Gå til innhold

Flytte til Tyrkia, Alanya?


Reisejente

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Skriver her i håp om å få gode tips og råd! :kyss2:

Jeg er ei jente på 22 år, som var på ferie sammen med ei venninne, i Alanya for første gang i mai. Jeg ble helt forelsket i plassen og reiste ned igjen alene i juli. Nå ser jeg etter en tredje tur i august!

Jeg har en sterk lyst til å flytte ned dit på sikt, men trenger gode råd og veiledning.

Min situasjon i dag:

Jeg leier leilighet, har ikke noe lån, så dette ser jeg ikke som noe problem.

Jeg har hund, så den måtte jeg kanskje fått gitt noen vaksiner og slikt til før flytting? Hva med dyretransport på fly? Hvordan fungerer det?

Jeg har helgestilling i hjemmetjenesten, men søker aktivt jobb i nordsjøen.

Ønsker å søke plass på nettstudie for å få generell studiekompetanse og mulig stipend.

Planen min da er at jeg ønsker å flytte ned om jeg enten får jobb i nordsjøen, eller får stipend og kan studere på nettskole. Eller kanskje begge deler?

Hva bør jeg tenke på før jeg tar en avgjørelse? Hvordan går jeg frem? Hvordan skal jeg forberede meg? Og nei, jeg flytter ikke ned på grunn av en flørt, som mange tror :laugh:

Tuuusen takk for svar <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Traff du noen kjekke tyrkere? :laugh:



Anonymous poster hash: 53125...fe3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil bo i et land som okkuperer et annet land. som har en statsminister som mer og mer lukker landet som et muslimsk land. Et land som kriger mot minioritetsgrupper.

Nei, er det et ferieland jeg boikotter så er det Tyrkia. Finn deg en annen plass å bo, der styresmaktene er vestlig siviliserte.



Anonymous poster hash: 01549...ef0
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Skriver her i håp om å få gode tips og råd! :kyss2:

Jeg er ei jente på 22 år, som var på ferie sammen med ei venninne, i Alanya for første gang i mai. Jeg ble helt forelsket i plassen og reiste ned igjen alene i juli. Nå ser jeg etter en tredje tur i august!

Jeg har en sterk lyst til å flytte ned dit på sikt, men trenger gode råd og veiledning.

Min situasjon i dag:

Jeg leier leilighet, har ikke noe lån, så dette ser jeg ikke som noe problem.

Jeg har hund, så den måtte jeg kanskje fått gitt noen vaksiner og slikt til før flytting? Hva med dyretransport på fly? Hvordan fungerer det?

Jeg har helgestilling i hjemmetjenesten, men søker aktivt jobb i nordsjøen.

Ønsker å søke plass på nettstudie for å få generell studiekompetanse og mulig stipend.

Planen min da er at jeg ønsker å flytte ned om jeg enten får jobb i nordsjøen, eller får stipend og kan studere på nettskole. Eller kanskje begge deler?

Hva bør jeg tenke på før jeg tar en avgjørelse? Hvordan går jeg frem? Hvordan skal jeg forberede meg? Og nei, jeg flytter ikke ned på grunn av en flørt, som mange tror :laugh:

Tuuusen takk for svar <3

Du må søke visum.. Først og fremst. Og da gir du også opp din norske statsborgerskap. Ergo = ingen rettigheter til Norsk hjelp. Så ikke akkurat noe jeg ville gått for. Men lykke til.

Bikkja trenger rabies vaksine, ormekur, pass, og sikkert noe annet, hør med myndighetene i tyrkia.

Du må ha godkjent reisebur til å fly med.

Anonymous poster hash: 1fe66...359

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal jobbe i nordsjøen bør du la bikkja være igjen hjemme i norge. Hos noen som kan ta vare på den mens duer borte.



Anonymous poster hash: 5d946...127
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke visum.. Først og fremst. Og da gir du også opp din norske statsborgerskap. Ergo = ingen rettigheter til Norsk hjelp. Så ikke akkurat noe jeg ville gått for. Men lykke til.

Bikkja trenger rabies vaksine, ormekur, pass, og sikkert noe annet, hør med myndighetene i tyrkia.

Du må ha godkjent reisebur til å fly med.

Anonymous poster hash: 1fe66...359

Du gir ikke opp ditt norske statsborgerskap når du søker visum! Herregud for noe tull.

Anonymous poster hash: 5d946...127

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan umulig ha vært mye ute og reist, når Alanya er den store drømmen.

Det er jo et forferdelig sted.



Anonymous poster hash: 115f4...ced
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spørsmål til Reisejente/TS:

1. Hva er det med Alanya som gjør at du synes det er så fint der at du vil flytte dit?

2. Har du vært på flere andre "Syden"-steder slik at du evt. har noe å sammenligne med?

Generelt: Tyrkia er ikke et EU-land, og det gjør nok en eventuell flytting ganske mer komplisert. Du må nesten sjekke opp selv hvilke regler og lover som gjelder der for innvandring. Jeg kjenner reglene for Spania, Italia, Hellas - men ikke for Tyrkia.

Vær også veldig bevisst på at du da velger deg et land der ting kan endre seg fort, og der det er sterke religiøse og kvinnefiendtlige krefter. Det er ikke mange dagene siden det var nyhetsoppslag om at en høytstående politiker i Tyrkia mente at kvinner ikke burde le offentlig....

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff jobb først ihvertfall. Ellers ryker pengene fort. Nordsjøen? Ikke så lett å få jobb der. Om du ikke har gode kontakter.



Anonymous poster hash: 53125...fe3
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal bli guide jeg, så kan du bo der nede i sesongen og flytte hjem til Norge ellers :) Kjenner en som gjør det, når han ikke er guide der i vår/sommer/høst er han guide i et land med sesong på vinteren. Er visst ikke noe hyggelig sted på vintern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken utdannelse har du ts? Er ikke lett å få offshore jobb. Har du sikkerhetskurs osv?



Anonymous poster hash: 01549...ef0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så du vet det så hater Tyrkere hunder.

Og den/de guttene du reiser for er bare på jakt etter nordisk innpass.

Ikke vær så dum



Anonymous poster hash: 32720...533
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må søke visum.. Først og fremst. Og da gir du også opp din norske statsborgerskap. Ergo = ingen rettigheter til Norsk hjelp. Så ikke akkurat noe jeg ville gått for. Men lykke til.

Bikkja trenger rabies vaksine, ormekur, pass, og sikkert noe annet, hør med myndighetene i tyrkia.

Du må ha godkjent reisebur til å fly med.

Anonymous poster hash: 1fe66...359

At det var..? Man gir opp sitt norske statsborgerskap ved å søke visum? ..Hva har jeg gått glipp av?

:laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var..? Man gir opp sitt norske statsborgerskap ved å søke visum? ..Hva har jeg gått glipp av?

:laugh:

Ja det er bare å levere inn det norske passet når man søker visum i andre land. Skulle da bare mangle når en vil svike landet sitt slik.

Anonymous poster hash: 53125...fe3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister folketrygden om du blir boende over tid.

Selv om det sikkert er mulig å få med hunder, så vil jeg ikke anbefale det. Det er dessverre mange eksempler på hunder som ikke har taklet å bytte klima på denne måten.

Ettersom Tyrkia ikke er et EU-land er det, som nevnt over, mye mer komplisert enn om du valget et land som er i EU. I tillegg har du jo automatisk rett på ting som gratis behandling på sykehus osv innen EU.

Ta kontakt med ambassaden for mer info. Men det høres i utgangspunktet ikke spesielt logisk og praktisk ut dette med hunder og nordsjøen synes jeg.



Anonymous poster hash: 3420c...d4c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke eksakt hvor lenge du kan være i utlandet til du må forlatte.

Kanskje du kan søke deg på google og hva den sier om regelverk til hvor lenge du kan være i Alanya med Norsk pass.

Endret av xeno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ei som er norsk som er sammen med en tyrker og har barn sammen. De driver en resturant i Mahmutlar :) De som har vært i Mahmutlar vet sikkert hvem jeg tenker på :)



Anonymous poster hash: 7a7dd...94c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bare å levere inn det norske passet når man søker visum i andre land. Skulle da bare mangle når en vil svike landet sitt slik.

Anonymous poster hash: 53125...fe3

Ja, for ved å søke visum til andre land sviker man landet sitt, eller..? Høres fornuftig ut!

:laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du kan gi bort hunden til noen som er snille. Tyrkia er ikke stedet for en hund. De er ikke snille med dyr der. Dette vet jeg fordi jeg har vært der flere ganger og har bekjente der. Dessuten vil varmen være tortur for den stakkars hunden. Kan også nevne at kvinners rettigheter ikke er veldig ivaretatt der. Hvis du absolutt må flytte, ikke vær så ego at du tar med hunden.

Anonymous poster hash: 0c450...dbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...