Gå til innhold

Dere som jobber turnus - hvordan få nok søvn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest bustyvel

Er det lov? Trodde det var krav til 11 timer mellom vakter, men med disp. fra AML kunne man redusere det til 8. Og dersom man skal redusere hvilen mellom to vakter til mindre enn 8 timer så kunne man ikke ha mer enn 11 (16 med disp.) timer total arbeidstid per løpende 24 timer.

Det spurte jeg meg også.. Nå jobber jeg ikke der lenger, men ja. Det ble jo 2 x 8 timer på mindre enn 24 timer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg har kveldsvakt med påfølgende dagvakt blir det aldri nok søvn. Slutter kl 23, så er det i garderoben for å skifte, kjøre 30 min hjem, få i seg litt mat og roe ned før jeg treffer puten. Som regel sovner jeg i ett-halv to tiden. Begynner 07:30 nesten morgen, men da er det mer kø, så må opp kl 06. Tar en strekk på sofaen når jeg kommer hjem etter dagvakt eller legger meg ekstra tidlig.

Ang AML så har turnusavtalen for sykepleiere de fleste steder unntak fra dette for å få det til å gå rundt, egentlig merkelig at det fremdeles er greit når forskning viser hvor skadelig det er med lite søvn og turnusarbeid.



Anonymous poster hash: 38b66...b2f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye søvn trenger dere egentlig? Jeg er ferdig på kveldsvaktene kl 22, ca 20 min å kjøre hjem, starter tidligvakt 7.30, kjører hjemnefra kl 7. Av og til starter jeg vakta kl 8, kjører da 7.30. Skjønner ikke hvorfor folk klager, skaff dere en annen jobb da.

Jeg legger meg sjelden før midnatt etter kveldsvakt, og har da ingen problemer med å stå opp kl 6 av den grunn. Hjelpes! En natt med litt mindre enn 12 timers søvn har aldri drept noen.

Anonymous poster hash: d08e6...abe

Vet du hva, det er store forskjeller på hvor mye søvn folk trenger for å fungere. Vær glad for at du klarer deg med 5-6 timer, men ikke kjeft på de som ikke gjør det.

Anonymous poster hash: d5376...35f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, det er store forskjeller på hvor mye søvn folk trenger for å fungere. Vær glad for at du klarer deg med 5-6 timer, men ikke kjeft på de som ikke gjør det.

Anonymous poster hash: d5376...35f

Enig. I tillegg er det ikke alle som kun har 20 min til jobb heller. Ei jeg jobba med var ikke hjemme før ved midnatt etter kveldsvaktene, for hun måtte reise kollektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...