelligente barn

De siste årene har man i større grad innsett at også barn med høyere intelligens enn normalt kan ha særlige behov for tilpasning. Barn som konstant får utfordringer på et for lavt nivå i forhold til forutsetningene, kan utvikle dårlige arbeidsvaner, og mange av dem kan utvikle problemer senere fordi de ikke lærer å møte utfordringer i senere skole- og studiesituasjon. Mihaly Csikszentmihalyis flytsonemodell tilsier videre at manglende utfordringer fører til kjedsomhet og over tid til depresjoner. Videre vil mange barn som ligger meget høyt på IQ-skalaen ha problemer med kommunikasjon og sosiale relasjoner med jevnaldrende, og annerledesheten kan også skape problemer i forhold til læreres og andre voksnes forventninger. Det er derfor utviklet programmer innen skoleverket for å ta seg av slike barn i land som USA, Australia og New Zealand, og offentlige og private skoler for barn med høy intelligens har dukket opp i flere land i Europa. Den første av slike skoler i Norden var privatskolen Mentiqa, som startet opp i København høsten 2004." (sakset fra Store norske leksikon)

Jeg tror at allerede deprimerte folk har lettere for å se verden fra et mørkt ståsted, det betyr ikke at deprimerte mennesker er smartere enn andre.

Endret av absinthia
Skrevet

Ja. Intelligente personer har ofte et helt annet syn på verden, og de ser hvor fucked up den egentlig er. I tillegg har vi ofte en del dypere tanker enn andre.

Den påstanden forutsetter jo at intelligente mennesker har et sammenfallende syn på verden. Hvilket de åpenbart ikke har.

• Liker 3
Skrevet

Skulle ønske folk kunne slutte å si "introvert" når det heter "innadvendt" på godt norsk.

+1

Skrevet

Barn som konstant får utfordringer på et for lavt nivå i forhold til forutsetningene, kan utvikle dårlige arbeidsvaner, og mange av dem kan utvikle problemer senere fordi de ikke lærer å møte utfordringer i senere skole- og studiesituasjon.

Dette er nok først og fremst høyremoralisme.

Videre vil mange barn som ligger meget høyt på IQ-skalaen ha problemer med kommunikasjon og sosiale relasjoner med jevnaldrende, og annerledesheten kan også skape problemer i forhold til læreres og andre voksnes forventninger.

Her er du nok nærmere sannheten. Annerledeshet skaper rett og slett problemer. Noe man for øvrig også burde ta innover seg i forhold til innvandring og den stadig større annerledesheten innvandringen skaper i det nye Norge.

Skrevet (endret)

Den påstanden forutsetter jo at intelligente mennesker har et sammenfallende syn på verden. Hvilket de åpenbart ikke har.

Verden ER et fucked up sted, men ikke alle ser det.

Endret av Sloth
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Dette er nok først og fremst høyremoralisme. Her er du nok nærmere sannheten. Annerledeshet skaper rett og slett problemer. Noe man for øvrig også burde ta innover seg i forhold til innvandring og den stadig større annerledesheten innvandringen skaper i det nye Norge.

Dårlige arbeidsvaner som i at en nesten ikke gjør noenting på grunnskolen, ikke skjønner at en trenger å lese for å lære, surfer i gjennom videregående uten å bruke noe særlig tid på å gjøre lekser og så kommer en på universitetet og dumper hardt og brutalt tidlig i studiet, fordi en ikke har lært seg arbeidsvanene som skal til, på grunn av at en har tatt alt så lett hele tiden.

Når alt kommer lett til deg, så tror en ofte at det er slik det skal være.

..og så får man litt angst, utvikler en depresjon som har ligget på lur.

Etterhvert ser en at folk som slet litt på skolen ( og som man kanskje i smug syntes var litt dumme og usedvanlig trege i oppfattelsen) , men som jobbet jevnt og trutt, kommer seg opp og frem og så baller det på seg med litt mer selvforakt og forvirring.

Tror meg, dette har skjedd med flere jeg kjenner.

Innvandring har lite med dette å gjøre. Pugg litt utviklingspsykologi!

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet

Verden ER et fucked up sted, men ikke alle ser det.

Og du er ikke så intelligent som du liker å tro.

Skrevet

Og du er ikke så intelligent som du liker å tro.

Oh snap

Skrevet

Dette er nok først og fremst høyremoralisme.

Her er du nok nærmere sannheten. Annerledeshet skaper rett og slett problemer. Noe man for øvrig også burde ta innover seg i forhold til innvandring og den stadig større annerledesheten innvandringen skaper i det nye Norge.

Sammenlignet med innvandring og den stadig større annerledesheten innvandring skaper i det nye Norge, så bør vi ta innover seg at annerledeshet skaper problemer? :forvirra:

Anonymous poster hash: a3ae5...159

Skrevet

Dårlige arbeidsvaner som i at en nesten ikke gjør noenting på grunnskolen, ikke skjønner at en trenger å lese for å lære, surfer i gjennom videregående uten å bruke noe særlig tid på å gjøre lekser og så kommer en på universitetet og dumper hardt og brutalt tidlig i studiet, fordi en ikke har lært seg arbeidsvanene som skal til, på grunn av at en har tatt alt så lett hele tiden.

Etterhvert ser en at folk som slet litt på skolen ( og som man kanskje i smug syntes var litt dumme og usedvanlig trege i oppfattelsen) , men som jobbet jevnt og trutt, kommer seg opp og frem og så baller det på seg med litt mer selvforakt og forvirring.

Tror meg, dette har skjedd med flere jeg kjenner.

Innvandring har lite med dette å gjøre. Pugg litt utviklingspsykologi!

Dette er veldig sant!

Anonymous poster hash: 5a414...51f

• Liker 1
Skrevet

Det å ha lett for det er jo ikke noe som endrer seg over tid. Er man naturlig intelligent og har lett for det, så er jo ikke dette noe som forandrer seg over tid og slutter ved ungdomsskolen. Intelligente mennesker slutter ikke å ha lett for det bare fordi de blir eldre.

Dette er basert på høyremoralisme!

Hvilket baserer seg på at intelligensen som gjør det lett for de intelligente taper seg og mister verdi over tid. Men det gjør det jo ikke.

Det her fremstår mer som mer som de misunnelige nerdenes høyremoralistiske hevn.

Innvandring har lite med dette å gjøre.

Jeg påstod heller ikke at innvandring har noe å gjøre med dette. Jeg sammenkoblet din egen problematisering av annerledeshet med den annerledesheten innvandringen skaper.

Skrevet (endret)

Det å ha lett for det er jo ikke noe som endrer seg over tid. Er man naturlig intelligent og har lett for det, så er jo ikke dette noe som forandrer seg over tid og slutter ved ungdomsskolen. Intelligente mennesker slutter ikke å ha lett for det bare fordi de blir eldre. Dette er basert på høyremoralisme! Hvilket baserer seg på at intelligensen som gjør det lett for de intelligente taper seg og mister verdi over tid. Men det gjør det jo ikke.Det her fremstår mer som mer som de misunnelige nerdenes høyremoralistiske hevn. Jeg påstod heller ikke at innvandring har noe å gjøre med dette. Jeg sammenkoblet din egen problematisering av annerledeshet med den annerledesheten innvandringen skaper.

For å gjøre det mer forståelig, så er det enkelte faktorer en bør ha inne for å kunne lære mer om det samme. Jeg kan for eksempel ikke sette opp en 4 meters kopi av eifelltårnet bare fordi jeg har hatt noen timer med sveising bak meg, det kommer liksom noe i mellom der som jeg burde ha fått med meg, før jeg forsøker meg på noe slikt. - Det er ganske greit å lage en fin sveis, fundamentere osv, men så kommer det til utregninger, materialkunnskap mm, og da kommer jeg til å slite litt, dersom jeg ikke gidder å bruke mer enn de 20 minuttene jeg brukte på å lese om fundamentering. - Dette ville blitt et svært dårlig arbeide.

Enkelte ting krever litt arbeid og oppmerksomhet rundt detaljer og begreper, før en lærer det og man kan ikke forstå noe fullt, når man ikke har orket å jobbe med det, selv om en har fått med seg hovedprinsippene.

Det samme gjelder idrettsutøvere: dersom du er knallgod i å gå på ski, på grunnskolen, så betyr ikke det at du kommer på landslaget som ung voksen,bare fordi du var best på ski som 12åring. Du trenger å utvikle teknikk, spise og trene riktig for å komme dit. Det nytter ikke å trene bare 5 timer i uka heller, selv om du er god, du må kanskje opp i nærmere 30 timer med trening pr uke i store perioder, når du har kommet inn på juniorlandslaget, selv om kroppen din og DNA et ditt sier at du er helt perfekt for langrenn.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet

For å gjøre det mer forståelig, så er det enkelte faktorer en bør ha inne for å kunne lære mer om det samme. Jeg kan for eksempel ikke sette opp en 4 meters kopi av eifelltårnet bare fordi jeg har hatt noen timer med sveising bak meg, det kommer liksom noe i mellom der som jeg burde ha fått med meg, før jeg forsøker meg på noe slikt. - Det er ganske greit å lage en fin sveis, fundamentere osv, men så kommer det til utregninger, materialkunnskap mm, og da kommer jeg til å slite litt, dersom jeg ikke gidder å bruke mer enn de 20 minuttene jeg brukte på å lese om fundamentering. - Dette ville blitt et svært dårlig arbeide.

Og det mener du at intelligente mennesker er for dumme til å forstå? Slik at det kommer som en overraskelse på dem, når de når ungdomsskolen, at de må gjøre en innsats for å tilegne seg kunnskap og lærdom?

Jeg sa det før og jeg sier det igjen, nerdenes høyremoralistiske hevn.

Skrevet (endret)

Og det mener du at intelligente mennesker er for dumme til å forstå? Slik at det kommer som en overraskelse på dem, når de når ungdomsskolen, at de må gjøre en innsats for å tilegne seg kunnskap og lærdom?Jeg sa det før og jeg sier det igjen, nerdenes høyremoralistiske hevn.

Les litt bedre.

Jeg sier ikke at det er overraskende at de må tilegne seg dette, jeg sier at for mange som har lett for å lære, så lærer de ikke tidlig nok at de må jobbe, fordi de ikke trenger det.

Jeg satt selv og drømte meg bort i timene på skolen i enkelte fag, etter å ha gjort det jeg skulle gjøre, etter alle ekstraoppgavene de kunne tilby og alle "løkospillene" som fantes på den skolen. Jeg brukte alle norsktimene til å kjede meg dønn ihjel, tegne og se ut av vinduet eller lese bøker jeg hadde tatt med meg mens jeg ventet på at de andre skulle bli ferdige. I løpet av ungdomsskolen gjorde jeg lekser 4 ganger, i videregående startet jeg knallbra, men så gikk det litt nedover.

Heldigvis for meg så fikk jeg flere barn og rakk å bli så voksen at jeg skjønte at man faktisk ikke kan få alt i fanget hele tiden og gjorde det svært bra som fulltidsstudent, som alenemor med tre barn og jobb på si.

Dersom jeg hadde gått rett fra videregående til høgskole/ universitet, ville jeg gjort det ganske dårlig.

Jeg har bare litt over normalt høy iq og jeg kan levende forestille meg at jeg ville hatt en mer frustrerende skolegang om jeg hadde hatt over 130.

Ps. Mine beste kompiser i klassen, ble kalt "klisterhjernen" og " geniet" , førstnevnte fikk seg også en overraskelse og tok noen års pauser fra studier, mens sistnevnte som skulle bli rakettforsker, faktisk jobber med slike ting i USA fordi han visste at det lå utrolig høyt og at han måtte øve, øve, øve.

PS. Det er de som er over middels intelligente som er nerder og geeks, og iblant får seg overraskelser i studiesammenhenger, dersom de ikke har gode arbeidsvaner. Det er ikke nerdene som sliter med å lære å lese ordentlig og må lære seg å jobbe tidlig i skolegangen, mens andre leser Dostojevskij under pulten så de slipper å kjede seg.

- De fleste nerdete mennesker jeg kjenner er mer venstrevridde enn høyrevridde.

Og ja... , blant de som jeg så på som ufattelig trege til å få inn lærdom og som hadde nesten bare G på vitnemålet fra grunnskolen, enda de jobbet med fagene, så er det flere som har gjort det godt i ettertid fordi de har fortsatt å jobbe jevnt og trutt.

Endret av absinthia
  • Liker 2
Skrevet

Jeg sier ikke at det er overraskende at de må tilegne seg dette, jeg sier at for mange som har lett for å lære, så lærer de ikke tidlig nok at de må jobbe, fordi de ikke trenger det.

Men det er jo akkurat det som er høyremoralisme, at man må jobbe for noe. Likevel så er jo virkeligheten for de intelligente at de ikke trenger å jobbe spesielt mye for å klare seg nettopp fordi de er intelligente.

Motstanden mot dette, at de intelligente slipper å jobbe så mye, er jo selve skoleeksemplet på høyremoralisme.

Jeg satt selv og drømte meg bort i timene på skolen i enkelte fag, etter å ha gjort det jeg skulle gjøre, etter alle ekstraoppgavene de kunne tilby og alle "løkospillene" som fantes på den skolen. Jeg brukte alle norsktimene til å kjede meg dønn ihjel, tegne og se ut av vinduet eller lese bøker jeg hadde tatt med meg mens jeg ventet på at de andre skulle bli ferdige. I løpet av ungdomsskolen gjorde jeg lekser 4 ganger, i videregående startet jeg knallbra, men så gikk det litt nedover.

En lekse i høyremoralisme!

Heldigvis for meg så fikk jeg flere barn og rakk å bli så voksen at jeg skjønte at man faktisk ikke kan få alt i fanget hele tiden og gjorde det svært bra som fulltidsstudent, som alenemor med tre barn og jobb på si.

En lekse i høyremoralisme.

Dersom jeg hadde gått rett fra videregående til høgskole/ universitet, ville jeg gjort det ganske dårlig.

Selvprojisering!

Jeg har bare litt over normalt høy iq og jeg kan levende forestille meg at jeg ville hatt en mer frustrerende skolegang om jeg hadde hatt over 130.

Nerdenes høyremoralistiske hevn!

Ps. Mine beste kompiser i klassen, ble kalt "klisterhjernen" og " geniet" , førstnevnte fikk seg også en overraskelse og tok noen års pauser fra studier, mens sistnevnte som skulle bli rakettforsker, faktisk jobber med slike ting i USA fordi han visste at det lå utrolig høyt og at han måtte øve, øve, øve.

Nerdenes høyremoralistiske hevn?

PS. Det er de som er over middels intelligente som er nerder og geeks, og iblant får seg overraskelser i studiesammenhenger, dersom de ikke har gode arbeidsvaner. Det er ikke nerdene som sliter med å lære å lese ordentlig og må lære seg å jobbe tidlig i skolegangen, mens andre leser Dostojevskij under pulten så de slipper å kjede seg.

Høyremisunnelse er det i alle fall.

Og ja... , blant de som jeg så på som ufattelig trege til å få inn lærdom og som hadde nesten bare G på vitnemålet fra grunnskolen, enda de jobbet med fagene, så er det flere som har gjort det godt i ettertid fordi de har fortsatt å jobbe jevnt og trutt.

Så intelligens betyr ikke noe likevel?

Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

... :ironi:

Endret av Rainstorm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...