Gå til innhold

Flytte til Tyrkia, Alanya?


Reisejente

Anbefalte innlegg

Traff du noen kjekke tyrkere? :laugh:

Anonymous poster hash: 53125...fe3

Jeg traff mange kjekke tyrkere!!! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper du kan gi bort hunden til noen som er snille. Tyrkia er ikke stedet for en hund. De er ikke snille med dyr der. Dette vet jeg fordi jeg har vært der flere ganger og har bekjente der. Dessuten vil varmen være tortur for den stakkars hunden. Kan også nevne at kvinners rettigheter ikke er veldig ivaretatt der. Hvis du absolutt må flytte, ikke vær så ego at du tar med hunden.

Anonymous poster hash: 0c450...dbf

Tror jeg ikke fikk frem poenget mitt tydlig nok.. Hunden min betyr alt for meg, jeg har til og med tatovert navnet hennes i nakken sist jeg var i syden nå. Jeg vet om flere norske som har hundene med seg til tyrkia, og så lenge hunden har tilgang til rent vann, og leiligheten har aircondition så er ikke det noe problem. På vinters tid er det selvfølgelig også bedre temperatur der nede. Hunden skal dessuten være hos meg, ikke hos "slemme" tyrkere som ikke er snille med hundene. Og dessuten, man kan ikke gre alle under en kam og si de ikke er snille med dyrene i Tyrkia, fins nok av nordmenn som ikke burde vært i nærheten av dyr heller.

Til slutt vil jeg bare få frem at om det viser seg at jeg ikke bør ta med hunden, så flytter jeg ikke heller! Da finner jeg en annen løsning. Jeg ofrer ikke babyen min for at jeg tar noen valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan umulig ha vært mye ute og reist, når Alanya er den store drømmen.

Det er jo et forferdelig sted.

Anonymous poster hash: 115f4...ced

Hver sin smak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i KG skal nok greie å få henne til å droppe Tyrkia.



Anonymous poster hash: 53125...fe3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spørsmål til Reisejente/TS:

1. Hva er det med Alanya som gjør at du synes det er så fint der at du vil flytte dit?

2. Har du vært på flere andre "Syden"-steder slik at du evt. har noe å sammenligne med?

Generelt: Tyrkia er ikke et EU-land, og det gjør nok en eventuell flytting ganske mer komplisert. Du må nesten sjekke opp selv hvilke regler og lover som gjelder der for innvandring. Jeg kjenner reglene for Spania, Italia, Hellas - men ikke for Tyrkia.

Vær også veldig bevisst på at du da velger deg et land der ting kan endre seg fort, og der det er sterke religiøse og kvinnefiendtlige krefter. Det er ikke mange dagene siden det var nyhetsoppslag om at en høytstående politiker i Tyrkia mente at kvinner ikke burde le offentlig....

Jeg ble kjent med flere norske jenter der som enten bor der nede/skal flytte/har flyttet dit. I første omgang snakker jeg ikke om å flytte dit permanent, men kanskje for noen måneders tid. Bare for å se hvordan det er. Jeg er så og si lei av byen jeg bor i nå, og jeg er fortsatt ung til å utforske verden og kanskje prøve noe nytt. Jeg skjønner det er mange som har negative erfaringer med Alanya, men jeg har hatt en kjempeopplevelse de to gangene jeg har vært der! Jeg reiste til og med alene den andre gangen, og det gikk kjempefint! Beste turen jeg noen gang har vært på.

Ja, jeg har vært i blant annet Egypt, Kroatia, Kypros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal bli guide jeg, så kan du bo der nede i sesongen og flytte hjem til Norge ellers :) Kjenner en som gjør det, når han ikke er guide der i vår/sommer/høst er han guide i et land med sesong på vinteren. Er visst ikke noe hyggelig sted på vintern.

Ja, det var jo faktisk ganske lurt ! Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken utdannelse har du ts? Er ikke lett å få offshore jobb. Har du sikkerhetskurs osv?

Anonymous poster hash: 01549...ef0

Jeg er helsefagarbeider.

Har både førstehjelpskurs og sikkerhetskurs ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ikke fikk frem poenget mitt tydlig nok.. Hunden min betyr alt for meg, jeg har til og med tatovert navnet hennes i nakken sist jeg var i syden nå. Jeg vet om flere norske som har hundene med seg til tyrkia, og så lenge hunden har tilgang til rent vann, og leiligheten har aircondition så er ikke det noe problem. På vinters tid er det selvfølgelig også bedre temperatur der nede. Hunden skal dessuten være hos meg, ikke hos "slemme" tyrkere som ikke er snille med hundene. Og dessuten, man kan ikke gre alle under en kam og si de ikke er snille med dyrene i Tyrkia, fins nok av nordmenn som ikke burde vært i nærheten av dyr heller.

Til slutt vil jeg bare få frem at om det viser seg at jeg ikke bør ta med hunden, så flytter jeg ikke heller! Da finner jeg en annen løsning. Jeg ofrer ikke babyen min for at jeg tar noen valg.

Hva har du tenkt å gjøre med hunden mens du jobber i Nordsjøen? Skal andre passe den i Tyrkia? Eller skal du ha den med frem og tilbake til Norge hver gang, og la noen i Norge passe den?

Det blir langt å pendle mellom Nordsjøen og Tyrkia. Når man jobber i Nordsjøen, blir hjemreisen ofte utsatt pga dårlig vær, og i blant blir man kalt ut på kort varsel. Hvordan skal du kmbinere det med flyvninger til Tyrkia? Det kan bli mange kansellerte flybilletter, og det blir dyrt. For ikke å snakke om hvor dyrt det blir om du ikke får billetter på fly når du må avgårde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så du vet det så hater Tyrkere hunder.

Og den/de guttene du reiser for er bare på jakt etter nordisk innpass.

Ikke vær så dum

Anonymous poster hash: 32720...533

Du kan nok ikke ha lest hele innlegget mitt. Jeg mente det da jeg skrev at jeg ikke reiste ned for noen gutt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bare å levere inn det norske passet når man søker visum i andre land. Skulle da bare mangle når en vil svike landet sitt slik.

Anonymous poster hash: 53125...fe3

Hahah! "svike landet"? Sviker man landet om man vil reise og oppdage og bli kjent med nye steder? Beklager da, for at jeg ikke vil tilbringe hele mitt liv på en og samme plass. Jeg vil faktisk tenke når jeg blir gammel, at jeg har fått gjort mye i livet, sett mye, opplevd forskjellig. Godt man har forskjellige holdninger sier bare jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du tenkt å gjøre med hunden mens du jobber i Nordsjøen? Skal andre passe den i Tyrkia? Eller skal du ha den med frem og tilbake til Norge hver gang, og la noen i Norge passe den?

Det blir langt å pendle mellom Nordsjøen og Tyrkia. Når man jobber i Nordsjøen, blir hjemreisen ofte utsatt pga dårlig vær, og i blant blir man kalt ut på kort varsel. Hvordan skal du kmbinere det med flyvninger til Tyrkia? Det kan bli mange kansellerte flybilletter, og det blir dyrt. For ikke å snakke om hvor dyrt det blir om du ikke får billetter på fly når du må avgårde.

Som jeg har skrevet tidligere, så tenker jeg ikke flytte ned permanent i begynnelsen. Kanskje for ett par måneder om gangen. Da kommer jeg til å ha hunden hjemme i Norge hvor jeg har ett par venner som kan passe henne.

Alt dette er bare tanker jeg har, ingenting er bestemt, ingen beslutninger er tatt. Jeg lufter bare tankene mine for å få innspill i hvordan jeg kan gjøre dette på best mulig måte. Jeg er 22 år, har hele livet mitt foran meg. Noen måneder i ett annet land kan ikke skade. Jeg har valgt ut Tyrkia, for det er dette landet jeg har tenkt på de siste to månedene. Jeg er så hekta på tyrkia at jeg har planer om en tredje ferietur nå i august. Dette blir tredje turen på 3 måneder. Mange negative innspill fra mange her, men jeg velger å heve meg over det og heller tenke ut en løsning på ting istedenfor å se alt fra den negative vinkelen.

Det skal sies at jeg ikke får så mye støtte her hjemmefra heller, så jeg er så og si på egenhånd. Men jeg gir meg ikke så lett. Er det noe jeg vil, så jobber jeg for å få det. Heldigvis har jeg de norske jentene fra Alanya, som jeg er blitt kjent med, som støtter meg og hjelper meg på vei for at også jeg skal få oppleve det de gjør akkurat nå. Og de har det kjempebra! Om de kan, hvorfor kan ikke da jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hei dere!

Skriver her i håp om å få gode tips og råd! :kyss2:

Jeg er ei jente på 22 år, som var på ferie sammen med ei venninne, i Alanya for første gang i mai. Jeg ble helt forelsket i plassen og reiste ned igjen alene i juli. Nå ser jeg etter en tredje tur i august!

Jeg har en sterk lyst til å flytte ned dit på sikt, men trenger gode råd og veiledning.

Min situasjon i dag:

Jeg leier leilighet, har ikke noe lån, så dette ser jeg ikke som noe problem.

Jeg har hund, så den måtte jeg kanskje fått gitt noen vaksiner og slikt til før flytting? Hva med dyretransport på fly? Hvordan fungerer det?

Jeg har helgestilling i hjemmetjenesten, men søker aktivt jobb i nordsjøen.

Ønsker å søke plass på nettstudie for å få generell studiekompetanse og mulig stipend.

Planen min da er at jeg ønsker å flytte ned om jeg enten får jobb i nordsjøen, eller får stipend og kan studere på nettskole. Eller kanskje begge deler?

Hva bør jeg tenke på før jeg tar en avgjørelse? Hvordan går jeg frem? Hvordan skal jeg forberede meg? Og nei, jeg flytter ikke ned på grunn av en flørt, som mange tror :laugh:

Tuuusen takk for svar <3

Slik får du jobb i oljen - Norsk olje og gass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ikke fikk frem poenget mitt tydlig nok.. Hunden min betyr alt for meg, jeg har til og med tatovert navnet hennes i nakken sist jeg var i syden nå. Jeg vet om flere norske som har hundene med seg til tyrkia, og så lenge hunden har tilgang til rent vann, og leiligheten har aircondition så er ikke det noe problem. På vinters tid er det selvfølgelig også bedre temperatur der nede. Hunden skal dessuten være hos meg, ikke hos "slemme" tyrkere som ikke er snille med hundene. Og dessuten, man kan ikke gre alle under en kam og si de ikke er snille med dyrene i Tyrkia, fins nok av nordmenn som ikke burde vært i nærheten av dyr heller.

Til slutt vil jeg bare få frem at om det viser seg at jeg ikke bør ta med hunden, så flytter jeg ikke heller! Da finner jeg en annen løsning. Jeg ofrer ikke babyen min for at jeg tar noen valg.

Da bøyer jeg meg i støvet og tar av hatten for deg, for jeg fikk inntrykk av at du var på en ego-tripp og at hunden trakk det korteste strået. Jeg beklager. Mange som ofrer sin beste venn, bare for det ikke er lov med dyr et sted som feks ved leie av leilighet. Det er bare til å spy av.

Anonymous poster hash: 0c450...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet tidligere, så tenker jeg ikke flytte ned permanent i begynnelsen. Kanskje for ett par måneder om gangen. Da kommer jeg til å ha hunden hjemme i Norge hvor jeg har ett par venner som kan passe henne.

Alt dette er bare tanker jeg har, ingenting er bestemt, ingen beslutninger er tatt. Jeg lufter bare tankene mine for å få innspill i hvordan jeg kan gjøre dette på best mulig måte. Jeg er 22 år, har hele livet mitt foran meg. Noen måneder i ett annet land kan ikke skade. Jeg har valgt ut Tyrkia, for det er dette landet jeg har tenkt på de siste to månedene. Jeg er så hekta på tyrkia at jeg har planer om en tredje ferietur nå i august. Dette blir tredje turen på 3 måneder. Mange negative innspill fra mange her, men jeg velger å heve meg over det og heller tenke ut en løsning på ting istedenfor å se alt fra den negative vinkelen.

Det skal sies at jeg ikke får så mye støtte her hjemmefra heller, så jeg er så og si på egenhånd. Men jeg gir meg ikke så lett. Er det noe jeg vil, så jobber jeg for å få det. Heldigvis har jeg de norske jentene fra Alanya, som jeg er blitt kjent med, som støtter meg og hjelper meg på vei for at også jeg skal få oppleve det de gjør akkurat nå. Og de har det kjempebra! Om de kan, hvorfor kan ikke da jeg?

Det er jo stor forskjell på det du skriver her nå, og på det du skrev i åpningsinnlegget.

Å bo noen måneder i Alanya - uten hund, er nok ikke verre enn at du bor der på turistvisum.

Men i åpningsinnlegget, og senere i tråden, skriver du at du vil flytte dit. Og at du ikke flytter uten hunden din.

Å flytte er ikke det samme som å oppholde seg et par måneder på et turiststed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville uansett sjekket med ambassaden om opphold (mer enn ferie) og kanskje testet det å bo der et par måneder mens noen andre hadde hunden i Norge. Om du bestemmer deg for å bli og flytte over lengre tid kan du evt hente hunden da. Jeg ville ikke tatt sjansen på å flytte den før jobb og alt annet er på plass.



Anonymous poster hash: 3420c...d4c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen nevner, var også min tanke at du kan søke jobb som guide. Da får du testet ut hvordan det er å leve der i en hel sesong, høy sesong, når varmen står på det høyeste. Det finnes bøttevis med reiseselskaper som arrangerer turer til Alanya. Om du kan et/flere språk enn norsk, engelsk er dette absolutt en fordel.

Om vinteren (les utenom sesong) er Alanya en mye, mye, mye roligere by. Tyrkerne/kurderne som har familie andre steder i Tyrkia drar stort sett da til sine hjembyer og blir der til like før den nye sesongstarten.

Det første jeg lurer på er om du har bygget deg opp et nettverk der nede?



Anonymous poster hash: 1edfa...538
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at du koser deg i Alanya på ferie, men Tyrkia må være et skikkelig møkkaland å bo i ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsefagarbeider.

Har både førstehjelpskurs og sikkerhetskurs ! :)

Som helsefagarbeider har du neppe det sikkerhetskurset som kreves for å jobbe offshore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...