Gå til innhold

Flytte til Tyrkia, Alanya?


Reisejente

Anbefalte innlegg

Tror du blir lenge jobbsøker hvis du som helsefagarbeider ønsker å jobbe offshore, dessverre. Har aldri hørt om noen med den utdannelsen som er ettertraktet innenfor dette feltet. Klarer du å spare opp penger nok til å leie leilighet noen måneder og prøvebo i Alanya? Så kan du jo finne ut hvordan hverdagslivet er der nede. Du kunne jo håpe på å få jobbe på en pub el., så får du erfaringer i arbeidslivet i Tyrkia. Det er IKKE som i Norge.

Tips: ta sykepleien, videreutdanning i reumatisk sykepleie etterpå, jobb for Rikshospitalet som har behandlingssenter for reumatikere i Balcova. Tar en fem-seks år før du er klar, da...



Anonymous poster hash: c444b...1ec
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som en annen nevner, var også min tanke at du kan søke jobb som guide. Da får du testet ut hvordan det er å leve der i en hel sesong, høy sesong, når varmen står på det høyeste. Det finnes bøttevis med reiseselskaper som arrangerer turer til Alanya. Om du kan et/flere språk enn norsk, engelsk er dette absolutt en fordel.

Om vinteren (les utenom sesong) er Alanya en mye, mye, mye roligere by. Tyrkerne/kurderne som har familie andre steder i Tyrkia drar stort sett da til sine hjembyer og blir der til like før den nye sesongstarten.

Det første jeg lurer på er om du har bygget deg opp et nettverk der nede?

Anonymous poster hash: 1edfa...538

Å jobbe som guide er absolutt noe jeg skal tenke på og vurdere! :)

Ja, jeg føler jeg kan si at jeg har bygget ett nettverk der nede. Jeg kjenner mange, både norske og tyrkiske. Dette med at de flytter hjemover når sesongen er avsluttet visste jeg faktisk, så det var jeg klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blir lenge jobbsøker hvis du som helsefagarbeider ønsker å jobbe offshore, dessverre. Har aldri hørt om noen med den utdannelsen som er ettertraktet innenfor dette feltet. Klarer du å spare opp penger nok til å leie leilighet noen måneder og prøvebo i Alanya? Så kan du jo finne ut hvordan hverdagslivet er der nede. Du kunne jo håpe på å få jobbe på en pub el., så får du erfaringer i arbeidslivet i Tyrkia. Det er IKKE som i Norge.

Tips: ta sykepleien, videreutdanning i reumatisk sykepleie etterpå, jobb for Rikshospitalet som har behandlingssenter for reumatikere i Balcova. Tar en fem-seks år før du er klar, da...

Anonymous poster hash: c444b...1ec

1. Er mange som får jobb i nrodsjøen, kun ved hjelp å ta kurs. Dessuten i nordsjøen er det mye "kameratskap" og hvem du kjenner, som kan fikse deg jobber og tilbuder. Min far og hans onkel jobber i nordsjøen, og de er allerede igang med å "presentere" meg for diverse firma innen forpleiningen.

2. Arbeidstillatelse er veldig vanskelig å få i Tyrkia, så det tror jeg faktisk hadde vært vanskligere enn å få jobb i nordsjøen. Om du ikke da tenker å jobbe svart.

3. Jeg er ikke interessert i sykepleien, er derfor jeg ønsker å velge en ny sti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som helsefagarbeider har du neppe det sikkerhetskurset som kreves for å jobbe offshore.

Jo, det har jeg. Tok det i forrige uke. Du må se vekk ifra helsefagarbeider tittelen min. Jobben min og dette kurset har ingenting med hverandre å gjøre. Jeg tok kurset privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har jeg. Tok det i forrige uke. Du må se vekk ifra helsefagarbeider tittelen min. Jobben min og dette kurset har ingenting med hverandre å gjøre. Jeg tok kurset privat.

Ok, det er bra :) Hørtes dyrt ut å ta det privat. Mange får dette som en del av oppstarten i ny jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, det er bra :) Hørtes dyrt ut å ta det privat. Mange får dette som en del av oppstarten i ny jobb.

Ja, det var dyrt. Men jeg har større sjanse å få jobb om jeg har dette kurset på CV'en. Jeg ser på det som en investering :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Skriver her i håp om å få gode tips og råd! :kyss2:

Jeg er ei jente på 22 år, som var på ferie sammen med ei venninne, i Alanya for første gang i mai. Jeg ble helt forelsket i plassen og reiste ned igjen alene i juli. Nå ser jeg etter en tredje tur i august!

Jeg har en sterk lyst til å flytte ned dit på sikt, men trenger gode råd og veiledning.

Min situasjon i dag:

Jeg leier leilighet, har ikke noe lån, så dette ser jeg ikke som noe problem.

Jeg har hund, så den måtte jeg kanskje fått gitt noen vaksiner og slikt til før flytting? Hva med dyretransport på fly? Hvordan fungerer det?

Jeg har helgestilling i hjemmetjenesten, men søker aktivt jobb i nordsjøen.

Ønsker å søke plass på nettstudie for å få generell studiekompetanse og mulig stipend.

Planen min da er at jeg ønsker å flytte ned om jeg enten får jobb i nordsjøen, eller får stipend og kan studere på nettskole. Eller kanskje begge deler?

Hva bør jeg tenke på før jeg tar en avgjørelse? Hvordan går jeg frem? Hvordan skal jeg forberede meg? Og nei, jeg flytter ikke ned på grunn av en flørt, som mange tror :laugh:

Tuuusen takk for svar <3

Venninna til venninna mi bor i Alanya og har bodd der i flere år. Hun skriver en blogg derfra, http://www.familieprat.no/wordpress/hayatim/ og du kan sikkert kontakte henne for å få informasjon. Virker som hun trives bra der nede. Gjør det nå mens du er ung

Anonymous poster hash: 24d97...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn. Er det mulig å svare på spm istedet for å komme med annet?

Norge er iallefall et land jeg ikke ville bodd i, er blitt Nordkorea 2

Anonymous poster hash: 650c4...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn. Er det mulig å svare på spm istedet for å komme med annet?

Norge er iallefall et land jeg ikke ville bodd i, er blitt Nordkorea 2

Anonymous poster hash: 650c4...040

Så fint at du slipper å bo her da......

Anonymous poster hash: c444b...1ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan umulig ha vært mye ute og reist, når Alanya er den store drømmen.

Det er jo et forferdelig sted.

Anonymous poster hash: 115f4...ced

Dette var også min første tanke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var også min første tanke

Venninna til venninna mi bor i Alanya og har bodd der i flere år. Hun skriver en blogg derfra, http://www.familieprat.no/wordpress/hayatim/ og du kan sikkert kontakte henne for å få informasjon. Virker som hun trives bra der nede. Gjør det nå mens du er ung

Anonymous poster hash: 24d97...022

Regner med hun ender opp innelåst i burka om ikke så lenge. Hvem f er så dum at de flytter dit frivillig

Anonymous poster hash: 24d97...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du har sett til nå er Alanya i høysesong. Masse folk, fint vær, mye turister, mye liv, alle er vennlige med alle osv. Med en gang sesongen er over blir denne byen helt annerledes (!). Min kjæreste har familie i Alanya, så de to siste årene har jeg vært mye i Alanya, både i og utenom sesong.

Min erfaring er at når man får hjelp av lokale som kjenner systemet og hvordan ting fungerer i Tyrkia, så går det meste fint. Men, om man, som utenlandsk skal klare seg der alene, så vil jeg påstå at man er mer på tynn is. Kriminaliteten har økt noe i Alanya i det siste. Når vi er der nede er kjæresten min veldig redd for meg om jeg må gå alene på kvelden pga. blant annet dette.

Jeg trives godt i Alanya. Men, jeg mener at det er veldig forhastet å vurdere å flytte dit på bakgrunn av to turer dit... Jeg skal ikke grave i om du vurderer å flytte dit pga. en gutt. Om det skulle være en gutt inne i bildet, så må du legge han litt til side når du vurderer å eventuelt flytte. Du må fokusere på hva du kan oppnå med å bo der. Om du faktisk flytter, eller seriøst begynner å vurdere det, ville jeg gått i gang å lært språket så fort som mulig. Da er du litt mindre avhengig av andre.

Anonymous poster hash: 1edfa...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du få hunden inn i Norge igjen?

Jeg trodde hunden måtte i karantene, men etter litt googling ser jeg at det (overraskende nok) ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei dere!

Skriver her i håp om å få gode tips og råd! :kyss2:

Jeg er ei jente på 22 år, som var på ferie sammen med ei venninne, i Alanya for første gang i mai. Jeg ble helt forelsket i plassen og reiste ned igjen alene i juli. Nå ser jeg etter en tredje tur i august!

Jeg har en sterk lyst til å flytte ned dit på sikt, men trenger gode råd og veiledning.

Min situasjon i dag:

Jeg leier leilighet, har ikke noe lån, så dette ser jeg ikke som noe problem.

Jeg har hund, så den måtte jeg kanskje fått gitt noen vaksiner og slikt til før flytting? Hva med dyretransport på fly? Hvordan fungerer det?

Jeg har helgestilling i hjemmetjenesten, men søker aktivt jobb i nordsjøen.

Ønsker å søke plass på nettstudie for å få generell studiekompetanse og mulig stipend.

Planen min da er at jeg ønsker å flytte ned om jeg enten får jobb i nordsjøen, eller får stipend og kan studere på nettskole. Eller kanskje begge deler?

Hva bør jeg tenke på før jeg tar en avgjørelse? Hvordan går jeg frem? Hvordan skal jeg forberede meg? Og nei, jeg flytter ikke ned på grunn av en flørt, som mange tror :laugh:

Tuuusen takk for svar <3

Synes du skal roe det ned litt og kanskje vente 1 år, før du bestemmer noe som helst, I fra mitt ståsted synes jeg i utgangspunktet du er alt for ung til å flytte til Tyrkia. I tillegg baserer du din erfaring på 3 ferieturer dit som ikke er ikke særlig tungtveiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg nevne til alle negative personene her at

1. Jeg reiser ikke ned for en gutt

2. Jeg baserer ingentin på de turene jeg har hatt. Jeg kunne like gjerne reist til Spania.. Men syns Tyrkia virker mer spennende.

3. Folk er forskjellige.. Om du mener at Tyrkia er ett drittland, javel. Det betyr ikke at jeg mener det samme ;)

4. Ingenting er avklart, bestemt, avgjort.. Og evt når dette blir vet jeg ikke.. Måneder, år? I don't know. Jeg vet bare at jeg vil ut og oppleve ting, som en skrev her: gjør det mens jeg er ung!

5. Om folk skal komme med uttalelser om at jeg er dum fordi jeg velger selv hva jeg vil bruke livet mitt på, vel, det sier mer om dere..

Til dere som har tatt spm mitt/mine seriøst, tusen takk for kjekke tips og gode råd!! Jeg setter utrolig pris på det, og gleder meg til å sjekke ut diverse linker som kan hjelpe meg på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du søker hjelp et annet sted enn her på KG, hvor folk er uvitende og farer med løgn. Snakk heller med jentene du kjenner her i Alanya, så kan nok dem hjelpe deg på veien. Lykke til!

Det er mange feile utsagn her jeg kunne satt fingeren på, men jeg er møkklei av å belære trangsynte folk. En dame i burka har jeg forøvrig ikke sett noe sted i Tyrkia på de årene jeg har bodd her. I Norge derimot, dere lever farlig gitt ;)



Anonymous poster hash: bcfe5...af9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest günes79

Prøv deg med ett par mnd først og trives du er det bare å kjøre på.

Endret av günes79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...