Gå til innhold

Ville du kriget for Norge?

81 stemmer

1. 1. Ville du kriget for Norge?

• Ja (er mann)
      25
    • Nei (er mann)
      9
    • Ja (er kvinne)
      20
    • Nei (er kvinne)
      27

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kommer an på hva de hadde bedt meg om å sloss for. Eventuelt mot.

Med andre ord vil jeg vite hvem fienden er og hva jeg skal forsvare, før jeg tar stilling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror 99% hadde lagt seg ned som lydige valper for "fiende ".

Skrevet

Som født og oppvokst i Norge, føler dessverre ikke at Norge er mitt land lenger,

Anonymous poster hash: 5f3a4...e24
Skrevet

Jeg er oppsatt i Heimevernet, men om krigen bryter ut så tar jeg med familien og stikker. Når myndighetene har latt forsvaret gå for lut og kaldt vann de siste 40 årene, med stadig mer umoderne utstyr til oss fotsoldatene og mindre treningsmengde og mindre relevant trening, ja så føler jeg ikke kallet akkurat. Jeg ønsker ikke å ofre meg for feilslått politikk og de som har ført den politikken og jeg tviler på at de ikler seg uniform og kjemper den dagen freden kollapser.

Anonymous poster hash: 09103...5a2
  • Liker 2
Skrevet

Selv om jeg liker våpen og militære ting, er jeg en heller dårlig soldat, er i utrolig dårlig form, sliter med migrene og angst, og jeg liker ikke en gang fyrverkeri eller høyder.

Så kanskje jeg hadde prøvd, men ender i bestefall opp som kjøkken assistent.

An army marches on its stomach. Det er bruk for kjøkkenassistenter også.

Skrevet

Jeg ville før blitt skutt som desertør før jeg gikk til krig for staten. Siden det ganske sikkert kommer til å bli straffen for det om det blir krig. Rett og slett fordi vi har for få og for gode fengsler til noe slikt. Så loven om 8 års fengsel ryker fort. Synes jeg ikke har noen grunn til å beskytte staten og heller ikke det "norske" folk/multikultur riket.

Ville du kriget for "Norge", eller rettere sagt staten?

A man who has nothing for which he is willing to fight, nothing which is more important than his own personal safety, is a miserable creature and has no chance of being free unless made and kept so by the exertions of better men than himself.

John Stuart Mill

Svaret er selvsagt ja.

• Liker 2
Skrevet

Hvis vi måtte forsvare oss, selvfølgelig ville jeg ha gjort det. Men en fredsopprettende operasjon ville jeg vært mer skeptisk til.

Anonymous poster hash: 93e58...d83

Gjest Badabing
Skrevet

Som født og oppvokst i Norge, føler dessverre ikke at Norge er mitt land lenger, Anonymous poster hash: 5f3a4...e24

Hvorfor ikke?

Skrevet

Jeg sier som André Bjerke:

Herr president, jeg skrev

et brev jeg nu vil sende

og får De tid, kan hende

De leser dette brev.

For jeg har mottatt selv

et brev fra millitæret

som sier jeg skal være

ved fronten onsdag kveld.

Men jeg ble ikke sendt

til jorden for å drepe

så meg kan ingen slepe

i krig herrresident.

Beklager hvis det gjør

Dem sint å lese dette

Nu har De altså sett det

jeg vil bli desertør.

Anonymous poster hash: fc56e...70e
Skrevet

Lett. I nåtidens kriger går krigføringen hardest ut over sivilbefolkningen, så jeg vil ha større kjangse for å overleve som en del av forsvaret.

Skrevet

For å beskytte de jeg var glad i? Helt klart ja.

Skrevet

A man who has nothing for which he is willing to fight, nothing which is more important than his own personal safety, is a miserable creature and has no chance of being free unless made and kept so by the exertions of better men than himself.

John Stuart Mill

Svaret er selvsagt ja.

Romantisk..

Får meg til å tenke på en bok som heter "Johnny got his gun" av Dalton Trumbo.

• Liker 3
Skrevet

Romantisk..

Får meg til å tenke på en bok som heter "Johnny got his gun" av Dalton Trumbo.

“If the thing they were fighting for was important enough to die for then it was also important enough for them to be thinking about it in the last minutes of their lives. That stood to reason. Life is awfully important so if you’ve given it away you’d ought to think with all your mind in the last moments of your life about the thing you traded it for. So did all those kids die thinking of democracy and freedom and liberty and honor and the safety of the home and the stars and stripes forever?

You’re goddamn right they didn’t.

They died crying in their minds like little babies. They forgot the thing they were fighting for the things they were dying for. They thought about things a man can understand. They died yearning for the face of a friend. They died whimpering for the voice of a mother, a father, a wife, a child. They died with their hearts sick for one more look at the place where they were born please god just one more look. They died moaning and sighing for life. They knew what was important They knew that life was everything and they died with screams and sobs. They died with only one thought in their minds and that was ‘I want to live I want to live I want to live.’”

Skrevet (endret)

If the thing thepy were fighting for was important enough to die for then it was also important enough for them to be thinking about it in the last minutes of their lives. That stood to reason. Life is awfully important so if youve given it away youd ought to think with all your mind in the last moments of your life about the thing you traded it for. So did all those kids die thinking of democracy and freedom and liberty and honor and the safety of the home and the stars and stripes forever?

Youre goddamn right they didnt.

They died crying in their minds like little babies. They forgot the thing they were fighting for the things they were dying for. They thought about things a man can understand. They died yearning for the face of a friend. They died whimpering for the voice of a mother, a father, a wife, a child. They died with their hearts sick for one more look at the place where they were born please god just one more look. They died moaning and sighing for life. They knew what was important They knew that life was everything and they died with screams and sobs. They died with only one thought in their minds and that was I want to live I want to live I want to live.

Sterk tekst. Men vi sitter i trygge Norge og filosoferer over å gå i krig eller ikke.

Religiøse minoriteter i Irak som veit at når isil kommer vil far og sønn bli henrettet, mor steinet og datter blitt sexslave. Vel, det er ikke umulig at hvis dette var alternativene så ville selv Desmond Tutu forsøkt å skaffe et våpen. Vi snakker ikke om å forsvare statoils oljekilder i Baku.

De færreste går i krig med ønske om å dø. Første verdenskrig var siste krig med flere militære enn sivile tap. I militæret har man våpen, beskyttelse, informasjon og erorganisert. I tillegg til samtrent. De sivile har ingen av delene og er i praksis ubeskyttet.

Endret av Commander
Skrevet

Ja jeg ville uten tvil kriget for Norge. Men jeg er enig med TS at jeg ikke ville kjempe for staten. Staten, politikere og det offentlige har jeg ingen sympati med og ville jeg ikke gjøre noe for å bevare.

Anonymous poster hash: 8ac77...3db
Skrevet

Ja jeg ville uten tvil kriget for Norge. Men jeg er enig med TS at jeg ikke ville kjempe for staten. Staten, politikere og det offentlige har jeg ingen sympati med og ville jeg ikke gjøre noe for å bevare.

Anonymous poster hash: 8ac77...3db

Interessant. Så, på hvilken måte kan du se for deg at du kriger for Norge, men ikke for den norske staten? De to er uatskillelige, og den ene kan ikke eksistere uten den andre. Uten staten er det ikke noen nasjon, og en nasjon som ikke også er en stat, er vel noe i retning av Somalia. Mener du at du vil vente til Norge er redusert til en mislykket nasjon før du evt kjemper for det?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...