Gå til innhold

fikk aldri studie kompetanse, er nå 25 år, kan jeg studere videre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kort fortalt, jeg pga sykdom klarte ikke fullføre VGS og få studie kompetanse, jeg gikk 3 år allmenn, bestod ikke et par fag og begynte å jobbe.

deretter tok jeg skole på NY....og klarte 2 år på vgs, 1 og 2 året men ikke 3 året.

har derfor ikke studie kompetanse.

men er nå fylt 25 år, kan jeg vider utdanne meg? eller må jeg ta vg 3 først?



Anonymous poster hash: 4b3c1...d6d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg tror du kan det nå, men er ikke helt sikker. Ta en tlf til samordna opptak:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk, googlet det og fant hjemmesiden :)

veldig nyttig!! :pls:



Anonymous poster hash: 4b3c1...d6d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne utdanne deg videre må du ha studiekompetanse, men les deg litt opp på 23/5 regelen, kanskje den passer for deg?



Anonymous poster hash: d3c76...e11
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å studere ved høyskole/universitet må du enten:

- Ta det siste året du trenger, altså vg3.

- Ta de 5 fagene du trenger for å gå inn under 23/5 regelen forutsatt at du har jobbet i 5 år.

Ta kontakt med samordna opptak eller karrieresenteret så kan noen av de hjelpe deg.



Anonymous poster hash: 74b88...385
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23/5 regelen gjelder ikke meg desverre, da jeg ble ufør som 22 åring, etter å ha prøvd vidergående for 2 gang, og kunne ikke gå ut i praksis.

jeg er ikke 100% frisk og vil aldri bli det, men har såååå lyst til å jobbe, og tenkte om jeg kunne utdanne meg noe jeg interesserer meg for kunne jeg prøvd å jobbe igjen.

er vist vanskelig for oss unge uføre for å prøve å utdanne oss og komme tilbake til samfunnet :dry:

å ta videregående klasse 3 er uaktuelt.

eventuelt finnes det noen ordning med praksis plass på deltid for oss uføre? noen man kan rådføre seg hos?



Anonymous poster hash: 4b3c1...d6d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23/5 regelen gjelder ikke meg desverre, da jeg ble ufør som 22 åring, etter å ha prøvd vidergående for 2 gang, og kunne ikke gå ut i praksis.

jeg er ikke 100% frisk og vil aldri bli det, men har såååå lyst til å jobbe, og tenkte om jeg kunne utdanne meg noe jeg interesserer meg for kunne jeg prøvd å jobbe igjen.

er vist vanskelig for oss unge uføre for å prøve å utdanne oss og komme tilbake til samfunnet :dry:

å ta videregående klasse 3 er uaktuelt.

eventuelt finnes det noen ordning med praksis plass på deltid for oss uføre? noen man kan rådføre seg hos?

Anonymous poster hash: 4b3c1...d6d

Hvorfor er det uaktuelt å ta VG3? Du kan ta det over 2 år for eksempel som privatist. Dele det opp slik at du får kun 2 eksamener i halvåret (3 det ene). Hvilke fag hadde du i VG2?

Anonymous poster hash: fb287...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har prøvd flere ganger å ta det, jeg klarer det ikke, stoffet glir bare ikke inn og jeg feiler hver gang på eksamenen.

jeg er knall god i noen få fag, og kjempe dårlig i andre fag.

det er forresten de fagene jeg bare får 5-6 ere i jeg ønsker å jobbe med videre :)



Anonymous poster hash: 4b3c1...d6d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har prøvd flere ganger å ta det, jeg klarer det ikke, stoffet glir bare ikke inn og jeg feiler hver gang på eksamenen.

jeg er knall god i noen få fag, og kjempe dårlig i andre fag.

det er forresten de fagene jeg bare får 5-6 ere i jeg ønsker å jobbe med videre :)

Anonymous poster hash: 4b3c1...d6d

Vel, jeg mener fortsatt at du ikke bør gi opp. Hadde det ikke vært SÅ deilig om du hadde fått det til? Hva er det du ønsker å gjøre med livet ditt? Altså, hva har du lyst til å jobbe med eller utdanne deg innenfor?

Anonymous poster hash: fb287...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

salg og service, dyr eller/og mennesker :)

helst alle 3 delene i en jobb.

bare ikke hester, liker ikke hester...



Anonymous poster hash: 4b3c1...d6d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

salg og service, dyr eller/og mennesker :)

helst alle 3 delene i en jobb.

bare ikke hester, liker ikke hester...

Anonymous poster hash: 4b3c1...d6d

Har du vurdert yrkesfag?

Anonymous poster hash: fb287...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yrkesfag? du mener vgs yrkesfag?



Anonymous poster hash: 4b3c1...d6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ta salg og service på nettstudie eller kvelds skole?



Anonymous poster hash: 4b3c1...d6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert yrkesfag?

Anonymous poster hash: fb287...01d

Det er for seint, hun er 25 år. Men da måtte hun ha begynt helt på nytt igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg er for gammel til VGS, men hva med nettstudie? tenker ikke på fag men på yrkesfag nettstudier for oss voksne som har havnet lit utenfor? =)



Anonymous poster hash: 4b3c1...d6d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer vg 3, vil du ikke klare høyere utdanning heller. Alle fag man har er ikke knyttet opp mot fagområdet man studerer og mye av det du må igjennom vil nok falle utenfor interesseområdet ditt.

Anonymous poster hash: ee3ba...2af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi jeg har prøvd flere ganger å ta det, jeg klarer det ikke, stoffet glir bare ikke inn og jeg feiler hver gang på eksamenen.

jeg er knall god i noen få fag, og kjempe dårlig i andre fag.

det er forresten de fagene jeg bare får 5-6 ere i jeg ønsker å jobbe med videre :)

Anonymous poster hash: 4b3c1...d6d

Det er dessverre sånn for alle oss som sliter med ulike ting, at vi må bare gjennom samtlige fag selv om det er tøft. Selv har jeg f.eks tatt matteeksamen 4 ganger bare for å stå, og det må rett og slett bare pugges. Det man lærer av å ta opp fag o.l. over flere år, er ganske enkelt, men likevel litt tøft; de eneste som mislykkes er de som gir opp. Om du ikke gir deg, så går det faktisk til slutt. Det krever MYE innsats, spesielt som voksen, men alle KAN få til å stå på alle eksamener.

Jeg tror i ditt tilfelle er det bare å bite tenna sammen og kanskje ikke lete så mye etter snarveier- dersom du "bare" har 3. året igjen, er det mye mindre arbeid enn å ta hele 23/5-pensumet med de 10 eksamener det betyr. Kanskje slipper du unna med 4-5 eksamener? Dersom du setter opp en studieplan, får hjelp av noen som har tatt opp fag tidligere, eller melder deg til sonans/bjørknes etc, kan du nok fint begynne å studere allerede neste høst :)

Hilsen en som har tatt opp 22 eksamener som privatist og endelig skal studere :)

Anonymous poster hash: cec6c...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer vg 3, vil du ikke klare høyere utdanning heller. Alle fag man har er ikke knyttet opp mot fagområdet man studerer og mye av det du må igjennom vil nok falle utenfor interesseområdet ditt.

Anonymous poster hash: ee3ba...2af

Det er jo en litt unyansert måte å se det på. Nei, alle fag havner nok ikke 100% innenfor interessefelt, men ved studier vet man jo at dette er noe man har bruk for i det yrket/karrieren man har valgt. Om enn bare for å få en slags forståelse for selve faget.

VGS er en allmenn og veldig generell utdannelse man bare -må gjennom- uansett hva, og mye av det møter man aldri på igjen i livet eller har noengang bruk for igjen. Det er ingen unnskyldning i mine øyne altså, jeg mener et allmennkunnskap er utrolig nyttig, men det er ikke alle som har ønske eller kapasitet til å ta med seg all viten i livet, og det kan være utrolig demotiverende å måtte karre seg gjennom noe man vet man aldri skal drive med i fremtiden uansett.

De fleste (håper jeg) er jo oppegående nok til å velge utdannelse relativt ut i fra evner også, og sliter du med f.eks matte slik som meg, så skjønner du jo at du kanskje skal droppe utdannelser der man må gjennom mye statistikk, formler og generell matematisk forståelse som ingeniørfag o.l.

At jeg må gjennom f.eks ex.fac og ex.phil er helt greit, det er da svært mye mer motiverende å vite at dette hjelper meg til å forstå studiet mitt og yrkesvalget mitt, enn det de fleste VGS-fagene var.

Det betyr da ikke at jeg ikke er i stand til eller burde ta høyere utdannelse.

Anonymous poster hash: cec6c...3a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23/5 regelen gjelder ikke meg desverre, da jeg ble ufør som 22 åring, etter å ha prøvd vidergående for 2 gang, og kunne ikke gå ut i praksis.

Har du lest dette?

Nedsatt arbeidsevne?

Hvis du på grunn av sykdom, nedsatt funksjonsevne eller andre forhold ikke har kunnet arbeide, tar vi hensyn til dette. Du må dokumentere din nedsatte arbeidsevne med attest fra lege eller kopi av vedtak fra NAV. Attesten må inneholde informasjon om du er eller har vært helt eller delvis arbeidsufør, og i hvilke perioder du har vært det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har prøvd flere ganger å ta det, jeg klarer det ikke, stoffet glir bare ikke inn og jeg feiler hver gang på eksamenen.

jeg er knall god i noen få fag, og kjempe dårlig i andre fag.

det er forresten de fagene jeg bare får 5-6 ere i jeg ønsker å jobbe med videre :)

Anonymous poster hash: 4b3c1...d6d

Da har du ingenting i høyere utdanning å gjøre. 5'ere og 6'ere på lavere trinn på videregående sier ingenting om evnene dine, da dette er fag som er svært basic.

Anonymous poster hash: 16aff...f4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...