Gå til innhold

Flytte til Tyrkia, Alanya?


Reisejente

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bor i Alanya på 3 året nå, og er eieren av bloggen som to her har nevnt! Ikke hør på alle disse negative som kommenterer. Livet her nede er deilig, vinterene er enda bedre for da er det stilt og rolig uten de horder av turister som er på sommeren. Ingen problem med hund her. Det er veterinærer her i Alanya som er godt kjent med vaksineprogrammet som hunder må igjennom for å komme til Norge igjen når de har vært her. Prøv deg med ett par mnd først og trives du er det bare å kjøre på. Visum for du lett, det bare koster litt mer for oss nordmenn. Masse lykke til og bare spør hvis det er noe du lurer på :)

Ja, jeg hører absolutt ikke på dem. Har lukket ørene for folk som sier det her hjemme også :) Jeg stortrivdes i Tyrkia, og misunner dere som bor der nede! Har du noen tips til hva jeg kan gjøre i "oppstartsfasen"? Tenkte først å bare ta litt uketurer nedover, og jobbe masse her hjemme så jeg tjener opp litt penger til en lengre periode der nede.

Tuusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest günes79

spare opp penger er en god ide. du burde også bruke tid på å finne en leilighet du liker for det er mye vræl her. oppvarming er viktig å tenke på for murhusene er iskalde på vinteren. naboene sitter med jakker og lue på inne mens vi fyrer med ac og får varmet opp ett rom. Og det viktigste er forsikring fra Norge får hele perioden du er her. Du får ikke forsikring her i Tyrkia før du har vært her 1 år eller er gift med en tyrker. Men forsto det som at det ikke er pga en gutt du skal flytte ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spare opp penger er en god ide. du burde også bruke tid på å finne en leilighet du liker for det er mye vræl her. oppvarming er viktig å tenke på for murhusene er iskalde på vinteren. naboene sitter med jakker og lue på inne mens vi fyrer med ac og får varmet opp ett rom. Og det viktigste er forsikring fra Norge får hele perioden du er her. Du får ikke forsikring her i Tyrkia før du har vært her 1 år eller er gift med en tyrker. Men forsto det som at det ikke er pga en gutt du skal flytte ned :)

nei, foreløpig er det ingen gutt i sikte :) Skal bruke god tid på å finne leilighet. Anbefaler du å leie av norske? Hva ligger leieprisen på i lavsesongene? Hvilken forsikring tenker du på? helseforsikring og boforsikring av noe slag da? Jeg er ganske grønn på disse forsikringene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest günes79

nei, foreløpig er det ingen gutt i sikte :) Skal bruke god tid på å finne leilighet. Anbefaler du å leie av norske? Hva ligger leieprisen på i lavsesongene? Hvilken forsikring tenker du på? helseforsikring og boforsikring av noe slag da? Jeg er ganske grønn på disse forsikringene :)

De norske er forholdsvis mye dyrere enn å leie fra tyrkere. Langtidsleie er det som lønner seg. Ville forhørt meg med de tyrkerne du kjenner for det er lettere å få via noen. Hadde ikke betalt mer enn 600 lire for en normal 3 roms leilighet med ac. Kan få det billigere men dårlig standard eller veldig mye dyrere. Avhenger av hva du er ute etter egentlig. Du må ha reiseforsikring fra Norge i tilfelle sykdom. Normalt sett går de ut etter 90 dager og du må ha en ekstra for de dagene du tenker å være her utover 90 dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange dommedagsprofetier, og de fleste viser tydelig at de ikke har peiling på hva de uttaler seg om.

Jeg har selv gjort dette, men vil som flere andre anbefale deg å prøve som guide, dersom det er mulig. Arbeidsledigheten og fattigdommen er så stor i Tyrkia at det nesten er umulig å få arbeidstillatelse. Skal du ha jobb må du da jobbe ulovlig, men blir du tatt risikerer du å sendes ut av landet, med flere års utestengelse. Det samme gjelder om du ikke har oppholdstillatelse (blåboka).

Oppholdstillatelsen i seg selv er relativt tidkrevende og kostbar, den alene vil koste deg en tyrkisk månedslønn.

Jeg regner med at turopperatørene har en egen ordning for sine reiseledere, så jeg vil tro det er den billigste måten.

Alternativt kan du prøve deg i inntil 90 dager på turistvisum. Ikke brenn alle broer før du vet hva du går til.

Bortsett fra det så kan jeg virkelig anbefale Tyrkia på det varmeste. Levesett, kultur, menneskene og klimaet her er helt fantastisk :)

Anonymous poster hash: 70301...adf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange dommedagsprofetier, og de fleste viser tydelig at de ikke har peiling på hva de uttaler seg om.

Jeg har selv gjort dette, men vil som flere andre anbefale deg å prøve som guide, dersom det er mulig. Arbeidsledigheten og fattigdommen er så stor i Tyrkia at det nesten er umulig å få arbeidstillatelse. Skal du ha jobb må du da jobbe ulovlig, men blir du tatt risikerer du å sendes ut av landet, med flere års utestengelse. Det samme gjelder om du ikke har oppholdstillatelse (blåboka).

Oppholdstillatelsen i seg selv er relativt tidkrevende og kostbar, den alene vil koste deg en tyrkisk månedslønn.

Jeg regner med at turopperatørene har en egen ordning for sine reiseledere, så jeg vil tro det er den billigste måten.

Alternativt kan du prøve deg i inntil 90 dager på turistvisum. Ikke brenn alle broer før du vet hva du går til.

Bortsett fra det så kan jeg virkelig anbefale Tyrkia på det varmeste. Levesett, kultur, menneskene og klimaet her er helt fantastisk :)

Anonymous poster hash: 70301...adf

Enig, de fleste som er negative har nok ikke vært åpen om å bli kjent med hverken landet eller menneskene som bor der.. Reiser man til ett land med så dårlig innstilling, ja da blir det en dårlig tur da! Heldigvis er jeg veldig sosial og liker å treffe nye folk og oppleve nye ting, så de to Tyrkia turene mine i år har vært helt fantastiske!

Tusen takk for gode ord og råd. Dette med 90 dagers visum skal jeg sette meg ned og lese mer om :) Kunne nok vært noe for meg nå i "oppstartsfasen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...